גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוכר החלומות שי אגסי

הגיוסים הנוצצים שלו למען בטר פלייס, מסתירים את הצרות של עידן עופר בצים

לא לחינם מגדירה החברה לישראל בדוחותיה את שי אגסי "איש מהותי" לבטר פלייס. בלי שי אגסי, בלי הכריזמה שלו, כושר השכנוע והשיווק והביטחון המוחלט בצדקת הדרך - בלי כל אלה בטר פלייס לא הייתה באה לאוויר העולם.

כעת נכנסת החברה לשלב הכי חשוב בחייה: שלב ההוכחה, שבו היא צריכה להוכיח לכל הספקנים, ויש לא מעט כאלה, שהמודל העסקי שלה אכן יוביל אותה להצלחה מסחררת, כפי שאגסי מבטיח.

כדי להצליח, אגסי צריך כמה שיותר צרכנים הנוסעים במכוניות חשמליות, לא חשוב מאיזה סוג. והוא צריך עוד דבר אחד, לא פחות משמעותי: לבצר את מעמדה המתהווה של בטר פלייס כמונופול תשתיות חשמליות, המתווך באמצעות מערכות טכנולוגיות בין הצרכן למקור החשמל ולממשלות. זו הסיבה לחיכוך הרב בין החברה לממשלות במדינות שבהן היא פועלת.

בטר פלייס היא אחד המיזמים היומרניים, המסקרנים ומעוררי המחלוקת שקמו בארץ בשנים האחרונות. מידת הצלחתה לא תיקבע בישראל, שוק רכב קטנטן. אגסי רוצה לכבוש את העולם, והנתונים הפיננסיים של בטר פלייס משקפים זאת בצורה הטובה ביותר, לטוב ולרע.

משחק בכאילו

2.25 מיליארד דולר זה היה שווי החברה כביכול של בטר פלייס בעת גיוס ההון האחרון, בהיקף של 200 מיליון דולר, שנעשה לפני כשבוע. זה השווי שצוין בהודעה לעיתונות שהפיצה החברה, ועל בסיסו נעשו בעיתונות הכלכלית השוואות לחברות ותיקות בתעשייה הישראלית, כדי להראות את הפלא: הנה, ארבע שנים בקושי מיום הקמתה, בטר פלייס משאירה מאחור חברות כמו אסם, לפחות מבחינת שווייה.

ובכן, השווי לצורך גיוס הוא למעשה משחק בכאילו. כל עוד החברה פרטית, לגיוס כזה או אחר, גדול ככל שיהיה, אין ממש משמעות. רק כשתגיע בטר פלייס לשוק המניות ומדי יום ייקבע שווייה במסחר בין מוכרים לקונים, תהיה למספר משמעות.

הדבר מזכיר לנו את תקופת ההילולה הגדולה של ההיי-טק וההון סיכון בתחילת שנות ה-2000, כשסטארט-אפים לא מעטים התפארו בגיוסים נוצצים לפי שווי שמימי, אבל לבסוף מצאו את עצמם נאבקים על חייהם לאחר ששרפו את כל הכסף ולא הצליחו לממש את התוכנית העסקית שעל בסיסה גייסו עשרות מיליונים.

אפשר להניח שבטר פלייס תגיע, בשלב כלשהו, להנפקה ציבורית. אפשר להניח גם שהיא תשווק כחברת חלום. ייתכן שהשוק יתלהב מהסחורה ויקפיץ את מניותיה בימי ההשקה הראשונים שלה כחברה ציבורית, הרי בשביל כל זה יש לבטר פלייס בעלי מניות כמו מורגן סטנלי, יו.בי.אס ו-HSBC - גופים רבי עוצמה בוול-סטריט - שברגע הנכון יידעו לדחוף, לשווק ולמכור אותה למשקיעים כסחורה הכי לוהטת עלי אדמות.

אבל בסופו של דבר, ואגסי יודע זאת היטב, שכנוע בעלי מניות (בגיוסי הון), שכנוע ממשלות (להירתם למיזם) ושכנוע משקיעים (בימים הראשונים של ההנפקה) הם משימה קלה יחסית לעומת המשימה שתקבע את גורלה של בטר פלייס: שכנוע צרכנים להשתמש בשירותי החברה. זה ההבדל המכריע בין יכולת להרוויח ליכולת למכור חלומות.

376 מיליון דולר הפסדים

376 מיליון דולר זה ההפסד שצברה עד כה בטר פלייס, נכון לסוף יוני השנה (עד סוף השנה ודאי תעבור את רף ה-400 מיליון דולר). הוא גם הסיבה לגיוס האחרון. בטר פלייס היא חברה שזוללת מזומנים והיא "חייבת" להמשיך לזלול אותם עד הרגע המיוחל שבו הצרכנים יתחילו לשייט על הכביש במכוניות חשמליות ולהשתמש בשירותי החברה.

בשלב הזה, אין לבטר פלייס הכנסות ולקוחות, והיא אינה צופה הכנסות עד סוף 2011, לכל המוקדם, וספק אם יהיו הכנסות משמעותיות במהלך 2012. בינתיים, החברה ממשיכה לפתח ולפרוס תשתית חשמלית, הכוללת נקודות טעינה לרכבים חשמליים ורשת תחנות שבהן ניתן יהיה להחליף במהירות סוללה שהתרוקנה.

חלק מהמימון מגיע מצדדים שלישיים (כמו דנמרק ואוסטרליה), אבל חלק גדול מגיע מבטר פלייס עצמה. קצב זלילת המזומנים היה עלול ליצור לחץ על הקופה של החברה כבר במהלך 2012 ולכן נוצר הצורך לגייס הון ולמלא שוב את הקופה.

750 מיליון דולר גיוסים

750 מיליון דולר זה היקף הגיוסים הכולל של בטר פלייס תוך פחות מארבע שנים. סכום עצום, מרשים, חסר תקדים לחברה ישראלית, ואחד הגיוסים הגדולים בעולם לחברה מסוגה. הגיוס הענק הזה הוא שילוב של אמונת המשקיעים בחלום של בטר-פלייס, כושר השכנוע של שי אגסי והקשרים הענפים של עידן עופר בשוקי הכספים.

עם זאת, צריך לשים לב לאופן הגיוס: חלק גדול ממנו בוצע באמצעות "מניות בכורה", מכשיר מקובל בהשקעות מהסוג הזה. מניות בכורה מעניקות לבעליהן מגוון זכויות, בין היתר זכויות קדימה בקבלת החזר השקעתם, זכויות למידע וכדומה. הזכויות הללו באות לידי ביטוי בדוחות התמציתיים של בטר פלייס, כפי שהם מופיעים בדוחות החברה לישראל.

ההפסד כולל, מדי שנה, תשלום ריבית לבעלי מניות בכורה, שעומד בשנתיים האחרונות על כ-30-40 מיליון דולר מדי שנה. במילים אחרות: כספי הגיוס של המשקיעים חוזרים אליהם, אמנם בחלקם הקטן, באמצעות תשלום ריביות. עוד סיבה, אמנם שולית, ללחץ על קופת המזומנים של בטר פלייס.

220 מיליון דולר השקעות החברה לישראל

220 מיליון דולר זה סכום ההשקעה של החברה לישראל בבטר פלייס, כולל הגיוס האחרון, ובסך הכול כ-30% מהיקף הגיוסים הכולל. אין ספק, עידן עופר מאמין מאוד בשי אגסי, מאמין מאוד בחזון של בטר פלייס, מאמין ובטוח מאוד בהצלחה של הרכב החשמלי. אלא שהאמונה הזו תורגמה להשקעה של 220 מיליון דולר בעיקר בזכות המקום הנמוך בעולם - ים המלח.

בחברה לישראל שבשליטתו של עופר יש חלוקת עבודה ברורה מאוד בשנים האחרונות: כיל (המוחזקת בשיעור של 52%) היא פרת הרווחים - יותר ממיליארד דולר מדי שנה. היא פרת המזומנים, פרת הדיבידנדים ויצרן השווי וכרית הביטחון של החברה לישראל. כל השאר, בעיקר ההשקעות בשני מיזמי הרכב (בטר פלייס וצ'רי קוואנטום), מובילות בינתיים את הכסף בדרך ההפוכה.

כיוון שכיל היא פרה כל כך מניבה, והיא מרוויחה באדיקות יוצאת דופן לאורך שנים, הכסף הענק שלה בולע גם השקעות בסדר הגודל של בטר פלייס.

אבל יש דבר אחד שעופר וכיל יתקשו לבלוע לאורך זמן: הבעיות בחברת הספנות צים. החגיגה התקשורתית סביב בטר פלייס דוחקת הצדה את הסיפור הגדול באמת של החברה לישראל - הצרות הבלתי נגמרות והפסדי הענק שנערמים בצים.

מתברר שהמשבר בענף ההובלה הימית, שהכה בצים ב-2009 ואילץ אותה לארגן מחדש את חובותיה, יצא להפוגה קלילה ב-2010 וחזר בגדול השנה. ועוד איך חזר: צים הפסידה במחצית השנה כ-180 מיליון דולר והיא עומדת להציג עד סוף החודש רבעון שלישי שחור משחור, שעלול להעמיד אותה שוב בפני שאלות קיומיות ולעורר את הצורך בתמיכה נוספת של החברה לישראל ובארגון נוסף של חובותיה.

אם המשבר בענף הספנות לא יתפוגג, 220 מיליון הדולר שהושקעו בבטר פלייס (ואולי יחזרו אם החזון החשמלי יתממש) יתבררו כבוטנים לעומת הכסף שיידרש מעופר כדי להמשיך לתמוך בצים.

eli@globes.co.il

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל