גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניחוח של יער: המדריך המלא לעולם העשיר של הפטריות

פטריות, המילון המלא לשווקים: טריות, מיובשות, מקומיות, מיובאות, מרקמים, טעמים, ריחות ומתכונים

פעם היו מחכים לגשם כדי שתתחיל עונת הפטריות. היום מגדלים את רוב הפטריות בחוות גידול, כל השנה, בתנאים מלאכותיים. פעם גם היו לנו כאן פטריות שמפיניון בלבד - ועוד מקופסה; רולדת פטריות ברוטב פטריות של אסם (מאבקה), זוכרים? לאט-לאט הישראלים גילו את יתרונן של הפטריות הטריות על המשומרות, ובהתאם, ההיצע בשווקים גדל. היום יש בהם כ-11 סוגים (טריות, מיובשות, מקומיות ומיובאות) בעלי מרקמים, טעמים וריחות שונים. זה עדיין לא אירופה - ובשל מזג האוויר אף פעם לא נהיה - אבל בהחלט יש עם מה לעבוד.

מספרים. ההערכה היא שיש 50-30 אלף סוגים של פטריות בעולם, אולם עד כה גילו רק כעשרת אלפים מהם. כ-50% מהפטריות לא ניתנים למאכל, מאלה שניתנות למאכל, רק 4% טעימות ול-25% מהן אין שום ערך קולינרי.20% מהפטריות גורמות לבחילות, אחוז אחד מהן רעיל ויהרוג את מי שיאכל אותן.

טבע. יש שני סוגים של פטריות: אלו שחיות בשיתוף פעולה עם צמחים בטבע וזקוקות להם כדי לגדול, ואלו שמגודלות בחוות גידול, על מצע מלאכותי. "את הראשונות (עמן נמנות הפורצ'יני, הכמהין והשנטרל) אי אפשר לגדל בתנאים מלאכותיים", אומרת מירה ויגינסברג, מנכ"לית חוות תקוע, המגדלת ומייבאת סוגים רבים של פטריות. "הן גדלות בטבע וצריך לחפש אותן, לחפור לפעמים. אי אפשר לשלוט בגידול שלהן ולכן הן נדירות יחסית, וגם מאוד יקרות". בגזרת המתורבתות מגדלי הפטריות למדו לחקות את הטבע, וזה אומר ליצור את מצע הגידול ואת האקלים שבתוכו הן רגילות לחיות ולפרוח.

אירופה. הסיבה שבשווקים האירופיים יהיו לנצח יותר סוגים של פטריות טריות מלקט יער מאשר אצלנו, היא מזג האוויר. פטריות אלו (כמהין ופורצ'יני, למשל) אוהבות קור, גשם ולחות ולכן תמצאו אותן בשווקים האירופיים. בארץ בקושי ניתן למצוא פטריות טריות מלקט יער אלא רק מיובשות.

רק בשבועות שלאחר הגשם ניתן למצוא מעט אורניות וכמהין מזן נחות שגדל בנגב ומכונה "טרפס", אולם אלה בדרך-כלל לא מגיעות לשווקים, אלא רק בליקוט עצמי. הסיבות: א. מזג האוויר החם ב. משרד החקלאות אוסר לייבא פטריות טריות מלקט יער.

צרפת. המטבח הצרפתי הקלאסי, המהווה את הבסיס למטבח המערבי, מתייחס לפטריות כמו שהוא מתייחס לצירים - בהרבה כבוד. פטריות הן בסיס למאכלים רבים, למשל: דוקסל פטריות (מחית פטריות מבושלת, המשמשת כבסיס למליות, לרטבים ולאין-ספור מתכונים). בבתי-הספר לבישול הידועים בעולם מקדישים שיעורים שלמים לטכניקות בישול הקשורות לעבודה עם פטריות: פטריות כבסיס לרטבים ולצירים, פטריות על הגריל, במחבת, מבושלות ועוד.

טעמים. פטריות אוהבות הכול, כמעט: יינות (בעיקר לבן), עשבי תיבול (טרגון, פטרוזיליה ובזיליקום), חומצים (שרי ובלסמי) ותבלינים (שום). "הפטרייה היא חומר גלם מופלא", אומר מיכאל כץ, השף הראשי של קבוצת אדום הירושלמית (הכוללת גם את המסעדות קולוני, לבן וחנהל'ה). "שילוב ואיזון נכון בין מלח לחומץ יכול להפיק מהפטרייה טעמים מאוד מפותחים. חרדל משתלב מצוין עם רוטבי פטריות. פטריות מגיבות מצוין לחלב ולשמנת - וחמאה טובה היא השומן הטוב ביותר לטיגונן".

פסטיבל. מדי שנה באוקטובר, עם הגשמים הראשונים, נחגגים פסטיבלי פטריות במקומות שונים בעולם; המפורסמים שבהם הם פסטיבלי הפטריות בצרפת ובצפון איטליה. גם בארץ עושים להן כבוד ובאוקטובר-נובמבר מארגנת מסעדת לבן בירושלים פסטיבל פטריות מקומי. במסגרת הפסטיבל יצרו כץ והשף שגיא אזולאי מנות איטלקיות ים תיכוניות עם פטריות טריות, ובהן: רביולי פתוח במילוי פטריות יער, פורצ'יני וגבינת מונצ'גו בקרם ציר עגל, קרוקטים של פטריות עם פסטו כוסברה, ריזוטו סטרוגנוף, כמהין ופרמז'ן וטארט טאטן של פטריות, בצלי שאלוט, תמרים לחים וגבינת עזים ברוטב יין.

כמהין. במכירה פומבית שהתקיימה ב-2004 בטירה באיטליה, נמכרה פטריית כמהין לבנה שמשקלה מעט יותר מקילוגרם, ביותר מ-40 אלף דולרים. מי ששילם עליה היה פרנצ'סקו גיאמבלי, מסעדן בן 85 מניו יורק. זה היה המחיר הגבוה ביותר ששילמו אי פעם על הפטרייה, המכונה גם מלכת הפטריות והזהב השחור. הכמהין צומחת בין שורשיו של עץ האלון. מבין הזנים, נחשבות הפטריות השחורות שגדלות בצרפת והפטריות הלבנות שגדלות באיטליה - לטובות ביותר. בארץ לא ניתן לקנות כמהין טריות, אלא רק משומרות או שמן כמהין (שמן שבתוכו שרו פטריות כמהין והעשירו את טעמו).

מיובשות (אי-אפשר להשיג בארץ טריות). פורצ'יני - טעמן דומיננטי ולכן הן עובדות טוב כתבלין. משרים אותן במים רתוחים למשך כרבע שעה ומפרידים בין הפטריות למי ההשריה. את המים מסננים (מהחול) ומוסיפים למרקים ולרטבים - הם מלאי טעם וריח. שנטרל - פטריית בר, הגדלה בהרים, ליד עצי אשוח או אלון. קטנה ועדינה, צהבהבה בהירה עד כתומה וטעמה מעודן, אגוזי. הטעם הפראי נשמר בבישול (ולכן מומלץ להוסיף אותה לקראת סוף הבישול). נחשבת בעיני רבים למשובחת מבין הפטריות מלקט בר. מאיטאקי - פטרייה נפוצה, במיוחד ביפן, ופירוש שמה "הפטרייה הרוקדת". כמו פטריות רבות, גם היא עשירה במינרלים, בוויטמינים, בסיבים תזונתיים ובחומצות אמינו.

טריות (אפשר להשיג בארץ). שמפיניון - הפטריות המתורבתות, הנפוצות ביותר במערב. פטרייה זמינה וזולה, נוחה לגידול ומתרבה במהירות על מצע גידול בחדרים מבוקרי אקלים. בארץ הוחל בגידולה לפני חמישים שנים, אבל רק ב-15 השנים האחרונות חלה תנופה גדולה בגידול ובשיווק. טעמה העדין, הכמעט בלתי מורגש, משתלב בכל צורה: אפייה, טיגון, הקפצה והחמצה.

פורטובלה - שייכת למשפחת השמפיניון, אך צבעה חום. יחסית לפטריות מאכל היא גדולה ובעלת מרקם בשרני וארומה אדמתית. מצוינת בהקפצה ובמיוחד בצלייה. שימג'י - גדלות בטבע על עצי אשור, מופיעות בחום ובלבן. מכילות מרכיבים מעוררי טעם ובעלות מרקם נעים. מקבלות בבישול טעם אגוזי.

אנוקי - גדלות בהרים, באזורי קו השלג. נראות כמו זר פרחים ובעלות מרקם פריך וטעם עדין ומתקתק, שמזכיר קצת טעם של ענבים. להכנת האנוקי יש להסיר את הקצה התחתון של אשכול הפטריות עד שניתן להפריד בין הפטריות שבזר. טובה למוקפצים ולמרקים שדורשים בישול קצר (בישול ארוך עלול להקשות את הפטריות).

שיטאקי - ארומטית, בשרנית, טעימה ובעלת ארומות חזקות. השיטקי היא הפטרייה הפופולרית ביותר במזרח הרחוק, ובשנים האחרונות גדלה הפופולריות שלה גם במערב, בין השאר ב גלל הסגולות הבריאותיות שלה. כשמשתמשים בה, יש להסיר את רגל הפטרייה ולטגן את הראש השלם, מומלץ בחמאה או בשמן זית עם שום ומלח.

מלך היער - עשירה בסיבים, בעלת מראה אלגנטי, עם רגל ארוכה ורחבה - אכילה לגמרי. בעלת מרקם בשרני וחלק כמשי. הפטרייה מוגשת בעולם במסעדות שף במנות גורמה ייחודיות. יש החושבים כי מקור הפטרייה במזרח הרחוק, אך מקורה באזור הים התיכון, כאן היא גדלה על שורשי ארכובית הגלגל. פטרייה שסופגת נוזלים ובעקבות כך מתאימה מאוד למתכונים רטובים.

יער - כונתה בעבר גם ירדן. פטרייה בשרנית, בעלת צורה של צדפה (ולכן מכונה "אויסטר משרום"). יש לה מרקם בשרני וניחוח עדין של יער. מתאימה לכל תבשיל פטריות, כולל פשטידות, מרקים ומוקפצים (הקפצה קצרה במעט שמן).

אלמוג היער - יפהפייה, בעלת צבע ורוד בולט (כדי לשמור על צבעה המיוחד, הבישול או הטיגון צריך להיות כמה שיותר קצר). באנגלית היא מכונה גם "Love Mushroom". טובה בעיקר לשדרוג אסתטי של מנה.

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם