גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנגוצקי זכה בבוררות מול שטיינמץ על תגלית תמר

הבורר אוקון: סקורפיו הפרה הסכם עם לנגוצקי; איבד את זכויותיו בקידוחי "תמר" ו"דלית" ■ סקורפיו: "החלטת הבורר מדברת בעד עצמה; לא ניגרר לספינים"

‎‎מחלוקת בין הגיאולוג יוסי לנגוצקי לבין איש העסקים בני שטיינמץ וקבוצת סקורפיו באשר למשמעות פסק הבורר של השופט לשעבר, בעז אוקון, בנוגע לתביעת לנגוצקי את קבוצת סקורפיו על הזכויות במאגר הגז "תמר".

בעוד שמטעמו של לנגוצקי נמסר כי הבוררות בין הצדדים הוכרעה לטובתו של לנגוצקי, טוענים מקורבים לקבוצת סקורפיו כי רוב טענותיו של לנגוצקי נגד שטיינמץ נדחו על-ידי אוקון.

‎‎‏5% מזכויות הקידוחים

שטיינמץ ולנגוצקי החזיקו בבעלות משותפת על 5% מזכויות הקידוחים "תמר" ו"דלית" שאותם יזם לנגוצקי, אולם שטיינמץ עזב את השותפות, ובעקבות פרישתו, לאחר שלא עלה בידו למצוא משקיע אחר, איבד גם לנגוצקי את הזכויות בהם.

לאחר פרישתו של שטיינמץ טען לנגוצקי כי פרישתו בשלב מאוחר מהשותפות נעשתה בניגוד להסכמים ביניהם ופנה לערכאות משפטיות. עוד טען לנגוצקי כי שטיינמץ טרפד את כניסתו של שותף חלופי במקומו‏‎ ‎ובכך הגדיל את הנזק שגרם לו. לטענת לנגוצקי, שטיינמץ דרש מהשותף שהיה אמור להחליפו במיזם לא רק את מה שהוא‎ ‎עצמו השקיע בפועל - אלא גם את השלמת השקעה המתוכננת, ובכך הביא לטרפוד כניסתו‎.‎‏

המחלוקת בין הצדדים הועברה לבוררות בפני השופט המחוזי בדימוס, בעז אוקון, שהיום (ה') נתן את פסק הבוררות, המשתרע על פני 145 עמודים.

לאחר פרסום פסק הבוררות טענו לנגוצקי ומקורביו כי אוקון קיבל את תביעתו של לנגוצקי, קבע כי סקורפיו הפרה את ההסכמים עם לנגוצקי והיא נושאת באחריות לכך שלנגוצקי איבד את זכויותיו בתגלית "תמר". עוד נטען מהצד של לנגוצקי כי משמעות פסק הבורר היא שלנגוצקי צפוי לקבל כ-400 מיליוני שקל מסקורפיו, או 1% מערך המאגר.

מנגד, נמסר ממקורבים לקבוצת סקורפיו כי אוקון דחה את רוב הטענות שהעלה לנגוצקי נגד סקורפיו ובכלל זה את הטענה העיקרית של נגוצקי, שהייתה כי סקורפיו הפרה את החובה לממן את הפעילות המשותפת של הצדדים ב"תמר".

לדברי המקורבים לסקורפיו, הטענה היחידה של לנגוצקי שהוכרה על-ידי אוקון הייתה שסקורפיו לא נתנה ללנגוצקי מספיק זמן כדי לחפש ולמצוא שותף חלופי תחת שטיינמץ. עוד טענו המקורבים כי הפגיעה בלנגוצקי שהוכרה על-ידי הבורר הוגדרה כ"פגיעה בהסתברות" למצוא מממן חלופי.

במילים אחרות, מסבירים המקורבים לקבוצת סקורפיו, הבורר קיבל את תביעת לנגוצקי באופן חלקי והגביל אותה לפגיעה בהסתברות למצוא מממן חלופי. לדבריהם, הסכומים שבהם נוקב לנגוצקי רחוקים מלהיות נכונים, והם בלתי מדויקים לחלוטין.

בעקבות הפרסומים בעניין פסק הבורר של אוקון הודיעה חברת סקורפיו כי הליך הבוררות טרם הסתיים, וממילא הכותרות בעניין מוטעות לחלוטין ואינן משקפות את המציאות.

"חבל שלנגוצקי בחר לפרסם חצאי אמיתות מתוך פסק ביניים ארוך ומנומק של כבוד הבורר, ספינים תקשורתיים לא ישנו את מהות ההחלטה שמדברת בעד עצמה", נמסר מהקבוצה.

עוד מסרה הקבוצה כי "בפסק ביניים זה לא נפסק ולו שקל אחד לחובתה של סקורפיו, והפרסומים בעניין זה מטעים. לא ניקח חלק במשחק התקשורתי שאותו מנסה לנגוצקי לייצר".

‎‎‏20%-80% לטובת שטיינמץ

‏לנגוצקי דרש משטיינמץ פיצוי על אובדן הרווחים שהיו צפויים לו מהקידוחים, שלדבריו הוא‎ ‎היה היוזם והרוח החיה מאחוריהם. במהלך ההליכים המשפטיים שנערכו בינו לבין שטיינמץ, סיפר לנגוצקי כי הוא קיבל את הרישיונות לקידוחים מהמדינה, לאחר שפנה‏‎ ‎אליה עם רעיון מהפכני לגבי אופן מציאת נפט או גז. בהמשך, טען, הוא שכנע את חברת בריטיש‎ ‎פטרוליום להצטרף למיזם, וזו צירפה את ישראמקו וגורמים נוספים, כאשר לנגוצקי קיבל‎5% ‎‏.

‏מאחר שהיה צריך להשקיע כספים כדי לקבל את ה-5%, פנה לנגוצקי לשטיינמץ וסיכם עמו‏‎ ‎שישקיע את הכספים תמורת 4% מתוך ה-5% והתחלקות ברווחים, ביחס של 20%-80% לטובת‏‎ ‎שטיינמץ.

‏לטענת לנגוצקי, שטיינמץ התחיל לשלם, אך ברגע האחרון החליט שהוא יוצא מהמיזם, כיוון שבאוקטובר ליהמן-ברדרס התמוטטה, וגם הוא נקלע לקשיים.‏‎ ‎

שטיינמץ טען מנגד כי החלטתו הייתה החלטה עסקית טהורה, שלמרבה הצער בדיעבד התבררה‎ ‎כמוטעית. לדבריו, לא רק שהוא יצא מהשותפות במסגרת ההסכם וכדין - אלא העובדה שבסופו‎ ‎של דבר ויתר על זכויותיו בקידוח ללא כל תמורה עומדת בסתירה לכך שטרפד כניסת שותף‎ ‎חלופי, כיוון שבכך הוא הפסיד את הכספים שכבר השקיע‎.‎‏

בתחילה התנהלה המחלוקת בין הצדדים בפני המגשרים, עורכי הדין רם כספי וענר ברגר, אך לאחר שה‏גישור ‎נכשל, היא‎ ‎הועברה לבוררות בפני השופט לשעבר אוקון, שהיום, כאמור, הגיעה לסיומה. ‏‎ ‎

לסיכום, שטיינמץ טען כי הוא ולנגוצקי נמצאים "באותה סירה": שניהם הפסידו את‎ ‎הזדמנות חייהם, אלא ש"זה שהפסיד ויש לו חשבון בנק קטן, מבקש לקבל חלק מההפסד מזה‎ ‎שיש לו חשבון בנק גדול יותר‎"‎‏. ‏‎‎‏

"יוסי לנגוצקי התעשר, אבל זו לא הנקודה", אמר ל"גלובס" בא-כוחו של לנגוצקי, עו"ד יוסי שגב. "הנקודה היא שסוף-סוף ניתן ביטוי לזה שהוא אבי הרעיון לתגליות הנפט והגז באגן הים התיכון המזרחי. נעשה צדק".

- ומה לגבי "לוויתן"? הרי לנגוצקי הגיש תביעה בנושא גם נגד רציו.

"זה מאוד משפר את הטענה של יוסי בנוגע ל'לוויתן'. הוא טוען שהוא אבי הרעיון ונתן לרציו את החומר לשכנע אותם לבוא ל'תמר', והם לקחו רישיון בסמוך ל'תמר' על סמך הרעיון - וגילו את 'לוויתן'. ב'לוויתן' הוא תובע את כל הרווח של רציו - שזה מיליארדי שקלים".

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?