גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעד אחר צעד: כך דרדר יוסי מימן את אמפל להסדר חוב

מימן רכש את חברת ההשקעות האמריקנית אמפל, יצק לתוכה את עסקי האנרגיה הפרטיים שלו תמורת סכום של כמיליארד שקל ששלשל לכיסו, ודירדר אותה לפתחו של הסדר חוב בהיקף דומה

"אף אחד לא יכול היה לדמיין לפני שנה שיהיה כזה שינוי בכל האזור ובמצריים ספציפית. יש לנו כסף לעוד שנה, והחלטנו לבקש עכשיו את הדחייה בתשלומי החוב כיוון שחשבנו שזה יהיה חוסר אחריות להמשיך את התשלומים כסדרם. בשלב זה אנחנו מקווים שהזרמת הגז תתחדש... אנחנו חושבים שהזמן הוא קריטי לביצוע הפעולות הללו, ולכן אנחנו לא מבקשים לא מחיקה ולא תספורת, אלא דחייה של תשלומי הקרן".

במלים אלה הסביר אמש יוסי מימן, מנכ"ל, יו"ר ובעל השליטה באמפל (61.5%), את הסיבה בגינה זימנה החברה את מחזיקי האג"ח שלה לאסיפה בתחילת חודש ינואר, בה היא תבקש מהם לדחות את פירעונות הקרן בשנתיים.

היקף החוב הנוכחי של אמפל למחזיקי האג"ח עומד על כ-870 מיליון שקל (כולל הצמדה ולאחר שחלק מהאג"ח נרכשו בחזרה על-ידה), כאשר בסוף חודש ינואר הקרוב היא נדרשת לפרוע למחזיקי אג"ח ב' את תשלום הקרן הראשון בהיקף של כ-105 מיליון שקל, בתוספת הריבית החצי שנתית בהיקף של כ-17 מיליון שקל.

בנוסף, יש לאמפל (סולו) חוב בנקאי בהיקף של 82.5 מיליון דולר (כ-313 מיליון שקל), שכנגדו משועבדות מניותיה בגדות. מול חוב זה, בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד שקל, יש לאמפל מזומנים בהיקף של כ-230 מיליון שקל בלבד.

על רקע החוב הגבוה וחוסר הוודאות באשר לעתיד ההשקעה בספקית הגז המצרי EMG - השקעתה העיקרית של אמפל - איבדה מניית אמפל מתחילת השנה 85% מערכה, לשווי של 20 מיליון דולר, והאג"ח שהנפיקה נסחרו בימים האחרונים בתשואה תלת ספרתית. זאת, לאחר שבספטמבר 2010 גייסה החברה אג"ח בהיקף של 170 מיליון שקל, בהנפקה שהסתיימה עם חיתום יתר.

כיצד הגיעה אמפל בתוך פחות משנה וחצי ממצב בו היא מצליחה לגייס בקלות סכומי עתק, למצב שבו היא נדרשת להסדר חוב? "גלובס" משרטט את הפרקים העיקריים בתולדות החברה, מהנקודה בו רכש מימן את השליטה בה ועד הרגע בו הוא נאלץ לבקש אתמול את עזרת הציבור.

פרק 1: מימן רוכש את אמפל

בשנת 2001 הייתה אמפל חברת החזקות בעלת השקעות מגוונות בתחומים שונים, ששייכת למשפחת היהלומנים שטיינמץ. שנה לאחר שמימן ושותפיו הקימו את חברת EMG, הוא רכש את השליטה באמפל תמורת 90 מיליון דולר, בפרמיה נאה של 50% על מחיר השוק.

היו שסברו אז כי בכוונת מימן להעביר לידי החברה את מניותיו בערוץ 10 המפסיד, אולם לו היו תוכניות אחרות. בדיעבד, ייתכן שמה שקרץ לו באמפל היה היותה חברה אמריקנית, הרשומה למסחר בוול-סטריט, וככזו ניתן להעביר בה עסקאות בעלי עניין, ללא צורך באישור אסיפת בעלי המניות.

פרק 2: מניות EMG עוברות לידי אמפל

לאחר שרכש את השליטה באמפל, ניקה מימן את החברה מרוב השקעותיה הישנות, וב-2005 החל בהעברת חלק מההחזקה הפרטית שלו ב-EMG לידיה.

באותו שלב ספקית הגז המצרי הייתה עדיין עסוקה בבניית צינור להובלת הגז מאל-עריש לאשקלון, בעלות כוללת של 460 מיליון דולר. מכיוון שמימן שולט בשתי החברות, הרי שלמעשה מדובר כאן בעסקת בעלי עניין. אולם, כאמור, מכיוון שהחברה רשומה בחו"ל, הוא לא נדרש לאישור האסיפה הכללית, והסתפק בשלושה דירקטורים שהוגדרו כבלתי תלויים: מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, איתן הבר, חמי מורג, ועו"ד יהודה קרני.

כך רכשה אמפל מידי מרחב של מימן - בשלוש מנות בשנים 2005-2006 - 12.5% ממניות EMG, תמורת 258.3 מיליון דולר. התמורה אותה שילמה אמפל למימן ולחברת מרחב שבשליטתו הייתה באמצעות מזומן בהיקף של כ-148 מיליון דולר, והקצאת מניות בשווי של 110 מיליון דולר. רכישת המניות בוצעה לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר ל-EMG במנה הראשונה, ו-2.17 מיליארד דולר בשתי הרכישות האחרות (והגדולות יותר). חלק ממימון הרכישה נעשה באמצעות אג"ח אותה הנפיקה אמפל ב-2006 (סדרה א').

פרק 3: המוסדיים נכנסים ל-EMG

מימן לא הסתפק בהעברת הסיכון בהשקעה ב-EMG ממנו אישית אל החברה הציבורית שבשליטתו, וביקש להקטין אותו עוד יותר, דרך מכירה של נתח נוסף מ-EMG למנהלי חסכונות הציבור. כך הוא הגיע ב-2007 להסכם עם מספר גופים מוסדיים, ובראשם קרן תשתיות ישראל, במסגרתו הוא מכר להם בשתי מנות 4.4% מ-EMG תמורת 97 מיליון דולר במזומן. גם כאן לפי שווי חברה של 2.17 מיליארד דולר.

פרק 4: אמפל מתרחבת

מימן לא הסתפק רק בעסקת EMG, והחליט לתת לאמפל אופציה להיכנס למיזם נוסף הנמצא בשליטת מרחב הפרטית. כך קיבלה אמפל אופציה להיכנס כשותפה במיזם לייצור אתנול אותו מבצעת מרחב בקולומביה. ב-2006 השקיעה אמפל במיזם זה כ-20 מיליון דולר בהלוואה, שתמומש לבעלות של 25% במיזם לאחר עמידה במספר אבני דרך. כיום פרויקט האתנול בקולומביה נמצא עדיין בשלבי הקמה, וצפוי להניב תזרימי מזומנים רק בעוד שלוש שנים.

בנוסף, רכשה אמפל בשנים 2007-2008 את חברת הכימיקלים גדות מיכליות תמורת כ-550 מיליון שקל. על מנת לממן את הרכישה גייסה אמפל באפריל 2008 אג"ח בהיקף של כ-578 מיליון שקל (סדרה ב').

השקעות אלו, שמהוות היום כשליש מהפורטפוליו של אמפל, לא נשאו פרי עד עתה: גדות מיכליות, ההשקעה העיקרית של החברה רשומה בספריה כעת לפי שווי 112 מיליון דולר. עם זאת, לגדות עצמה יש חוב בהיקף של כ-260 מיליון דולר לבנקים ולמספנות, ולאור המצב באירופה, שוק היעד העיקרי שלה, נראה כי למימן יהיה קשה להציף ערך בפעילות זו, ולקבל עליה את השווי בו היא רשומה.

פרק 5: הסיבוב המהיר בסמייל

השקעה אחת מוצלחת כן ביצע מימן באמצעות אמפל. בסוף 2009 הוא החליט להוסיף לחברת ההחזקות שלו רגל בתחום התקשורת, ורכש מידי שאול אלוביץ' את חברת סמייל 012 תמורת 1.2 מיליארד שקל. אלוביץ' נדרש למכירה כיוון שרצה לרכוש את השליטה בחברת בזק.

אמפל מימנה את הרכישה בעיקר באמצעות הלוואות בנקאיות, כאשר הכוונה הייתה להפוך את 012 סמייל לפלטפורמת תקשורת בינלאומית. אך לאחר פחות משנה הגיעה ההצעה לרכישת החברה מידי פרטנר, בתמורה ל-1.5 מיליארד שקל. מימן החליט שהוא זונח את התוכנית האסטרטגית, ומכר לפרטנר את החברה, תוך שהוא רושם רווח הון של כ-310 מיליון שקל, ואמפל רושמת תשואה כפולה על ההון העצמי שהושקע בעסקה.

פרק 6: ההשקעה בגז יורדת לטמיון

עוד בטרם הושלמה עסקת סמייל, החלו החריקות ב-EMG. המהפכה במצרים, שהורידה מהשלטון את הנשיא חוסני מובארק, סילקה גם את מקורבו ובעל המניות ב-EMG, חוסיין סאלם, והשפיעה בצורה הרסנית על אמפל. מפברואר 2011 ועד עתה נרשמו לא פחות מ-9 פיצוצים בצנרת הגז הממשלתית אשר מספקת את הגז ל-EMG, והזרמת הגז לישראל נעצרה או פעלה באופן חלקי בלבד.

ההחזקה ב-EMG הייתה אמורה לשמש כמקור לתזרים מזומנים לאמפל שבאמצעותו תחזיר החברה את חובותיה למחזיקי האג"ח. בכיריה חזו בעבר כי ב-2011 היא תחלק דיבידנד ראשון. כיום קשה לדעת מתי יחזור הגז לזרום בצינור, ואם EMG תחלק אי פעם דיבידנד לבעלי המניות.

על הפסקת הזרמת הגז ממצרים שילם הציבור בישראל פעמיים: בפעם הראשונה דרך ההשקעה של הגופים המוסדיים ב-EMG ישירות ודרך ההחזקה באג"ח שהנפיקה אמפל; בפעם השנייה, דרך מחיר החשמל, שזינק בשנה האחרונה כתוצאה מכך שחברת החשמל נאלצה להשתמש בדלקים יקרים יותר לצורך ייצור החשמל.

ואם לא די בכך, הרי שעצירת אספקת הגז ממצרים הביאה לכך שהיחסים העכורים בין בכירי החברה יצאו החוצה. ד"ר נמרוד נוביק, לשעבר סגן נשיא בכיר בקבוצת מרחב ומי שנחשב ליד ימינו של מימן, תבע ממנו לאחרונה תגמול של כ-30 מיליון דולר בשל תרומתו לחברה במשך עשרים שנות פעילותו בה, ובעיקר בשל תרומתו לעסקת הגז המצרי. מימן, מצדו, הדיח את נוביק מכל תפקידיו בקבוצה וטען בכתב ההגנה שהוגש בשבוע שעבר, כי נוביק התנהג כאחרון הסחטנים.

כעת, מימן צפוי לעבור בשבועות הקרובים מסכת של פגישות, דיונים ולחצים, כשמחזיקי האג"ח ידרשו ממנו לשלם את חובו בזמן. במקרה שלו, קשה להגיד שכיסיו ריקים: לא רק שיש לו עסקים פרטיים חובקי עולם, אלא שהוא קיבל מאמפל ומהגופים המוסדיים קרוב לרבע מיליארד דולר במזומן. ולכך צריך להוסיף גם את עלות שכרו באמפל בחמש השנים האחרונות שהסתכמה ב-12.4 מיליון דולר.

סדרות האגח של אמפל

בעלי המניות ב EMG

כך צברו יוסי מימן וסמנכלית הכספים אירית אילוז שכר של כעשרים מיליון דולר באמפל

עוד כתבות

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה