גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הייתה מחאה? 5.7% עלייה במכירות האופנה ב-2011

כמעט כל הקניונים חתמו את השנה עם עלייה בפדיונות ■ הפאואר סנטרים התחזקו והחלו לתפוס נפח בתחום האופנה ■ כניסת הרשתות הבינל' מתחילה לתת אותותיה, ואופנת הבייסיק מתחזקת ■ למרות זאת, הקמעונאים לא משדרים אופטימיות

המחאה החברתית פסחה על ענף האופנה וההנעלה, שרשם בשנת 2011 גידול כספי של 5.7% - כך עולה מנתוני השוואת מכירות של 1,350 חנויות זהות של הרשתות החברות במערכת ריס.

פדיון כלל רשתות האופנה וההנעלה החברות במערכת, לרבות חנויות חדשות, הסתכם ב-4.52 מיליארד שקל.

למרות שבחלק מהשנה הפדיונות דשדשו, חודש נובמבר נחתם אשתקד עם עלייה של 30% בפדיונות, וגם הסטגנציה שנרשמה בדצמבר 2011 לא הפריעה לענף לסיים את השנה עם עלייה.

השנה הקרובה מסמנת את התגברות התחרות בענף האופנה, עם חדירה מואצת של מותגים בינלאומיים אך גם עם אווירה כלכלית עולמית קשה, הגורמת, לפחות לחלק מהבכירים בענף, להסתכל על השנה הקרובה בפסימיות.

"באופן כללי, התחזיות ל-2012 לא טובות, וזה יוצר ברקסים, כי ההשפעה מגיעה להרגלי הצריכה ולבזבזנות. אנשים מפסיקים לקנות סתם", אומרת מנכ"לית קבוצת גולף, אילנה קאופמן. "האווירה הכללית לא טובה, ויש תחושה שהאווירה תייצר מציאות", אומר בכיר בענף הקניונים.

השנה החולפת עמדה בסימן מיזוג בין בריטיש ישראל למליסרון, שהופך את מליסרון לקבוצת הקניונים הגדולה בישראל, וכן במאמצי ההתרחבות של קבוצת עזריאלי שממתינה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, לאחר שחתמה על עסקה לרכישת קניון עיר ימים בנתניה.

מגמה בולטת נוספת היא התרחבות קניונים קיימים. "קניונים שהיו חזקים מלכתחילה, עשו תהליכים שהפכו אותם לקניוני עוגן שכל רשת חייבת להיכנס אליהם. הדוגמאות הטובות ביותר הם קניון הזהב בראשון-לציון, שהתרחב ובבת-אחת הפך את הקניון למשמעותי מאוד מבחינת הנפח ומבחינת הנוכחות של המותגים הבינלאומיים. אותו תהליך התרחש בקניון הגדול בפתח-תקווה עם פתיחת הקומה השלישית. הם הפכו מקניונים בינוניים לקניוני עוגן והשוו את הרמה שלהם לרמה של הקניונים הגדולים בישראל. למרות שטענו שיש עודף בשטחי מסחר בראשון ובפתח-תקווה, הפרויקטים עובדים ואתה חייב להיות שם", אומר הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי קבוצת פוקס.

להוציא את קניון "מרגלית השרון" של קבוצת עזריאלי, שרשם ירידה של 8% בפדיונות, כמעט כל הקניונים חתמו את השנה עם עלייה בפדיונות ומיעוטם רשמו סטגנציה או שחיקה קטנה בפדיונות. ממוצע הפדיון למ"ר בקניונים האזוריים עמד על 70 שקל למ"ר ליום, לעומת ממוצע ארצי של 55 שקל למ"ר.

קניון "מרגלית השרון", שנפגע מפתיחת קניון שרונים ונתון לתחרות קשה גם מצד הקניונים בכפר-סבא, רושם גם את רמת הפדיון הנמוכה למ"ר מבין הקניונים.

קניון מלחה, הקניון המוביל בישראל לפי דירוג "גלובס", חתם את השנה עם עלייה של 3.5% בפדיונות. הפדיונות בקניון רמת-אביב ובקניון עזריאלי בתל-אביב, המדורגים במקומות השני והשלישי בדירוג "גלובס", נותרו ללא שינוי, אם כי שניהם רושמים עדיין פדיון גבוה למ"ר.

ביג Fashion בנצרת, רשם את העלייה הגבוהה ביותר בפדיונות (22%+), ורמת הפדיון למ"ר כבר נושקת לרמה הממוצעת של הקניונים האזוריים ועומדת על 69 שקל למ"ר ליום.

קניון מול הים באילת רשם עלייה של 10.8% בפדיונות, והוא מוביל עם פדיון של 113 שקל למ"ר, הפדיון הגבוה ביותר למ"ר מבין כל הקניונים. קניון G כפר סבא (של גזית ישראל) ממשיך להתחזק ורושם עלייה של 12% בפדיונות.

עלייה של 9%-10% בפדיונות נרשמה בקניון הגדול בפתח-תקווה, קניון מודיעין ובקניון לב חדרה. קניון שבעת הכוכבים, הקריון וקניון הנגב רשמו עלייה של כ-4.5%. עליות נמוכות יחסית נרשמו בקניון איילון (2%+), קניון גבעתיים (2.3%+) וקניון חולון (3%+).

הפאואר סנטרים מושכים חברות אופנה

מגמה נוספת היא עליית כוחם של הפאואר סנטרים. "בונים הרבה פאואר סנטרים, והם מתחילים לתפוס נפח באופנה. כמעט בכל עיר בנו או בונים פאואר סנטרים. בנתיבות פתחו שניים, בונים בערד, בנתיבות, באופקים, בפרדס-חנה, ופתחו גם בנצבא חדרה. בגלל שהפאואר סנטרים פתוחים, ודמי הניהול יותר נמוכים, הם מתחילים למשוך אליהם יותר חברות אופנה", אומר ויזל.

דוגמה טובה לכך היא רשת קסטרו שפתחה חנות בביג אילת, והיא מתעתדת לפתוח חנות גם בישפרו מודיעין.

לפי ריס, פדיונות האופנה וההנעלה בפאואר סנטרים רשמו בשנה החולפת עלייה של 6.8%, הגבוהה משיעור העלייה בקניונים האזוריים, שעמדה כאמור על 4.5% בלבד.

ביג כרמיאל ו-G בעמק רשמו עלייה של 8.4% בפדיונות, כאשר ביג כרמיאל מוביל את הפדיון למ"ר עם 54 שקל למ"ר ליום, לעומת ממוצע של 42 שקל למ"ר ליום בפאואר סנטרים.

גם הפדיון ב-G בעמק גבוה מהממוצע ועומד על 48 שקל למ"ר ליום. עלייה מרשימה נרשמת גם בבילו סנטר ובביג פולג (8.3%+) וכן בסטאר סנטר באשדוד (7.3%+).

לדברי חגית איזמן, סמנכ"לית בחברת ריס, "חלק מהפאואר סנטרים מציעים היום שדרת מותגים או חלקים מקורים ומעוצבים, והם הפכו לאלטרנטיבה לקניונים".

פדיונות מכובדים ברשת H&M

מגמה נוספת היא האצה והתרחבות של המותגים הבינלאומיים. רשת H&M הרחיבה את הפריסה והגיעה ל-8 סניפים, Forever 21 פתחה סניף ראשון, אמריקן איגל תחנוך 9 חנויות בפברואר 2011, ואילו קבוצת בריל תחנוך 3 חנויות למותג ALCOTT.

"השנה בלטה ההשפעה הגוברת והולכת של המותגים הבינלאומיים. מחד, מותגים שכבר היו בארץ כמו זארה ופול אנד בר, עשו עוד עלייה בפדיונות. ומאידך, ניכרת תחילת ההשפעה של H&M שעושה פדיונות מכובדים. זה גורם למותגי האופנה המסורתיים לעשות התאמה גם לתמהיל וגם למחירי המכירה של המותגים הבינלאומיים", אומר ירון אשל, משנה למנכ"ל גזית ישראל.

"החברות הבינלאומיות שהגיעו מקבלות המון פרגון בתקשורת, אבל כמקומיים אנחנו יותר נישתיים, מכירים טוב יותר את הצרכים, וזה יתרון ענק. זה עובד בכל העולם שהחברות המקומיות הן טובות יותר מהבינלאומיות. הן פונות לכלל, ואנחנו לפרט. זה יתרון אדיר, אבל צריך להיות מאוד מדויקים כדי לנצל אותו", מבהירה קאופמן.

לדברי אשל, מגמה נוספת היא התחזקות אופנת הבייסיק. "חנויות הממוקדות באופנת בייסיק ובמחירי מכירה לא יקרים, כמו פוקס והודיס (Hoodies), התחזקו", הוא אומר.

מי שבולטת בגידול בפעילות בבייסיק היא רשת הודיס, שממוקדת בביגוד בייסיק בלבד, בדומה למיקוד של WEAR.S. בשנה החולפת רשת הודיס כמעט הכפילה את עצמה כאשר היא פתחה 15 סניפים, והיא מונה היום 33 סניפים.

לדברי הרשת, כתוצאה מהפתיחות וכן מגידול בפדיונות חנויות זהות, הרשת רשמה גידול של 320% במכירות. לדבי יוסי גביזון, מבעלי הרשת, בכוונתם לפתוח 17 חנויות נוספות בתוך שנתיים, 3 מתוכן ייפתחו בחודשיים הקרובים בקניון מלחה, בקניון עיר ימים ובפארק הקרח באילת.

"הייתה לנו שנה מצוינת, אחת השנים הטובות שהיו לנו. גדלנו ב-25% באותם סניפים. היה חורף טוב", אומר גם שלום סידון, מבעלי רשת האנגר, רשת מחסני ביגוד הגדולה בתחום.

המחיר לצרכן עלה

אחרי עלייה חדה במחיר הכותנה בשנת 2010, מחיר הכותנה רושם בשנת 2011 ירידה, אך זו עדיין לא באה לידי ביטוי במחיר לצרכן.

"ברוב המקרים המחיר לצרכן עלה, וחורף 2011 התאפיין בעליית מחיר ממוצעת של 7% במחיר לצרכן, כתוצאה מהעלייה שהייתה במחיר הכותנה. כשסחורה נקנתה לחורף 2011, מחירי הכותנה היו בשיא, וגם חלק מהסחורה שנקנתה לקיץ הקרוב, נקנתה כשהמחיר היה עדיין בשיא. מכאן שאם מחיר המוצר עלה, אז יש להניח שהמקור לרוב העלייה בפדיונות בקניונים הוא בעליית מחיר.

"יחד עם זאת, הייתה עונת חורף מבורכת. בפדיונות נובמבר-דצמבר 2011 ניכרת עלייה גבוהה ביחס לחורף אשתקד, באופן ששיפר את הביצועים הכספיים של הרשתות", אומרת מנכ"לית רשת סליו, שגיב שקד.

גידי גולדפינגר, מנכ"ל לי קופר, מעריך כי "המחירים לא יירדו עוד, כי הגענו לרמה הנמוכה שאפשר להצדיק קיום של עסק רווחי". ומה צפוי בשנה הקרובה? "הקבוצות החזקות תמשכנה לגדול ולקטנים יהיה יותר קשה", אומר גולדפינגר.

"הלקוח שלנו הוא הרבה יותר מדויק ויותר חכם. זו מגמה של 3 שנים. הקנייה יותר מתוכננת ופחות ספונטנית. אסטרטגיית הניסוי והתהייה נגמרה, כי הלקוח יודע בדיוק מה הוא רוצה. זה יחמיר ב-2012", אומרת קאופמן.

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק