גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העליון דחה את ערעור קצב; ייכנס לכלא ב-7/12 ל-7 שנים

"על קצב לתת את הדין על מעשיו החמורים והראויים לכל גנאי" - זו השורה התחתונה בפסק דינו של בית המשפט העליון, שדחה את ערעורו של הנשיא לשעבר משה קצב, שהורשע בשני מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדה מינית ושיבוש הליכי משפט

נשיאה השמיני של מדינת ישראל, משה קצב, יתחיל בריצוי 7 שנות המאסר שנגזרו עליו בעוד כחודש ימים, ב-7 בדצמבר. זאת, לאחר שבית המשפט העליון דחה הבוקר (ה') את ערעורו של קצב על הכרעת הדין, שבה הורשע בבית המשפט המחוזי בשני מעשי אונס, מעשים מגונים, הטרדה מינית ושיבוש הליכי משפט; ועל גזר הדין, שבמסגרתו הוטלו עליו במחוזי 7 שנות מאסר בפועל.

"עצב עמוק יורד על מדינת ישראל", כתבו שופטי העליון מרים נאור, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן בשולי פסק הדין, "משנקבע כי מי שהיה שר בממשלה, סגן ראש הממשלה ונשיא המדינה ביצע מעשים כאלה. מחזה קשה ביותר הוא לראות את מי ששימש סמל ממלכתי במדינה נכנס לבית הכלא".

בפסק הדין המפורט, המתפרס על פני 250 עמודים, בחנו השופטים את טענות ההגנה אחת לאחת והגיעו פה-אחד למסקנה כי הראיות אינן יוצרות ספק סביר המצדיק את זיכויו של קצב מחמת הספק, אף לא באחד מבין האישומים שבהם הורשע.

במסגרת הערעור על גזר הדין גילו השופטים כי התעוררו אצלם "לבטים רבים ולא קלים", ואולם בסופו של דבר החליטו שלא להתערב בעונש שנגזר על קצב במחוזי בדעת רוב, לאחר ששוכנעו כי "הדברים נעשו בצורה ראויה ושקולה, תוך התחשבות בכלל השיקולים שהועלו גם בפנינו".

"עדות א' מהימנה ואמינה"

ביחס למתלוננת העיקרית שבכתב האישום, א' ממשרד התיירות, הורשע קצב בשני מעשי אונס - האחד התרחש בלשכת השר בתל-אביב; והאחר -במלון פלאזה בירושלים; וכן במעשה מגונה בכוח, שהתרחש בדירתה של המתלוננת בירושלים.

בעניינה התמקדו טענותיהם של סנגורי קצב ב-3 עניינים - מהימנותה של א'; טענת ההגנה החלופית שלפיה התקיימו בין קצב ל-א' יחסי מין בהסכמה; וטענות אליבי או אי-היתכנות ביחס לשני מעשי האונס.

שופטי העליון החליטו שלא לשנות את מסקנת המחוזי, ולפיה עדותה של א' היתה אמינה ומהימנה. "בצדק דחה בית המשפט המחוזי את הטענה שלפיה א' העלילה עלילת שקר על קצב", כתבה נאור. "יש לדחות את טענת הסנגורים גם בעניין כבישת עדותה של א', אין פגם בהנמקה של המחוזי ולפיה כבישת עדות היא תופעה מוכרת אצל קורבנות עבירות מין".

מהימנותה של א' נבחנה גם ביחס למכתב ה"שנה טובה" שכתבה לקצב, לשיחותיה המוקלטות עם מקורבו של קצב, אורי יואלי, ולביקוריה בבית הנשיא. בעניין המכתב כתבה נאור כי "ניכר שזהו מכתב מתרפס שנועד לרצות את קצב".

השופטים האזינו להקלטות השיחות של א' ויואלי בדלתיים סגורות, וקבעו כי "אין סיבה להתערב בקביעת המחוזי כי הובטח ל-א' סיוע במציאת עבודה על-ידי קצב, באמצעות קשריו, ויואלי הוא שהמריץ אותה גם להתקשר ללשכה, וכך נוצרו ההודעות שנרשמו ביומן הנשיא. הרצון למצוא עבודה הוביל את א' לשמור על קשר עם מי שאנס אותה ואף להיפגש איתו".

"אין ספק בשאלת הכוח"

בנוגע ל"קו ההגנה החלופי", לפיו התקיימו יחסי מין בהסכמה בין א' לקצב, קבעו שופטי העליון כי על מנת לקבל כל אחד מהתרחישים החלופיים שהציג עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של קצב, במהלך הערעור, יש לדחות תחילה את עדותו של קצב עצמו, שהרי הוא טען כי בינו לבין א' לא התקיימו יחסים כלשהם.

השופטים הבחינו בין ראיות נסיבתיות לבין מצב שבו יש ראיות ישירות, למשל דברי עד על ביצוע עבירה. "לגבי נאשם שלא אמר אמת בית המשפט, ייתן את הדעת לכך שהוא הרחיק עצמו מזירת האירוע, תוך אי-אמירת אמת", קבעו. מאחר ש"ליבת הסיפור התרחשה בארבע עיניים, אין באירועי המעטפת כדי ליצור ספק סביר".

לדברי השופטים, "אפילו אם מישהו התרשם כי א' מעוניינת בקרבתו של קצב או אפילו שהיא מאוהבת בו, ואפילו אם היינו מניחים כי היה בין השניים רומן - אין בכך כדי ליצור ספק, לא בשאלת הכוח ולא בשאלת ההסכמה".

באופן דומה דחו השופטים את טענות האליבי של קצב ביחס לשני מעשי האונס, לאחר בחינת הראיות הגולמיות, ובהן יומן הפגישות של קצב ופלטי הטלפון שלו ושל א'.

ביחס לאונס במלון קבעו השופטים כי "מול עוצמת הראיות לגבי מועד זה, אין טענות האליבי, המבוססות על רישומים ביומנו של קצב, יכולות לעמוד".

ביחס לאונס בלשכת השר בתל"א היו השופטים ספקנים יותר: "זיכרונה של א' בגד בה בסוגיות שונות הנוגעות למה שקדם לאירוע ומה שהיה אחריו", הם קבעו, אך ציינו כי "פלטי שיחות הטלפון הנייד של קצב ושל א' מאפשרים את סיפור המעשה שסיפרה א'. אין לומר כי מול עדותה של א' שזכתה לאמון בית המשפט המחוזי עומדת טענת אליבי או טענת אי-היתכנות איתה ההופכת את עדותה לבלתי אפשרית".

השופטים דחו את הערעור גם ביחס לאישומים האחרים, הנוגעים למתלוננות ל' ו-ה' מבית הנשיא. "גירסאותיהן של ל' ו-ה' מחזקות זו את זו לגבי האירועים המיניים", קבעו, "ואין מקום להתערב בקביעת המחוזי שגירסאותיהן חצובות בסלע".

השופטת עדנה ארבל, שכתבה את הפרק בפסק הדין המתייחס למתלוננות שתלונותיהן התיישנו, ציינה כי "עדויות אלה נמצאו קבילות ומהימנות, ועדות אחת מהן מחזקת את עדותה של א' ממשרד התיירות".

השופט ג'ובראן התייחס לטענת ההגנה מן הצדק, ובסופו של דבר קבע כי אין בה כדי להביא לביטול כתב האישום או להקלה בגזר הדין.

"מעשים נלוזים"

בשאלת גזר הדין התייחסו השופטים לייחודיותה של הפרשה והנסיבות יוצאות הדופן של קצב והטיפול בהליכים המשפטיים. "אין כל ספק כי מקרה זה נדיר הוא", כתב ג'ובראן. "אין חולק כי מאז פרוץ הפרשה נהרסו חייו האישיים והמקצועיים של קצב, נפילה כואבת וקשה ביותר. עם זאת, דווקא בשל היותו במשום שבו היה ובנצלו את מעמדו בתפקידיו בעת ביצוע העבירות, טמונות גם הנסיבות המחמירות. דווקא דמות ציבורית בדרגה כה בכירה - ראוי שתשמש דוגמה לכפופים ולכפופות לו".

"ברור לנו כי בהרשעה עצמה טבועה השפעה גדולה על עתידו של קצב", המשיך ג'ובראן. "עם זאת, על קצב לתת את הדין בשל מעשיו החמורים והראויים לכל גנאי. המעשים שעשה הינם פוגעים, משפילים ונלוזים, והם ראויים לענישה משמעותית.

"דווקא במקרה של איש ציבור במעמד כה רם כמו קצב, על העונש להיות בעל אפקט הרתעתי. קצב אף לא הביע כל חרטה על מעשיו, אף להיפך. לאחר לבטים רבים ולא קלים, הגענו למסקנה כי אין מקום להתערב בעונש שהוטל עליו". (ע"פ 3372/11).

ביקורת חריפה על מזוז: "התנהלותו קשה ומצערת"

בפסק הדין מתחו שופטי העליון ביקורת על ההתבטאויות התקשורתיות של היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, בעניינו של קצב ועל היקף הפרסומים בכלי התקשורת בשנות הפרשה.

"התנהלות היועץ מהווה תקלה קשה ומצערת", כתב השופט סלים ג'ובראן, "וטוב היה אילו הדברים לא היו נאמרים כלל, במיוחד לא מפי הגורם המשפטי הבכיר ביותר במערכת התביעה".

השופטים קבעו כי "בפרשה זו חצה העיסוק התקשורתי כל גבול, ובהחלט יש להצר על כך. כולנו תקווה כי עוול תקשורתי קשה כזה, כמו שחוו קצב ומשפחתו, יחלוף מן העולם ולא ישוב עוד. היקף הפרסומים, תכיפותם ועוצמתם עלולים להיתפס כהעברת הדיון המשפטי לזירה התקשורתית. הדבר עלול לגלוש לכדי פגיעה בטוהר ההליך השיפוטי ובדימויו".

מזוז מצידו דחה את הביקורת, ולפי דיווחים בתקשורת אמר למקורביו כי "אני לא רואה כל פגם באמירות שלי. לא הבעתי עמדה נחרצת מי אשם ומי לא אשם".

מזוז ציין כי ההערה שלו, לפיה קצב הוא עבריין מין סדרתי, נאמרה יומיים לאחר הסדר הטיעון, כשמבחינתו העניין היה סגור וגמור.

השופטים סקרו בפסק הדין את הכותרות בעיתונים ואת התבטאויותיו של היועץ בתקשורת בתקופת החקירה ולאחר חתימת הסדר הטיעון. "אל לו ליועמ"ש להיגרר אחר התקשורת ולהתבטא באשר לראיות או רמת ומידת החשדות, בטרם גובשה העמדה אם להעמיד לדין", כתב ג'ובראן. "על גורמי אכיפת החוק לתת דיווחם בצורה עניינית, ממלכתית ותוך נקיטת משנה זהירות, על מנת שלא לקחת חלק במתרחש בזירה התקשורתית".

עם זאת, נקבע כי אין להתנהלות התקשורת והפרקליטות כדי להביא לביטול כתב האישום בשל הגנה מן הצדק. "מעצם מעמדו ותפקידו, היה צריך להיות ברור ומובן לקצב כי הוא עומד באור הזרקורים", ציינו השופטים.

השתלשלות האירועים בפרשת קצב / צלם: איל יצהר

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי