גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נושא טעון לקראת הכרעה? פתרונות לטעינה ברכב חשמלי

מרבית היצרנים מסכימים: בתוך כחמש שנים יתפסו המכוניות החשמליות פלח שוק, אך רובם עדיין מנסים למצוא פתרונות לשתי מגבלות שוק קריטיות: עלות הסוללה ומשך הטעינה שלה

הרכב החשמלי לא יורד מסדר היום של תעשיית הרכב. מרבית היצרנים נוטים להסכים, שבטווח של שלוש-חמש שנים יתפסו כלי רכב חשמליים פלח שוק, או לפחות נישה; אך רובם עדיין מנסים למצוא פתרונות לכמה מגבלות שוק קריטיות של הז'אנר.

הבעיה לא נמצאת במכוניות עצמן. יצרני הרכב יודעים כיום כיצד לייצר מכוניות חשמליות נוחות וזריזות. אפילו טווח הנסיעה המוגבל אינו הבעיה המרכזית, כי היעד השיווקי של רוב היצרנים הוא לקוחות שצריכים רכב לשימוש עירוני או בינעירוני מזדמן. עבור הלקוחות הללו טווח נסיעה של 150 ק"מ בין טעינות, ואולי אפילו 250 ק"מ בעתיד, מספק בהחלט.

הבעיה האמיתית נמצאת בשני מוקדים: עלות הסוללה, שנעה כיום סביב 10,000 דולר פלוס מינוס; ומשך הטעינה שלה. מחיר הסוללות נמצא כרגע במלכוד הקלאסי של "הביצה והתרנגולת". כדי שעלותן תרד משמעותית הן יצטרכו להיות מיוצרות בייצור המוני. אבל הן לא יוכלו להיות מיוצרות בייצור המוני כל עוד המוני לקוחות לא ירכשו רכב חשמלי.

כדי שהרכב החשמלי יתגבר על הרתיעה הטבעית של המיינסטרים ויהפוך למוצר המוני, הוא צריך להציג לא רק מחיר סביר אלא גם שימושיות זהה או דומה לזו של מכונית מקובלת - וכאן עולה נושא הטעינה. טעינה מלאה של סוללת רכב בשקע ביתי אורכת בין שש לתשע שעות. זהו פרק זמן לא סביר לרכב שצריך להיטען כל 150-200 ק"מ, והוא דורש מהלקוח להסתגל לרכב ולא להיפך. בניסיון לפתור בעיה זו עלו שלושה פתרונות:

1. ההיברידית הנטעת

פתרון זה כולל מנוע עזר קטן הפועל על בנזין, שיכול לפעול כגנרטור לטעינת עצמית של הרכב, או כ"מחלץ" לנסיעת חירום במקרה של התרוקנות מוחלטת של הסוללה. זהו פתרון יעיל, אך הוא רק שלב ביניים בדרך לרכב חשמלי אמיתי.

2. הסוללה המתחלפת

זהו פתרון עוקף: במקום להמתין פרק זמן ממושך לטעינת הסוללה, מחליפים אותה בסוללה אחרת טעונה מראש. פתרון זה הוכיח את עצמו כישים מבחינה טכנולוגית, עם השגת מהירות החלפה שמקבילה לזו של תדלוק מכונית רגילה בתחנת דלק.

פתרון זה גם מאפשר להפריד בין עלות הסוללה לעלות הרכב, וכך הוא עוקף גם את מכשול העלות הגבוהה של הסוללה וממיר את רכישתה בתוכנית החכרה ארוכת טווח. אלא שלפתרון זה יש כמה מגבלות שמונעות כרגע מרוב יצרני הרכב מלאמץ אותו. העיקרית שבהן היא העלות הגבוהה, שכרוכה בתכנון ייעודי של כלי רכב או בהסבה של כלי רכב קיימים למנגנון הסוללה הנשלפת ובניית תחנות רובוטית להחלפת סוללות, שעלותן נאמדת בכמיליון דולר ליחידה.

לבסוף, עוד רחוקה מאוד הדרך ליצירת תקינה גלובלית אחידה להחלפה מהירה של סוללה, ועד שתקינה כזו לא תתקיים - כל תחנת החלפה תהיה ייעודית למודל רכב או ליצרן מסוים בלבד. בעיה.

3. ההטענה המהירה

הפתרון השלישי, שבחודשים האחרונים נרשמו בו כמה פריצות דרך, הוא הטענה מהירה. קרי, הטענה מסחרית של הסוללה באמצעות מטען תעשייתי רב עוצמה, שמקצר את זמן הטעינה לכחצי-שעה עד 40 דקות, ושאותו ניתן להתקין בתחנות דלק או בתחנות דרכים.

לפני כארבע שנים היו לטכנולוגיה זו לא מעט מגבלות. היא הייתה יקרה מאוד ותהליך ההטענה המהיר היה הרסני לסוללות והקטין בצורה לא מבוטלת את משך השירות שלהן. אבל בתעשיית הרכב נוצר סוג כיום של קונצנזוס סביב פתרון הטעינה המהירה - רק באחרונה הסכימו שבע יצרניות גדולות: פורד, ג'נרל מוטורס, ב.מ.וו, מרצדס, פורשה ופולקסווגן - על גיבוש תקן אחיד, והמשמעות היא פיתוח מואץ שלו.

לעמדות הטענה מהירה יש עוד מגבלה, שהולכת ומחריפה ככל שיותר מכוניות חשמליות נמצאות בשטח, והיא העומס שהן יוצרות על הרשת. מדינות עם רשת מתקדמת יודעות לתת פתרון לבעיה, אך במדינות עם רשת מיושנת ומצוקת חשמל - כמו סין למשל - קיימת רתיעה של חברות החשמל מפתרון זה. זו הסיבה שבסין מתנהל כיום מאבק - מלחמת עולם של ממש - בין מצדדי הטעינה המהירה לבין תומכי שיטת החלפת הסוללות.

עד שהמאבק יוכרע בעשרות מדינות במערב, כבר מוקמות כיום מאות תחנות להטענה מהירה על בסיס מסחרי או ניסיוני. בישראל, כך נראה, הבחירה בפתרון ההטענה כבר נקבעה מלמעלה.

עוד כתבות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו