גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נא להכיר: המותגים הסיניים שנמצאים בדרך לזירה הבינל'

המותגים הסיניים מנסים לפרוץ את תדמית האיכות הגרועה והזולה ■ רבים מהם כבר יכולים להתחרות עם מותגים מערביים מוכרים ולתפוס מקום בסל הקניות שלנו

המותגים הסיניים הופכים בהדרגה משמות אנונימיים למתחרים רציניים בזירה הגלובלית. עם שוק עצום בסין, כיסים עמוקים ותמיכה ממשלתית, החברות הסיניות לא מסתפקות בשוק המקומי ויוצאות לזירה הגלובלית.

מי הן החברות הסיניות שצפויות לחדור לחיי הלקוחות המערביים בקרוב? איך יכולות חברות ישראליות להתמודד בתחרות הקשה הצפויה מולן בזירה הגלובלית? איך מתמודדים עם האיום מצד המתחרים הסינים?

מסקר שערכה לשכת המסחר האירופית בסין עולה כי רמת החשיפה של הציבור למותגים הסיניים עלתה משמעותית במהלך השנתיים האחרונות - כך דיווחו 44% מהמשתתפים בסקר. כמעט 40% מהנשאלים סיפרו כי החברות הסיניות המתחרות השתפרו בתחומי הפיתוח, העיצוב וטכנולוגיית המוצר; ולמעלה ממחצית מהנשאלים, שהם מנכ"לים של חברות אירופאיות מובילות הפעילות בסין, סבורים כי המותגים הסינים יוסיפו להתחזק גם בשנתיים הבאות.

חברות כמו Huawei , Haier ו-Zoomlion נחשבות למובילות המגמה. ענקית התקשורת חוואווי (Huawei) היא חברה שצמחה במהירות, והפכה ממתחרה אנונימית לאיום על השחקנים הגדולים בתעשיית הטלקום ותשתיות התקשורת העולמית.

בעזרת אסטרטגיה נכונה ודחיפה גדולה מצד ממשלת סין, פעילה כיום הענקית הסינית ב-140 מדינות ושולטת בכ-20% מנתח השוק הגלובלי. החברה נוגסת באופן עקבי ומתמיד בנתחי שוק בשווקים שונים בעולם, על חשבון המתחרות העולמיות הגדולות, כמו סיסקו, נוקיה סימנס, אלקטל ואריקסון, וגם רד תקשורת הישראלית.

סין היא כיום ביתם של כמה מהמותגים הגדולים בעולם, על חלקם לא שמענו עדיין, אבל אצל הסינים הדברים משתנים מהר, וחברה שהייתה אנונימית למערב עשויה להפוך בתוך זמן קצר לחברה מצליחה וכובשת שווקים בזירה הגלובלית.

הדירוג השנתי של 100 המותגים המובילים בעולם מטעם Millward Brown כלל בשנת 2011 רשימה מרשימה אך לא מפתיעה של 12 מותגים סינים, וכמחצית מ-11 המותגים החדשים שנכנסו לרשימה השנה מגיעים מסין.

הנה סקירה של כמה מהמותגים המובילים בסין שבקרוב עתידים להכות גלים גם בשוק העולמי.

Tsingtao

אחד מיצרני הבירה הוותיקים בסין. החברה נוסדה בשנגחאי ב-1903 על-ידי סוחרים גרמנים ובריטים. החברה הייתה אחד הספונסרים של אולימפיאדת בייג'ינג ב-2008.

מדוע כדאי לעקוב אחר Tsingtao? בעיקר מפני שגולדמן זאקס סומכים עליה, ואנליסטים רבים מדרגים את מניות החברה כמובילות וכדאיות. Tsingtao נכנסה לראשונה לשוק האמריקני בשנת 1972 עם Tsingtao Lager, שהפכה לבירה הסינית הנמכרת ביותר בארה"ב ולמוצר הצרכני הנמכר ביותר מהערים הפנימיות של סין (לא כולל ערי החוף). רבים מאמינים כי המותג הזה יתחרה בעתיד גם ב-Bud Light ו-Keystone.

* 5.8 מיליון דולר (כ-37 מיליארד יואן): שווי המותג של החברה, שהופך אותה למותג הבירה המוביל בסין, בין 500 המותגים המובילים בעולם.

* מעל 3 מיליארד דולר הכנסות ב-2010.

MetersBonwe

מותג בגדי הנוחות והספורט הגדול בסין, ממוקם כעת במקום העשירי במדד מותגי הבגדים הרווחיים בעולם. ההישג מרשים כפליים מכיוון שהוא הושג כמעט ללא התרחבות לשוק הבינלאומי.

MetersBonwe, שפתחה את חנותה הראשונה בוונז'ו (Wenzhou) בשנת 1925, פונה לגברים ונשים בטווח הגילאים 18-25 ומבססת את זהות המותג שלה על הסלוגן "תהיה שונה".

מותג האופנה MetersBonwe צפוי להתחרות ברצינות מול מותגים כמו נייקי, הן בשוק המקומי והן בשוק הבינלאומי והוא מהווה דוגמה אופיינית לסוג חדש של חברה סינית, המשלבת שפע של כישרון, ידע, חדשנות ואמביציה.

* כ-59.3 מיליון דולר (376 מיליון יואן): הרווח הנקי של החברה במחצית הראשונה של 2011.

Suning Apliance

החברה נוסדה ב-1990 והיא המובילה בסין בתחום ה-C3 (מכשירי חשמל ביתיים, מחשבים ומוצרי תקשורת). Suning היא אחת מ-15 תאגידי הענק הנתמכים באופן מאסיבי על-ידי משרד המסחר והתעשייה הסיני. Suning, שמנסה להיות ה"בסט ביי" של סין, מקבלת דחיפה אדירה מסובסידיות ממשלתיות.

החברה מתכננת להגדיל את נקודות המכירה שלה בערים שבמעגל השני והשלישי, וכן להתמקד בצמיחה אורגנית, במקום להשקיע ברכישות - עמדה לא שגרתית עבור רשת מוצרי החשמל הגדולה ביותר בסין על-פי שווי שוק.

בינתיים, Suning הודפת תחרות מצד בסט ביי, וולמארט, קארפור וקמעונאים אחרים בשוק המקומי בסין, וזה עניין של זמן לא רב עד שתנסה לחדור לשוק האמריקני עם מחיריה התחרותיים.

* 7.1 מיליארד דולר: שווי מותג ב-2010.

* 941%: הגידול המצטבר בהכנסות מאז דצמבר 2006.

JNBY

מותג האופנה JNBY העדכני נוסד בעיר האנגז'ו בשנת 1994 וצמח לרשת המונה יותר מ-500 חנויות. כיום מרבית החנויות נמצאות בסין, מלבד חנות הדגל שנפתחה בניו-יורק (סוהו) וחנויות נוספות המבשרות על הפריצה הקרובה - בקנדה ובסינגפור.

שם המותג מורכב מראשי תיבות של הסלוגן "פשוט ובטבעיות תהיה אתה עצמך" ("Just Naturally Be Yourself"). לאחר שבתחילת דרכה התמקדה בעיקר בסגנון עיצוב יפני, באחרונה הרחיבה את הקולקציה ופרסמה קטלוג שלם ומקיף של בגדי נשים, בגדי גברים ובגדי ילדים.

Li-Ning

אחד המותגים המפורסמים בסין לציוד ספורט ופנאי, מתמחה בעיקר בהנעלה, ציוד ואקססוריז לספורט ופנאי. המותג נוסד על-ידי לי נינג, "נסיך ההתעמלות" של סין, שזכה בשלוש מדליות זהב אולימפיות. בזכות אולימפיאדת בייג'ין קיבל לי נינג תנופת שיווק עצומה, ומאז החל להתמקד במיתוג בשווקים מחוץ לסין, עם דגש על ארה"ב.

חנות ראשונה נפתחה בפורטלנד, אורגון. החברה אימצה רעיונות רבים ממתחריה המערביים, אולם כעת היא שוקדת על בניית תדמית משלה. באחרונה החלה הקבוצה במאמצי חדירה לאירופה במסגרת עסקה ארוכת-טווח עם חברת L-Fashion הפינית.

המגזין "Advertising Age" מסמן את המותג לי-נינג כבא בתור לכבוש את שווקי המערב.

* 340 מיליון דולר: רווח נקי ב-2010.

Herborist

בשנת 2005 נמכר מותג היופי Herborist בחנויות כלבו ברחבי סין בהיקף של 100 מיליון אירו. לאור ההצלחה, ובעזרת סוכנות עיצוב צרפתית, עברה החברה מתיחת פנים והקימה רשת חנויות בוטיק. כיום היא מפעילה 1,000 חנויות ספא באזור שנגחאי, ומחזור המכירות שלה עולה על מיליארד אירו.

Jahwa Shanghai, בעלי המותג, השיקו באחרונה גם את Vive Shanghai, מותג יופי יוקרתי המיועד להתחרות עם ענקים אירופיים כמו שאנל.

* 490 מיליון דולר: הכנסות ב-2010.

Chunghwa

Chunghwa הוא מותג סיגריות המיוצר על-ידי חברה בבעלות המדינה - Shanghai Tobacco Group . החברה מצליחה לשמור, שנה אחר שנה, על הכנסה שנתית ומחזור מכירות גבוהים ויציבים, ומדורגת במקום הראשון כמותג הסיגריות הרווחי ביותר במדד Hurun הסיני.

למרות שהיקף מכירות הטבק בשווקים גדולים כמו ארה"ב נמצא בירידה מתמדת, בסין משגשג שוק הסיגריות הגדול בעולם - בהפרש ניכר מכל מדינה אחרת.

* 9.8 מיליארד דולר: שווי המותג ב-2010.

Wahaha

מותג המזון Wahaha שייך ליצרן המשקאות הגדול ביותר בסין. בין מוצרי החברה מים בבקבוקים, מיצי פירות, משקאות תה וחלב, נודלס, גרעיני חמניות ועוד.

המותג מזוהה באופן מובהק עם התרבות הסינית ומבדל את עצמו ממותגי משקאות גלובליים כמו קוקה-קולה ופפסיקו. אבל אם יחליט בעתיד לצאת לתחרות חזיתית, הוא יכה גלים.

* 4.4 מיליארד דולר: שווי המותג ב-2010.

איך לייצר יתרון בסין?

הלקוחות במערב מתייחסים בדרך-כלל בחשדנות למותג לא מוכר מתוצרת סין, בעיקר במה שקשור לאיכותו ואמינותו, אך לגבי רוב המוצרים הסיניים של החברות הגדולות הדאגה הזו מיותרת, כיוון שאיכות המוצרים הסיניים עולה פלאים ומשתווה במהירות לזו המערבית. עם זאת, המחיר עדיין תחרותי לעומת המתחרים.

אז איך אפשר להתמודד עם מתחרים כאלה?

מומלץ כמובן לא לטמון את הראש בחול. צריך ואפשר לפעול כדי לייצר יתרון תחרותי לחברות ישראליות בשוק הסיני, ובהמשך גם מול הסינים בזירה הבינלאומית.

מי שעדיין לא נכנס לשוק הסיני ויש לו פעילות בזירה הגלובלית, כדאי בהחלט שיתחיל לפעול ברצינות לצורך חדירה לשוק הזה. מי שרק מייצא עד היום לסין, מומלץ שייקח צעד נוסף קדימה ויפתח גם פעילות תעשייתית בסין. הקמת פעילות ייצור - לא במטרה להוזיל עלויות, אלא כדי להתקרב לשוק היעד המקומי ולמתחרים הסינים, ללמוד אותם מקרוב, להבין את אופן הפעולה שלהם ואולי אף למצוא דרכים לשיתוף-פעולה.

זה אולי נשמע מפחיד כיוון שמדובר בשוק ענק ולא מוכר, אבל ישנן כיום אסטרטגיות חדירה המסייעות לחברות למזער סיכונים ולצמצם את ההשקעה הראשונית בכניסה לשוק.

אחת הדרכים היא החממה התעשייתית החדשה שהקימה PTL Group בעיר צ'אנגז'ו בסין המיועדת לחברות ישראליות בסדר גודל בינוני, בעלות פעילות בינלאומית. התנאים הנוחים והתמיכה הניהולית בחממה מאפשרים לכל חברה לפתח פעילות שתגדל בהדרגה.

הכותבת היא חלק מצוות הניהול של PTL Group, המתמחה בפתרונות ניהול ופיתוח פעילות תעשייתית לחברות ישראליות וזרות בסין.

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר