גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הגוגל של האפליקציות" תקים מרכז מו"פ בישראל

הסטארט-אפ קוויקסי, שאריק שמידט מושקע בו, פיתח מנוע לחיפוש אפליקציות בכל פלטפורמה ■ המנכ"ל תומר כגן: "כשהשכירות בפאלו אלטו כל כך גבוהה, צריך לחשוב אם הגיוני להמשיך להתפתח שם, כשיש אנשים לא פחות טובים בישראל"

בגיל 4 תומר כגן עבר מקריית ביאליק לעמק הסיליקון שבארה"ב, בעקבות תפקיד שקיבל שם אביו. ההתבגרות במרכז תעשיית הטכנולוגיה המשגשגת עשתה את שלה, ולפני שנתיים כגן הקים, יחד עם שותפו לירון שפירא (שעזב גם הוא את ישראל בגיל 4), את חברת הסטארט-אפ Quixey, שזכתה לכינוי "גוגל של עולם האפליקציות".

כעת, בגיל 27, כגן מתחיל לגלות רגשות פטריוטיים. הוא אמנם לא מתכוון לחזור לארץ, אבל עובד ברצינות על הקמת מרכז מו"פ מקומי של קוויקסי בישראל.

"משקיעים מעדיפים שהחברות שלהן יהיו קרובות אליהן. לכן, אם נפתח משרד בארץ, אז נרצה משקיע או שניים שיצטרפו לסבב הגיוס הבא", אומר כגן בראיון בלעדי ל"גלובס". קוויקסי עומדת לקראת סבב גיוס נוסף, שחלק ממנו יגיע ממשקיעים בישראל.

בספטמבר האחרון הוא הגיע לביקור מולדת, וכיתת את רגליו בין המשפחה לקרנות הון סיכון ומכרים מחברות סטארט-אפ ישראליות, כדי לנסות להבין את הלך הרוח בתעשייה לפני גיוס העובדים למרכז המו"פ הישראלי של קוויקסי.

"לשכור משרד בפאלו אלטו (מקום מושבה של קוויקסי, ר' ג') יקר בטירוף", מסביר כגן, "כשמחירי השכירות כאלה גבוהים, צריך לחשוב אם זה הגיוני להמשיך לפתח דברים בעמק הסיליקון, בעיקר כשיש אנשים ברמה דומה או אפילו טובה יותר בישראל".

כגן ושפירא (23) הכירו בתנועת הנוער היהודית הגדולה בעולם AZA (אצ"א - אחווה, צדקה, אחדות). כגן משמש עד היום מנטור ומדריך בתנועה, ודרכה גם הגיעה ההשקעה הראשונית על סך 25 אלף דולר, שהעניק המדריך של השניים, דן אפלמן.

הרעיון לקוויקסי נולד כאשר השניים הרגישו שמישהו צריך לעשות סדר במאות אלפי האפליקציות הקיימות עבור הסמארטפונים והמחשב הביתי. הרעיון לפתח מנוע חיפוש שיאפשר לחפש אפליקציות בקלות וביעילות קסם גם לאריק שמידט, יו"ר גוגל, שמבין דבר או שניים בחיפוש.

באמצעות קרן ההשקעות הפרטית שלו, Innovation Endeavors, שמידט השקיע בקוויקסי 400 אלף דולר בתחילת הדרך, והצטרף גם לגיוס הנוסף שנערך באוגוסט השנה, בהיקף של 3.8 מיליון דולר, שאותו הובילה קרן USVP לצד הקרנות WI Harper Group ו-Webb Investment Network.

לא רוצים לריב עם גוגל

על אף ההשקעות שקיבלו, כגן, שפירא ושאר עובדי קוויקסי ממשיכים לעבוד קשה. כל-כך קשה עד שלכגן אין זמן אפילו לבת זוג. "העבודה בסטארט-אפ לא מאפשרת לשמור על מערכת יחסים, זה מחסל אותן. אני ישן במשרד כל ערב", אומר כגן. "אנחנו מנסים לעשות משהו גדול ובשביל זה כל אחד עושה עבודה של שניים-שלושה אנשים".

מנוע החיפוש של קוויקסי מאפשר למצוא לא רק אפליקציות שמיועדות למערכות ההפעלה של אפל וגוגל, כפי שעושה המתחרה Chomp, אלא כמעט לכל פלטפורמה.

המנוע תומך בכל מערכות ההפעלה הסלולריות, בתוספים לדפדפנים כמו כרום ופיירפוקס וגם באפליקציות לפייסבוק ולטוויטר. קוויקסי מאפשרת לסווג אפליקציות לפי חנויות יישומים של אינטל, LG, סמסונג ו-Dropbox, וגם לקבל דירוג אבטחה לאפליקציות.

כיום, חיפוש אפליקציות רגיל דרך הסלולרי בוחן את שם האפליקציה והתיאור הקצר שלה. לעומת זאת, המנוע של קוויקסי בודק עשרות בלוגים, ביקורות ושאר אתרי אינטרנט, כשהחיפוש אחר האפליקציה המתאימה נעשה בשפה פשוטה למדי.

העיסוק בחיפוש וההשקעה של שמידט העניקו זה מכבר לקוויקסי את הכינוי "גוגל של האפליקציות".

* מה דעתך על הכינוי שהודבק לכם?

כגן: "זה נחמד, אבל אנחנו לא מנסים להשוות את עצמנו לגוגל. יש לנו את הזהות שלנו. אנחנו אוהבים את מה שגוגל עושה ויש לנו את הקשר לשמידט. זו סיבה מספיק טובה לא להתחיל מריבות".

* אתם מתייעצים עם שמידט?

"בעיקר דרך דרור ברמן, מנהל קרן ההשקעות שלו. יש כמה יועצים שהוא המליץ עליהם, ואנחנו עובדים איתם".

אחד היועצים הללו הוא ריימונד נאסר, שמייעץ גם ב-Innovation Endevaros וחבר קרוב של שמידט מהתקופה שעבדו יחד בנובל ובגוגל. "הוא עזר לשמידט ללמוד איך לדבר בפני קהל, ועכשיו הוא עוזר לנו. הוא מייעץ לנו בנושאים כמו באילו מילים להשתמש, מה להדגיש ואיך לעבוד נכון מול התקשורת והעיתונות. אני עדיין לא מספיק טוב בזה", מודה כגן.

על אף שהחברה מתעסקת בעולם האפליקציות, כגן ושפירא לא פיתחו אפליקציה סלולרית למנוע החיפוש שלהם. "אנחנו מעדיפים שגופים אחרים יטמיעו את החיפוש שלנו אצלם. אם אנחנו נצטרך לפתח בעצמנו אפליקציה סלולרית, נצטרך להקצות לכך אנשים שיעדכנו, ישווקו ויתחזקו אותה כל הזמן. יש לנו המון עבודה בפיתוח ואנחנו מעדיפים להשקיע שם", מסביר כגן.

בשל כך, קוויקסי מקיימת מגעים עם יצרניות וחברות סלולר גדולות בעולם. הרעיון הוא להעניק את הרישיונות לשימוש במנוע של קוויקסי חינם, מה שמעלה את השאלה בנוגע למודל הכלכלי של החברה. כגן מסביר כי כמו גוגל, גם הם מתכננים ליצור מערכת פרסום שתתבסס על תוצאות החיפוש, אך מוסיף כי הדבר ייעשה בצורה מתוחכמת יותר. "אנחנו עובדים על המודל הזה שנה וזה יהיה מוכן בחודשים הקרובים", הוא אומר, "אנחנו רוצים קודם להגיע למיליארד חיפושים בחודש ואז לסגור עסקאות רציניות".

לדברי כגן, בכירי ענף הסלולר מוטרדים מהמפץ שאירע בשוק, עת החליטה גוגל לרכוש את מוטורולה מוביליטי ב-12.5 מיליארד דולר. "הם מתקשים לעכל את העסקה הזאת. הם חוששים שגוגל תעדיף את מוטורולה במערכת ההפעלה של אנדרואיד, למרות שגוגל מכחישים את זה.

"תראה את סמסונג, למשל, שמחזירה לבמה את מערכת ההפעלה שלה, Bada. הם רוצים עצמאות, לא להיות תקועים רק עם אנדרואיד. כל היצרניות מפחדות ממה שיקרה אם יום אחד גוגל תסגור את הברז לאנדרואיד ותפעיל אותו רק דרך הטלפונים של מוטורולה".

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

אבטחה פרטית / אילוסטרציה: Shutterstock

מאות אלפי דולרים בשנה: המנכ"לים שזוכים לאבטחה על חשבון החברה

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית באסיה; הניקיי יורד ב-1.5%

ההנג סנג יורד ב-0.3% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים