גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקור ההשראה של אביגדור ליברמן

הוא לא מתנצל בפני מדינות אירופה, "ההפך". מה זה להפך? להפך זה ולדימיר פוטין

שרי חוץ ישראליים נועדו בדרך כלל לספק פילטרים, לשפר דימוי, להיות קצת או הרבה יותר טובים מן הממוצע הפוליטי הישראלי. גם אם לא היו שם מלכתחילה, הם נטו להגיע לשם במרוצת הזמן. משקל המשרה רבץ עליהם. הם עברו, איך נגיד את זה, תהליך של צילינדריזציה. סוף-סוף, אל העולם החיצון לא היה אפשר לדבר באותם הטונים שבהם מדברים אל חברי המרכז.

עמיתיהם בקבינט היו רגילים להאזין להם מבלי לשמוע. הם נטו להיות בעלי משקל קל יחסית. את הקלות הזו קשה לטפול על הדייר הנוכחי. גם אי-אפשר לחשוד בו שהוא עבר צילינדריזציה. כמובן, הוא ואוהדיו יחשבו את החיווי הזה למחמאה גדולה. מה לך מעלה גדולה יותר אצל פוליטיקאי מסירובו להתאים את עצמו לחליפה.

האתגר האחרון שסיפק אביגדור ליברמן לסביבתו היה המשפט "אין לנו על מה להתנצל, אלא להפך", בתדריך לשגרירי ישראל באירופה, ב-25 בדצמבר. מה בדיוק "להפך" מלהתנצל? לא לגמרי ברור. מותר להניח שההפך מלהתנצל אינו סתם לא-להתנצל, מפני שאז אין צורך ב"להפך"; אז מספיק להגיד "אין לנו על מה להתנצל". אכן, הדיאלקטיקה של ליברמן משאירה מקום להתגדר בו.

אני מודה שאני מתעניין פחות בדיאלקטיקה, ויותר באינסטינקטים. הוא שומע ביקורת, כל ביקורת, יהיה מקורה אשר יהיה, והוא מסגל לעצמו מיד טון צדקני כועס; הוא תמיד הנזוף הנוזף. שתיקה מנומסת של אי-הסכמה אינה עולה על דעתו. לשון המעטה אינה ידועה לו, אולי מפני שאין הוא מדבר שום שפה שדובריה אמונים על לשון המעטה.

לפני שנה ויותר הוא אירח את שרי החוץ של צרפת ושל ספרד. הם השמיעו ביקורת. הוא השיב להם: "לפני שאתם באים ללמד אותנו איך לפתור את הסכסוכים שלנו, אני מצפה שלפחות תפתרו את כל הבעיות על אדמת אירופה... אחרי שתפתרו את הבעיות בקווקז, בקפריסין או את הוויכוח בין סרביה לקוסובו, תבואו אלינו ואז אקבל את עצתכם" (צוטט באתר וואלה, 11 באוקטובר 2010).

איזו תשובה ניצחת. היא מזכירה את טענת הנגד הסובייטית של ימי המלחמה הקרה. ביקורת כלשהי על ברית המועצות מפי אמריקאי, אפילו מרומזת ודקה, הייתה מניבה משהו מעין "אה, ומה עם האינדיאנים? מה עם השחורים בדרום?". שר חוץ של מדינה בוגרת, שהיא גם דמוקרטית וגם מערבית, משיב ב"מה עם הקווקז" (מה פתאום הקווקז?) כאשר שותפי-הסחר העיקריים של ישראל במערב אירופה משמיעים השגות על מדיניותה.

השולחן והמזג

מה בדיוק חולף במוחו כאשר הוא משמיע חיוויים כאלה? האין הוא יודע שהם אבסורדיים? האם הוא באמת חושב שהגיונו ירשים את בני שיחו וטענותיהם יסתתמו? הרי לא קשה לשער מה אומרים האירופים לעצמם ולזולתם לאחר פגישה כזאת. מה קורה לישראלים, הם אומרים; מדוע הם מסגלים לעצמם מידה כזאת של אגרסיביות, עד שאי-אפשר אפילו לנהל איתם שיחה.

זה מה שאנשים דיפלומטיים יכולים לחשוב. אנשים פחות דיפלומטיים מאבדים לחלוטין את קור רוחם. כמו למשל שר ההגנה הפוליטי מאוד וחם המזג של ארצות הברית, ליאון פאנטה. הוא השמיע זה לא כבר את המלים הבלתי נשכחות, "שיילכו כבר לשולחן המחורבן", זאת אומרת שולחן המשא-ומתן. הוא לא התכוון לשולחן בתור שכזה. הוא התכוון למזג, למזג המחורבן, ההופך כל שיחה עם נציגי ישראל הרשמיים לסיוט. בעיני בני שיחם, הישראלים פשוט בלתי נסבלים. משיגם-ושיחם נודפים ניחוחות של בריונות מילולית.

וכל זה כל-כך לא נחוץ. הלוא שרי חוץ הומצאו כדי להגיד דברים לא נעימים במתק שפתיים. מדוע האיש הזה אינו מסוגל להמתיק שפתיים? מדוע נוטפת ממנו כל-כך הרבה מרירות? ועד מתי תוסיף נוכחותו להכתים את שמה הטוב של ישראל?

"נאש דום ראסיה"

האפיזודה של שיחתו עם ולדימיר פוטין, למחרת הבחירות לפרלמנט הרוסי, שמה קץ לכל תקווה שליברמן ניחן במידה כלשהי של תחכום. גם אם מטרתו הייתה לשכנע את הנשיא הבא של רוסיה להימנע מלחמש את סוריה בטילים, הוא היה צריך לדעת ששרי חוץ אורחים אינם מתערבים בקול רם בענייניהם הפנימיים של מארחיהם.

עכשיו, אפילו הפטריארך של הכנסייה הרוסית האורתודוקסית, בעלת ברית של המשטר, אומר שהבחירות היו לקויות מאוד. אבל הוא, שר החוץ של ישראל, שמע משלושת משקיפי ישראל ביתנו שהכול התנהל למישרים. הם, השלושה, התפרסו ביעילות על-פני 11 אזורי זמן, בשתי יבשות, ודיווחו לבוס שהכול בסדר.

זה מזכיר את התנהגותו של פוטין עצמו בסוף 2004, לאחר הבחירות לנשיאות באוקראינה. בשעה שמאות אלפים הפגינו בחוצות קייב נגד זיוף הבחירות, פוטין הזדרז להכיר בתוצאותיהן, ובירך את הנשיא הנבחר.

חמישה שבועות אחר כך, בית המשפט העליון של אוקראינה ביטל את הבחירות, והורה על הצבעה חדשה. מועמד האופוזיציה ניצח ללא קושי. לא היה קץ להשפלתו של פוטין ולזעמו. זה אגב היה הזמן שבו נשיא רוסיה גמר אומר לשמוט את הקרקע מתחת לעמותות המסובסדות בידי זרים, כדי למנוע הפגנות רחוב כאלה. זה החזיק מעמד שש שנים.

ליברמן, באקט ההגנה האינסטינקטיבי על הבחירות המזויפות של פוטין, אישר מה שהיה ידוע ממילא: שבשבילו, נוסחת השלטון הפוטינית היא מקור השראה וחיקוי. סוף-סוף, אפילו שם מפלגתו הוא תרגום אחד השמות הקודמים של מפלגת פוטין, "נאש דום ראסיה", "רוסיה ביתנו" (השתנה מאז לפחות פעמיים). המלחמה נגד מימון זר לעמותות, הניסיון להצר את צעדיה של החברה האזרחית, המאבק נגד עצמאות המערכת המשפטית, האיבה לחופש העיתונות: פוטין, פוטין, פוטין. פוטין אמרתי?

אגב, לא רק פוטין. יש עוד כמה מנהיגים בארצות דמוקרטיות, החושבים שקצת פחות דמוקרטיה לא תזיק. טאייפ ארדואן עושה כן בטורקיה. הונגריה עוברת בחודשים האלה תהליך של הידוק חגורות והמעטת חירויות, וראש הממשלה שלה ויקטור אורבאן, לפנים לוחם נועז לטובת החירות, הכריז בשבוע שעבר ששום זר לא יגיד למנהיגיה הנבחרים של הונגריה מה לעשות.

כמו ליברמן, גם הוא ידבר אל מבקריו האירופיים. בניגוד לישראל, הונגריה חברה באיחוד האירופי. אבל גם ישראל צריכה להיות חברה, אמר פעם ליברמן. אכן, האירופים מחכים לליברמן בקוצר רוח.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב