גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרחבת עידן+: ערוצים חדשים ישלמו 4 מיליון שקל בשנה

(עדכון) - בנוסף, הוחלט כי ערוצים חדשים שיצטרפו למערך עידן+ ישלמו כ-4 מיליון שקל בשנה ■ משרד האוצר: "ההחלטה של ועדת כלכלה מעבירה אותנו מעידן+ לעידן הקרח"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשיכה היום (ג') את דיוניה במסגרת הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק להפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות. בפתח הישיבה דנה הוועדה בסעיף שנועד להסדיר את התשלום שיצטרכו לשלם הגופים שירצו להפיץ את שידוריהם באמצעות המערך.

לפי ההצעה, גוף שירצה להפיץ את שידוריו באמצעות מערך עידן+ יצטרך לשלם סכום שייקבעו שרי התקשורת והאוצר, בהתייעצות עם הגורם שיפעיל את המערך.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, הסביר כי העלות השוטפת לתחזוקה של משדר שיכול להפיץ שידור של 6 ערוצים נעה בין 20 ל-24 מיליון שקל בשנה. כלומר, במקרה שבו המערכת מלאה ומשדרת 6 ערוצים, כל ערוץ יצטרך לשלם כ-4 מיליון שקל בשנה. ערוצי רדיו שירצו לעלות במסגרת המערך יצטרכו לשלם כ-60 אלף שקל מדי שנה.

לפי הצעת משרד התקשורת, במקרה שבו יוקם משדר נוסף, ורק מספר מצומצם של ערוצים יעלו לשידור - אזי הערוצים שעלו לשידור יתחלקו בעלות ההפצה הכוללת של כלל המערך. סמירה הסביר כי במקרה כזה, הערוצים המשדרים יצטרכו לשאת בעלות של שמירת המקום לערוצים שעדיין לא עלו למערך. סמירה הציע לאוצר לשקול לממן את העלות של שמירת המקום.

נציגי האוצר התנגדו להצעת סמירה וטענו כי הקמת המערך כבר מומנה מכספי הציבור, וכי אין סיבה שהציבור ימשיך לממן גם את הפעלת המערך. באוצר הסבירו כי המדינה מימנה את הקמת המערך במקביל למימון של הקמת תשתיות כמו כבישים, אולם מרגע ההקמה עלות האחזקה צריכה להיות מוטלת על הגופים המשתמשים בתשתית ולא על כלל הציבור.

ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' התייחסה לעלויות ואמרה כי היא חוששת שהמשמעות היא שהערוצים יצטרכו את לממן את הפעלת המערך על-ידי שידור פרסומות. לטענתה, שוק הפרסום בישראל אינו גדול מספיק לשם כך, והדבר עלול לפגוע בערוצים קיימים.

לעומתה, מיטל בשארי מהמועצה לצרכנות אמרה כי המועצה תברך על האפשרות לשדר פרסומות, מאחר שהדבר יאפשר לערוצים נוספים לעלות לפלטפורמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן, אימץ את דברי סמירה והציע לקבוע כי הערוצים שיעלו למערך לא יצטרכו לשלם גם עבור המקום הפנוי, אם יהיה כזה, אלא רק עבור רוחב הפס שיוקצה להם לשידור - והוועדה קיבלה את הצעתו.

הערוצים הנושאיים לא אושרו

בנוסף דנה הוועדה באפשרות להעלות למערך שידורי עידן+ גם ערוצים שיעבירו שידורים בנושא מסוים. לפי ההצעה, את רשימת הנושאים יקבעו שרי התקשורת והאוצר לאחר התייעצות עם מועצת הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולוויין. לאחר מכן ייבחר הגוף המשדר במכרז, והוא יוכל לממן את עלייתו למערך באמצעות פרסומות. באוצר אף הציעו לאפשר לערוץ הנושאי לממן את עלייתו למערך גם באמצעות גביית דמי מנוי ממי שירצה לצפות בו.

חברי הכנסת מילר ושמאלוב-ברקוביץ' התנגדו לסעיף וטענו כי הדבר יביא לפגיעה קשה בערוצים המשדרים, שכן עוגת הפרסום לא תגדל והכנסותיהם יפחתו. מנכ"ל איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, עידן אור, אמר כי "ההצעה הזו היא סוף הטלוויזיה, זה להרוג את היצירה המקומית".

סמנכ"ל התוכן והרגולציה של הוט, יורם מוקדי, אמר כי המשמעות של ההצעה היא שהמדינה מקימה מכספי הציבור פלטפורמה רב-ערוצית שלישית - שהיא כבר לא חינמית. לדבריו, תהיה גם בעיה טכנית לגבות תשלום, מאחר שאנשים כבר קנו ממיר פתוח. מנגד, נציגת המועצה לצרכנות בירכה על הכוונה להעלות לפלטפורמה כמה שיותר ערוצים, אך התנגדה להצעה לגבות דמי מנוי.

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד בנדלר, התייחסה להצעת האוצר להעלות למערך ערוצים בתשלום וכינתה אותה "שערורייה". לדבריה, ההצעה מנוגדת לדברי ההסבר לחוק, לפיהם ה-DTT אמורה להיות מערכת חינמית.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן, הבהיר כי לוועדה אין כל כוונה לאשר את ההצעה לגבות תשלום עבור ערוצים שיעלו למערך עידן+.

בתום הדיון בנושא דחתה הוועדה את הסעיף, כאשר חברי הכנסת שמאלוב-ברקוביץ' ואילטוב הצביעו נגד הצעות הממשלה, והיו"ר בחר שלא להצביע.

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "מטרת השידורים הדיגיטליים היא לאפשר לצרכנים תשתית שידורים חינם. המהלך שאושר היום בוועדת הכלכלה מאפשר העברת כספי ציבור למימון גופיים פרטיים".

עוד אמרו הגורמים כי "לא יעלה על הדעת שהמדינה תסתבסד בפעלה של גופים פרטיים, עלות שבסופו של דבר תבוא על חשבון משלם המסים". לדבריהם, "משרד האוצר מתנגד ויתנגד לכך בעתיד בתוקף".

בתגובה לדברים נמסר ממשרד האוצר כי "הכנסת הרגה את האפשרות לשידורי טלוויזיה חינם לציבור. משום מה ועדת כלכלה החליטה לתת מתנה לשני גופים פרטיים על חשבון משלם המסים. למעשה החלטתה של ועדת כלכלה נגד הערוצים הנושאיים ביטלה היום את האפשרות לחלופה נוספת עבור הצרכנים ומעבירה אותנו מעידן+ לעידן הקרח".

אחזקה משותפת בחברת החדשות

ח"כ רוברט אילטוב העלה הצעה לאפשר לזכייניות ערוץ 2 רשת וקשת להחזיק בחברת חדשות ערוץ 2 במשותף עד 2015, גם אם רק אחת מהן תבקש רישיון והשנייה תשדר בזיכיון.

המצב נכון לעכשיו, לפי חוק הרישיונות, הוא שאחזקה משותפת בחברת החדשות אפשרית רק אם גם קשת וגם רשת נשארות בזיכיון, או ששתיהן עוברות לרישיון.

נציגי משרד התקשורת אמרו כי השר כחלון תומך בהצעה של אחזקה משותפת. היועצת המשפטית הסבירה כי הצעת החוק הזו לא קשורה למעבר לרישיונות, וייתכן שיטענו כי מדובר בנושא חדש.

ח"כ אילטוב התעקש להגיש את ההצעה, והוא יגיש נוסח לסעיף כזה, שכנראה יעלה לדיון בישיבות הבאות. עם זאת, במקרה שבו יבוא חבר כנסת אחר ויטען כי מדובר בנושא חדש שלא קשור להצעת חוק הפצת שידורים בעידן+, הדבר יעבור להכרעה של ועדת הכנסת.

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם