גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגן יו"ר אמריקן איגל: "לא צריך להיות 'גרידים' במחירים"

"המחירים שלנו נגישים כי ילדים מרוויחים 10 דולר לשעה" - זו תפיסת העולם של סגן יו"ר רשת אמריקן איגל, רוג'ר מרקפילד, שתפתח בקרוב חנות ראשונה בת"א

מי המתחרה הגדול ביותר שלכם? אנחנו מבקשים לברר עם סגן יו"ר אמריקן איגל העולמית, רוג'ר מרקפילד, בפגישה במשרדי החברה בניו-יורק.

"כולם מתחרים שלנו. המתחרה הראשון שלנו הוא הדלק, השני הוא המותג אפל", הוא משיב.

אם תרצו, התשובה לשאלה הפשוטה הזאת מבהירה היטב את תפיסת העולם של מותג האופנה האמריקני, שהפך בשנים האחרונות למותג הג'ינס הנמכר ביותר בארה"ב. מחיר ממוצע של ג'ינס ברשת אמריקן איגל עומד כיום על 40 דולר.

"לא צריך להיות 'גרידים'. 25% מאוכלוסיית היעד שלנו לא עובדים, ורוב הילדים מרוויחים 10 דולר לשעה. הם אוהבים לקנות גאדג'טים, ולכן אנחנו חייבים להיות מאוד נגישים, והמחירים שלנו מאוד נגישים", מסביר מרקפילד את מדיניות התמחור, שמן הסתם תרמה להצלחה המסחררת של המותג.

תפיסת העולם שמתאר מרקפילד באה לידי ביטוי כמעט בכל חלק של החברה. בזמן שחברות אופנה בינלאומיות ומקומיות בחרו להתמודד עם העלייה במחירי הכותנה בעולם באמצעות הורדת כמות הכותנה בבגדים, באמריקן איגל העדיפו לשחוק את הרווח הגולמי - או כפי שמצהיר מרקפילד, "למרות עליית מחירי חומרי הגלם לא הורדנו את האיכות".

- אבל העליתם מחירים?

"לא שינינו את מדיניות התמחיר, וברוב המוצרים לא שינינו את המחיר. יש לכך תועלת. החברה יכולה להסתכל קדימה כי השוק מתחזק, וזה בוודאי עוזר לנו לבנות את המותג בהמשך".

את התימוכין לכך ניתן אולי למצוא בשיעור הרווחיות של החברה. בזמן שחברות אופנה עובדות עם רווח גולמי של 60%, באמריקן איגל מסתפקים ברווחיות גולמית של קרוב ל-40%, שגם היא רשמה ב-3 השנים אחרונות שחיקה קלה.

"אנחנו טבעיים ולא סינטטיים. אנחנו לא פלסטיק, וחשובה לנו הסביבה. אנחנו יודעים שהלקוחות לא ישלמו לנו אקסטרה עבור זה, אבל אנחנו משתדלים. אחרי הכול, אנחנו עסק רווחי".

מבול של רשתות בינלאומיות

בתחילת פברואר ינחת המותג אמריקן איגל בישראל ואיתו גם מרקפילד, שיגיע לעקוב מקרוב אחר פתיחת החנות הראשונה של המותג בארץ, בקניון רמת-אביב. העובדה שג'יי שוטנשטיין, בעל השליטה בחברה, הוא יהודי דתי שיש לו קשר מיוחד לישראל, סייעה בוודאי להחלטה למנות את ישראל בין המדינות הראשונות שאליהן יוצא המותג לעולם.

קבוצת פוקס, בעלת הזיכיון של אמריקן איגל, מקווה לשחזר כאן את הצלחת המותג בארה"ב ותפתח בתוך חודש 9 חנויות. זה קורה כחלק ממבול של מותגים בינלאומיים ששוטף את ישראל ורגע אחרי כניסתו של המותג פוראבר 21.

המבול הזה לא מטריד את מרקפילד כלל ועיקר, ואת מה שיש לו לומר על המתחרים הוא אמנם אומר חלק מפורשות וחלק באופן מרומז, אבל עדיין באופן שלא משתמע לשתי פנים.

"בעסקים האלה רוב המותגים נעלמים אחרי 20 שנה, ואילו אמריקן איגל רק ילך ויתחזק. אחת הסיבות לכך היא החולשה של המתחרים שלנו".

- למי אתה מתכוון?

"אני לא רוצה לנקוב בשמות".

- מה אתה אומר על פוראבר 21?

"פוראבר 21 הם גוף תפעולי מאוד טוב, אבל זה לא אנחנו. הם מייצרים הכול ושמים בחנות, ואז יש אלפי סטיילים ואלפי צבעים, אבל זה לא מותג לייף סטייל".

- כשאמרת שמותגים ייעלמו, התכוונת לפוראבר 21?

"אני יכול לתת לך שמות של 50 רשתות שכבר לא קיימות. אני לא אמרתי פוראבר 21. הם טובים".

- איזה מותג חביב עליך במיוחד?

"אני מעריץ את יוניקלו. זה קונספט תפעולי אחר, אבל אני אוהב את המותג".

10 מיליון חברי מועדון

"אחת הסיבות לכך שאנחנו מותג מאוד מצליח היא הדגש שאנחנו שמים על הנוחות. הלקוח שלנו רוצה להרגיש 'קול', אבל הוא קודם כל רוצה להרגיש נוח. אנחנו מותג נוח, כייפי, לא לוקחים את עצמנו יותר מדי ברצינות ומאוד דמוקרטיים. כשאדם קם בבוקר, הדבר הראשון שהוא שם עליו זה ג'ינס. אם יהיה לנו המבחר הנכון - ננצח", אומר המעצב הראשי לבגדי הגברים של החברה, קלינט גרום.

- המחיר זול לדעתך?

"אני לא אומר שזה זול, אני אומר שזה בר-השגה. אם תשוו את הג'ינס שלנו לג'ינס שעולה 200 דולר, אני ארגיש מאוד בנוח כי אין הבדל".

- מה אתה אומר על הקהל הישראלי?

"לפעמים הילדים האמריקנים הם מאוד שמרנים, אבל הישראלים הם 'קולים', כמו הילדים בלוס אנג'לס. בחנויות בארה"ב אין לנו כרגע סקיני ג'ינס, אבל יהיה לנו בישראל, כי הלקוח הישראלי ייכנס לחנות ויחפש סקיני ג'ינס".

את החיבור לאוכלוסיית היעד, גילאי 15-25, ניתן למצוא גם בפעילות המקוונת של החברה. מועדון הלקוחות של החברה גדול יותר מאוכלוסיית ישראל כולה ומונה 10 מיליון חברים, 5 מיליון מתוכם פעילים. עם החברים הפעילים החברה מתקשרת במייל על בסיס יומי.

"אלה הלקוחות הטובים שלנו. 1.5 מיליון מתוכם קונים 3-4 פעמים בשנה את המותג ולהם אנחנו עושים גם מכירות מיוחדות. אנחנו יודעים מה לעשות עם המייל. יש לנו גם 6 מיליון חברים בפייסבוק, ויש מספר עצום של לקוחות שמגיעים מפייסבוק לחנויות, אבל אנחנו עדיין לומדים מה לעשות עם זה", אומר פרד גרובר, סמנכ"ל שיווק המותגים של החברה.

- מה היקף ההכנסות מהאונליין?

"400 מיליון דולר, יותר מ-10% ממחזור המכירות הכולל של החברה".

ניהול קפדני

חברת אמריקן איגל נוסדה אמנם כבר בשנת 1977, אבל את הקפיצה המשמעותית שלה היא עשתה בעשור האחרון. מחזור המכירות של החברה עומד על 3 מיליארד דולר בשנה, המניבים לה רווח נקי של 140.6 מיליון דולר.

אחרי פריסה של 1,100 חנויות בצפון אמריקה, החברה עושה את צעדיה הראשונים בשוק הבינלאומי, עם רצון לכבוש אותו, פשוטו כמשמעו.

"יש לנו סיכוי להיות מותג לייף סטייל מספר אחת בכל העולם", אומר מרקפילד.

השאיפה הזאת נשענת על ניהול קפדני היורד לפרטים קטנים, מותג איכותי ומדויק וגם על הגדרת ערכים מאוד ברורה של המותג. באמריקן איגל מגדירים מה המותג מייצג וגם מה הוא לא מייצג, והכול מפורט בחוברת שכותרתה "מי אתה", שכל המנהלים בחברה יודעים לדקלם בעל-פה.

"אם אתה לא יודע מי אתה, אף אחד לא יידע מי אתה. אם נהיה מבולבלים לרגע במי אנחנו, נבלבל את הלקוחות שלנו. אנחנו מציאותיים וכנים. אנחנו מאוד קז'ואל, לא פורמליים. אנחנו לא רוצים להיות אקסקלוסיביים, אנחנו דמוקרטיים.

"אנחנו בהחלט fun, ואנחנו לא לוקחים את עצמנו יותר מדי ברצינות. אנחנו לא מצילים את העולם, אבל אנחנו מלבישים אנשים, ואנשים צריכים להרגיש טוב עם הלבוש ועם איך שהם נראים", אומר מרקפילד.

- יש מותגים מבולבלים?

"כל הזמן יש בלבול כשאנשים מעדכנים את המותג שלהם בלי להיות מאוד בפוקוס ובצורה מאוד ברורה לגבי מי הם רוצים להיות: בשיווק, בסטיילינג, הכול. מאוד קל לבלבל את הלקוח. צריך ליבה מיוחדת כדי להפוך מותג לכל-כך חזק, ואמריקן איגל הוא המותג מספר אחת. כל אחד שילבש את הג'ינס שלנו, זה ייראה עליו מעולה. אופנה זה קל, אבל לעצב ג'ינס זה קשה".

היסודיות הזאת באה לידי ביטוי גם ב"חנות מעבדה" שיש לחברה, ובה מציבים את הקולקציות לפני הבאתן לחנות ("אנחנו מאוד מקפידים על כל מוצר שהולך לחנות"), בשינוי החנויות 8-10 פעמים בשנה ("מעט מאוד חברות מסוגלות לעשות זאת"), במוזיקה נכונה שאפילו הווליום שלה בחנויות מוגדר ותחת בקרה ובשירות ברמה גבוהה במיוחד.

"המותג שלנו יוצר התרגשות, והוא מאוד עוצמתי. זה עסק דינמי, ואתה לעולם לא מפסיק. אני לא מרשה לעצמי לישון בלילה. אני חייב להיות ער כל הזמן", אומר מרקפילד.

הכותבת הייתה אורחת אמריקן איגל בניו-יורק.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ