גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בראשית שילמה 31 מ' ש' דמי ניהול בשנתיים וחצי

קרן המנוף של גבי פרל, מני וסרמן ורן גרודצקי, סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר 2011 בהפסד של 5 מיליון שקל עקב הירידות בשוק ההון ■ קרן מנוף KCPS, לעומתה, מדווחת על רווח נקי של 26 מיליון שקל

ימים ספורים לאחר שקרן המנוף אוריגו דיווחה על פעילותה, נכון לסוף 2011, "גלובס" חושף את מה ששתי מתחרותיה - קרנות המנוף בראשית ו-KCPS, דיווחו למשקיעיהן בדוחות הרבעון השלישי של 2011, כולל דמי הניהול השמנים, ההפסדים בעקבות מחיקות ואי-העמידה בחלק מהקובננטים.

שתי הקרנות, שהוקמו ב-2009 ביוזמת המדינה לצורך החייאת שוק האג"ח הקונצרני ושזוכות לתמיכת המדינה (מימון רבע מהשקעותיהן) מדווחות למשקיעים על קושי מסוים שפקד אותן בשנה החולפת, כתוצאה מהירידות בשוקי ההון שהובילו לירידה בשווי רכיבי האקוויטי - "הקיקרים" שקיבלו מהחברות שבהן השקיעו, לצד תשלומי הריבית "הרגילים" על ההלוואות, שחלקן התבררו כבעייתיות יותר להשבה מכפי שהיה נדמה כשהכסף ניתן.

קרן בראשית

31.1 מיליון שקל. זהו היקף דמי הניהול המצטברים שקרן המנוף בראשית, בראשות גבי פרל ובניהול מני וסרמן ורן גרודצקי, גבתה מהמשקיעים בה מאז החלה לפעול במארס 2009. בתשעת החודשים הראשונים של 2011 הקרן גבתה דמי ניהול בהיקף של כ-6.9 מיליון שקל. זאת לעומת סך של כ-6.7 מיליון שקל שהקרן גבתה בתקופה המקבילה ב-2010; כ-9.2 מיליון שקל שגבתה בכל 2010; וכ-15 מיליון שקל שנגבו במארס-דצמבר 2009. נדגיש כי שלוש קרנות המנוף גובות דמי ניהול של 1% מסך התחייבויות המשקיעים לקרן, בהתאם לכללים שקבע האוצר. דמי הניהול משמשים למימון פעילות הקרן וכן לתשלום שכר לעובדיה.

43.3 מיליון שקל. זהו היקף הירידה בשווי ההוגן של רכיבי האקוויטי בהלוואות, שהעמידה קרן בראשית בתשעת החודשים הראשונים של 2011; וזהו גם הנתון שהעביר את החברה להפסד בשורה התחתונה בתקופת הדיווח.

הקרן סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2011 עם הכנסות של 45.3 מיליון שקל, בדומה להכנסות שרשמה בכל 2010, שהפכו בשורה התחתונה להפסד של כ-5.2 מיליון שקל (ב-2010 הקרן רשמה רווח של כ-35 מיליון שקל). ברבעון השלישי של 2011 רשמה הקרן רווח של 6.1 מיליון שקל.

189 מיליון שקל. זהו היקף הכספים שהקרן חילקה למשקיעים בה, כנגד תשלומי הריבית שהיא מקבלת עבור ההלוואות שהעמידה עד כה. נכון ל-30 בספטמבר 2011, הקרן, שסך נכסיה עומד על 2 מיליארד שקל, חתמה על 15 עסקאות בהיקף כולל של כ-1.25 מיליארד שקל. נציין שלאחר דוחות הרבעון השלישי, נודע כי הקרן חתמה על מתן הלוואה של 100 מיליון שקל לקבוצת אשטרום.

במבט לעתיד, בקרן ציינו בדוחות הרבעוניים שנחתמו ב-20 בנובמבר, כי "מצב השווקים מגלם סיכון שלא ניתן להתעלם ממנו בבחינת עסקאות חדשות וקיימות".

104 מיליון שקל. הקרן מדווחת על רווח גלום (בלתי ממומש) בסכום זה, בשלל העסקאות שביצעה עד סוף הרבעון השלישי. בדוחותיה לרבעון השלישי בראשית מציינת, כי סך השווי הגלום בהשקעה שביצעה עד סוף ספטמבר 2011 עומד על כ-1.31 מיליארד שקל.

עם זאת, בשלוש מהעסקאות שביצעה עד כה בראשית, חבוי הפסד גלום. מדובר באשראי בהיקף של כ-120 מיליון שקל, שהועמד לחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר (לשעבר גילץ), שבשליטת רוני בירם וגיל דויטש, וההפסד הגלום בגינה עומד כעת על כ-21 מיליון שקל; באשראי בהיקף 35 מיליון שקל, שניתן לשניב תעשיות נייר, ובגינו יש עתה הפסד גלום של מיליון שקל; ובאשראי בהיקף 36 מיליון שקל, שניתן לאספן גרופ, ובגינו יש הפסד גלום של כ-11 מיליון שקל. ההפסד הגלום האמור הינו שיקוף נקודתי של ירידה בשווי המניות של החברות הללו בנקודת זמן טכנית, והוא אינו תזרימי. בשוק מציינים שבסביבת הקרן מרוצים מאוד מהפורטפוליו.

באשר לאשראי בהיקף של כ-105 מיליון שקל, שהעמידה קרן המנוף לחברת הנדל"ן הקורסת דוראה, שבשליטת בצלאל איגר, בבראשית מציינים כי החלו לפעול למימוש הנכסים המשועבדים לטובתם, וביצעו הפרשה לירידת ערך בגין השקעה זו.

אפרופו דוראה, בראשית מציינת בדוחותיה רווח גלום של כ-3 מיליון שקל, נכון לסוף ספטמבר, בגין ההלוואה בהיקף 120 מיליון שקל שהעמידה לרשות גיל אגמון בעסקת רכישת מניות דלק רכב. זאת בשעה שרק באחרונה נודע, כי אגמון אינו עומד בתנאי ההלוואה שקיבל מקונסורציום המלווים, הגם שעמד עד כה בכל תשלומי הריבית.

71 מיליון שקל. זהו היקף ההפסד (שינוי נטו שלילי) בשווי מכשירי האקוויטי שבראשית הציגה בתוצאותיה לרבעון השלישי ב-2011. זאת בשל התנודות בשווקים, שהשפיעו על שווי החברות ו"הקיקרים" בנקודת הזמן הנוכחית; הכנסות המימון מהחזרי ההלוואות הצטברו לסך של כ-173 מיליון שקל.

עדיין מוקדם להעריך את הרווחיות "האמיתית", שהקרן תניב לאורך שנות פעילותה. זאת משום שההשקעות שהיא מבצעת כוללות, פרט לרכיב החוב, גם מרכיבי אקוויטי (אופציות, מניות, תגמולים מבוססי תוצאות וכדומה), שהם בעלי אופי תנודתי מובנה. בראשית מציינת, כי מאז הוקמה ועד 30 בספטמבר 2011, "הצליחה הקרן, לאחר שנשאה בכל הוצאותיה, לייצר למשקיעיה רווח מצטבר (נטו) של 52 מיליון שקל".

קרן מנוף KCPS

7.15 מיליון שקל. זהו היקף דמי הניהול שקרן המנוף KCPS גבתה בתשעת החודשים הראשונים של 2011, לעומת סך של כ-8.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ב-2010 הקרן גבתה דמי ניהול של כ-9.6 מיליון שקל מהמשקיעים בה - המקסימום המותר לה, בדומה ליתר קרנות המנוף.

9.3 מיליון שקל. זהו היקף ההפסד שרשמה קרן המנוף KCPS בשלושת הרבעונים הראשונים של 2011, בגין השינויים בשווי ההוגן של רכיבי האקוויטי הפיננסיים הזמינים למכירה שבידיה. חרף הפסד זה מציגה הקרן רווח נקי של 26 מיליון שקל לתקופה, לעומת 3.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2010.

27.3 מיליון שקל. זהו היקף הכספים שהקרן חילקה עד כה בחזרה למשקיעיה. הקרן, שהחלה לפעול במאי 2009, תסיים את תקופת ההשקעה שלה במאי הקרוב, כחודשיים לאחר שבראשית תעשה זאת.

775 מיליון שקל. זהו היקף האשראי שקרן המנוף KCPS העמידה עד כה ל-10 חברות, מתוך סך של כ-1.22 מיליארד שקל שהיא מנהלת. הקרן מנוהלת על-ידי צבי פורמן, שי אילון, גבי לב, הדי בן-סירא, צפי הדר ריכטר ו-KCPS, ויו"ר ועדת ההשקעות שלה הוא יוסי דאובר.

דוחות קרן המנוף KCPS מגלים, בין היתר, כי חברת אירונאוטיקס, שלה העמידה אשראי בהיקף של כ-61 מיליון שקל, לא עומדת בחלק מהקובננטים שנקבעו לה במסגרת העסקה. בנוגע לחברת ישראלום, שבשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר, אשר קיבלה מקרן המנוף 105 מיליון שקל, מצוין בדוחות כי "בתקופת הביניים קיבלה הקרן ערבויות אישיות לחוב מבעלי השליטה".

כמו כן, בימים אלה הקרן נערכת לרכישת אג"ח קונצרניות בשוק המשני, בדומה למהלך שנקטה קרן המנוף אוריגו. אפרופו כוונות ההשקעה של הקרן, ב-KCPSמציינים, כי "ייתכן שתיווצר הזדמנות להשקעה בחברות התואמות את מנדט קרנות המנוף בתנאים מסוימים, שייתכן שיתפתחו בשוק בחודשים הקרובים".

התפלגות ההשקעות של קרנות הנוף לפי מגזרים

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

שליש מהתשואה מתחילת השנה נמחק: הירידות בשוקי ההון הגיעו לפנסיה ולגמל

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אינטרקיור מזנקת ב-15%, טיב טעם ב-10%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● השקל מוסיף ומתחזק, 3.723 שקלים ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי