גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עו"ד כספי יקבל 1,450 שקל לשעה בבוררות המדינה מול כיל

הבוררות תימשך כשנה ■ עו"ד כספי הוא הבורר מטעם כיל ■ עקב דרישות כספי, גם עו"ד אלכס הרטמן, הבורר מטעם המדינה, יקבל תשלום זהה ■ עפ"י חוק הבוררות, הבורר קובע את שכרו בעצמו ■ הדרישות של כספי עלולות להוות תקדים יקר למדינה

1.

דרישותיו הכספיות של עו"ד רם כספי בבוררות של המדינה מול כיל עלולות להוות תקדים יקר עבור המדינה, שתיאלץ לשלם בעתיד לבוררים, מגשרים, עורכי דין, יועצים, ראשי ועדות, בכירים לשעבר בממשלה ועוד, שכר גבוה משמעותית מהנהוג.

עו"ד כספי הוא הבורר מטעם כיל, ועו"ד אלכס הרטמן הוא הבורר מטעם המדינה. שניהם בחרו בשופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן להיות הבוררת הניטרלית.

ההחלטה לפנות לבוררות, בהתאם לתנאי זיכיון כיל, התקבלה לפני למעלה משנה, אולם זו עדיין לא החלה, בעיקר בגלל הדרישות הכספיות של הבוררים.

בימים האחרונים נאלצו משרד האוצר והחשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו, לקבל את מרבית התביעות הכספיות של הבוררים, בשל עמדתם כי מאחר שחוק הבוררות חל על המקרה הזה - הרי בעלי הדין, המדינה וכיל, חייבים לשלם לבורר את שכרו והוצאותיו, בסכומים בחלקים ובמועדים, כפי שקבע הבורר עצמו.

2.

בשיחות מקדמיות עם הבוררים הרטמן וכספי הודיעה המדינה כי שכר בורר לשעה יעמוד, כמקובל, על 866 שקל בתוספת מע"מ, ועוד 300 שקל לשעה, בתוספת מע"מ, לעוזר משפטי לכל אחד מהבוררים.

בשלב מסוים הודיע כספי כי הוא, כעורך דין בכיר, נוהג לקבל שכר גבוה משמעותית עבור שעת עבודה, ולכן הוא דורש שכר גבוה משמעותית: 1,600 שקל בתוספת מע"מ ו-400 שקל לעוזר משפטי, לשעה.

בתגובה הציע משרד החשב הכללי לקבוע לבוררים שכר התואם לשכר שמשלמת המדינה לשופט בית משפט עליון בדימוס בשבתו כמגשר, 1,029 שקל לשעה בתוספת מע"מ. עו"ד כספי סירב.

בסופו של דבר תיאמו הבוררים ביניהם והודיעו למדינה כי בסמכותם, על-פי חוק הבוררות, להחליט על שכרם, והוא ייקבע ל-1,450 שקל לשעה לכל אחד מהם, בתוספת מע"מ, ו-350 שקל לשעת עוזר משפטי. ההערכה היא כי הבוררות תימשך למעלה משנה.

מהאוצר נמסר: "במקרה הזה פועלים הבוררים מכוח חוק הבוררות, על-פיו לבוררים יש זכות לקבוע את תעריף שכרם, ולמדינה אין כל שיקול-דעת".

3.

בין המדינה לכיל, בשליטת משפחת עופר, קיימות זה שנים מחלוקות עקרוניות הנוגעות לתמלוגים שמשלמת כיל ומפעלי ים המלח למדינה בגין עיבוד ומכירה של מחצבים המצויים בים המלח.

ההחלטה לפנות לבוררות, הקבועה בתנאי הזיכיון, התקבלה לאחר שנים של ניסיונות להגיע להסדרים נאותים. החברה מעבירה, או אמורה להעביר למדינה, תמלוגים בגובה 5% מהמכירות. החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה, בדק ומצא כי החברה נוהגת זה שנים למכור את חומר הגלם ממחצבי ים המלח לחברה-בת שלה, שמעבדת את החומר ומשווקת אותו בעולם.

לטענת החשב דאז, התמלוגים שמעבירה כיל למדינה מתבססים על חישוב מעוות, על המחיר הנמוך שמשלמת החברה-הבת לחברת-האם עבור חומר הגלם. זאת, כאשר על-פי תנאי הזיכיון חייבת החברה להעביר תמלוגים המתייחסים למחיר המכירה הסופי של המחצבים המעובדים ללקוחות. הפער בין התמלוגים שהיו צריכים לעבור למדינה לעומת הסכומים ששולמו בפועל, נאמדו בלמעלה ממיליארד שקל.

יש לציין כי מדובר במחלוקת הנמשכת שנים רבות, אולם במשרדי החשב הכללי, בתקופת שוקי אורן, קיבעו את שנת 2000 כשנה שבה נעצרת ההתיישנות, כך שכל מה שייקבע בבוררות בעניין זה יחול מאותה שנה ואילך. מחלוקת נוספת נוגעת לגובה התמלוגים.

צעד חריג ותמוה

המדינה דורשת להעלות את גובה התמלוגים ל-10% החל משנת 2010. יש לציין כי על-פי כתב הזיכיון, אפשר היה להעלות את גובה התמלוגים ל-10% כבר לפני שנים, כשהחברה הגיעה לייצור של מעל 3 מיליון טון אשלג בשנה.

אלא, שכבר בשנת 1995, בצעד חריג ותמוה ביותר, מסרו לחברה, אז בשליטת שאול אייזנברג, שני שרים, שר האוצר בייגה שוחט ושר התמ"ת מיכה חריש, מכתב ובו התחייבות שלטונית לוותר על כל התמלוגים העודפים עד לתום תקופת הזיכיון בשנת 2030.

דרישת החשבת הכללית הנוכחית להעלות את התמלוגים ל-10% מתבססת על סעיף אחר המאפשר העלאת תמלוגים החל משנת 2010.

יש לציין כי במקביל, אבל בנפרד, מתקיימים בימים אלה הדיונים האחרונים בין האוצר, משרד המשפטים, משרד התיירות והמשרד להגנת הסביבה לבין החברה בעניין מימון קציר המלח.

עוד כתבות

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית