גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר ביאהו: "הפוקוס בעולם האינטרנט עבר לתחום החברתי"

סמנכ"ל האסטרטגיה הראשי של יאהו ומנהל המעבדות של החברה, ד"ר פרבהאקר ראג'האבן, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנחנו לא מתעסקים בשאלת עתידה של יאהו ביומיום, ונותנים להנהלה לעשות את העבודה שלה"

שלוש שנים וחצי חלפו מהפעם האחרונה שבה ד"ר פרבהאקר ראג'האבן ביקר בישראל. שלוש שנים וחצי מאז שיאהו - חברת האינטרנט, שבה ראג'האבן משמש סמנכ"ל אסטרטגיה ראשי ומנהל חטיבת המעבדות - פתחה את מרכז המחקר שלה בחיפה, והפכה אותו לחלק מרשת המעבדות שהיא מנהלת ברחבי העולם.

בתקופה זו הספיקה יאהו לשלוח הביתה שני מנכ"לים - ג'רי יאנג וקרול בארטס - ולמנות את טים מורס כמנכ"ל זמני, תפקיד שהוא ממלא זה שלושה חודשים בקירוב. בתקופה זו מניית יאהו נחתכה בחצי, וההכנסות והרווחים המשיכו לצלול.

למעשה, מאז הביקור הקודם של ראג'האבן בישראל, במארס 2008, ועד היום, ממשיכות לרוץ ספקולציות סביב עתידה של יאהו; מי שהייתה פעם ענקית אינטרנט, מחפשת כיום את ההגדרה הנכונה לעסקיה ברשת. כמו לפני שלוש שנים וחצי, אז דיברו הפרסומים על מיזוג עם מיקרוסופט (שהסתיים לבסוף בשיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום), גם בשבוע שעבר התבשרנו כי שוב המהלכים קורמים עור וגידים, כשמיקרוסופט - לצד חברות השקעות שונות - חתמה על הסכם סודיות, כדי לבחון מקרוב את המספרים שמאחורי יאהו.

"האם אנחנו נהנים לקום כל בוקר ולקרוא על עצמנו בעיתון? ממש לא", אומר ראג'האבן בראיון בלעדי ל"גלובס", במסגרת ביקורו בישראל. "אבל זה משהו שלא באמת מעסיק אותנו בפעילות היומיומית. אנחנו ממשיכים לעשות את העבודה שלנו, ונותנים להנהלה ולדירקטוריון לעשות את העבודה שלהם".

מטבע הדברים, ראג'האבן, שאמון על האסטרטגיה של יאהו, נמנע מלהגיב לשאלות על אודות הכוונה של החברה לצאת למכירה, אך נראה שמאז שהגיע לחברת האינטרנט, לפני שש שנים, החברה התקשתה לרדת מהכותרות. "אתה לא יכול להפריד בין מה שקורה ביאהו, לבין מה שקורה בתעשיית האינטרנט", הוא אומר. "מצד אחד, גוגל הלכה ותפסה מקום דומיננטי בשוק החיפוש, כשבד בבד הפוקוס והמעורבות מצד הגולשים עברו לתחום החברתי, עם ההצלחה של פייסבוק".

לדברי ראג'האבן, ככל שמעורבות הגולשים בתחום החברתי גדלה, מוצרי הליבה של יאהו - כמו שירות המיילים הוותיק שמביא לה את עיקר התנועה לאתר - נמצאים תחת לחץ. חיזוק לכך ניתן למצוא בנתונים שפרסמה באחרונה חברת המחקר קומסקור, שלפיהם השימוש בשירותי מיילים מבוססי רשת בקרב בני 12-17 ירד ב-31% בשנה החולפת, וב-21% בקרב בני 18-24. "שירות המייל עדיין חשוב, אבל העוצמה שלו פוחתת", אומר ראג'האבן על יאהו, שהיא כיום חברת המיילים הגדולה בארה"ב.

"אנחנו צריכים למצוא את הדרך להגדיל את הקהל שלנו, גם כשהשימוש במייל יורד", הוא מציין, ומוסיף כי "במקביל, אנחנו צריכים לשמור על המובילות שלנו בשוק מודעות הדיספליי (באנרים, וידיאו ותוכן עשיר - ר.ג). אנחנו עדיין השחקן המוביל בדיספליי, ואם אתה מסתכל על התחזיות, השוק הזה יעקוף בסופו של דבר את שוק המודעות מבוססות החיפוש. אבל אי-אפשר להתנחם בזה".

כחלק מהניסיון לשמור על המובילות בשוק הדיספליי, חתמה יאהו בתחילת החודש על הסכם עודפים עם מיקרוסופט ו-AOL, למכירת שטחי פרסום פנויים אצל כל אחת מהשותפות. המהלך נועד לחזק את שלוש חברות האינטרנט בשוק פרסום הדיספליי, ולפתוח חזית מול הצמיחה האדירה של פייסבוק וההתחזקות של גוגל בתחום. אבל לא בטוח עד כמה הדבר יעזור ליאהו, כשעל-פי תחזית שפרסמה באחרונה חברת המחקר eMarketer, היא צפויה לראשונה לאבד את המקום הראשון בתחום מודעות הדיספליי בארה"ב לפייסבוק.

על-פי eMarketer, יאהו צפויה לסיים את השנה עם הכנסות של 1.62 מיליארד דולר - צמיחה של 13.2% לעומת אשתקד. זאת, בה בעת שפייסבוק צפויה לרשום הכנסות של 2.19 מיליארד דולר וצמיחה של 80% - הגדולה יותר מארבע המתחרות הגדולות שלה יחד.

בינתיים מנסה יאהו להישאר רלבנטית בתחום באמצעות רכישות, כמו זו שביצעה באחרונה, כשרכשה את חברת Interclick ב-270 מיליון דולר. עסקה נוספת שביצעה החברה בתחום, הייתה רכישתה באוקטובר אשתקד של חברת Dapper הישראלית, שמפתחת כלים המסייעים למפרסמים ליצור פרסומות דיספליי אינטראקטיביות, ב-55 מיליון דולר. כחלק מהעסקה הפכה יאהו את מטה החברה ברמת גן, למרכז הפיתוח שלה בישראל. מבחינת יאהו, מדובר בעסקה השנייה שמבצעת החברה בישראל, לאחר שרכשה את FoxyTunes ב-2008.

* יש לכם מרכז מחקר בחיפה ומרכז פיתוח ברמת גן. למה לא לאחד ביניהם, וליצור פעילות משותפת?

ראג'האבן: "את דאפר החלטנו לרכוש לפני שנה, בשל העובדה שהמפרסמים כיום רוצים דרכים מתוחכמות יותר להגיע לקהל. המעבדות של יאהו בחיפה לא מתעסקות בתחום הפרסום, אלא בתחום המחקר והחיפוש. לכן, לא צריך להיות מיזוג פיזי בין שני המרכזים, וזה נורמלי לחלוטין להחזיק את שניהם בנפרד. אם יהיה הגיון, אז נעבוד ביחד. אבל זה לא אומר שכל פרויקט בחיפה, צריך להתאחד עם המרכז ברמת גן".

שלח לי שקט

לצד הניסיון לשמור על המעמד בשוק פרסום הדיספליי, ולהתגבר על הירידה בשימוש במיילים, יאהו מנסה להחזיק מעמד בשוק החיפוש שמשתנה באופן תדיר. מה שהתחיל פעם כרשימת אינדקסים של אתרים לפי נושאים, והמשיך בתיבת החיפוש המסורתית, מנסה לעבור בעת האחרונה אבולוציה, ולספק תשובות רלבנטיות - במקום רשימה של לינקים.

במארס השנה השיקה יאהו בארה"ב (ובהמשך במדינות נוספות) את Search Direct, התשובה שלה ל-Instant Search של גוגל. בדומה למוצר של גוגל, גם הפיצ'ר של יאהו מאפשר להציג תוצאות חיפוש באופן מיידי - בתוך חלונית חיפוש קטנה. כך, למשל, אם נרצה לדעת מה מזג האוויר בתל אביב, מספיק להקליד weather tel aviv, ולקבל באופן מיידי תחזית לשלושת הימים הקרובים. מי שיתעניין במצב המנייה של גרופון, למשל, יוכל להקליד את הסימון שלה GRPN, ומבלי ללחוץ על אנטר, יקבל את המספרים שמאחורי המניה תוך שבריר שנייה.

"משתמש שמקליד בחיפוש 'רפאל נדאל', לא רוצה לדעת שיש עליו 6 מיליון דפים, אלא כנראה שהוא מתעניין בדירוג העולמי הנוכחי שלו, או בתוצאה של המשחק שהוא משחק עכשיו", מסביר ראג'האבן.

ראג'האבן רואה התפתחויות נוספות בתחום, שיחליפו את שדה החיפוש המסורתי. "צריך להבין שחיפוש זה לא משהו שעומד בפני עצמו. אנשים לא קמים בכל בוקר, ואומרים שהם צריכים להריץ חיפוש - אלא משתמשים בחיפוש כדי להוציא לפועל את הרצונות שלהם. מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות, הוא שאנשים מצאו מכניקות חדשות לביצוע משימות", הוא אומר, ומוסיף כי אחד השינויים הוא המהפכה החברתית באינטרנט. "אנשים משתמשים ברשת החברתית שלהם כדי לבצע משימות כמו, למשל, להתייעץ עם חברים שלהם כדי למצוא את המסעדה הכי טובה".

שינוי נוסף שבא לידי ביטוי, הוא הסמארטפונים. "אנשים כבר לא מקלידים חיפושים בטלפונים, אלא מריצים אפליקציות שיסייעו להם במשימות שהם רוצים לבצע", הוא אומר. אפליקציה כזו, שעשויה לשנות את האופן שבו נחפש דברים ברשת בעתיד, היא החיפוש הקולי של Siri מבית אפל. "סירי היא בהחלט חזית חדשה בעולם החיפוש. מה שמעניין פה, הוא לא הזיהוי הקולי שקיים כבר כמה שנים, אלא היכולת לתת מענה לצרכים של המשתמשים. עם זאת, הצד המסחרי והפרסומי מאחורי זה עדיין לא ברור", אומר ראג'האבן.

* פעם יאהו הייתה חברת חיפוש, אך נראה שבמשך השנים, ובמיוחד באחרונה, היא איבדה מהזהות שלה. איך אתם מגדירים את עצמכם כיום?

"כיום יש חברות דיגיטל, ויש חברות מדיה. אנחנו מנסים להמציא קטגוריה חדשה, ולהגדיר עצמנו כחברת מדיה דיגיטלית מתקדמת. חברות מדיה נמצאות בהוליווד, וחברות דיגיטל יושבות, על פי רוב, בסיליקון ואלי. אנחנו משלבים את שני העולמות. זה העתיד שאנחנו רוצים ליצור".

ראג'האבן מצביע על שני מהלכים שנעשו באחרונה, שניתן ללמוד מהם את הכיוון שאליו הולכת יאהו. בתחילת החודש השיקה החברה את אפליקציית האייפד של IntoNow, שמבוססת על חברת סטארט-אפ שרכשה בתחילת השנה בכ-25 מיליון דולר. האפליקציה מאפשרת לזהות תוכן שמוקרן בטלוויזיה על בסיס דגימות קול, ולהעניק אינפורמציה מקיפה על אודותיו.

"אם תסתכל על משחק בליגת האלופות, תוכל לראות על האייפד את התוצאות של המשחקים שמשוחקים במקביל. אם המצלמה מתמקדת במסי, למשל, אז תוכל לקבל דרך האפליקציה את כל הסטטיסטיקה עליו", מסביר ראג'האבן, ומוסיף על הפוטנציאל הכלכלי שמאחורי האפליקציה: "היכולת לאפיין באמצעות האפליקציה את הצרכן מבחינה דמוגרפית ולדעת את ההעדפות שלו, יכולה להוות הזדמנות לתעשיית הפרסום".

בד בבד, הכריזה החברה באחרונה על שיתוף פעולה נרחב עם רשת ABC, שבמסגרתו יערכו השתיים סיקור נרחב לקראת בחירות 2012 בארה"ב. בין היתר, מדובר על הפקת סדרת אינטרנט וראיונות מורחבים עם המועמדים. "אנחנו רוצים להעניק חוויה שתהיה מעבר מקריאת עדכוני חדשות על הבחירות, למקום יותר אינטראקטיבי", אומר ראג'האבן.

כך, עם אפליקציה מתקדמת מצד אחד ושיתופי פעולה ויצירה בתחום התוכן מצד שני, מנסה יאהו למצוא את השביל הנכון בעולם האינטרנט המשתנה. אך ללא מנכ"ל קבוע, וכשמדי יום צצים פרסומים על מכירה אפשרית, קשה להעמיד חברה על הרגליים. קצת שקט במסדרונות יאהו כנראה לא יזיק.

שוק החיפוש המקוון בארהב

שוק המיילים העולמי

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"