גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך לקבל טלוויזיה, סרטים ומוזיקה ברשת?

שירותי תוכן פופולריים בארה"ב כמו הולו ונטפליקס חוסמים גישה לגולשים מישראל ■ הפתרון העוקף: שירותי VPN המציעים לגולשים כתובת אינטרנט אמריקנית

האינטרנט הוא מגרש משחקים עצום של תוכן שאליו אפשר להגיע בקלות - לפחות בתיאוריה. אולם כמו בכל מגרש משחקים, גם כאן מישהו ייצר גבולות, גם אם מדובר בגבולות וירטואליים, כדי למנוע מהשחקנים לעשות כל מה שהם רוצים.

במקרה שלנו, הגולשים מישראל, הגבולות הם גיאוגרפיים. כל חובב תוכן ברשת מכיר את עושר השירותים הקיימים באירופה ובעיקר בארה"ב, אולם בישראל הגישה אליהם חסומה באופן עקבי.

התוכן העיקרי והמבוקש ביותר שחסום לישראלים, מורגש בעיקר בעולמות הטלוויזיה, הסרטים והמוזיקה. למשל, שירות כמו נטפליקס, שמציע צפייה במאגר גדול של סרטי קולנוע בעלות של 8 דולר לחודש, כאשר הגישה אפשרית גם דרך קונסולות המשחקים של סוני ומיקרוסופט - מה שמאפשר צפייה נוחה בסרטים על-גבי מסך הטלוויזיה בסלון הביתי.

נטפליקס הוא לא השירות היחיד הפופולרי שחסום בפני ישראלים. הגישה נמנעת גם משירותים כמו הולו, המציע צפייה בתוכניות טלוויזיה חדשות בחינם, או הולו-פלוס הכולל גישה לעונות שלמות של סדרות באיכות HD וגם גישה לתוכן דרך סמארטפונים, קונסולות משחקים, סמארט TV - ולא רק דרך המחשב. העלות היא של 8 דולר לחודש.

פתרון אלגנטי? לא ממש

הגבולות הללו נובעים מדרישה של השירותים כי מכשיר הקצה שממנו ניגשים אליהם יהיה בעל כתובת אינטרנט (IP) אמריקני, או ממדינות אחרות - כפי שקובעות החברות. ולכן, גם אתרים כמו פנדורה וספוטיפיי, המציעים האזנה למוזיקה, חסומים בפני ישראלים וכן אתרי אינטרנט של חנויות אופנה המציעות מבצעים מיוחדים לאנשים ששוהים בארה"ב או שמתחברים עם כתובת אמריקנית.

הגבולות הללו מתסכלים במיוחד, וגורמים לעליית קרנה של האלטרנטיבה הקורצת אך הלא חוקית של צריכת תכנים אלו באופן פיראטי.

בחודשים האחרונים צובר תאוצה בישראל פתרון עוקף, שמאפשר לצפות בסדרות ובסרטים הכי חמים שנמצאים בחו"ל כאחרון האמריקנים: שירות VPN בתשלום (Virtual Private Network), המספק כתובת גלישה, לפיה נראה כאילו הגולש נמצא כרגע בארה"ב ולא בישראל. שירותים מסוג זה עולים דולרים בודדים לחודש.

פתרון אלגנטי? לא ממש. "לפי לשונו היבשה של החוק, ייתכן שיש מקום לטענות משפטיות כלפי משתמש בישראל, המסווה את כתובת ה-IP האמיתית שלו באמצעות גישה לשירותים אלה", אומר עו"ד חיים רביה, שותף וראש קבוצת האינטרנט וטכנולוגיות מידע במשרד עוה"ד פרל, כהן, צדק לצר.

הטענה במקרה זה היא במישור הדין האזרחי, שכן המשתמש עובר על תנאי השימוש באתרי אינטרנט, המגבילים את השימוש בהם לתושבי טריטוריה מסוימת.

פנדורה, לדוגמה, כותבת במפורש בתנאי השימוש שלה שהגולש חייב להיות תושב ארה"ב כדי להשתמש בשירותיה, ועליו לאשר זאת בעת הרישום. שירות הולו מציין אף הוא שהשימוש בטכנולוגיות המאפשרות לגשת לתכניו מטריטוריות שבהן האתר אינו מורשה לפעול, אסור.

"הסיכוי שאתר אינטרנט מערבי ירדוף אחרי משתמש רק מפני שהסווה את כתובת ה-IP שלו, הוא אפסי מבחינה מעשית", אומר רביה. "כל עוד המשתמש רק הגיע לשירות והשתמש בו כאילו היה תושב הטריטוריה הזכאית לצפות בו, לא מוכר לי שום תקדים לתביעה כזו, והיא כרוכה בהוצאת משאבים רבים - כמו איסוף ראיות וניהול הליך משפטי - שאין להם הצדקה כלכלית".

טענה שניה היא במישור הדין הפלילי. בחוק המחשבים בישראל נאסר על ביצוע פעולה שתוצאתה היא העברת מידע כוזב למחשב ("מידע או פלט שיש בהם כדי להטעות, בהתאם למטרות השימוש בהם").

בעוד שהסעיף לא צפה פעולה כמו הסוואת כתובת ה-IP של מנוי אינטרנט, הוא יכול לחול עליה. אבל גם כאן, ככל שהמשתמש הסתפק בגישה לאתרים ללא תוכן פיראטי, ולא השתמש בכתובת ה-IP כדי להסתיר פעילות פלילית כזו, הסיכוי שמישהו יתלונן על כך או שמשטרת ישראל תקדיש מאמצים ללוכדו, הוא אפסי.

"השוק הפיראטי נוצר בגלל שבישראל לא מגיעים להסכמות של זכויות יוצרים", אומר עו"ד יהונתן קלינגר המתמחה בדיני מידע. "נכון שיש אתרים ישראליים שמציעים שירותי VOD, וידיאו לפי דרישה, אבל אין שם את התכנים שאנשים באמת רוצים".

יש גם מטרות לגיטימיות

לדברי קלינגר, גם אם הגולש לא הוריד תוכן בצורה פיראטית, אלא רק השתמש בשירותים מסוג VPN בשביל לצפות בתוכן שלא מותר לו מסיבות גיאוגרפיות, הוא עדיין מבצע עבירה. "אין הבדל בחוק היבש בין הורדה פיראטית לשירות VPN", הוא אומר.

שירותי VPN נראים ככאלה שנוצרו במטרה לעקוף מגבלות גיאוגרפיות בלבד, אבל הדבר אינו כך. בשירותים מהסוג הזה משתמשים בעיקר ארגונים שרוצים שהעובדים יתחברו למחשבי החברה כאשר הם נמצאים בבית, בשביל שיוכלו להמשיך לעבוד ברשת הארגונית עם היישומים שהיא מציעה.

כמו-כן, לשימוש בשירותי VPN יש מטרות לגיטימיות, כגון אבטחת מידע. לכן, ברור שלא יועמד אדם לדין פלילי בנסיבות של שימושים כאלה במוצרים מהסוג הזה.

האתרים המציעים את שירות ה-VPN אמורים לחייב את המנוי להשתמש בשירות באופן חוקי בלבד, למרות שלא תמיד זה קורה כך.

למשל, האתר Strong VPN פונה לגולשים הישראליים ומציע אפשרות גישה לאתרים שנועלים גיאוגרפית.

שירותי ה-VPN לא ינקו את מצפונם של הגולשים שרוצים לצרוך תוכן בצורה חוקית והבעיה במקרה הזה היא גדולה יותר: הדרכים לגשת לסרטים, לתוכניות טלוויזיה ולמוזיקה בצורה פיראטית רק הופכות לנוחות יותר, בעוד ששירותים בתשלום או כאלה שהם מבוססי פרסומות בישראל, קיימים בצורה חלקית עם תוכן דל. בהרבה מקרים הם מאופיינים גם באיכות וידיאו נמוכה או שהשירות סובל מתקלות רבות. לא פלא שההורדות הפיראטיות הן חלק מהנוף, וגם דרכים יצירתיות נוספות שנחשבות לעבירה כמו ה-VPN.

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"