גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גברים, הגיע הזמן שתפסיקו להתבכיין: לנשים כואב יותר

ככל שמתרבים המחקרים, מתחזקת מסקנה חד-משמעית: דווקא נשים חוות כאב פיזי במידה רבה יותר מאשר גברים, על אף ההתמודדות עם כאבי הלידה

אחת האגדות האורבנית הפופולריות יותר היא, שגברים הם אולי המין החזק יותר פיזית, אבל כוח הסבל של נשים גדול הרבה יותר. לא ברור מה מקור המיתוס; אך הסברה היא, שנשים נאלצות להתמודד עם כאבי לידה יוצאי דופן, ולכן זה אך הגיוני שהטבע צייד אותן בסף כאב גבוה יותר.

אלא שככל הנראה, תפיסה זו מוטעית מן היסוד. מחקרי מעבדה ושטח מצטברים, מראים כי דווקא נשים חוות כאב פיזי במידה רבה יותר מאשר גברים - ויש לכך שתי סיבות עיקריות: האחת - נשים סובלות ממחלות שמלוות בכאב בשכיחות גבוהה הרבה יותר מאשר גברים; והשנייה - נראה כי המוח הנשי מגיב חזק יותר לכאב מאשר גברים, ולכן הסבל שאישה תחווה מגירוי כואב מסוים, יהיה גדול יותר מזה שיחווה גבר שייחשף לאותו גירוי כואב.

נשים בורחות מהר יותר

איך בכלל מודדים דבר כזה? הרי גם אם את רמת הגירוי ניתן למדוד, כיצד אפשר להשוות את רמת הסבל? אחת השיטות לבדוק זאת, היא להעמיד אדם (או חיה) בתנאים של כאב, ולראות כמה מהר הוא בורח. בניסויים בבני אדם, נוהגים לבקש מהם להשרות את ידם בתוך קערת מי קרח, ולהחזיק אותה שם ככל שהם יכולים. חיות מניחים על פלטה חמה, ובודקים מתי הן מתחילות ללקק את כפות הרגליים כדי להימנע מהחום.

ד"ר איתי גור אריה, מנהל מרפאת הכאב בבית החולים תל השומר, מספר כי נשים בורחות מן הקרח מהר יותר מאשר גברים. "על פניו זה אינו ממצא מרשים, כי הוא יכול להיות קשור בהסכמה תרבותית שלנשים מותר להימנע מכאב יותר מגברים", מסביר ד"ר גור אריה. עדות לכך שהכול תרבותי, ניתן להדגים בכך שגברים, שממילא שרדו יותר במשימת השריית היד במי קרח, שרדו עוד יותר כאשר הנסיין שמולם היה גבר. נראה כי "לא נעים" היה להם להישבר בפני גבר, ולמול אישה הם הרשו לעצמם יותר.

האם ייתכן, שנשים פשוט מרגישות יותר נוח להציג את כאבן? ייתכן, אך אין בכך כדי להסביר מדוע חולדות נקבות מחזיקות מעמד פחות זמן על פלטה רותחת מאשר חולדות זכרים. כמו-כן, זה לא מסביר מדוע נשים לפני הווסת, מגיבות חזק יותר או מהר יותר לכאב, מאשר נשים בכל זמן אחר בחודש או נשים בגיל הבלות. נראה, כי משהו בהורמונים הנשיים גורם לרגישות מיוחדת לכאב. "האשם הוא בהורמון אסטרוגן", אומרת ד"ר ברקת שיף-קרן, מומחית לכאב ולהרדמה בבית חולים איכילוב ויועצת לכאב במכבי. "הוא שגורם לכאב המוגבר, כמו גם לדיכאונות ולחרדות הרבים יותר אצל נשים".

ד"ר שיף-קרן מוסיפה, כי נראה שמנגנון הכאב אצל נשים פשוט שונה מזה של גברים, וייתכן שהוא מחובר יותר למנגנון הכללי של מצב הרוח. כך, נשים כאובות מגיבות טוב יותר לטיפול ב-SSRI, תרופות שפותחו נגד דיכאון, ואילו גברים מגיבים טוב יותר לתרופות נרקוטיות, שהן ייעודיות לכאב פיזי.

משנה מין משנה כאב

מעניין לבחון את הדפוסים הללו אצל אנשים שמשנים את מינם. אצל גברים שהפכו לנשים באמצעות טיפולים הורמונליים של תוספת אסטרוגן, ובמקביל קיבלו נוגדי טסטוסטרון, התפתחו מחלות כאב כמו מיגרנות וכאבים בשדיים. לעומת זאת, כשנבחנו נשים שסבלו מכאבים כרוניים, שהפכו את מינן לגברים באמצעות טיפול בתוסף טסטוסטרון, שככו הכאבים אצל מחציתן לאחר תחילת הטיפול בטסטוסטרון.

טרם נערכו מחקרים בגברים ובנשים טרנסג'נדרים, שמרגישים כי הם שייכים למין הנגדי, אך לא נוטלים הורמונים. מעניין מאוד יהיה לראות - האם הם כואבים על-פי המגדר שאליו הם מייחסים את עצמם, או על-פי ההורמונים שגופם מפריש בפועל.

אחת השאלות שניתן לשאול היא - האם ההורמונים הללו מגבירים את תפיסת הכאב, או שהם משנים את חוויית הכאב. "אני מפריד את נושא סף-הכאב מסף-הסבל", אומר ד"ר גור אריה. "לכאב יש שלושה שלבים - השלב בו הוא נקלט בעצבים המיידיים, נניח ביד או ברגל; השלב שבו הוא מועבר למוח על-ידי עמוד השדרה, ואז נקלט על-ידי עצבי הכאב מוח; ולבסוף, האופן שבו הוא נחווה על-ידי המוח בכללותו, כלומר רמת הסבל שהוא גורם. מבחינת תגובת העצבים והתחושה הקוגניטיבית של המוח, נשים וגברים בסך-הכול דומים, כלומר אנחנו מתחילים לומר 'כן, זהו כאב', בערך מאותה רמת גירוי. מבחינת רמת הסבל, יש כנראה הבדל. החווייה הפסיכולוגית של הכאב חריפה אצל נשים יותר מאשר אצל גברים, בהכללה".

דיכאון זה כואב, יותר

ישנו יוצא דופן לכלל זה - נשים החולות במחלת הפיברומיאלגיה. מחלה זו, בה חולות כמעט רק נשים, מאופיינת בתלונות על כאבים שפושטים בכל הגוף, ומלווה לעתים קרובות גם בחוסר שינה ובדיכאון. התלונות על הכאב דומות לתלונות של חולי דלקת פרקים, אך אין ממצאים שיכולים להסביר פגיעה בשרירים או ברקמות.

קל לראות כיצד כאבים אלה סווגו במשך שנים כפסיכוסומטיים. היום מחלה זו עדיין איננה מובנת לגמרי, אבל אחת ההשערות היא כי היא נובעת מפגיעה עצבית שגורמת לעצבים לרגישות תחושתית לכאב. קרי, אם נתייחס לחלוקה של ד"ר גור אריה, יכול להיות שחולות הפיברומיאלגיה פגועות באופן שבו כאב מועבר אצלן על-ידי עמוד השדרה למוח, ולא רק באופן שבו הן חוות את הכאב. הן יגידו "איי, זה כואב", על גירוי חלש הרבה יותר.

"רובנו קמים בבוקר עם אי אלו מיחושים, ובמהלך היום אנחנו ממשיכים בחיינו, דעתנו מוסחת והגוף שלנו מסתגל", מסביר ד"ר גור אריה. "מידי פעם במשך היום אנחנו מרגישים איזשהו 'זץ' ממקום כלשהו בגוף, אבל זה עובר. מה שקורה הוא, שהעצבים שלנו מתרגלים לגירוי, ולכן במשך הזמן המוח מפסיק לתפוס אותו. אצל חולות פיברומיאלגיה, כנראה שיש סנסיטיזציה של העצבים, כך שהם לא יוצרים התרגלות לכאב, אלא להיפך, העצב מגיב לגירוי קטן יותר וחזק יותר ככל שעובר הזמן.

"כנראה שזה קשור גם לדיכאון, אבל זה לא הדיכאון שגורם לכאב, אלא ככל הנראה אותו מנגנון שגורם לדיכאון, גורם גם למניעת האינהיביציה של הכאב. לכן, היום חלק גדול מהטיפול הוא בתרופות שבבסיסן הן תרופות נגד דיכאון".

ד"ר שלומית סייג, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית במחוז חיפה, מסכימה. "יש קשר בין נטייה לדיכאון לסבל חזק יותר מכאב", היא אומרת ומוסיפה, כי "נשים מצטיינות בקשר גוף נפש, ולכן כשהן סובלות מדיכאון, וגם מחרדה, תחושת הכאב שלהן גוברת".

לדברי ד"ר גור אריה, עדיין אין יודעים מה מקור המחלה. מה שמאפשר להבין מדוע החיים של חולות הפיברומיאלגיה קשים, למרות שחל שיפור מה במצבן עם מתן שם למחלה - מה שמאפשר הכרה חברתית בכך שהן אינן "מפונקות"; ועם הרבה מאמץ ונחישות - גם הכרה מצד קופות החולים והביטוח הלאומי.

מתן שם למחלה, פיברומיאלגיה, אפשר גם לחקור אותה - עניין חשוב לא רק לחולות, המהוות לפי הערכות שונות בין 0.5%-2% מהנשים באוכלוסייה, אלא גם להבנת מנגנון הכאב של כל אדם.

בכל אשמה מערכת הרבייה

סיבה נוספת לכאבים נשיים מרובים היא, כאמור, השכיחות הגבוהה של מחלות נשיות. "מצעד המחלות הנפוצות יותר אצל נשים - גם בגילאים צעירים יחסית - מלוות בכאב ארוך ורב", אומרת ד"ר שיף-קרן. "למערכת הרבייה הנשית מגוון מחלות - החל מכאבי המחזור והביוץ האופייניים; דרך מחלות של רירית הרחם כמו אנדומטריוזיס, הגורמות לכאבי מחזור ממושכים וחמורים; ועד מחלות של הרחם וכאבים של שפתי הפות.

"פרט למערכת הרבייה הנשית, נשים חוות יותר אוסטיאופורוזיס - ללא השפעת ההורמונים הנשיים ומפני שהן בממוצע פחות פעילות גופנית", מסביר ד"ר גור אריה.

כמו-כן, אצל נשים תסמונת המעי הרגיז מופיעה בשכיחות גבוהה פי-שניים, דלקות חוזרות בדרכי השתן נפוצות פי-תשעה, ומיגרנות נפוצות פי-שלושה - כשאצל 15% מהן המיגרנות קשורות באופן ברור למחזור החודשי.

- לגברים אין מחלות משלהם במערכת הרבייה שלהם?

ד"ר גור-אריה: "יש מחלות שמלוות בכאבי אשכים וכאבי פין, אך הן נדירות יותר".

ד"ר שיף-קרן: "איברי האגן שוכנים בסמיכות רבה זה לזה, ונפתחים לאזור קטן יחסית. הקרבה בין הרקטום, הרחם והשלפוחית; לבין פתחי הניקוז - פי הטבעת, מבוא העריה ופתח השופכה - גורמים לכך שלעתים קרובות יש השפעה של כאב באחת המערכות גם על המערכות האחרות.

מחקר שפורסם על-ידי איגוד הכאב הבינלאומי, איתר 38 מחלות הקשורות לכאב, שלהן שכיחות גבוהה אצל נשים, ורק 15 מחלות כאלה אצל גברים. אגב, 24 מהמחלות המלוות בכאב רב, מופיעות בשכיחות דומה אצל גברים ונשים.

כאמור, יש קשר בין כאבים נשיים לבין הורמוני מין, ולכן יש איזשהו איזון בין כאבים גבריים ונשיים, מיד לאחר שהנשים עוברות את תקופת המנופאוזה (הפסקת הווסת) שלהן - שמלווה בעצמה באי-נעימות. עם זאת, אחרי זמן מה, כשמתחילות המחלות הקשות, הקרבה בין האיברים שתיארה ד"ר שיף-קרן, שוב מטה את מטוטלת הכאב לכיוון הנשי.

ואחרי כל זה, מדהים לגלות כי נשים מאריכות חיים יותר מגברים - ושיש להן עוד הרבה שנים לסבול מכאב.

ולמרות הכול, הנשים אשמות

האם מערכת הבריאות יכולה להתמודד עם השוני? ד"ר גור אריה מאמין שהדרך עוד ארוכה. "מערכת הבריאות מפעילה לחץ על נשים להתנהג 'כמו גבר' ולסבול את הכאב", הוא מסביר, "וממה שאני ראיתי באופן אישי, האשמות בכך הן לעתים קרובות דווקא הרופאות - גבר לא ירגיש נוח מול דמעות של אישה, אך דווקא הרופאות לעתים עלולות להניח שהן מבינות מה היא מרגישה, כשזה לא בהכרח נכון".

- יש היום טיפולים שונים בכאב עבור נשים לעומת גברים?

ד"ר גור אריה: "אין היום טיפול שונה לכאב נשי וגברי הנובעים מאותה המחלה, אם כי אולי צריך להיות. המגמה של תרופות מותאמות פציינט הולכת ותופסת תאוצה - וזוהי נקודה מצוינת להתחיל בה".

ד"ר שיף-קרן: "השינוי צריך להיות כבר במחקרים הקליניים המבוצעים לצורך רישום התרופות. במחקרי כאב, יש להבדיל תמיד בין זכרים לנקבות. במחקרי כאב בנקבות, יש לבצע בדיקת רמת הורמונים וציון של תזמון הניסוי, בהקשר של המחזור החודשי".

- איך מתמודדים עם כאב נשי בקליניקה?

ד"ר גור אריה: "בסופו של דבר, כרופא כאב, אני מתייחס לסבל של החולה. כן, חשוב לי לדעת מה הבעיה כדי להבין מה לעשות ולנסות לפתור אותה, אבל אני מחויב לטיפול בחוויה של הכאב. התפיסה הבסיסית של רפואת כאב, היא קודם להאמין לחולה ולהקל על סבלו".

ד"ר שיף-קרן: "במחלות כאב כרוני כמו פיברומיאלגיה, מומלץ להוסיף לטיפול התרופתי גם טיפול פסיכולוגי משלים".

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק