גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה לנתניהו ולראש ממשלת אלבניה?

ההצבעה על חוק לשון הרע הבריחה מהכנסת את כל מי שנפשו חפצה חיים בתקשורת

לראש הממשלה, בנימין נתניהו, יש הופעה מרשימה ונאומים מלוטשים. הוא יודע להסביר בעברית רהוטה ובאנגלית משובחת כמעט כל דבר. אביגדור ליברמן לא יכול היה לחלום על פרזנטור יותר טוב לאידיאולוגיה שלו.

ההשפעה של שר החוץ על הממשלה הנוכחית גדולה משהייתה לו אי-פעם. הוא מאלץ את כולם להקצין עמדות וליישר קו. לימין שור. האגף הימני בליכוד, שלא יכול להרשות לעצמו אלקטורלית לפגר אחריו, מיהר לקדם את שורת הצעות החוק הבעייתיות שנועדו "לתקן עיוותים" בבית המשפט ובעיתונות. הקול קולו של ליברמן, הידיים ידי נתניהו.

ראש הממשלה אינטליגנטי מספיק להבין לאן ליברמן דוחק אותו. כשזה נוח, נתניהו מתמסר בשמחה ובששון, ונסחף לאותם מחוזות ימניים קיצוניים (חוק לשון הרע, חקיקה נגד בית המשפט). כשזה פחות נוח, נתניהו מנסה לגלות עמדה עצמאית ולעמוד על שלו. הוא ממתן חוקים. מקפיא או גונז אותם (ראו ערך חוק העמותות של אקוניס). כהרגלו, תמיד זה באיחור רב.

מדינת מקלט

נתניהו, שזוכר את כוויות מערכת המשפט שנצרבו בעורו בקדנציה הקודמת, נזהר מאוד בכבודה של המערכת ובכבודם של שופטי בית המשפט העליון. הוא יודע שמסוכן להרגיז אותם. תשאלו את אולמרט.

השבוע ניסה נתניהו להתחמק מלהידחק לאותן פינות הזויות, וכך הפכה מדינה מוסלמית זניחה באירופה למדינת מקלט לראש הממשלה. נראה כי מעולם לא זכה ראש ממשלת אלבניה לכבוד כל-כך גדול מצד מדינה שהזדמן לו לבקר בה. ביום שני השבוע התארח ראש ממשלת המדינה הזו, שמספר תושביה קטן במחצית מזה של ישראל, במעונו של נתניהו וזכה לכבוד מלכים.

לא רק שראש הממשלה אירח אותו במשכנו הפרטי לסעודה על שולחנו, הוא גם האכיל אותו בכל טוב הארץ. נתניהו האריך עמו בשיחה, משל היה מדובר בסרקוזי או בברלוסקוני. נתניהו משך את הזמן ככל שרק ניתן. האורח ודאי לא הבין מה פשר הדבר.

נתניהו לא מיהר לשום מקום. בכנסת התקיימה באותה השעה ההצבעה על חוק גרוניס השנוי במחלוקת. הפגישה עם האלבני באה לו בזמן טוב. עכשיו יש לו אליבי מושלם, ששום שופט לא יכול להרהר או לערער עליו. הוא היה בפגישה מדינית חשובה מאין כמותה.

על חשיבותה של אלבניה על מפת העולם מיותר להרחיב את הדיבור. על מידת החשיבות שמייחסים לה אצלנו, תעיד יותר מכל העובדה שבמשך 20 שנה לא טרחה ישראל למנות שם שגריר-תושב.

ניכר היה כי נתניהו אינו רוצה לסיים את המפגש. לו רק היה יכול, היה מפציר באורח להישאר ללון. אבל לכל דבר טוב יש סוף. ראש הממשלה האלבני המשיך לדרכו, ונתניהו נאלץ לחזור לכנסת לקראת חצות ולהשתתף בהצבעה על התיקון לחוק לשון הרע.

כמה שעות קודם לכן, כשנשאל נתניהו בישיבת סיעת הליכוד על-ידי אחד הכתבים אם בכוונתו להגיע להצבעה, הוא השיב: "חכה ותראה", ספק לכתב ספק לעצמו. אולי גם הוא חיכה לראות האם יצליח להתחמק מההצבעה הבעייתית.

הצעות חוק מהסוג הזה, שמבקשות לטפל בסקטור כל-כך חזק וגורלי לעתיד הפוליטי של חברי הכנסת והשרים, מטבע הדברים יוצרות מהומה בקרב חברי הכנסת. ההפצרות, השכנועים, ההתפתלויות והתחנונים בפני מנהלי הסיעות לקיזוזים או לחופש הצבעה מרקיעות שחקים. כאב בטן דומה מופיע אצלם רק כשעולה חקיקה הפוגעת בבעלי ההון ובטייקונים.

אף אחד לא רוצה להתעסק עם העיתונות. חברי הכנסת שלא מצאו קיזוז נראו מבועתים. נראה כי גם חברי הכנסת מהימין התקשו להסתיר את חוסר הנוחות שלהם מהחוק בעייתי הזה. אחרת קשה להסביר איך כולם ניסו לברוח. מי ששהה בכנסת לא יכול היה להחמיץ את תחנוניו של שר האוצר יובל שטייניץ לקיזוז.

צעד אחד רחוק מדי

יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, התבלט בחריגותו כמי שלא חיפש דרך להימלט והצביע נגד המשמעת הקואליציונית. אפילו יוזמי הצעת החוק נפלו כמו זבובים. אפשר לשער כי בינם לבין עצמם, כשנכנסו לרגע לשירותים שבמשכן והסתכלו בראי, הבינו גם הם שהלכו צעד אחד רחוק מדי. ההתנגדות העזה והתגובה השלילית הפתיעה גם אותם.

מאיר שטרית וזבולון אורלב מיהרו להצהיר כי אם הצעת החוק לא תמותן וגובה הקנס יירד, הם יצביעו נגד ההצעה של עצמם. בינתיים כבר ירד סכום הפיצויים שקובעת ההצעה מחצי מיליון ל-300 אלף, ומשם צנח ל-100 אלף שקל, כפול מהסכום המקסימלי על-פי החוק כיום.

ממשלת נתניהו מסיימת אוטוטו את שנת כהונתה השלישית. בחירות, יודעים היטב חברי הכנסת, יכולות להתקיים בכל רגע. נראה שגם חברי הכנסת הקיצוניים הבינו שהפעם הם הרחיקו לכת בניסיונותיהם לסרס את כלב השמירה.

במלחמה כזו יותר עדיף לשבת על הגדר. אפשר רק להיזכר מה עלה בגורלה של הצעת החוק נגד "ישראל היום", שנקברה בעודה בחיים.

המשחק הכפול של ברק

בין המתחננים על נפשם לחופש הצבעה הייתה גם יו"ר סיעת העצמאות, ח"כ עינת וילף, שהעריכה כי מפלגתה מתנגדת להצעת החוק. משסירב לכך יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, הודיעה וילף כי סיעתה תיעדר מההצבעה.

להפתעת הנוכחים, לקראת חצות נצפו שר הביטחון אהוד ברק ושר התמ"ת שלום שמחון נכנסים אל המליאה ונותנים את ידם להעלאת גובה הפיצוי בגין דיבה. ביציאה מהמליאה נתקל ריבלין בברק. תוך שהם פוסעים זה לצד זה, העיר יו"ר הכנסת כי ההצעה אינה מידתית. ברק הביט בו ואמר: "אבל היא נכונה. זה לא יכול להימשך ככה". כמו לנתניהו, גם לברק יש בטן מלאה על העיתונות.

ברקסבור כי לעיתונאים יש יותר מדי כוח, שהמצב הזה צריך להשתנות וחייב להיות מוסדר בחוק. "אני 100% בעד החוק. המצב מעוות, ההפקרות של חלק מהעיתונאים חוצה את הגבול", הסביר לחבריו לסיעה.

ברק, אומרים בסביבתו, לקח בחשבון פעולת תגמול. ובכל זאת, כשרק שניים משרי המפלגה נשארים להצביע, ושאר חברי הסיעה נעדרים, נדמה כי מדובר במשחק כפול. מה שנקרא, ללכת עם ולהרגיש בלי.

מה גרם לברק לנסוע היישר לכנסת עם המזוודות, אחרי שהות ממושכת בארה"ב, ולשמחון לחזור אחרי שיצא להשתתף בחתונה? האם זה הפחד להרגיז את נתניהו ואנשיו, או התיעוב שמייחסים השניים לתקשורת? לא ברור מה גבר על מה, ואולי שילוב של השניים יחד.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?