גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב-2015 צפוי עומס על רכבת ישראל: מה יפתור הבעיה?

גורמים במערכת תכנון התחבורה: גם 4 מסילות באיילון לא יספיקו בטווח הארוך - יש לבנות 6 מסילות ברזל, ואיתן גם מנהרות תשתיות מודרניות ■ הבעיה המרכזית היא 30 בתים ביישוב אזור, שנבנו בשטח שהיה מיועד להרחבת המסדרון התחבורתי

תנועת הנוסעים הגוברת ברכבות עלולה ליצור כבר ב-2015 עומס כבד על שלוש מסילות הברזל בנתיבי איילון, בין תחנת ההגנה לתחנת האוניברסיטה בתל אביב. לחברת נתיבי איילון יש תוכנית לבנות עוד מסילה, אבל לא בטוח שהיא התוכנית הטובה והזולה ביותר.

נוכח ההבנה ששלוש המסילות הקיימות לא יעמדו בלחץ, מקדמת נתיבי איילון הוספה של מסילה רביעית באיילון ובכביש 1 עד לוד. לדברי אנשי החברה, בתוך שלוש שנים הם יעבירו החלטה בוועדה לתשתיות לאומיות, והפרויקט יהיה בשל לביצוע בעוד כחמש שנים. אולם על פי גורמים במערכת תכנון התחבורה, ארבע מסילות ברזל באיילון לא יספיקו בטווח הארוך; יש לבנות שש מסילות ברזל, ואיתן גם מנהרות תשתיות מודרניות.

הבעיה: פקק של רכבות

בקטע שבין תחנת ההגנה לתחנת האוניברסיטה, קיימות כיום שלוש מסילות ברזל, ובטווח הארוך צפוי בו פקק של רכבות: בדרום פועל הקו הדרומי לראשון לציון, שבקרוב יגיע ליבנה ואחר כך לאשדוד, וב-2015 צפויים להיתוסף בקו זה 14 מיליון נוסעים. בעוד חודשים ספורים יסתיים גם פרויקט שדרוג והכפלת המסילה לבאר שבע, ונקבל קו מהיר (160 קמ"ש) ת"א-רמלה-לוד-נען-באר שבע. במזרח החלו קידוחי המנהרות בקו המהיר ת"א-נתב"ג-מודיעין-ירושלים. בצד הצפון-מזרחי פועל הקו ת"א-בני ברק-ראש העין-כפ"ס. בצפון פועל קו ת"א-חיפה, ונוסף על שתי המסילות הקיימות מתוכנן זוג מסילות לרכבות מאסף. למעשה, על תחנת האוניברסיטה יהיה לשרת ארבע מסילות, ומאוחר יותר שש מסילות.

התוכנית: מינהור יקר בהרבה

היום כבר ברור שהמינימום ההכרחי בטווח המיידי הוא בניית מסילה רביעית, על חשבון התעלה שבה עוברים מי נחל איילון בדרכם לירקון. באשר למים שמגיעים מהרי יהודה בנחל איילון בימים גשומים, חלק מהם ייאגמו זמנית בבריכות גדולות בפארק שרון (חירייה). מי הנחל ינותבו לצינור תת-קרקעי בקוטר 10 מטרים, שיונח מאיילון לכיוון מערב, מתחת לשכונת עג'מי ביפו, בנתיב הטבעי של האיילון לים. לא ברור אם הצינור ימשיך לעומק הים (תהליך יקר ומסובך) או ישפוך את המים בחוף עצמו. כנראה בגלל שיקולי עלות, ירד מהפרק הרעיון של החדרת המים למאגרי תהום. מי הגשמים של תל אביב וגבעתיים, שיזרמו ברחובות לאיילון, ינוקזו לצנרת לפני שפיכתם לערוץ.

כדי לקדם בנייה של שש מסילות, הפתרון לטווח הארוך, יש להביא בחשבון כי על חלקן להיות מוקמות בקומות כפולות: במפלס הקרקע יוקמו ארבע מסילות ברזל, ובמפלס התת-קרקעי יוקמו שתי מסילות ברזל נוספות ובצדן מנהרות תשתיות (ראו איור).

נראה שהתוכנית של נתיבי איילון - לטפל קודם בטווח הקצר ולהקים ארבע מסילות ורק אחר כך להוסיף עוד שתיים - תהיה יקרה יותר. כעת, כשאפשר לחפור בשיטות רגילות, מחיר העבודה הקבלנית יהיה נמוך. אם העבודה להקמת שתי המסילות במפלס התת-קרקעי תידחה, כאשר כבר יתקיימו ארבע מסילות עמוסות, תידרש עבודת מינהור יקרה ומסובכת בהרבה.

‎‏המלחמה על פארק שרון‏

מקום נוסף שחשוב מאוד להקים בו מסילה הוא שטח ההפרדה במרכז כביש מספר 1, ארבעה קילומטרים ממחלף גנות עד הכניסה לעיר, שבו יש שלוש מסילות רכבת. לכאן מתנקזות שתי המסילות בקו ירושלים-מודיעין-נתב"ג-ת"א; שתי המסילות בקו באר שבע-קרית גת-נען-לוד-רמלה-ת"א; ויש להתכונן גם לשתי המסילות בקו המהיר ת"א-ירושלים ‏‏‏‏A‏1‏‎‏.

כדי למנוע פקקים בקטע זה וכדי להסדיר את הכניסה המזרחית של המסילות לתל אביב, יש להוסיף מסילה רביעית בצד השלוש הקיימות. השאלה היא מאיזה צד של הכביש מוטב לקחת את רצועת הקרקע לצורך הרחבת המסילות.

הבעיה המרכזית היא 30 בתים ביישוב אזור, שנבנו בשטח שהיה מיועד להרחבת המסדרון התחבורתי. לאורך עשרות שנים, הרשויות לא נקפו אצבע בעניין, וכעת מלחמה משפטית ממושכת עם הדיירים, בדרישה שיתפנו מהקרקע, לא בהכרח תשיג ניצחון משפטי בזמן סביר.

אפשרות אחרת היא להשתמש ברצועת קרקע של 20 מטר מפארק שרון, לאורך ארבעה קילומטרים, בצד השני של כביש 1. השימוש ברצועה מפארק שרון לא יוביל למלחמה משפטית, אולם אחרי מלחמה קשה כל כך לטובת איסור בנייה בפארק, במערכת התכנון נמנעים מלגעת בפארק אפילו בפינצטה, שמא יקפצו הנדל"ניסטים (למשל חוות הזרע) וידרשו ליהנות גם הם מבנייה בפארק שרון. משרד התחבורה והוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) עדיין לא הכריעו בשאלה זו.

המצב הקיים שלוש מסילות רכבת בנתיבי איילון בתל אביב

עוד כתבות

לאגר אנד אייל   / צילום: אנטולי מיכאלו

“לאגר אנד אייל", בירות טובות במחיר מצוין. מתברר שאפשר

כשנפתח "לאגר אנד אייל" הייתי בטוח שלא יעברו כמה חודשים והוא ייסגר ● וראה זה פלא, המקום לא רק שורד אלא אף משגשג

נתניהו ובנט. מי ייצא שבע אחרי הבחירות? / צילום: מוטי מילרוד, הארץ

בנט מתייצב לצד נתניהו, ומתעלם מהתוצאות בבחירות

נתניהו קיבל פחות קולות מגנץ, מחנה הימין ירד ב-5 מנדטים ואף על פי כן, ח"כ נפתלי בנט מציין שהחלפת נתניהו צריכה להיות "דרך פתק" תוך שהוא מתעלם מתוצאות הבחירות ● פרשנות

זה ייגמר בבכי  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

זה ייגמר בדמעות: שורה של חוקרים מנסים לפענח מה גורם לנו לבכות והאם אפשר לחיות בלי בכי

בכי כתגובה לרגש הוא תופעה נדירה בעולם היצורים החיים ונחשב תכונה אבולוציונית מתקדמת, אבל חוקרים עדיין מנסים לפענח מה בדיוק התפקיד שלו ומדוע גם חוויות חיוביות יכולות לגרום לדמעות לזלוג מעצמן

נעמה יששכר / צילום: רויטרס

המפתח לשחרור נעמה יששכר נמצא במשרד המשפטים

ההטיה של הפרקליטות לטובת בקשת ההסגרה מארה"ב, ביחד עם ההתעלמות מהבקשה הרוסית והסחבת האינסופית של מעצר בורקוב, היא עלבון צורב לרוסים ● על ישראל להיענות לבקשת ההסגרה של רוסיה כדי להחזיר את הצעירה הישראלית הביתה ● דעה

ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום:  רויטרס

שוב צרות בג'ונסון אנד ג'ונסון? החברה מודיעה על ריקול בארה"ב

הריקול יוגבל לאצווה אחת של בקבוקי טלק לתינוקות שיוצרו והופצו בארה"ב ב-2018

עו"ד עמית ברכה / צילום: יונתן בלום

"הסיפור הסביבתי הוא סיפור קיומי ויומיומי כמו הקוטג'"

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל עמותת "אדם, טבע ודין", בראיון אישי ● על הילדות בבת ים ובתל אביב ("הייתי ילד פוליטי"), על הבחירה במשפטים ("היה לי ברור שאני רוצה עבודה ציבורית"); ועל הצפוי בישראל בשל ההתחממות הגלובלית: "אלפי אנשים ימותו בכל שנה מבעיות של משבר האקלים"

מסחר בוול סטריט./  צילום: רויטרס

שבוע המסחר בוול סטריט ננעל בירידות; ג'ונסון אנד ג'ונסון צנחה 5.9%

בורסות אירופה ננעלו בירידות שערים ● נגיד הבנק המרכזי של אנגליה צפוי לנאום הלילה כשברקע ציפייה להצבעה על הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי ● בורסת שנחאי נסגרה בירידה של 1.3% בעקבות הודעת התמ"ג של סין, שאר המדדים העיקריים באסיה ננעלו בירידות שערים גם כן

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

מחוקקים, אל תצאו טונה! יש להקל ברגולציה על עסקי מזון

לאחרונה נעשו ניסיונות להקל ברגולציה על עסקי המזון ● חשוב שמקרה הטונה המקולקלת בארומה ת"א לא יסיט את הספינה לאחור ● דעה

אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

אופניים אאוט, קורקינטים אין: הכללים החדשים של רכבת ישראל

החל מה-1 בדצמבר תוגבל העלאת אופניים שאינם מתקפלים לרכבות בשעות השיא בבוקר ואחה"צ ● המגבלה לא תחול על אופניים מתקפלים שארוזים בתיק נשיאה ייעודי ועל קורקינטים

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

עוקף מלמעלה: תנו לאנשים לעוף, והם יבינו הכל אחרת

לא הייתי צריך לטוס בגובה 800 רגל כדי לאהוב את המקום שאני חי בו, אבל עכשיו אני רואה אותו אחרת לגמרי

שחקני NBA / צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת להטביע גם את ה-NBA

ציוץ אחד של הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס שהביע תמיכה במחאה בהונג קונג נגד השלטון בסין, הביא בן רגע למשבר חמור בין ה-NBA לבין המדינה שבה היא תולה תקוות כלכליות גדולות ● וליגת הכדורסל הטובה בעולם אינה לבד: עולם הספורט מושפע כעת יותר מתמיד מיחסים בינלאומיים ומשברים גיאופוליטיים

איילת שקד / צילום: רפי קוץ

מפינוי להסדרה: מה מספרת המדינה לבג"ץ

שקד מתפארת שבתפקידה כשרת המשפטים הפכה את גישת המדינה למאחזים על ראשה • העובדות מלמדות כי בתקופתה פיתחו הרשויות שלל תרופות משפטיות ומנהליות כדי להשאיר מבנים לא חוקיים במקומם • אבל בדיקה מעמיקה מראה כי התפנית התחילה עוד הרבה לפניה ● המשרוקית של גלובס

7 כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: שלומי יוסף

דורי נכנעת, פלס נחשפת, אברהמי רוכשת. כותרות הנדל"ן לסוכות

בית המשפט אישר סופית למכור מגרש ברחוב הירקון לחברת יוסי אברהמי תמורת רבע מיליארד שקל, כיצד קרסה חברת דורי בנייה, באיזה עיר בנו הכי הרבה בתקופת כחלון כשר אוצר, והבתים שרכש אדם נוימן מייסד WeWork

סוכה / צילום: שאטרסטוק

סוכת שלום כל השנה: אפשר לפתור את המתח בין החילונים לחרדים

רוב הישראלים מסורתיים וחובבים את היהדות אך מודאגים מאוד מהקונפליקט החילוני-חרדי ● מסתבר שניתן לפתור אותו, אך הוא דורש מאמץ משני הצדדים ● דעה

בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

דרמת הברקזיט: ג'ונסון שיגר לאיחוד שני מכתבים סותרים בנוגע לפרישה

(עדכון) ● אחרי שלא הצליח לאשר את הסכם הברקזיט בפרלמנט הבריטי אתמול, ג'ונסון נאלץ לבקש דחייה מהאיחוד • כלי התקשורת בבריטניה דיווחו כי שלח בקשת הארכה בלתי-חתומה בבריסל, מלווה במכתב חתום נוסף שבו הוא מפציר באיחוד לא לאשר אותה

שאול אולמרט / צילום: איל יצהר

״כשירדתי מאולימפוס הבנתי שהצלחה לא הופכת אותי לגאון, ולהיפך": שאול אולמרט מסכם תקופה בפלייבאז

שמונה שנים לאחר שהקים את פלייבאז, שאול אולמרט התפטר בשבוע שעבר מתפקיד המנכ"ל ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר על המעבר מההצלחה המסחררת וההפלגות ביאכטות של מיליארדרים למציאות הכואבת של סטארט-אפ שנאלץ לפטר כשליש מעובדיו ולהמציא את עצמו כל פעם מחדש

מרקוס בקינגהאם / צילום: יח"צ

מומחה הניהול המוביל בעולם מציג: במה טעינו עם העובדים שלנו

לוחצים עליכם לטפל בחולשות שלכם בעבודה? מומחה הניהול העולמי מרקוס בקינגהאם ינסה להוריד אתכם מזה ● בראיון ל"ליידי גלובס" הוא מספר על האלגוריתם שפיתח לבדיקת אפקטיביות בעבודה, ומנסח כתב אישום נגד שיטות הניהול החדשניות: "כשאנחנו מכריחים עובדים לציית לתרבות ארגונית מומצאת, אנחנו מדכאים את היצירתיות שלהם וגורמים לבזבוז אדיר של זמן"

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה תל אביב

ויליגר: "מצרים על מחול השדים שנוצר וניסיונות השווא של ארומה ת"א להתנער מאחריות"

ממצאי בדיקת משרד הבריאות מנקים את האחריות מספקית הטונה ויליגר ● היסטמין הגבוה נבע מאופן הטיפול בטונה לאחר פתיחתה ● ארומה ת"א: "נעשה הכול על-מנת שתקלה מסוג זה לא תחזור" ● אדם נוסף הגיע לחדר מיון לאחר שאכל כריך טונה בקיוסק בנמל ת"א

גפילטע בפיתה עם חזרת ביתית / צילום: דוד ששון

לא רק לאייל שני מותר: לסגור את החגים עם גפילטע, בפיתה

אחת האופנות הקולינריות הבולטות בישראל היא תופעת ה"הכול בפיתה", אבל גפילטע פיש בפיתה, זה כבר השיא

עובדים בלי ביטחון תעסוקתי / צילום: שאטרסטוק

תעסוקה צופה פני עתיד: אלה השינויים ששירות התעסוקה צריך לבצע

היום יותר מתמיד על שירות התעסוקה לבצע התאמות לנוכח אתגרי שוק התעסוקה העתידיים ● אימוץ מודל גמיש וקשוב לצורכי דורשי העבודה מחד והמעסיקים מאידך הוא המפתח להיערכות עם אתגרי שוק העבודה הדינמי והמשתנה ● דעה