גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל חלל: "מקווים להכנסות של 60 מ' ד' מ'עמוס 5'"

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, מתרגש מהשיגור המוצלח של לוויין התקשורת, שיכסה את יבשת אפריקה ■ בראיון מיוחד הוא מספר על שיתוף הפעולה עם התאגיד הרוסי ISS ועל התוכניות לעתיד

האירוע של שיגור הוא מרגש מאוד, ולאחריו ההרגשה היא של הקלה. הרשינו לעצמנו להרים כוסית עם אנשי החלל של הסוכנות הרוסית, ועכשיו עוברים מהתרגשות לעבודה, ומתחילים את המרוץ המטורף למלא את הלוויין כמה שיותר מהר". כך מתאר דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, את החוויות משיגור לוויין התקשורת "עמוס 5", בראיון מיוחד ל"גלובס" .

בהמשך לדיווח על השיגור המוצלח שלשום, עדכנה אתמול חלל, שבשליטת קבוצת התקשורת יורוקום של שאול אלוביץ', כי הלוויין הופרד מהשלב הרביעי והאחרון של טיל השיגור, פרס את הפאנלים הסולאריים ואת אנטנות התקשורת שלו, והשלים את החלק העיקרי של תהליך השיגור. בשבועיים הקרובים ימשיך הלוויין בדרכו לנקודת השמיים המיועדת לו, וכשיגיע אליה יעבור סדרת בדיקות מקיפה לקראת תחילת פעילותו המסחרית.

את שנת 2011 צפויה חלל תקשורת לסיים עם הכנסות בהיקף של 80-85 מיליון דולר. "עמוס 5" צפוי להגדיל בצורה משמעותית את הכנסות החברה, ופולק אומר: "אני מקווה שבתוך שנתיים נגיע לקיבולת שנתית של 60 מיליון דולר, ונצליח לשמור את הלוויין מלא לכל אורך חייו".

חלל תקשורת מפעילה היום שני לווייני תקשורת שנבנו על-ידי התעשייה האווירית - "עמוס 2" ו-"עמוס 3", המכסים את אזורי המזרח התיכון, אירופה, והחוף המזרחי של ארה"ב. "עמוס 5" נבנה על-ידי תאגיד ISS (Information Satellite Systems) הרוסי בעלות של 200 מיליון דולר, וחלל שילמה סכום נוסף על מנת לחכור את נקודת השמיים שבה הוא יימצא, למשך 30 שנה. לווייני החברה מספקים מגוון של שירותים ללקוחות בתחומי התקשורת, ובהם yes המקומית מקבוצת בזק, שאף היא בשליטת אלוביץ'. yes מחזיקה 5% ממניות חלל תקשורת.

משך החיים של "עמוס 5" צפוי לעמוד על כ-15 שנה, כך שהחברה שמרה את המקום גם ללוויין שיחליף אותו. "עמוס 5" יכסה את אזור אפריקה, והוא כאמור הלוויין הראשון של חלל שנבנה שלא באמצעות התעשייה האווירית, אשר הייתה בעברה בעלת מניות בחברה.

* אתה מרוצה מהעבודה עם ISS?

"יש לי רק מלים טובות להשתמש בהן אחרי השיגור אתמול. כל התהליך הלך חלק מבחינה טכנולוגית, ואנחנו מאוד מרוצים. את 'עמוס 5' התעשייה האווירית לא יכולה הייתה לבנות, כיוון שהוא גדול יותר מלווייני 'עמוס 1, 2 ו-3'. זו הייתה קפיצה מהירה עבורם, שדרשה זמן התארגנות ארוך יותר".

כעת בונה התעשייה האווירית את הלוויין "עמוס 4", שצפוי לכסות את אזור אסיה ואמור להיות משוגר בשנה הבאה. החברה מקיימת מכרז לבניית הלוויין "עמוס 6", שצפוי להחליף את "עמוס 2" באזור אירופה, ואמור להיות משוגר לחלל במהלך 2014.

"מתחילים בריצה ולא בהליכה"

"עמוס 5" יהיה הלוויין הראשון שבאמצעותו לחלל יהיה כיסוי משלה ליבשת השחורה. לפני כשנתיים שכרה החברה לוויין שהיה לקראת סיום חייו מחברת AsiaSat, והעבירה אותו לאזור אפריקה. זאת מתוך כוונה לחתום על חוזים עם לקוחות, שיועברו ל"עמוס 5" לאחר שיגורו.

בפועל הלוויין שאמור היה לפעול במשך כשנה וחצי יצא מכלל פעולה תקופה קצרה לאחר רכישתו, ושתי החברות נקלעו לסכסוך משפטי שטרם נפתר. לדברי פולק, "הלוויין הזמני היה מהלך שנגמר מוקדם מהצפוי, אבל היתרון הוא שאנחנו מכירים את השוק, ויש לנו לקוחות שהעברנו ללוויינים אחרים ואנו מחזירים".

פולק מספר: "התחלנו לעבוד באפריקה לפני ארבע שנים, כדי להכיר ולהכין את השוק, ועד שלא מתחילים לעבוד שם, לא מבינים כמה היא גדולה. יש לנו מנהלי מכירות ואנשים מקומיים במדינות החשובות, כגון דרום אפריקה, ניגריה, קניה ואנגולה, ואנחנו ערוכים להתחיל בריצה ולא בהליכה".

העבודה באפריקה גוררת אחריה גם אתגרים חדשים מול לקוחות, אשר מוסר התשלומים שלהם עלול להיות בעייתי. עד עתה חתמה חלל על חוזים בהיקף של כ-160 מיליון דולר עם מפעילי תקשורת ביבשת; אולם לפני שלושה שבועות דיווחה החברה, כי אחד הלקוחות שעמו נחתם חוזה רב-שנתי בהיקף של 65 מיליון דולר, לא שילם את דמי הקדימה בסך של כחצי מיליון דולר, ועקב כך היא אינה יכולה להעריך את סיכויי התממשות העסקה.

"לגבי המקדמה הזו, עוד לא אמרנו נואש אבל אי אפשר להיות בטוחים ב-100%", אומר פולק. "המדיניות שלנו תצטרך להיות יותר זהירה עם הלקוחות. יש שם לקוחות ותיקים שלנו, כמו פראנס טלקום, שאנחנו מתייחסים אליהם כלקוחות בטוחים; ויש לקוחות יותר בעייתיים, שנצטרך להיות זהירים איתם גם בהתנהלות וגם בדיווחים. אנחנו עובדים באזורים נוספים בעולם שלא קל בהם, ולוקחים בחשבון שפה ושם יהיו בעיות; אבל אם ערוכים ומנהלים את זה נכון, אפשר למזער את הקושי".

"האתגר עובר מהאנשים הטכניים לאנשי המכירות"

"אנחנו מעריכים שבשנת 2012 'עמוס 5' יניב לחלל הכנסות של 24 מיליון דולר, 47 מיליון דולר ב-2013, 66 מיליון דולר ב-2014, ומשנת 2015, שהיא שנה מייצגת, ואילך, הוא יתרום סביב 71 מיליון דולר", כך אמר היום ל"גלובס" אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי.

"עכשיו, אחרי שהלוויין באוויר, הרבה יותר קל יהיה לחתום על חוזים חדשים, ואני מעריך שנראה עליית מדרגה במחירי המכירה בחוזים שעליהם תחתום חלל. החברה לא מדווחת על המחיר שבו היא משכירה את המקטעים על הלוויין, אבל כשהוא בחלל המחיר יותר גבוה מאשר לפני השיגור, כך שהאתגר עובר כעת מהאנשים הטכניים לאנשי המכירות", מוסיף ליכט.

בחודש שעבר הוציא ליכט סקירה על החברה, ובה ציין כי הצלחת השיגור תביא להצפת ערך משמעותית, ותקפיץ את מחיר היעד של מניית החברה מ-76 שקל ל-84 שקל - פרמיה של כ-37% על מחירה הנוכחי.

ליכט מוסיף, כי "מה שמעניין מבחינת תמחור, הוא שכאשר הלוויין בשמיים, אין עליו הרבה הוצאות. בתפוקה מקסימלית שיעורי הרווחיות EBITDA עומדים על 80%. אם הכול עובד כמו שצריך, ההשקעה בבנייה, שיגור והפעלת לוויין, הינה משתלמת מאוד".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד