גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיליוטינה על צוואר הממשלה

האם פוליטיקאים יצליחו להיות קצת פחות פוליטיקאים, לא רק ביוון ובאיטליה אלא גם בארה"ב?

הנה תחזית שהגיעה זה עתה: נשיא ארה"ב לא יתפטר בגלל בעיית החוב הלאומי, פרופסור לפיננסים מאוניברסיטת קולומביה לא יתייצב בראש ממשלה זמנית מלאה טכנוקרטים מוכשרים, הקונגרס לא יחליט לסגת אל מאחורי הקלעים עד הבחירות הבאות. לא. וושינגטון אינה רומא, ואינה אתונה, אם כי אולי לא היה מזיק לה להיות קצת.

האיטלקים והיוונים הגיעו עד הלום, מפני שהתמוטט האמון הפנימי והחיצוני בפוליטיקאים. וזה אמור בפוליטיקאים עם רוב בבית הנבחרים, ועם היכולת לכפות משמעת פרלמנטרית. לא בוושינגטון. נשיא עם רוב בשני בתי הקונגרס נעשה עניין די נדיר בארבעים השנה האחרונות. גם כשיש למפלגתו רוב כזה, הנשיא מתקשה לכפות את רצונו. האחרון שהצליח בשיטתיות היה לינדון ג'ונסון, באמצע שנות ה-60.

וכך, המערכת הפוליטית מתקדמת והולכת אל תאריך יעד דרמטי למדי. אם "ועדת העל" של שני בתי הקונגרס לא תצליח להגיע לנוסחה מוסכמת על הפחתת הגירעון בתקציב עד יום ה' הבא, תרד גיליוטינה על כל סעיפי ההוצאות. הגירעון החזוי בתקציב יעמוד כנראה על טריליון וחצי (1,500 מיליארד) דולר. איש אינו מצפה ברצינות ש"ועדת העל" תאזן את התקציב בן-לילה. משימתה היא למצוא דרך להפחית את הגירעון ב-1.2 טריליון דולר ב-10 השנים הבאות.

הקנאי והנוקשה יחוקק

הוועדה הוקמה בקיץ, יש בה ייצוג שווה לדמוקרטים ולרפובליקנים משני בתי הקונגרס. החלטותיה צריכות להתקבל בהסכמה מלאה. כשלעצמה, הוועדה הזו קשה להגדרה נורמלית. הקמתה הייתה כרוכה בהאצלה מרחיקת לכת של סמכויות. היא נועדה לזרז החלטות, ולכפות אותן.

עצם קיומה הוא ביטוי לחוסר האונים של הבית הלבן. הבחירות של נובמבר 2010 העבירו את בית הנבחרים לידי הרפובליקנים, והורידו את הנשיא לדרגה של משתתף בתהליך הפוליטי, לפחות בענייני פנים וכלכלה. הוא בוודאי אינו המנהיג, והרפובליקנים מפגינים אדישות, או בוז גלוי, כלפי רצונותיו ויוזמותיו.

בהיעדר נשיא חזק, אגב קיטוב היסטורי בדעת הקהל, ולנוכח פיצול הקונגרס, איש אינו יכול לכופף זרועות. לינדון ג'ונסון היה שועל חקיקה ותיק, עם ניסיון פרלמנטרי ענף. הוא ידע מה להגיד ואיך להגיד. הייתה לו קומת ענק, והוא היה רוכן על בני שיחו. הם היו מתכווצים. אמנם היה לו היתרון החשוב, שמפלגתו נהנתה מרוב מסיבי בשני בתי הקונגרס. אבל הוא הצליח לכפות את שיווי זכויות האזרח של השחורים על חברי קונגרס דרומיים, אשר התנשאות גזעית הייתה כמעט חקוקה בצופן הגנטי שלהם.

הפעם אין לינדון ג'ונסון. בחוב הלאומי המפלצתי של ארה"ב (כמעט 15 טריליון דולר) אפשר לטפל רק באמצעות קונצנזוס. סביר בהחלט בשביל הגוף הפרלמנטרי המסובך ורב המשתתפים הזה (535 חברים בשני הבתים). מו"מ וויתורים הדדיים הם לחם חוקו של תהליך החקיקה. לא הקנאי והנוקשה יחוקק. לרוע המזל, הקנאי והנוקשה הוא זה המחוקק, או לפחות מונע אחרים מלחוקק.

ציפור הנפש ובבת העין

הפחתת הגירעון ב-1.2 טריליון דולר מצריכה פשרות ניכרות. הדמוקרטים צריכים להסכים לקיצוצים בבשר החי, הרפובליקנים צריכים להסכים למסים חדשים. אלה דרישות הנוגעות לציפור הנפש של כל אחת משתי המפלגות.

הדמוקרטים נדרשים להסכים להפחית הוצאות חברתיות ותוכניות זכאות, שהן בבת עינה של המפלגה זה 75 שנה. נשיאיה הם שיזמו את חקיקת הביטוח הלאומי (1935) וביטוח הבריאות לקשישים ולמעוטי יכולת (1965). הנשיא הנוכחי ניצל את השנתיים הראשונות של כהונתו, עם רוב דמוקרטי בשני הבתים, כדי לאמץ רפורמה מרחיקת לכת של שירותי הבריאות, המיועדת להבטיח ביטוח רפואי אוניברסלי.

מנגד, רוב הצירים הרפובליקניים בבית הנבחרים התחייבו בכתב ערב הבחירות שלא להעלות מסים, יהיה אשר יהיה. היוזם והמחתים היה גרובר נורקוויסט, פעיל רב השפעה נגד מה שהימין מכנה בבוז "הממשלה הגדולה". נורקוויסט עומד עכשיו על המשמר, וחרב אלקטורלית בידו, כדי להבטיח שהמתחייבים יעמדו בדיבורם.

בעגה הפוליטית של וושינגטון, עצם המילה "מסים" אינה יכולה לצאת מפיו של רפובליקן, ולפיכך מדברים על "הגדלת הכנסות". באביב שעבר, הנשיא אובמה ויושב ראש בית הנבחרים ג'ון ביינר עמדו על סף הסכם לקצץ הוצאות ו"להגדיל הכנסות". ברגע האחרון, ביינר חזר בו, כאשר התברר שיושבי הספסלים האחוריים של סיעתו עומדים על סף התקוממות. אלה הם ילידי המחזור של 2010, החבים את בחירתם להתקוממות האלקטורלית של תנועת "מסיבת התה", אויבת "הממשלה הגדולה".

המחזור של 2010 לא הגיע לוושינגטון כדי להתפשר, אלא כדי לשבור את הכלים. ממילא, חבריו אינם מעוניינים להגיע לעמק השווה עם הנשיא לטובת ממשל תקין. בעיני עצמם, משימתם העיקרית היא להגן על שלום הרפובליקה האמריקנית מפני הנשיא, ולהבטיח שהוא לא יחזור וייבחר ב-2012. הסכנה של שיתוק הממשלה אינה מהלכת עליהם אימים, מפני שהם ממילא רוצים לכרות את רוב אבריה של הממשלה.

מוסיקת הרקע

"ועדת העל" הוסמכה להגיע להסכם, שיונח כמות-שהוא על שולחן הקונגרס. לאיש לא תהיה הזכות להציע תיקונים. על חברי הקונגרס יהיה להצביע בעד או נגד, וכל התהליך יהיה חופשי מתכסיסים פרלמנטריים, בייחוד "פיליבאסטר", או סחבת. קצת קשה להעלות על הדעת שבקונגרס יימצא רוב נגד המלצות מוסכמות של הוועדה. התוצאות הפיננסיות של דחיית המסקנות עלולות להיות הרות-אסון: התמוטטות האמון ביכולתה של המערכת הפוליטית ליישב משברים.

להקדים רפואה למכה, המנדט של הוועדה כלל לוח זמנים להשלמת מלאכתה -- ותוצאות לאי-השלמה. תאריך היעד הסמלי הוא 24 בנובמבר, הלוא הוא חג ההודיה, שבו מציינים האמריקנים מדי שנה בשנה את הצלחת ראשוניהם, החלוצים של אמצע המאה ה-17, אשר התיישבו בחוף הצפון-מזרחי של מה שהפכה לימים לארה"ב. אם הוועדה לא תעמוד בלוח הזמנים, לא תהיה חזרה אל הסטטוס-קוו: כל ההוצאות בתקציב יקוצצו שרירותית, ובכלל זה תקציב הביטחון.

זה היה צריך להועיל לריכוז ולהגדיל את התיאבון לפשרות. אמנם הריכוז בוושינגטון תמיד נוטה לגדול בהתאמה לשעון החול המתרוקן, אבל הרבה מאוד צריך לקרות בששת הימים הבאים כדי שהוועדה תניב נוסחה מוסכמת לפני ארוחת החג.

נס כזה יצטרך להתרחש כאשר גוברת והולכת מוסיקת-הרקע של מערכת הבחירות לנשיאות. אנחנו רחוקים רק כדי שבעה שבועות מן הסיבוב הראשון של הבחירות המקדימות.

המתמודדים הרפובליקנים מנסים לאגף זה את זה מימין, ומאשימים את הנשיא אובמה ב"סוציאליזם". המירוץ שם כל-כך צמוד, עד שאיש אינו יכול להרשות לעצמו להיות מואשם בעודף מתינות או פשרנות.

באיטליה וביוון, הצורך הבהול בממשלה תקינה חייב השעיה של שגרת הפוליטיקה. התוכל וושינגטון להיות קצת פחות פוליטית? התוכל השמש לשקוע מחר במזרח?

רשימות קודמות של יואב קרני אפשר לקרוא ב-yoavkarny.com

עוד כתבות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג׳ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● על פי ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב והלחימה תיארך כשישה שבועות