גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטחנת הכספים של הפסטיגל - כך זה עובד באמת

מדי שנה הופך הפסטיגל למטחנת כסף יותר ויותר משומנת: לצד מחירי הכרטיסים הגבוהים הולך ופורח שוק מרצ'נדייז, שנועד לנפח עוד ועוד את ההוצאות של ההורים

חג חנוכה, יודע כל הורה וכל ילד בישראל, הוא חג הפסטיבלים. ליתר דיוק: חגם של מפיקי הפסטיבלים, שעבורם דמי החנוכה מסתכמים בהכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. כך שאם להיות נאמנים לרוח התקופה, הימים הם כפי הנראה ימי הש"חמונאים.

החג עצמו אמנם הסתיים, אך החגיגה עצמה תתפרש על-פני חודש ינואר, כאשר המופע המוביל הוא הפסטיגל - שנקרא השנה "iפסטיגל - game on" (הבהרה לקוראינו שאינם הורים לילדים: אין זו טעות דפוס), ואחריו "הופ: מותק של פסטיבל" - שניהם בהפקת "סולן הפקות", אשר בבעלות מיקי פלד (בשיתוף ערוץ הילדים "הופ").

במרוצת שנותיו של הפסטיגל ועד לאחרונה, חוקי המשחק היו יחסית ברורים: ההורים מתלווים אל ילדיהם לאירוע בז'אנר ה"מיוזיקל". מופע חד-שנתי שבו זמרים וכוכבי התקופה מבצעים שירים חדשים, תחת מסגרת עלילתית. השירים היו מושקעים ובעלי ערך מוזיקלי, וחלקם הפכו לשלאגרים.

המופע היה נמשך כשעתיים, ובסיומו הילדים יכלו להתחדש בתקליט. לימים - בדיסק וב-DVD. הילדים היו מרוצים, וכך גם ההורים, שכן העלילה והשירים עסקו בעולמם של הילדים, וההוצאה לנפש הייתה סבירה (כרטיס שמחירו פחות מתעריף יום עבודה בשכר מינימום).

השנה, שנתו ה-31 של הפסטיגל, עושה רושם כי חוקי המשחק השתנו. כלומר, הם שונו. המהות על הבמה היא אותה המהות ביציעים: מכירה מסיבית של מוצרים וחיזוק תודעה צרכנית גבוהה בקרב ההורים וילדיהם.

הדבר בא לידי ביטוי במינוף רווחים על-פי אסטרטגיה שיווקית אמריקנית: הצפת הלקוחות בשפע של הזדמנויות קנייה בתוך חללים תחומים. גם חלק מהשירים אמריקניים, וגם לחן שיר הנושא, שאותו שרים כוכבי הפסטיגל על במה מעוצבת כמחשב נייד ענק.

מילות שיר הנושא של פסטיגל 2011 "game on" מלמדות יותר מכל על עולם המושגים שבו אמורים הילדים להתמצא ולהתעדכן:

"איי פסטיגל משוכלל, כמה קל להדליק, לשחק, להקליק, בוא לפסטיגל (...) נפתח עוד בלוג, נצוטט, נשיר ביו-טיוב דואט, ונצטלם במסיבה ונתייג ת'תמונה. תוריד ת'כל ותשמור ותן לי לייק או איגנור, ואם תרצה רק לשאול גוגל יודע הכול, game on (...) איי פסטיגל, כמו תמונה מז'ורנל, בא לי תיק מבוטיק, זה השיק. כן זה הפסטיגל (...) היי גבר, בוא לשחק משחק חדש מרתק, הוא משודר ב-HD, שמור לי על דיסק און קי, עם הגיטר בידיי, האנגרי בירדס אחריי (...) איי פסטיגל, אינטרנט נשיונל, זה חלום של מקום, זה דוט קום".

מעבר לאיכות התוכן, שעליה ניתן להתווכח, מי שנהנים מהלהט שאחז בכותבי התכנים לפסטיגל, הן מספר חברות ששמן או שמות מותגיהן זוכים לאזכורים רבים כחלק אינטגרלי מהמופע.

למשל, חברת התעופה אל-על (שרוול שממנו יורדים משתתפים במופע, עם לוגו של החברה), פייסבוק (החדרת אפשרויות שימוש ברשת החברתית ובאפליקציות המופיעות בה כחלק מהותי בעלילה ובשירים) ומיקרוסופט (איזכור "חלונות" בחלקים שונים במופע), ובעיקר חברת idigital, נציגת אפל בישראל. לא רק האות "i" התווספה לשם הפסטיגל השנה, אלא שבמהלך המופע ובשירים עצמם משובצים שימושים במכשירי החברה.

עם חברת הוט יש לפסטיגל שיתופי-פעולה מגוונים, הן בפרומואים לתוכנית חדשה של הוט שלהם נחשפים הצופים, הן בהפצת VOD של הפסטיגל על-ידי הוט והן בליהוקם של שחקני סדרות של הוט במצבת כוכבי הפסטיבל.

מהפקת הפסטיגל נמסר כי לא הוחדרו פרסומות סמויות של החברות המוזכרות, כלומר: החברות לא שילמו עבור החדרת מוצריהן לתכנים, מה שהופך את האזכורים המסחריים שניתנו לחברות "בהתנדבות" ליותר מתמוהים.

לדברי רותי מרום, היחצ"נית של הפסטיגל: "אין לנו תוכן שיווקי נסתר או סמוי. שיתופי-הפעולה המסחריים הם גלויים, אנחנו לא מגניבים חסויות או תוכן שיווקי".

שביל הצריכה

במפתיע או שלא, רבים מההורים שעמם שוחחנו לצורך הכתבה לא חשו מאוימים לנוכח התכנים. התוכן, מסתבר, מטריד אותם פחות מאשר העלויות הגבוהות הכרוכות בחוויה.

רק כדי לסבר את האוזן: מחיר כרטיס רגיל לפסטיגל עומד על 210 שקל, אך ישנם לא מעט הנחות ומבצעים. ללקוחות "הוט" - מבצע של 3 כרטיסים במחיר של 70 שקל כל אחד.

* הנחה לוועדי עובדים - כרטיס במחיר שבין 40 ל-109 שקל.

* לבעלי כרטיס ישרכארט - כרטיס ב-49 שקל תמורת 290 כוכבים.

* למנויי "ידיעות אחרונות" - 79 שקל.

* לחברי מועדון "בהצדעה" - זוג כרטיסים ראשון ב-55 שקל לכרטיס ו-4 כרטיסים נוספים ב-75 שקל לכרטיס.

* לנוסעים באגד המחזיקים כרטיס רב-קו - הנחה של 50% על כרטיס שני.

אלא שקצפם של ההורים לא יצא רק על עלות הכרטיסים, אלא בעיקר על התחושה של מה שנראה בעיניהם כמסלול המנתב אותם להוציא עוד ועוד כספים, אם במהלך המופע ואם בסופו.

"זו מכונה משומנת", אומר אב לשני ילדים שנכח במופע עם ילדיו, "יש מלא דיילים שמסתובבים סביב הילדים בהפסקה. כמה זמן הפסקה? 20 דקות. ואז זה מתחיל - יש דוכנים על גבי דוכנים של אוכל ומרצ'נדייז וצעצועים. יש דיסקים למכירה ו-DVD וצעצועים ושעוני פלסטיק. גם צעצועים שלא קשורים למופע. נטחן לי הכסף. אני קיבלתי כרטיסים בהנחה - ועדיין יצאתי בנזק של כמה מאות שקלים".

"יצאתי בתחושה מעורבת בגלל שהילדות נהנו, אבל בשביל שהן ייהנו, כנראה שלא מספיק המופע", מספרת אחת האימהות שלקחה את שתי בנותיה לפסטיגל בחופשת החנוכה, ומוסיפה כי נאלצה להיכנע לתחינות בנותיה ולרכוש עבורן מיני צעצועים ומוצרים נלווים, בין היתר מארז DVD במחיר של 89 שקל, פופקורן במחיר של 20 שקל ושתייה במחיר של 15 שקל לבקבוק. לדבריה, מה שנראה בעיניה תמוה במיוחד הוא תזמון ההפסקה: כ-25 דקות לפני תום המופע.

"בדיעבד, אני לא בטוחה שהיינו יוצאות להפסקה אם הייתי יודעת שההפסקה היא לקראת הסוף, ושמה מחכה לי בהפסקה זה מרדף קניות קצוב בזמן", היא אומרת.

כלל לא בטוח שניתן לערער על הלגיטימיות של עסק מסחרי פרטי בניסיונותיו להחזיר עלויות ואף למקסם רווחים. מול טענות הורים שהפסטיגל הפך ל"משאבת כספים", שהמכירה נדמית כ"אגרסיבית", ושההורים הם בבחינת "לקוחות שבויים" - יש להציב את נתוני העלויות (כ-27 מיליון שקל), את מקדמי הסיכון ואת איכות ההשקעה (לפחות הוויזואלית), שאף הם מודים כי מדובר במופע מקצועי ומהוקצע.

מעבר לכך, קיימות חלופות. הצלחתם של הפסטיגל והפסטיבלים הגדולים האחרים הולידו שפע של אלטרנטיבות. חלקן זולות יותר, הן במחירי הכרטיסים והן בקשת המוצרים הנלווית אליהם.

מצד שני, וזאת אומרים גם ההורים, הילדים רוצים לראות את הכוכבים האהובים עליהם, את אלה שהם מעריצים - ובפסטיגל, כדברי אחד ההורים, "מביאים את מי שחם. מי שהוא בטופ, חותם בפסטיבל".

הכינו את הארנקים לקראת חנוכה 2012.

פסטיגל נתוני מכירות והכנסות

עוד כתבות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה