גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: דודג' ג'רני - מתחרה חזק לרכבי פנאי פרטיים

תג המחיר של דודג' ג'רני המחודש מוציא אותו מהתחרות על פלח המשפחות הגדולות של ציי הרכב - שהם הלקוח הגדול ביותר של מיניוואנים בישראל ■ מנגד, רמת האבזור התקנית הנדיבה שלו והשדרוג המקיף של תא הנוסעים

עיון במרשם האוכלוסין של מדינת ישראל מגלה שבכ-7% מבתי האב בישראל יש ארבעה ילדים ומעלה (מתחת לגיל 18), ובכ-8.2% יש שלושה ילדים. מדובר בכ-350 אלף בתי אב שמהווים פוטנציאל מכובד מאוד, בתיאוריה, לשיווק מיניוואנים ומובילי נוסעים עם שבעה מקומות ישיבה בישראל.

אולם נתוני המכירות בעשרת החודשים של שנת 2011 מגלים שפלח המיניוואנים בעלי שבעה מקומות ישיבה תפס השנה - בדומה לשנה שעברה - נתח של כ-2.5% בלבד מהמכירות הכוללות, משהו כמו 7,000 יחידות בחישוב שנתי.

לאן נעלמו כל הלקוחות הפוטנציאליים? נתוני המכירות מראים שהם פונים כנראה לשלושה כיוונים: למטה, למעלה והצידה. בין אלה שפונים למטה ניתן למצוא הרבה בתי האב שמשתייכים למה שהיה קרוי פעם משפחות מרובות ילדים, והיום מכונה בדיפלומטיות בתי אב גדולים. רובם מרוכזים במגזר החרדי ובמגזרי המיעוטים, שרמת המינוע שלהם נמוכה באופן טבעי. עיקר פתרונות המינוע במגזרים הללו מגיעים משוק המשומשות.

בקרב הלקוחות שברחו מפלח זה למעלה ניתן למצוא בתי אב שהתא המשפחתי שלהם גדל בפרופורציה להגדלת כושר ההשתכרות שלהם. רבים מהלקוחות הללו פנו בשנים האחרונות לרכבי כביש-שטח מרובי-מושבים דוגמת יונדאי סנטה פה, שברולט קפטיבה ומעלה.

כיוון התנועה החדש ביותר הוא הצידה. הוא החל בעקבות ירידת מחירי מכונית המיני במסגרת המיסוי הירוק. משפחות רבות שכבר יש להן רכב משפחתי צמוד מהעבודה, גילו שזול יותר לרכוש באמצעות מימון חודשי מיני-מכונית חדשה ב-65 אלף שקל, מאשר לשלם למדינה - דרך מס שווי השימוש - את ההפרש על שדרוג המכונית המשפחתית מהעבודה למיניוואן של 160 אלף שקל. המחיר הוא פיצול חוויית הנסיעה המשפחתית לשתי מכוניות נפרדות, אבל אנחנו מכירים אנשים שרק זה שווה להם את הכסף.

על השוק הדל שנותר נאבקים כיום עשרה דגמי רכב לפחות. אחד מהם הוא הדודג' ג'רני, שמנסה בשנים האחרונות לצוד את הלקוחות שבורחים למעלה באמצעות מיזוג בין שימושיות של מיניוואן שבעה מקומות לעיצוב דמוי כביש-שטח אופנתי.

מראה מאצ'ואיסטי

מודל 2011 של ג'רני ממשיך עם אותה נוסחת עיצוב-מיצוב קו ואף מחזק אותה. החרטום, למשל, קיבל מראה אגרסיבי עם פגוש דמוי שטח, שבתחתיתו קישוט קוסמטי מאצ'ואיסטי דמוי פלטת חיכוך, שמטרתו להגן מפני שריטות דמיוניות של סלעים וירטואליים בנסיעת שטח שלעולם לא תתממש. גם הזנב קיבל מראה קרבי יותר. בסך הכול זהו רכב נאה למראה.

ג'רני החדש נבחר להיות הדגם הראשון של קרייזלר שישווק באירופה תחת שם המותג פיאט (פיאט פרימונט, למתעניינים).

שינוי הייעוד הכתיב גם השקעה יוצאת דופן בחידוש תא הנוסעים. חומרי הדיפון הנוקשים והמחוספסים הוחלפו בדונמים של פלסטיק רך ונעים למגע, המרווחים בין הפאנלים הודקו כראוי ובידוד רעשי החוץ עבר קפיצת מדרגה אמיתית. עמדת הפיקוד נראית כעת אירופית למהדרין עם קווים רכים וזורמים, מערך מתגים נקי ומאורגן, ולוח שעונים גדול וברור עם מחשב דרך מתוחכם למראה במרכזו.

האבזור התקני עשיר ומכובד וכולל, בין השאר, מסך מגע צבעוני רחב ששולט במערכת הקול, האקלים, הטלפון ובעוד שלל פונקציות.

כבעבר, תא הנוסעים יכול לאכלס ברווחה ארבעה-חמישה מבוגרים בשתי השורות הקדמיות, אולם צמד המושבים בשורה השלישית סמליים למדי ומיועדים בעיקר לילדים לא-גדולים. הם מספקים מרווח ראש סביר, אך מרווח הברכיים שלהם מוגבל מאוד והגישה לאחור דורשת גמישות והכנות לוגיסטיות. כשכל המושבים פתוחים נותר בתא המטען מרחב אחסון סמלי למדי, אם כי קיפול מסעד המושב האחורי, או חלקו, מגדיל משמעותית את השימושיות.

שדרוג אירופי

גם בכיול השלדה של מודל 2011 מורגש השדרוג האירופי, וניכר שמהנדסי פיאט עמלו כדי להוציא את המיטב מפלטפורמה ותיקה זו. ההיגוי, למשל, עדיין קל מאוד אך הוא מדויק לאין ערוך מזה של הדגם היוצא, שהשימוש בו היה בשיטת נסה וטעה. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות השתפרה מאוד וכך גם כושר הספיגה של המתלים בעיר ובחוצה לה, אם כי הנטייה הכללית היא עדיין לכיוון רך מאוד. העדכון ההנדסי הפך את ג'רני לרכב טיולים נעים ורגוע וסייע לנו לצלוח נסיעת חג רצופה של 250 ק"מ בתפוסה מלאה ודרך כבישים פקוקים, ללא התמוטטות העצבים הרגילה.

מנוע 2.4 הליטר בהספק 170 כ"ס נותר ללא שינוי מרכזי, אולם בידוד הרעשים המשופר - שמטשטש את האופי המחוספס של המנוע תחת עומס - מאפשר למצות כעת את יכולתו בצורה שאינה מאיימת על עור התוף. גם תיבת ה-CVT המוכרת עברה מקצה שיפורים יסודי והיא מייצרת כעת - למעט במקרים של האצות אגרסיביות במיוחד - העברות חלקות כמו תיבה אוטומטית אמיתית.

לג'רני אין בעיה לשמור על קצב מכובד בעליות ממושכות או לשייט ב-140 קמ"ש פלוס על הכביש המהיר. דודג' טוענת לשיפור בצריכת הדלק, אולם נהגים בעלי רגל כבדה על המצערת יתקשו להשיג יותר מכ-8-9 ק"מ לליטר, שהם הממוצע בפלח זה.

תג מחיר של 185 אלף שקל מציב את דודג' ג'רני המחודש קרוב לקצה העליון של טווח המחירים בפלח המיניוואנים הקומפקטיים, אך עדיין מתחת לרכבי כביש-שטח בעלי ייעוד מקביל כמו שברולט ויונדאי סנטה פה. מחיר זה מוציא אותו מהתחרות על פלח המשפחות הגדולות של ציי הרכב - שהם הלקוח הגדול ביותר של מיניוואנים בארץ, אולם רמת האבזור התקנית הנדיבה שלו, שהיא גבוהה משמעותית מהמקובל בפלח, מציבה אותו כמתחרה חזק בפלח רכבי הפנאי הפרטיים. בסך הכול, זהו כלי ידידותי למשפחות שיכול לשכון ללא רגשי נחיתות גם בחניון של אנשים זחוחים שגרים במגדלי זכוכית.

דודג' ג'רני

המתחרות

פורד S-MAX 2011

באחרונה הושק בארץ פורד S-MAX המחודש, לאחר מתיחת פנים חיצונית ופנימית ומנוע יוצא דופן בפלח. זהו מנוע 2 ליטר טורבו עם הספק של 240 כ"ס וביצועים תואמים: הוא יכול להטיס שבעה נוסעים מעמידה ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות בדרך ל-235 קמ"ש. המחיר עומד על 205 אלף שקל.

פיז'ו 5008

העולה החדש של פיז'ו, שכבר הספיק למכור מאות יחידות, מכיל שבעה מקומות ישיבה, כשהשניים האחוריים מציעים מרחב סביר. יש לו עיצוב עדכני, איכות ייצור מופגנת, תיבה אוטומטית מתוחכמת בת 6 מהירויות, ומנוע 1.6 ליטר עם 156 כ"ס שמייצר ביצועים סבירים ועדיין מסוגל להיות חסכוני. מחירו 165 אלף שקל בגרסת הבסיס.

פולקסווגן טוראן 2011

טוראן נחת באחרונה בארץ לאחר מתיחת פנים חיצונית ופנימית, והוא מיישר כעת קו עם הגולף החדשה ושות' בכל הנוגע לעיצוב. יש לו מנוע 1.4 ליטר טורבו, שלמרות הספק צנוע יחסית של 140 כ"ס, מעניק לכלי ביצועים מכובדים: אפס ל-100 ב-9.5 שניות בלבד. מחיר הגרסה המאובזרת עומד על 190 אלף שקל, אך גרסת הבסיס מתחילה ב-167 אלף שקל.

עוד כתבות

פרופ' ליאו ליידרמן / צילום: ענבל מרמרי

התגובה בשווקים, ומה יעשה בנק ישראל? ליאו ליידרמן מנתח את הורדת הריבית של הפד

לאחר תשעה חודשים של המתנה, הפד הוריד את הריבית, והשאלה הגדולה היא מה צפוי בהמשך ● פרופ' ליאו ליידרמן מנתח את ההשפעות הצפויות על הבורסה האמריקאית, מעריך שבנק ישראל יכול לנקוט צעד דומה בסוף החודש, ומתייחס לפער הריביות ההיסטורי שייפתח בין המדינות

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

השבוע בעולם / צילום: Anthony Behar - רויטרס

איך בריטים, יפנים, תאים וצרפתים נפטרים מראש ממשלה באמצע הדרך

הבריטים מתכוננים לכרות עוד ראש ממשלה ● טראמפ הורג עוד מבריחי סמים ● 3,500 ק"ג קוקאין בחופי ספרד ● סינים נתבעים לשלם 80 מיליארד דולר על הרעלת מקורות מים בזמביה ● מודל חדש של AI יחזה 1,231 מחלות ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה, וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

השרה מאי גולן / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

"ביקשה לצאת לשירותים": השרה מאי גולן הבריחה את אמה מהחקירה

באמצע החקירה, הוציאה השרה מאי גולן את אמה ללא אישור מתחנת המשטרה - במשטרה בודקים אם ניתן לעצור את השרה חרף החסינות ● האם חשודה בקבלת דבר במרמה בשל מעורבותה בעמותת "העיר העברית" של גולן ● השרה עצמה עדיין לא התייצבה בחקירה שנפתחה בעקבות תחקיר "המבקר" בחדשות 12, אחרי שטענה כי מדובר ב"חקירה פוליטית"

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

דונלד טראמפ ומנכ''ל אינטל ליפ בו טאן / צילום: אינטל

בתוך פחות מחודש: התשואה הבלתי נתפסת של ממשל טראמפ באינטל

מעט לאחר שדונלד טראמפ קרא להדחת מנכ"ל אינטל, ממשלת ארה"ב רכשה כ-10% ממניותיה בכ-20 דולר למניה ● היום, לאחר השקעתה של אנבידיה בחברת השבבים החבוטה, רושם הממשל רווח של כ-5 מיליארד דולר, על הנייר

גם זה קרה פה / צילום: ראובן קסטרו - פול וואלה, מוטי מילרוד

הפאניקה המיותרת שהצית נתניהו הזכירה לשוק את הסיכונים

ראש הממשלה דיבר בלי לחשוב ● מה יעשו הח"כים עם הגדלות הרמטכ"ל ● ואיך קופץ אחד לגובה עושה בית ספר להישגים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

בחזית המדע. מלחמה או שלום? / צילום: Shutterstock

מלחמה או שלום? חוקר המוח שמנסה להיכנס לראש של מנהיגים ומייעץ לממשלות

ד"ר ניקולס רייט, חוקר מוח שמייעץ לפנטגון ולממשלת בריטניה בסוגיות ביטחון, משתמש בידע שנצבר על המוח האנושי כדי לפתח אסטרטגיות לדיפלומטיה ולמלחמה ● בראיון לגלובס, הוא אומר שאנחנו מחווטים לקונפליקטים, אבל אופטימי לגבי האפשרות לסיים אותם, או לפחות לשפר עמדות

המשרוקית. על הפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק / צילום: ap, Alex Brandon

הלקח החשוב מהפייקים סביב הירי בצ'ארלי קירק - שהגיעו גם לארץ

דקות אחרי הירי ביוטה, היו כבר מי ש"ידעו" מי הרוצח ומה המניעים שלו ● עד כה תיאוריות שונות הופרכו שוב ושוב, אבל זה לא מפריע להן להמשיך ללוות אותנו ● הפרשה מלמדת אותנו שיעור קריטי בצריכת מידע בסביבה טכנולוגית

פרויקט &EAST של רבוע כחול נדל''ן / צילום: רבוע כחול נדלן

כפי שנחשף בגלובס: Jfrog תשכור משרדים בעסקה של כ־650 מיליון שקל

עפ"י ההסכם עם רבוע כחול נדל"ן, חברת התוכנה תתפוס שטח של 15 אלף מ"ר בפרויקט, ותוכל להתרחב עד ל־20 אלף מ"ר • ההכנסות המוערכות לרבוע כחול נדל"ן בגין כל תקופת השכירות, כולל תקופות האופציה, הן כ־500 מיליון שקל

הותר לפרסום: 4 לוחמים נהרגו בקרב בדרום רצועת עזה, לוחם נוסף במצב קשה

באירוע שבו נפלו ארבעת הלוחמים נפצע באורח קשה צוער בגדוד דקל, בבית הספר לקצינים ● חיל האוויר יירט טיל אחד ששוגר מתימן ● כטב"ם נפל בחצר מלון באילת: נזק נגרם למבנה ● גורם ביטחוני: המחבל הוא אזרח ירדני אשר צבא ירדן שכר לטובת שינוע משאית הסיוע מירדן לרצועת עזה ● 48 חטופים - 713 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג ומנכ''ל אינטל ליפ–בו טאן / צילום: אינטל

מה עומד מאחורי עסקת אינטל-אנבידיה, והמרוויחה הישראלית המפתיעה

קשה שלא לראות בהצהרת אנבידיה, לפיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל, מעין מס נוסף מבית היוצר של הנשיא טראמפ ● יותר מאשר תוכנו של שיתוף הפעולה, חשובה הזרמת ההון הגדולה לאינטל, שתאפשר לה להימנע מהמשך פיטורים ומכירה בחסר של נכסים ● גם חברות הפורטפוליו של אינטל ירוויחו מהמהלך, ובראשן מובילאיי הישראלית

בנייה / צילום: Shutterstock

העדכון ההיסטורי של מדד תשומות הבנייה הפתיע לרעה את הקבלנים

בלמ"ס שינו את הרכב המדד לראשונה זה 14 שנה, ובענף ציפו לקפיצה חדה ● לאחר שנרשמה עלייה של 0.4% בלבד, הקבלנים טוענים: לא משקף את העלויות האמיתיות של שכר העובדים

שי פולונסקי (מימין) ומיקי זיסמן / צילום: יח''צ

יזמי הנדל"ן שיש להם מלאי של 3 מיליארד שקל בת"א

ברקע המציאות המורכבת של ענף הנדל"ן, שני המייסדים של חברת ההתחדשות העירונית בולווארד־ג'נסיס, מיקי זיסמן ושי פולונסקי, ממשיכים להאמין בתל אביב ● לאחרונה חתמו על הסכם עם חברת העיר הלבנה, נהנים לבנות ברובעים 3 ו־4 ולא חוששים משדה דב בתור תחרות