גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כתבי האישום של הפרקליטות מחמירים בהשוואה לראיות"

כך אומרת עו"ד מורן כרמון, יד-ימינו של עו"ד אלון רון, מצוות ההגנה שחילץ את שוקי ויטה מהרשעה בקבלת שוחד ■ "העמדה שלי היא שכל נאשם הוא סוג של קורבן"

"קשה מאוד לשמוח ביום שבו אדם חף מפשע מורשע, למרות הזיכוי הנכון והחשוב מעבירת השוחד" - כך כתבה עו"ד מורן כרמון (32) בדף הפייסבוק שלה, דקות אחדות לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, הודיע בשבוע שעבר כי הוא מזכה את הלקוח שלה, רו"ח שוקי ויטה, מהאישום כי לקח שוחד מעו"ד יעקב וינרוט - אך מרשיע אותו בביצוע 3 עבירות של מירמה והפרת אמונים.

בראיון ל"גלובס", כשבוע לאחר הכרעת הדין שבה זוכה וינרוט, ניכרים עדיין רשמי ההרשעה החלקית של ויטה על עו"ד כרמון, ששימשה כיד-ימינו של עו"ד אלון רון בייצוג המשפטי של ויטה. "הייתי מעורבת מאוד בייצוג של ויטה, בעיקר בכתיבה ובהכנתו לעדות. במהלך המשפט יצאתי לחופשת לידה, אך חזרתי לפרשת ההגנה ולסיכומים.

"הראינו בנהלים ובעדות של יועצת משפטית ברשות המסים, עו"ד רג'ין יהודה-כלף, שהסיפור של ויטה, שנחשב היום לניגוד עניינים, לא נחשב לניגוד עניינים בזמנים הרלבנטיים לכתב האישום נגדו".

כרמון משוכנעת כי ללקוח שלה נעשה עוול קשה, וכי בדומה לוינרוט, בית המשפט צריך היה לזכות גם את ויטה מכל האישומים נגדו.

- אבל הכרעת הדין המרשיעה של השופט נויטל לגבי ויטה הייתה חד-משמעית וקשה. הוא כתב כי "ויטה היה מצוי במצב ברור, עוצמתי, חוזר ונשנה, של ניגוד עניינים. אך סביר הוא שויטה זכר לטובה את עו"ד וינרוט כמי שנתן ונותן לו שירות משפטי בעניינו האישי".

"הרטוריקה של השופט נויטל בנוגע להפרת האמונים היא קשה, ואני מניחה שחלק מתפקידה הוא לבסס את הפער שבין האישום הראשון (קבלת שוחד) לאישום השני (מרמה והפרת אמונים) על יסוד קביעות עובדתיות זהות. אלא שיש פער עצום בין הרטוריקה לבין המהות, אם ניזכר מה נטען כלפי ויטה בתחילת הדרך - שיש קשר סימביוטי מושחת בינו לבין וינרוט, שויטה קיבל טובות הנאה בדמות שכר-טרחה בחינם, שויטה הכיר ללקוחות וינרוט בהון של מיליארדים וכדומה.

"לגבי כל אלה קבע בית המשפט כי לא היו ולא נבראו. התיק שהפרקליטות הלכה עליו, גם ביחס לויטה, קרס לחלוטין. צוות ההגנה של וינרוט חיסל את התזה של שכר-הטרחה, והראינו שויטה לא נתן שום טובות הנאה בהסכמים, ושההסכמים שכרת עם גאידמק וצ'רנוי היטיבו עם המדינה. השופט קבע את זה חד-משמעית".

- כאזרחית, ולא כסנגורית, כיצד צריך להתייחס לפקיד ציבור בכיר שעובד מול לקוחות של עורך דין, בזמן שאותו עורך דין מייצג גם אותו? האם לא מדובר כאן בניגוד עניינים ובהפרת אמונו של הציבור?

"המבחן שקיים היום ברשות המסים הוא מבחן מאוזן ונכון, והוא אומר כי ניגוד עניינים שהוביל לפגיעה באינטרסים יכול ללכת להליך פלילי. אבל אם אדם היה בניגוד עניינים ונקט בשיקול-דעת מקצועי, לא צריך להיות הליך פלילי. לטעמי, הוכחנו כי כך פעל ויטה, ולכן הוא צריך היה להיות מזוכה".

- אז מדוע לדעתך השופט הגיע למסקנות הפוכות?

"אתן לך דוגמה: במהלך המשפט, כאשר הגיע להעיד עד ששירת ביחידה צבאית מסוימת, שבנו של השופט נויטל שירת בה לפני איקס שנים, השופט נויטל הצהיר על הקשר הזה בפתח עדותו של העד. התרשמתי כי השופט העמיד סטנדרט גבוה מאוד של זהירות מניגוד עניינים והחיל אותו גם על ויטה. לדעתי, מדובר בסטנדרט מחמיר מדי ביחס לדין הקיים, ובטח ביחס לדין של שנת 2003".

ניכר על כרמון כי עמידתה החד-משמעית לצד ויטה, גם לאחר הרשעתו, נובעת מהניתוח המשפטי שלה את הסיטואציה שאליה נקלע ויטה, אך גם מתפיסת צדק יותר רחבה ומעמדתה הבסיסית לגבי מערכת התביעה, הזהה לעמדה שהביע עו"ד וינרוט אחרי זיכויו. כרמון מסכימה עם וינרוט כי "ה-DNA של כל מערכת" - וגם של הפרקליטות - הוא מרושע, וכי הרשע הזה עלול להוביל לעוול.

כרמון: "יש לי חברים טובים שהם פרקליטים, וקשה לי להבין את הבחירה שלהם להיות 'האדם עם האצבע המאשימה' ולשלוח אנשים למאסר. העמדה שלי היא שכל נאשם הוא סוג של קורבן.

"עוד לא נתקלתי בכתב אישום שנוסח בהתאם לראיות שאכן נמצאות בו. כתבי האישום מחמירים בעובדות שהם מייחסים לנאשמים בהשוואה לראיות שקיימות בתיק, וברמה המשפטית הם מחמירים בעבירות שהם מייחסים לנאשמים על סמך אותם מעשים. לכן, המוטיבציה שלי היא תמיד להגן על כל אדם שנקלע לסיטואציה שבה הוא חשוד או נאשם בפלילים".

למרות גילה הצעיר, 32, הקריירה המקצועית של כרמון היא מרשימה. כרמון למדה משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים וכן בתוכנית המצטיינים של האוניברסיטה "אמירים" למדעי הרוח. כבר בזמן הלימודים עשתה טרום-התמחות אצל השופט המחוזי לשעבר בעז אוקון, כשהיה שופט בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"אצל בעז למדתי דבר שלא ראיתי בשום מקום אחר-כך - איך שופט צריך לנהוג בפרקליטות. הוא היה רואה בפרקליט כנציג בית המשפט במובן הטוב, הוא היה אומר לפרקליטים לחזור ללקוחות שלהם, כי תפיסת העולם שהציגו אינה נכונה. הוא עודד את הפרקליטים לא להיות פיונים של המדינה, אלא להפעיל שיקול-דעת ולהשתמש בכוחם לטובה. הייתי בטוחה שכך נוהגים כל השופטים, ולצערי לא ראיתי את זה שוב אצל אף שופט".

את ההתמחות המלאה עשתה כרמון במשרד עורכי הדין וינרוט. "זה לא מקרה שייצגנו את ויטה בפרשה. המשרד שלנו הוא כמעט שלוחה של משרד וינרוט. כל השותפים אצלנו היו שותפים בוינרוט, וכך גם כמעט כל עורכי הדין השכירים. אני תמיד צוחקת שאם וינרוט יגיע בטעות למשרד שלנו - הוא ישב ויתחיל לעבוד כרגיל ולא ירגיש שטעה בכתובת".

אחרי ההתמחות ואחרי פרק זמן קצר שבו חשבה כרמון לעזוב את המקצוע ולעסוק בתסריטאות ("מהר מאוד הבנתי שזה לא הייעוד שלי וניגשתי לבחינות הלשכה") - הגיעה כרמון כעורכת דין מתחילה למשרד של עו"ד יהודה וינשטיין (היום היועץ המשפטי לממשלה).

"אצל וינשטיין נתקלתי לראשונה בתחום של צווארון לבן", אומרת כרמון. "וינשטיין הטביע בי את החשיבה הסנגוריאלית, ועד היום כשאני מנסה לפצח תיק אני שואלת את עצמי: 'מה יהודה היה אומר עליו'; כך הגעתי לכמה מהרעיונות הטובים ביותר שלי".

- על וינשטיין ישנה ביקורת שהוא לא מתראיין ולא מתבטא מספיק, בין היתר גם ביחס להתנהלות הפרקליטות בפרשת וינרוט-ויטה.

"גם כשוינשטיין היה עורך דין במגזר הפרטי והיה לו אינטרס כלכלי להתראיין, הוא היה נמנע מכך. זה לא טבעו של האיש, ואני בטוחה שזה לא מלמד על אי-עשייה בתוך המערכת. מדובר באדם מבריק שלא יכול לסבול טעויות, ואני בטוחה שהוא פועל לשיפור מערכת התביעה ולוקח לתשומת-לבו את דברי השופטים בהכרעות דין מזכות".

ב-2007 עברה כרמון לעבוד במחלקת הצווארון לבן של משרד עורכי הדין ש. הורוביץ. "עבדתי שם אך ורק על התיק של דודי אפל, ועזבתי בשלב כתיבת הסיכומים. התיק היה חוויה קשה, מהבחינה הזו שאני לא זוכרת אפילו בקשה אחת שלנו שהתקבלה, והרגשתי את חוסר האהדה של השופטים".

לפני 3.5 שנים הצטרפה כרמון למשרד עורכי הדין ורדי-לשם-רון, ומאז ועד היום היא מייצגת - לצדו של השותף, עו"ד אלון רון - חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן.

- למה החלטת ללמוד משפטים?

"מאז שהייתי זאטוטה ידעתי שאלמד משפטים, ואני מניחה שהונעתי באופן בלתי מודע מהרצון להגשים עבור אמי את חלומה הגנוז להיות עורכת דין. אמי נשלחה ללמוד חינוך, כי בדור שלה נשים טובות וצייתניות היו מורות, וטעמה המר של ההחמצה שלה ליווה אותי בילדותי. ייתכן כי לו אמי הייתה חולמת להיות מדענית חלל, הייתי היום בנאס"א".

- מה את אוהבת במקצוע?

"יש אצלי פגם חמור במנגנוני ההגנה העצמית: אם מישהו מפנה כלפיי אצבע מאשימה, מיד קופץ בתוכי איזה משת"פ פנימי וממהר להצדיק אותו. אבל כשמפנים אצבע מאשימה כלפי לקוח שלי, אני מתקוממת בלב שלם ומתגייסת לגונן עליו ללא קושי. באמצעות ההגנה על אחרים אני 'מתרגלת את שריר ההגנה העצמית'. אולי משום כך יש לי משיכה דווקא לתיקים הקשים יותר, שסנגורים אחרים רואים בהם מקרים אבודים".

- מה את לא אוהבת במקצוע?

"סנגורים הם אנשים בודדים, הן בתוך אולם המשפט והן מחוצה לו. לפעמים הבדידות מקשה עליי. הציבור הרחב מזדהה עם הרשויות ומרגיש שהן מייצגות אותו, וכך הסנגור, בדומה ללקוח שלו, הופך למוקצה".

- מה את עושה אחרי שעות העבודה?

"'אחרי שעות העבודה' הוא מושג זר לי, משום שמעצם טיבה העבודה היא כזאת שהולכים לישון איתה בלילה ומתעוררים איתה בבוקר, ואף פעם לא באמת מניחים אותה בצד. מאז שאני אימא, חיי הפרטיים 'משיבים מלחמה שערה' ופולשים לשעות העבודה ללא רחם. את הפנאי המועט אני מקדישה לחברות, לצריכת תרבות ואמנות, ולאחרונה אף הענקתי לעצמי צ'ופר מיוחד ונרשמתי לסדנה לכתיבת פרוזה בהנחיית הכותבת האהובה עליי, נורית זרחי".

- מהן השאיפות שלך לעתיד?

"החלום שלי הוא להיות שותפה לתהליך של ניסוח מחדש של סדר הדין הפלילי. כדי שהמשחק יהיה הוגן, צריך קודם כול להסדיר את הכללים. כיום הם לא מוסדרים דיים, בוודאי לא בהשוואה לסדר הדין האזרחי, והעמימות משחקת לטובתו של החזק, שבהליך הפלילי זאת המדינה. אני מקווה שאמצא את הדרך להשפיע בכיוון הזה, אולי באמצעות מחקר אקדמי".

- איזה עורך דין בתחום את מעריכה?

"עו"ד אלון רון, ואני מציינת את שמו חרף העובדה שהוא הבוס שלי - ולא בגללה. הוא האיש שאליו הייתי מביאה את עצמי ואת כל מי שיקר לי, לו חלילה היינו נזקקים להגנה. אלון הוא סנגור פנומנלי".

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש משוטט קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה