גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא תמצאו במסגר

היבוא האישי מאפשר גם למכוניות קלאסיות עוצרות נשימה להגיע לישראל ■ הנה מדגם מהעולות החדשות של 2011

היבוא האישי הוא אולי אפיק שנוי במחלוקת, אולם בכל הנוגע לאספנות רכב הוא הפך את ישראל בתוך שנים ספורות מזירה נידחת ושוממת לחלק מהעולם הגדול. מאות רבות של כלי רכב, חלקם נדירים, הגיעו ארצה ב-4 השנים האחרונות ביבוא אישי, וגם ב-2011 הצטרפו למעגל המתרחב קרוב ל-150 כלים בני 30 שנה ומעלה.

בחינה של המגוון מגלה שרוב המכוניות הן מכוניות שרירים ולימוזינות של יצרנים אמריקאיים, אולם המנעד רחב: ברשימה אפשר למצוא גם מכוניות בריטיות קלאסיות, שכל אספן בינלאומי היה שמח להכניס לאוסף, ענתיקות צ'כיות עלומות, משפחתיות זולות משנות ה-60, ואופנועים הודיים נשכחים.

הניסיון מלמד גם שרוב כלי הרכב הללו מגיעים ארצה לאחר שיפוץ ושחזור ובמצב ראוי לנסיעה. היעדר היצע זמין של חלפים ושל סדנאות שחזור בישראל מגביל את יבוא ה"פרויקטים לשיפוץ", שבעליהם רוצים להקדיש להם אלפי שעות כתחביב.

למרבה הצער, את רוב כלי הרכב הללו קשה מאוד לראות על כבישי הארץ. רובם מוצאים את דרכם למוסכים ולחניונים עם תנאים מבוקרים, אי שם במרתפים של וילות בסביון, בארסוף ובכפר שמריהו, והם מגיחים משם רק לאירועים נדירים. כלי רכב אחרים נשמרים למטרות של השקעה ושל מכירה בעתיד, אבל עדיין הם מעשירים את התרבות המוטורית המקומית. גם ב-2011 נדדו לישראל ציפורים מוטוריות נדירות ומרתקות. להלן מדגם.

קאדילק דה-וויל מודל 69: קילומטרים של פח

יש בישראל לא מעט אספני עתיקות שבוחרים את כלי הרכב לפי הקריטריון "כמה שיותר גדול, יותר טוב". אין זה מפתיע שלמכוניות קלאסיות של קאדילק יש באופן מסורתי נוכחות רצינית ברשימה השנתית של היבוא האישי. קאדילק תמיד הייתה הנציגה המובהקת ביותר של מה שהאמריקאים מכנים "פול סייז", כלומר מכונית בגודל עצום, שלא נכנעת לשום פשרות של שימושיות לטובת החיסכון.

אין דוגמה מובהקת יותר לז'אנר הזה מאשר הקאדילק DeVille של 1969 - אחת האחרונות בשרשרת אבולוציונית ארוכה של דינוזאורים ממונעים, שנקטעה בשל משבר הנפט כמה שנים מאוחר יותר. הדה-וויל של 1969 הייתה מכונית ענקית. היא ניצבה על בסיס גלגלים באורך 3.3 מטרים, ונמתחה לאורך של לא פחות מ-5.7 מטרים ולרוחב של יותר משני מטרים, מה שהבטיח שהזנב והחרטום בלטו קילומטרים מעבר לקו הגלגלים. מושב הספסל הקדמי שלה יכול היה לאכלס ללא קושי שלושה מבוגרים, והנוסעים מאחור - אם היו כאלה - יכלו למתוח את רגליהם ישר לפנים.

למכונית לא היה חסר דבר בתחום ההנעה. ב-1969 קאדילק אמנם יישרה קו עם הדרישות הפדרליות החדשות להפחתת זיהום האוויר, אולם זה לא הפריע ל-GM לצייד אותה במנוע V8 חדש בנפח של 7.73 ליטרים, שייצר 375 כוחות סוס וצרך בחודש את תפוקת הנפט השנתית של באר ממוצעת בטקסס. בארץ כבר יש כמה מכוניות כאלה, כולל מדגם הארדטופ (ללא עמוד אמצע) שקשה יותר להשגה.

המכונית יוצרה בייצור המוני, והיא עדיין זמינה בלא מעט עותקים, מה שמאפשר לרכוש אותה במחיר שמתחיל בכמה אלפי דולרים ומגיע עד סביבות 20 אלף לדגם משוחזר בקפידה. ללא ספק הרבה פח עבור הכסף.

יגואר XK120 מודל 55: תמצית הקלאסיקה

היגואר XK120 היא פריט אספנים נחשק ברחבי העולם. המכונית יצאה לכבישים לראשונה ב-1948 והפיחה תקווה ואופטימיות בבריטניה מוכת המלחמה. למרות אורך צנוע של 4.4 מטרים ובסיס גלגלים קצרצר היא הייתה ועודנה מכונית ספורט חושנית, אוונגרדית ומתוחכמת, עם גוף אלומיניום ועם שלדת הנעה אחורית קלילה, והשקתה סימלה את החזרה לתחייה של תעשיית הרכב המקומית. ה-XK120 גם הייתה מכונית נגישה יחסית, שנמכרה בעת השקתה בסכום צנוע יחסית של כ-1,260 פאונד - לא הרבה יותר ממכונית סלון תקנית.

הרכב שיובא השנה לישראל, בצבע ירוק, הוא ממודל 1955, שהייתה שנת המכירות האחרונה של המכונית בטרם הוחלפה על-ידי ה-XK140 הגדולה יותר. בשנת המודל הזו היא צוידה במנוע שישה צילינדרים בנפח 3.44 ליטרים, שייצר 160 כוחות סוס. ההספק נשמע צנוע, אולם די היה בו כדי להאיץ את המכונית מאפס למאה קמ"ש בפחות מעשר שניות, ולהגיע לסביבות מאתיים קמ"ש.

הדגם הספציפי שיובא ארצה הוא מגרסת הביצועים המשופרת SE, שכוילה כדי לספק 180 כוחות סוס וביצועים נמרצים יותר. בערך 12 אלף מכוניות כאלה יוצרו במהלך כל שנות הייצור, ורבות מהן הגיעו לארצות הברית. זו לא מכונית אספנים זולה: מכוניות משופצות במצב טוב מאמצע שנות ה-50, עם מסמכים הולמים, נמכרות בארצות הברית ב-80 עד 120 אלף דולרים. היו גם מכוניות XK120 נדירות, שהשיגו במכירות פומביות אפילו 50% יותר.

מרצדס W180 מודל 1958: מתחפשת לרולס רויס

החודש גנזה מרצדס בשקט ובחשאי את פרויקט מאייבך הסופר יוקרתי, ועמו נגנז, שוב, החלום שלה להתחרות במותגי העל הבריטיים רולס רויס ובנטלי. החלום הזה הוא עתיק יומין, ובמהלך השנים אפשר למצוא לא מעט דגמים של החברה שאימצו מוטיבים אופייניים מאוד של הרולס. אחד מהם הוא המרצדס S220, שידוע יותר בסימול הדגם W-180. זאת הייתה מכונית בגודל בינוני - משהו שמקביל ל-E קלאס של ימינו - שהוצעה לבעלי הממון של התקופה בגרסאות סדאן, קופה וקבריולה.

כל הגרסאות נראו יותר בריטיות מגרמניות, עם חרטום רשת ענק ומוכסף, עם פנסים עגולים ועם קווים זורמים וקלאסיים. במיוחד בלטה הקבריו, שהוכתרה בזמנה לאחת המכוניות היפות ביותר שנוצרו אי-פעם. המכונית שיובאה ארצה, ממודל ,58 מצוידת במנוע שישה צילינדרים בטור עם נפח של 2.2 ליטרים ועם הספק צנוע יחסית של 105 כוחות סוס. התמסורת היא ידנית (עם ידית על מוט ההגה) או עם מצמד אוטומטי.

בעת השקתה עלתה המכונית כ-4,500 דולרים לדגם הסדאן, וכ-7,100 דולר לדגמי הקופה והקבריו. מ-1953 ועד אוקטובר 1959, מועד סיום הייצור, יוצרו כ-55,279 יחידות של דגם הסדאן, אך פחות מ-3,500 יחידות של הקופה והקבריו - מה שהופך אותן לפריט אספנים מבוקש במיוחד. מכוניות קופה וקבריו משופצות ברמה גבוהה מוצעות במכירות פומביות בארצות הברית במחירים של 80-120 אלף דולרים. את הסדאנים הנפוצים הרבה יותר אפשר להשיג אפילו בכ-20 אלף דולרים.

קרייזלר אימפריאל מודל 60: קולוניאליזם אמריקאי

תעשיית הרכב האמריקאית של ימינו נגועה בנגע הגלובליזציה, ורוב הדגמים העכשוויים של היצרנים האמריקאים מנסים להיראות יותר יפניים מיפניים, ואם לא, אז לפחות אירופיים. אבל בשנות ה-60 העליזות יצרני הרכב של ארצות הברית התבייתו על הרוח האמריקאית והפיקו עיצובים גדולים מהחיים, חסרי עכבות ומושכי תשומת לב.

הקרייזלר אימפריאל של 1960, שדוגמה שלה נחתה השנה בארץ, היא תמצית אותה תקופה משעשעת. קשה למצוא עיצובים מוגזמים יותר: לימוזינה באורך עצום עם פגוש קדמי ענק, גריל רשת פעור, קישוט כרום עצום דמוי נשר בפרונט, ו"סנפירים" ענקיים מאחור עם פנסים דמויי קליע בתוכם.

תא הנוסעים חריג לא פחות, כאשר מושב הנהג היה מוגבה מעל שאר המושבים ועיצוב עמדת הפיקוד משקף את עידן המירוץ לחלל. בארצות הברית היא שווקה בזמנו כדגם הבכיר של קרייזלר, שפנה לאנשי העשירון העליון ובמודעות מאותה תקופה היא תוארה בתור "המכונית שמיוצרת בקפדנות הרבה ביותר באמריקה". למכונית מגוון גרסאות, החל בקופה פתוחה/סגורה ועד לימוזינה עם ארבע דלתות. המנוע התקני היה V8 בנפח 6.8 ליטרים, שייצר 350 כוחות סוס מכובדים, ושודך לתיבה אוטומטית שהופעלה באמצעות לחצנים - שיא ההיי-טק של אותה תקופה.

קצת יותר מ-17 אלף אקזמפלרים ממודל 1960 עלו על הכבישים. הדגמים היותר נדירים בסדרה, דוגמת דגם הקבריו, נמכרים כיום בטווח של 25 עד 65 אלף דולרים בהתאם לרמת השיפוץ, אם כי דגמים הרוסים על תקן של "פרויקט" אפשר להשיג באלפי דולרים בודדים.

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: אור צלקבוניק הודיע על סיום תפקידו כמנכ"ל חדשות 13

עפ"י הודעת רשת 13, הפרישה באה ברקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

סייברארק ירדה למרות הדוחות החזקים: מה עשו הישראליות בוול סטריט בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע