גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכול נשאר במשפחה

כך החליקה מערכת המשפט פרשה מביכה בה הסתבך השופט בדימוס דוד גלדשטיין

1. פרשת יוסף זהר היא אחד הכתמים השחורים החמורים ביותר שדבקו אי-פעם במערכת המשפטית. זהר הואשם על לא עוול בכפו ברצח אביו, היהלומן משה זהר, בהתבסס על ראיה יחידה - עדותו המפלילה של ד"ר ולנטין טוקילה, שהיה המטפל הצמוד של האב הגוסס. עדות, שכבר בתחילת המשפט ניתן היה לראות כי נגבתה ממנו במניפולציות משטרתיות, שהפכו את שלל גרסאותיו לחסרות משקל.

המקרה של זהר פורסם בהרחבה לאורך השנים, עד לזיכויו ב-2007. עם תום המשפט שהסתיים בזיכוי, פסקו השופטים כי המדינה תפצה אותו בסכום של כ-300 אלף שקל, הסכום המרבי שאותו יכלו לפסוק במסגרת ההליך המשפטי הפלילי. אלא שאין בכך כדי לייתר תביעת נזיקין, וזו אכן הוגשה ב-2009. תחילה נחת התיק אצל שולחנו של השופט איתן אורנשטיין, ובהמשך הוא העביר אותו לעמיתתו במחוזי בתל-אביב, השופטת דליה גנות.

בשבוע שעבר סגרה גנות את התיק. אלא שעבודתה לא הייתה מפרכת במיוחד: כל שנדרשה לעשות הוא לתת תוקף של פסק דין להסכם פשרה, שהושג בין זהר לבין המדינה, ולפיו המדינה תשלם לו פיצוי בסך של 1.95 מיליון שקל, מבלי להודות באחריות או בנזק. הסיבה לכך היא שהליך הגישור בין הצדדים התנהל לא באולמה של גנות, אלא במסגרת פרטית - אצל הבורר והמגשר, השופט בדימוס דוד גלדשטיין.

הכול נשמע טוב ויפה, אפילו בנאלי. מן המפורסמות הוא שבתי המשפט נוהגים להעביר תיקים להליכים חוץ-שיפוטיים, דוגמת בוררות וגישור, אצל חבריהם הבדימוסים. אלא שהמקרה של גלדשטיין אינו מקרה רגיל: הוא לא פרש בשיבה טובה מהמערכת בגיל 70, אלא עזב אותה בעקבות פרשה לא נעימה, שבמהלכה אף נוהלה נגדו חקירה פלילית. במקרה של גלדשטיין ידעה המערכת להחליק החלק היטב את נסיבות העניין, כדי שהוא יוכל להמשיך ליהנות מעטיני התיקים המוזרמים אליו.

השופט, מאמנת הכושר והמסמכים

גלדשטיין היה שופט שלום, וכיהן כרשם ושופט בפועל בבית המשפט המחוזי בת"א. בשעות הפנאי התאמן גלדשטיין בחדר כושר, ומאמנת הכושר שלו היתה רעות חן. ב-2006 התלוננה חן במשטרה נגד בן-זוגה לשעבר כי תקף אותה. הנאשם הודה, אך ביקש להימנע מהרשעתו. לשם כך ביקשה השופטת שטיפלה בתיק, דניאלה שריזלי, ששירות המבחן יכין תסקיר בעניינה של קורבן העבירה, ובהמשך סוכם שהמסמך שיוגש לה יהיה מקוצר ולאקוני.

מה הופתעה השופטת שריזלי לגלות, שעות אחדות לאחר מכן, על השולחן בלשכתה, את הנוסח המלא של מכתבה של המתלוננת, בצירוף מסמכים שונים שהוגדרו "אישורים רפואיים". מתברר שגלדשטיין, שפעל בשירות מאמנת הכושר שלו, נכנס ללא רשות ללשכתה של שריזלי והניח את המסמכים, לעיונה. הוא אף הוציא מהתיק את תסקיר המבחן שנעשה לנאשם, והעביר אותו לעיונה של חן.

היועץ המשפטי לממשלה דאז, עו"ד מני מזוז, אישר לפתוח בחקירה פלילית נגד גלדשטיין, בחשד לעבירות של שימוש לרעה בכוח המשרה, עבירות על חוק הגנת הפרטיות ועוד. חקירת המשטרה התנהלה כארבעה חודשים, ואולם את התמרון שעשתה מערכת אכיפת החוק בסופה, צריך לרשום בספר דברי הימים של הקומבינות: בהמלצת המשטרה והפרקליטות, החליט מזוז בסופו של דבר לסגור את התיק הפלילי נגד גלדשטיין.

"לאחר בחינת החומר וקבלת חוות דעת הפרקליטות", מסר דובר משרד המשפטים בנובמבר 2006, "החליט היועמ"ש על סגירת התיק נגד השופט גלדשטיין. זאת, לאחר שהגיע למסקנה כי אין המדובר בהתנהגות בעלת אופי פלילי במהותה, אלא בחריגה חמורה מהתנהגות המצופה משופט, שהטיפול המשמעתי הוא דרך הטיפול ההולמת אותה". צריך לקרוא שוב כדי להבין: היועץ המשפטי לממשלה לא קובע שלא נעברה עבירה פלילית, אלא שאת מעשיו של גלדשטיין צריך להבין לא כהתנהגות פלילית אלא כ"חריגה חמורה" מקוד ההתנהגות המצופה משופט.

התרגיל הנושא ניחוח לא נעים לא הסתיים כאן: מאחר שהתיק הועבר למסלול משמעתי, שבה ונכנסה לתמונה נציבת תלונות הציבור על שופטים דאז, טובה שטרסברג-כהן. אלא שגם ההליך שהיא ניהלה לא הגיע לכלל מיצוי, שכן גלדשטיין הבין את הרמזים ששיגרה אליו המערכת, ופרש מכהונתו. כך הפך תיק פלילי למשמעתי, והתיק המשמעתי לאוויר, כלום.

כמי שכיהן כשופט יותר מ-12 שנה, זכה גלדשטיין גם לכל התנאים הנלווים לפרישה, לרבות התואר "שופט בדימוס". הוא מופיע עד היום ברשימת השופטים בדימוס באתר בתי המשפט, לרבות הכיתוב הלאקוני שלפיו "בפברואר 2008 פרש לגימלה". אלא שלא רק גימלה מקבל הבורר והמגשר גלדשטיין ממערכת המשפט, אלא גם תיקים - דוגמת תיק הנזיקין של יוסף זהר, שהעבירה אליו השופטת גנות.

האם ראוי שבתי המשפט יעבירו תיקים לטיפולו של מי שנאלץ לפרוש מכהונתו בנסיבות מביכות, כדי לחמוק מאשמה, פלילית או משמעתית? גלדשטיין עצמו סירב להתייחס לדברים. מטעמה של השופטת גנות נמסר כי התיק הועבר לגלדשטיין בעקבות בקשה מפורשת מטעם הצדדים בהליך. מנהל בתי המשפט, משה גל, דחה בשיחה עם "גלובס" את הטענה שגלדשטיין פרש בשל "הסתבכות פלילית", וטען כי נוכח העובדה שהתיק נגד גלדשטיין נסגר, אין כל עילה למנוע העברת תיקים לבוררות או גישור אצלו, או להוציא את גלדשטיין מרשימת בעלי התפקידים המקצועיים, המעניקים שירותים למערכת, ובכל מקרה אין בסמכותו כמנהל להורות לשופטים לנהוג כך, בשל עקרון עצמאות השפיטה.

דוברת בתי המשפט, אילת פילו, יצאה מגדרה בתגובתה כדי להגן על גלדשטיין, משל היה עדיין בשר מבשרה של המערכת. "בניגוד לנטען", מסרה, "השופט לא פרש עקב הסתבכות פלילית. הצגת הדברים כך חוטאת לאמת". פילו, שהתעקשה ב-2009 להגדיר את עו"ד דן כהן, כשנעצר בפרו, כ"שופט לשעבר" ולא כ"שופט בדימוס", כפי שהגדיר אותו משרד המשפטים, ממשיכה וטוענת כי "נסיבות המקרה של גלדשטיין אינן דומות למקרה של כהן, ומשכך מתייתרת לטעמנו השאלה בנוגע לאופן אזכור השופט באתר הרשות השופטת".

הכול נשאר במשפחה 2

2. מי אמר שהחברים במערכת המשפט לא דואגים זה לזה. מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, אמור לפרוש מתפקידו במאי 2012, חודשים אחדים אחרי פרישתה לגמלאות של נשיאת העליון, שמינתה אותו לתפקיד, דורית ביניש. עוזרו הנאמן, עו"ד ברק לייזר, כבר רואה את הנולד, ובחודשים האחרונים גישש בדבר תפקידו הבא במערכת.

הגישוש הסתיים בהצלחה: בשבוע שעבר מונה לייזר לתפקיד היועץ המשפטי של מערכת בתי המשפט, במקומה של עו"ד לאה רקובר. תפקיד לא רע, למי שקיבל את רישיון עריכת הדין שלו לפני 8 שנים. רקובר עצמה גם היא מקבלת קידום: באחרונה היא מונתה לתפקיד היועצת המשפטית של משרד המשפטים.

ומי פינה את התפקיד שאליו נכנסה רקובר? עו"ד משה דיין, שקיבל קידום משל עצמו לתפקיד נציב שירות המדינה. הנציבות שבראשה עומד דיין, אגב, היא אותה נציבות שוועדת המכרזים שלה הכריזה על מינויו של לייזר ליועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט. המעגל הושלם. מהנהלת בתי המשפט נמסר בתגובה כי דיין לא ישב בוועדת המכרזים, ובראשה ישבה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני חקיקה, עו"ד אורית קורן.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה