גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המתמחים הם חיילים שבויים שהלכו אחרי המפקדים"

עו"ד נחום פינברג בפאנל דיני עבודה שנערך בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "את הנזק שהמתמחים גרמו לעצמם ביחסי העבודה, אף אחד לא יתקן"

"כל התהליך של מאבק המתמחים היה עקום. המתמחים הם 'חנונים', אבל חיילים שבויים אחרי המפקדים שלהם. מאבק המתמחים היווה הרס לכוח של העובדים ולמשפט. המתמחים שברו את בתי המשפט, נלחמו בארגונם, ובסוף היה ברור שהם לא יצליחו. הם הפסידו, משום שאת הנזק שהם גרמו לעצמם ביחסי עבודה אף אחד לא יוכל לתקן, שלא לדבר על הנזק למערכת הבריאות הציבורית".

את הדברים אמר עו"ד נחום פינברג, שדיבר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", בפאנל מומחים בדיני עבודה, שנשא את הכותרת: "מאבקי עובדים בעידן של פייסבוק, מחאה חברתית ותחרות בין ארגונים", בהנחייתו של כתב העבודה והבריאות של "גלובס", שי ניב.

מטבע הדברים, הדיון התנהל בצלו של מאבק המתמחים ברפואה, שהסתיים באחרונה; חלק מרכזי ממנו הוקדש להשלכותיו על סכסוכי העבודה הקיבוציים בישראל. בין היתר, דנו המשתתפים בשאלה כיצד ניתן למנוע קרע, שנוצר לעתים בין ראשי ארגונים לקבוצות מהעובדים, כפי שקרה באופן בולט במאבק המתמחים.

"פינג-פונג לא טוב"

כפתרון ל"בעיית הנציגות", הציע עו"ד איתי סבירסקי כי גורלם של הסכמים קיבוציים ייקבע באופן דמוקרטי, על ידי כלל העובדים שההסכם חל לגביהם. "אני מציע להביא הסכמים להצבעה. הפרשה של הרופאים מראה את הקושי באיגוד מקצועי, שאין בו דמוקרטיה, ושהדברים נסגרים בו ללא שקיפות. 'כוח לעובדים' טוען כי התנהלות של איגוד מקצועי צריכה להתבצע בשקיפות, ושניהול המו"מ, היציאה לשביתה והחתימה על ההסכם צריכים להיעשות בצורה דמוקרטית, ולעבור אישור של אסיפות העובדים".

הצעתו של סבירסקי זכתה להתנגדות חריפה מצד מרבית משתתפי הפאנל. עו"ד דפנה שמואלביץ' הטיחה בסבירסקי, כי התפיסה של ארגון עובדים דמוקרטי מתנפצת על קרקע המציאות. "התפיסה הדמוקרטית בעייתית - הן בגלל השטח הקיצוני, הן בגלל שמעביד זקוק ל'מבוגר אחראי', שיאסוף את האנשים וייצג מולו. זה בדיוק הרעיון בארגון עובדים יציג.

"לגבי הר"י - הייתה תחושה שמישהו איבד שליטה, ולא יכול היה להגיע להחלטה. לטעמי, הקו צריך לעבור איפשהו באמצע. ראשית, לעשות הצבעה חשאית לפני שביתה, ואז לצאת לדרך ולא לעדכן מתוך המו"מ כי זה מפריע למנהיג לעשות פשרות ולהגיע להחלטות. ה'פינג-פונג' עם השטח לא טוב ליחסי העבודה".

עו"ד פינברג טען כי הצבעה דמוקרטית "לא משנה שום דבר. המיעוט הקולני היה קיים בכל מקרה, ומתמרד נגד החלטת הרוב". עו"ד בטי מצר-לוי אמרה גם היא, כי לא כדאי ללכת "לקיצוניות של דמוקרטיה, שתבוא מתוך העובדים".

לדברי מצר-לוי, הפתרון הנכון לבעיית הנציגות הוא של חתימה על הסכם התנהלות בין נציגי הוועד לבין העובדים בתחילת הדרך. "בסופו של יום, המשא ומתן הקיבוצי יוצר את האיזון. השיטה שאנחנו עובדים איתה בהסתדרות הלאומית, היא שבתחילת הדרך אנחנו חותמים על הסכם התנהלות עם העובדים, ובו אנו קובעים איך המו"מ יתנהל, מתי חותמים וכיוצא באלה'".

עו"ד שי תקן הסביר כי הבעיה הגדולה ביותר במאבקים כמו זה של המתמחים, נעוצה בתיאום ציפיות בין השטח למנהיגים. "התהליך שקרה פה בעייתי מאוד, וזה לא רק לגבי המתמחים, אלא רצף שלם. כך היה גם במאבק העובדים הסוציאליים, במאבק המתמחים ובמאבק הפרקליטים. השטח בעט בהסכם והתחיל מחול שדים של שבירת כללי משחק, מעורבות חזקה של התקשורת, והתוצאה הייתה ש'הזנב מכשכש בכלב'.

"הפער בין הציפייה של השטח לרפורמה, לבין התוצאה של תוספת שכר, גרמה לאופן שבו התנהל המאבק. צריך להיזהר מאוד מפופוליזם. אם היו מצביעים בצורה דמוקרטית על הפעלת שעון נוכחות לרופאים, בחיים לא היה שעון נוכחות - כי זה פשוט לא היה מתקבל. גם היום יש דמוקרטיה, אבל דמוקרטיה של נציגים. חשוב לזכור כי ככול שיורדים יותר לרמת השטח, זה ייקח למקומות קיצוניים יותר, כי השטח תמיד קיצוני.

"המתמחים לא יותר מוסמכים מאידלמן (ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הר"י - ח.מ), ומונעים מהאינטרס הצר שלהם. המתכון של 'דמוקרטיה בכיכר העיר' לא יעבוד, וכל מי שישב ב'משאים ומתנים' כאלה יודע את זה. לרופאים הייתה מנהיגות לא מנוסה, והאמירות שרק השטח יודע מה טוב אינן נכונות; התפקיד של ארגון עובדים הוא גם לא לתת לשטח להתפרע".

היועצים שולטים

עו"ד טל קרת, שייצגה את המתמחים, הציגה גישה שנוטה יותר לכיוון גישתו של סבירסקי. "לדעתי, יש מקרים חריגים שצריך להגדיר אותם, שבהם צריך לעשות הצבעה בקרב אסיפות העובדים. למשל, כאשר הולכים להסכם קיבוצי לתקופה חריגה, של יותר מ-5 שנים, כן צריך לקבוע בחקיקה שדרוש רוב מיוחס של העובדים כדי לחתום על ההסכם.

"זה פועל בחברות הציבוריות, ואין סיבה שזה לא יפעל גם כאן. חלק ממשבר האמון הקשה, שהתגלה בין המתמחים לבין מי שייצג אותם, היה שהתייחסו אליהם כאל מריונטות. התייחסו אליהם בהתנשאות, כאל ילדים שלא מקשיבים להם. לא כל דבר צריך לצאת מהמשא ומתן, אבל צריך לשתף את קבוצות המיעוט בתוך הארגונים.

"הדרך היחידה של קבוצות מיעוט שלא אוהבות את ההסכם, זה להתפטר ולעזוב. קרה מה שקרה, ולא כדאי להתעלם מכך. בעתיד, ראוי לזהות את הקבוצות שיש להם אינטרסים, לשמוע אותן ולשתף אותן בתהליך".

סוגיה בעייתית נוספת שהציף מאבק המתמחים, לבד מבעיית הנציגות, הייתה המעורבות העצומה של יועצי תקשורת ויועצים אסטרטגיים בסכסוכי עבודה. את האסטרטגיה של המתמחים הוביל יועץ התקשורת רונן צור; מנגד, גם האוצר זכה במהלך הסכסוך לייעוץ תקשורתי צמוד, של משרד דן-אורן.

עו"ד פינברג הצהיר כי רונן צור ניהל, הלכה למעשה, את מאבק המתמחים, וטען כי מדובר בתופעה בעייתית ביותר. "כיום, בלי יועץ תקשורת לא נכנסים למאבקי עבודה. התקשורת קובעת מי ינצח במאבק. זו בעיה קשה מאוד, כי יועצי התקשורת לוקחים את המאבקים למקומות אחרים. כך למשל, יש יועצי תקשורת שהמנטרה שלהם היא לפגוע בקודקוד של המעביד. גם במשא ומתן החשאי ובחדר הסגור, יועץ התקשורת כבר אומר מה לעשות".

עו"ד קרת השיבה לעו"ד פינברג ואמרה כי "לא אני ולא רונן צור היינו שותפים בהחלטות של המתמחים. אנחנו היינו היועצים - והמתמחים המחליטים. רונן צור הוא גם יועץ אסטרטגי, ולא רק יועץ תקשורת. למעשה, מי שדחף לסיים את המשא ומתן הנוכחי ולא להתלהם, היו אני ורונן צור".

עו"ד שמואלביץ סיכמה את הסוגיה: "התקשורת היא עובדה קיימת, ויש לה יתרון אדיר. היא שמה את הזרקור על דברים שלעתים לא מודעים להם, כמו למשל במקרה של מפעל 'ויטה פרי גליל', שבו התקשורת צבעה את הסיפור והאירה אותו.

"מצד שני, התקשורת מתעדת. עובדים שמתפרעים כבר לא יכולים לטעון שהם לא עשו זאת. כך, במאבק של עובדי הרכבת (שבו ייצגה שמואלביץ' את חברת רכבת ישראל - ח.מ) הסרטונים (של העובדים המתפרעים - ח.מ) מ'יו טיוב' חסכו לי עבודה רבה מאוד".

שולחן עגול

"מאבקי עובדים בעידן הפייסבוק, מחאה חברתית ותחרות בין ארגונים"

מנחה:

שי ניב, כתב העבודה והבריאות של "גלובס"

משתתפים:

עו"ד בטי מצר-לוי, סמנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית

עו"ד איתי סבירסקי, ממייסדי ארגון "כוח לעובדים"

עו"ד נחום פינברג, שותף, נ. פינברג ושות'

עו"ד טל קרת, שותפה במשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות'

עו"ד דפנה שמואלביץ', שותפה במשרד רובין-שמואלביץ'

עו"ד שי תקן, שותף במשרד פישר בכר ושות', לשעבר היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות הכללית

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק