גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עדות: לדני דנקנר ואחיו היה חוב גדול לבנק הספנות

הדברים עלו במסגרת עדותה של אווה קריבוס, בכירה לשעבר בבנק הספנות, במסגרת תביעה שהגיש לקוח של הבנק נגד בנק הפועלים

עדות שניתנה לאחרונה בהליך משפטי המתנהל נגד בנק הפועלים חושפת יחסים בעייתיים לכאורה בין הבנק לבין יו"ר הדירקטוריון לשעבר דני דנקנר: מעדותה של בכירה לשעבר בבנק הספנות, שנרכש על-ידי בנק הפועלים ב-2003, עולה כי בנק הפועלים סייע לכאורה לדנקנר ואחיו להיחלץ מחוב משמעותי שחבו לבנק הספנות כלקוחותיו.

הדברים נחשפו במסגרת עדותה של אווה קריבוס, מי ששימשה כמנהלת המחלקה העסקית, סמנכ"לית בכירה וחברת הנהלה בבנק הספנות. זאת, במסגרת תביעה בסך 5 מיליון שקל שהגישה חברת שרנוע ובעליה עמי רבין כנגד בנק הפועלים ב-2005 לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בתביעה נטען כי מיד לאחר שמיזג לתוכו את בנק הספנות, עצר בנק הפועלים את ניהול חשבונותיה של שרנוע, ובכך גרם לה נזקים עצומים. בנק הפועלים הגיש מצדו תביעה נגדית בנוגע ליתרות החובה של החברה.

דנקנר אינו צד לתביעה, אך שמו עלה בעדותה של קריבוס כאחד מבעלי החובות לבנק הספנות, וכמי שלא שילם את החוב, חרף בקשות חוזרות ונשנות מצד הבנק. קריבוס למעשה ניסתה להוכיח לבא-כוחו של רבין, עו"ד יצחק אבירם, כי ללקוחות נוספים היו חובות לבנק הספנות, אך בניגוד למרשו, הם לא הגישו תביעות כנגד בנק הפועלים. "אתה מכיר את דני דנקנר?", שאלה קריבוס את עו"ד אבירם.

כשאבירם השיב בחיוב, הוסיפה: "דני דנקנר ואחיו היו חייבים לבנק ספנות סכומי כסף גדולים, וגם הפצרנו בהם לעתים קרובות שיחזירו לנו את הכסף, והם לא החזירו לנו, ואנחנו לא כתבנו להם שום דבר, ובנק הפועלים קלט את יתרת החובה שלהם... בשלב מסוים דרש מהם, והגיע איתם להסדר כזה או אחר, למרות שהיו בין בעלי שליטה ובין אחרים".

כשנשאלה קריבוס אם דנקנר לא הגיש תביעה נגד הבנק משום שהושג עימו הסדר, חזרה בה מדבריה ואמרה: "לא הגיעו להסדר".

מגעים לפשרה

בני משפחת דנקנר, נזכיר, החזיקו באמצעות חברות פרטיות ב-4.99% ממניות בנק הספנות. הדנקנרים היו גם חלק בלתי נפרד מגרעין השליטה בבנק הפועלים. בתקופה הרלבנטית לתביעה כיהן דני דנקנר כסגן יו"ר דירקטוריון הפועלים והחזיק במניות הבנק.

עדותה של קריבוס חשפה לכאורה יחס מועדף שקיבל דנקנר מהבנק, לעומת לקוחות אחרים. כשעו"ד אבירם ניסה להקשות על העדה ואמר "בנק הפועלים רצה ביקרו (של דנקנר, א' ל"ו) ולא של עמי רבין", החלה קריבוס לסגת מדבריה ואמרה: "זה לא מעניין אותי".

ל"גלובס" נודע כי דקות ספורות לאחר שחשפה את הפרטים הללו בנוגע לדנקנר ביקשה קריבוס למחוק את הדברים מהפרוטוקול בטענה לחיסיון בנקאי, ולכך שהדברים אינם קשור לנושא התביעה, אך השופט יהושע גייפמן דחה את בקשתה. "העדה פתאום התעשתה, הבינה שהיא לא הייתה צריכה לספר את הסיפור של דני דנקנר, ושיש פה בעיה של חיסיון", מספר גורם שנוכח באולם.

עוד נודע כי בימים אלה מתנהלים מגעים בין הצדדים בתיק של רבין כדי להגיע לפשרה. "הבנק מבין שהוא גרם נזקים ומוכן לשלם. עכשיו כשהשם של דני דנקנר עלה, סביר שהם ירצו לסגור את הפרשה", אומר גורם מקורב לפרשה.

אפליית מקורבים?

בעקבות החשיפה של קריבוס בעניין החוב של דנקנר לבנק הספנות, הגיש עו"ד אבירם בקשה לבית המשפט לזמן את דנקנר לעדות בנושא. "מי שהוא בעל שליטה או מקורב לבנק זוכה להסדרים אחרים? דווקא מי שחייב סכומי כסף גדולים מקבל הסדר בקלות?", כתב עו"ד אבירם בבקשה. "יש לבחון מדוע מפלה בנק הפועלים, כשהוא בולע את בנק הספנות, בין לקוחות רגילים ללקוחות מקורבים". בנוסף, מבקש עו"ד אבירם להזמין לעדות בנושא את מי שכיהן כמנכ"ל הפועלים באותה תקופה, צבי זיו, וכן את המפקח על הבנקים דאז.

אבירם אף מעלה את התהייה מדוע לא דווח לבנק ישראל על ההסכם בין הדנקנרים לבנק הפועלים כנדרש בחוק.

"החוב הוחזר"

מבנק הפועלים נמסר: "איננו יכולים להתייחס לנושאים אלה".

באי-כוחו של דנקנר, עורכי הדין יורם ראב"ד ויוסי בנקל, מסרו: "בשל הזמן הרב שחלף, לא ניתן בלוח הזמנים הקצר לרדת לפרטים אודות החוב שהיה לבנק ספנות, ואולם יובהר כדלקמן:

"1. כל החוב של דני דנקנר ואחיו לבנק הספנות הוחזר במלואו לבנק הפועלים, ולא היה הסדר כלשהו בין בנק הפועלים לבין דנקנר או אחיו או דנרן. למטה מן העניין, יצוין כי דנקנר החזיק באותה עת בכ-20% בלבד ממניות דנרן. דומה כי גם העדה חוזרת בה ומאשרת דברים אלה בסוף עדותה.

"2. רכישת בנק הספנות על-ידי בנק הפועלים אושרה על-ידי כל המוסדות הדרושים לפי חוק בבנק הפועלים, לרבות ועדות בעלי עניין".

עוד כתבות

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?