גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פצצה מתקתקת: "הנגזרים עלולים לסחרר את השווקים"

מדברים על אגרות החוב של מדינות בעייתיות כמו יוון ואיטליה, אך מתחת לפני השטח מסתתר המוקש האמיתי: חוזי ה-CDS ■ רון אייכל ממיטב בראיון ל"גלובס": "הדברים האלה נעשים מחוץ לשוק, כך שקשה מאוד להעריך את היקף הנגזרים"

האם משבר החובות הריבוניים באירופה יהווה "שחזור" של המשבר הפיננסי של 2008, ויגרור את השווקים הגלובליים לטלטלה העולמית? את התשובה לשאלה הזו מנסים מומחים פיננסים לנתח מזה יותר משנתיים.

בשבוע שעבר גיבשו שרי האוצר של אירופה תוכנית שאמורה למנוע, לפחות בתיאוריה, בדיוק את התרחיש המדובר. התוכנית מתמקדת בעיקר ביוון, המחזיקה בחובות בהיקף של 350 מיליארד אירו. הרעיון המרכזי: ביצוע "תספורת" של 50% לבעלי האג"ח היווניות, תוך הגדלת יתרות האשראי לחירום באירופה (על ידי מינוף מנגנון ה-EFSF - קרן החילוץ האירופאית) והנחיית הבנקים ביבשת לגייס עוד כסף.

"לא סימפטי, אבל זה מה שיש"

ואולם, לא כל הבנקים אוהבים את הפיתרון, שייאלץ אותם לבצע "מחיקות" כבדות על החזקותיהם ביוון, ללא תמורה. "ברור בסופו של דבר שהבנקים באירופה יסכימו ל'תספורת' הזו - אין להם ברירה אחרת", מסביר בראיון ל"גלובס" רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב". "אם הם לא היו מסכימים לכך, המצב היה הרבה יותר קשה ואף ייתכן שחלק מבעלי הבנקים היו צריכים לעמוד למשפט בפני הציבור".

"נכון, הפיתרון הזה אולי לא יותר מידי סימפטי, אבל זה מה שיש. ובנינו? אין למנהלי הבנקים יותר מידי בעיה עם זה, כי גם ככה לא מדובר בכסף שלהם", דברי אייכל.

בנוסף למחיקות, נדרשים הבנקים במסגרת התוכנית לגייס יותר מ-100 מיליארד אירו בכדי להגדיל את יחס הלימות ההון שלהם ל-9%. יתרות האשראי, כך מקווים באירופה, ישמשו את הבנקים בתרחישי חירום - דוגמת חדלות פירעון של מדינה גדולה כמו איטליה או ספרד, או פשיטת רגל של בנק השקעות מרכזי ביבשת.

- הממשלות לא הולכות לתת לבנקים כסף. איך הם יצליחו לגייס אותו?

אייכל: "זה מסוג הדברים שאנחנו באמת לא יודעים. המוטו האירופי הוא לא לעשות שום דבר, עד שלא רואים 'אש' - וכשיש שריפה, מנסים לכבות אותה. כלומר, רק אם בנק יפשוט רגל - האירופאים יתחילו לפעול: אם המדינה הרלוונטית תוכל להתמודד עם הבנק, היא תשלם; אם זה יהיה בנק גדול דוגמת דקסיה הבלגי, אז תהיה אפשרות לצרף מדינות נוספות שיעזרו בחילוץ".

יישום הפתרון באירופה - לוט בערפל

- האם הבנקים יצליחו לגייס כסף מהציבור?

"כן. אם בנק לא יצליח לגייס כסף - הוא 'יילך הביתה'. המבחן כאן הוא מבחן התוצאה, וכל הבנקים יכולים מבחינה תיאורטית לגייס, עד שכמובן יגיע בנק שיצהיר שאינו יכול - ואז יצטרכו להתמודד איתו. כרגע אין סיבה להאמין שבנקים באירופה, אולי פרט לאלה היוונים, לא יוכלו לגייס הון. בטח לא כשמדברים על הבנקים הגדולים באירופה".

באשר לתוכנית שהוצגה בשבוע שעבר, מזהיר אייכל שלא לתלות יותר מידי תקוות ביישומה: "המטרות של התוכנית שהוצגה בשבוע שעבר ידועות, אבל יש המון שאלות לגבי התוכנית ואיך היא תתנהל בפועל. לא שמענו עדיין, וסביר שלא נשמע אף פעם על התחייבות אירופית לעשות 'כל מה שיידרש כדי להרגיע את השווקים' - בעיקר בגלל חוסר האחדות הפוליטית", הוא מסביר. "התוכנית עצמה היא תוכנית מצויינת, אבל היישום שלה הוא לוט בערפל".

גם באשר למשבר החובות בכללותו, אייכל מרשה לעצמו להיות סקפטי. לטענתו, מדיניות הריסון הפיסקאלי שמאפיינת את כלכלות אירופה השקועות בחובות - שכוללות סיוע חיצוני כנגד קיצוצים, פיטורים של אלפי עובדים והפרטות, פשוט לא תעבוד.

לפי אייכל, "לא דיברו בתוכנית על הדבר המרכזי והחשוב ביותר, והוא נושא הצמיחה: אם לא תהיה צמיחה בגוש האירו, האירופאים לא יצליחו לעמוד ביעדים שהציבו לעצמם. למעשה, יכול להיות שגם היעד של יחס חוב-תוצר יווני ברמה של 120% עד שנת 2020, לא יתממש.

"האירופאים עובדים כל הזמן בדירקטיבה הגנתית; הם מצמצמים ולמעשה פוגעים בהכנסה ובצריכה, ואז עושים זאת שוב. במקום לשנות מדיניות ולתמוך בצמיחה. לדעתי צריכים לבצע מהלך מעודד צמיחה - לאו דווקא כזה שמחייב להוציא עוד כסף: למשל, להוריד את שכר המינימום או לצמצם את התקופה בה מקבלים דמי אבטלה. יש שלל פתרונות".

מה באמת יפיל את השוק?

מעבר לכל קשיי הגיוס, המחיקות הכבדות וההאטה בצמיחה בגוש האירו, יש סוגיה נוספת שמעיבה יותר מהכל על האווירה באירופה: הנגזרים הפיננסים. עם פרוץ משבר המשכנתאות ב-2008, סברו מומחים כי מהשווקים יימחקו לכל היותר מאות מיליארדי דולרים. בפועל, הקפיצו הנגזרים הפיננסים הנלווים את המחיקות בשווקים ליותר מ-3 טריליון דולר.

אם במשבר הקודם היו אלה ה-MBS (רש"ת: mortgage-backed security, אג"ח מגובות-משכנתאות) שהפילו את השוק, במשבר הנוכחי אלה ה-CDS (רש"ת: credit default swaps, חוזים כנגד חדלות פירעון) שמפחידים את כולם. העיקרון שעומד מאחורי ה-CDS במשבר האירופאי הוא פשוט: הבנקים שהשקיעו באג"ח היווניות רכשו הגנה מחברות הביטוח, ושילמו פרמיה גבוהה עבורה. אולם, הרעיון הוא שעם הכרזה על חדלות פירעון יקבלו הבנקים 100% משווי הקרן - כך שיפסידו את התשואה והפרמיה, אבל לא את הקרן עצמה.

מצד שני, אם הבנקים "ניצלים" במקרה כזה - יהיו אלה חברות הביטוח שעלולות להיקלע לבעיה חמורה ביותר.

"במשבר ליהמן ברדרס ב-2008 הגיעה ארה"ב וכיסתה את AIG - אבל במקרה של אירופה לא ברור מה הולך לקרות, ואיך יתנהלו", מזהיר אייכל. "הנגזרים הפיננסים מכניסים את העולם למערבולות ולסחרור שלם, ומעלים מחדש את חוסר היכולת לנהל סיכונים בצורה מקצועית".

"לא למדנו כלום ממשבר 2008"

לטענתו של אייכל, "למרות שראינו במשבר 2008 את ההשלכות של חוסר ניהול סיכונים, מסתבר שהעולם לא למד כלום - או לפחות אלה שכותבים את המוצרים לא למדו. יכול מאד להיות ששם טמונה הבעיה".

- יודעים להעריך מה ההיקף של הנגזרים האלה?

אייכל: "לא יודעים, כי הדברים הללו נעשים מחוץ לשוק. צריך לזכור שלמרות שחברות הביטוח מקבלות פרמיה נגד הביטוח, היא לא צפויה לעמוד באירוע מערכתי (כמו חדלות פירעון של מדינה), כך שבאמת קשה לדעת מה יקרה. אף אחד לא יודע מה ההיקפים של המכשירים הללו - כמה נכתבו או מי כתב אותם. מה שכן, ברור שהנגזרים הוא שוק שמכיל רמת מורכבות גבוהה מאד, ובעל סכנה מאד גבוהה ליציבות המערכת".

באשר להשלכות הנגזרים על התוכנית מהשבוע שעבר, מסביר אייכל: "בגדול, לבנקים שאמורים לקבל 'תספורת' יש אינטרס שהחילוץ של יוון יוכרז כחדלות פירעון - כי רובם קנו CDS כביטוח על החשיפה לאג"ח היווניות. אם אתה בנק שקנה אג"ח יווני - אתה בטח לא רוצה 'תספורת', אבל אם מכריחים אותך לספוג אותה והיית חכם וקנית CDS - אז אתה רוצה הכרזה על חדלות פירעון".

טיפול של 'מאוחר מדי'

וכאן נוגע אייכל בנקודה בעייתית נוספת, ההכרזה הסמנטית על חדלות פירעון ביוון לאור תוכנית החילוץ שלה. אמנם באיחוד האירופי הסכימו על גובה ה"תספורת", אולם הוויכוח על אם זו תוכר כאירוע חדלות פירעון או לא - עדיין קיים. אם תהיה הכרזה - אז צריך להפעיל את חוזי ה-CDS והבנקים יהיו זכאים לכספים מחברות הביטוח. מצד שני, זה בדיוק מה שכמעט והפיל את ענקית הביטוח AIG בשנת 2008.

- אתה חשוב שבסוף יכריזו על חדלות פירעון?

אייכל: "קשה לדעת. יצטרכו בסופו של דבר למצוא פיתרון - ייתכן ויהיה כאן פיצוי חלקי על ה-CDS. חלק מהבנקים אינטרסנטים ורוצים הכרזה על חדלות פירעון כדי לפרוע את ה-CDS. כפי שניתן להבין, יש כאן אינטרסים שונים עם המון סימני שאלה, והאירופאים לא מציעים פתרונות ולא יפעלו עד שעוד בנק לא יקרוס".

"הטיפול האירופי הוא טיפול של 'מאוחר מדי' - הם עושים כל דבר באיחור של שנה. השוק לא מחכה לאירופה, והדברים הרעים קורים. אמנם שינו קצת את חוקי המשחק ביוון, אבל זה לא מספיק. וחוץ מזה, אין התייחסות לצמיחה - ומה שצריך לעשות כבר מחר בבוקר זה לחשוב: על מה מוציאים אירו אחד כדי לקבל לאחר מכן 2 אירו?", מסכם אייכל.

- אז מישהו יודע איך זה יסתיים?

"לא. אף אחד לא יודע".

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח: ארה"ב מעכבת מסירת פצצות מדויקות כדי להעביר מסר לישראל

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים