גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגעים לפשרה בין רשות המסים לנשיא אוניברסיטת בר-אילן

פרופ' משה קוה נדרש לשלם למס הכנסה מאות אלפי שקלים בשל נסיעות רעייתו לחו"ל שמומנו ע"י האוניברסיטה ■ בני-הזוג טענו: הנסיעות נועדו לגיוס תרומות

מחלוקת בין רשות המסים לנשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קוה, על חבות מס בהיקף מאות אלפי שקלים: רשות המסים מבקשת לחייב במס את נסיעותיה של רעייתו, דורית, לחו"ל - במימון האוניברסיטה - בשנים האחרונות.

הנושא עלה במסגרת הדיונים בתיק ניכויי המס של האוניברסיטה עם שלטונות המס, אז גילו ברשות המסים כי עלות נסיעותיה של רעיית נשיא האוניברסיטה, שהצטרפה לנסיעות המקצועיות של בעלה, הגיעה לעיתים למאות אלפי שקלים. זאת, בין היתר, משום שנסיעות אלה התבצעו במחלקת העסקים ולא במחלקת תיירים, הזולה יותר, והשהות עצמה הייתה במלונות יוקרתיים.

ככלל, הוצאות נסיעה לחו"ל מותרות בניכוי, אם הנסיעה והשהייה שם היו הכרחיות לצורך ייצור ההכנסה. אלא שברשות המסים טענו כי מדובר בהטבה שניתנה לנשיא ורעייתו, ולא בהוצאה לצורך ייצור ההכנסה, ולכן מדובר בהכנסה חייבת במס.

מצד האוניברסיטה נטען בדיונים ברשות כי נסיעותיהם של בני-הזוג קוה היו נסיעות מקצועיות, בין היתר במטרה לגייס תורמים לאוניברסיטה. בשנה החולפת עסק קוה, בין היתר, בגיוס אינטנסיבי של כספים לבית-הספר לרפואה שהוקם בצפת.

בנוגע לפרופ' קוה אכן הסכימו הצדדים כי מדובר בנסיעות מקצועיות, אך ברשות לא קיבלו את הטענה כי גם רעייתו שהצטרפה לנסיעותיו עומדת בדרישות הניכוי ממס.

"מאות מיליוני דולרים"

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בין האוניברסיטה, המיוצגת בידי עו"ד ענת טנא ממשרד אלתר ושות', לבין רשות המסים, מתנהלים מזה זמן מגעים מתקדמים להסדיר את הנושא בפשרה, והצדדים אף קרובים לחתימה על הסכם, כולל בנוגע לחבות המס של האוניברסיטה, שיפתור גם את דרישת המס האישית ממשפחת קוה. גורם שמכיר את התיק אמר ל"גלובס" כי הצדדים נמצאים בשלבים האחרונים טרם החתימה על ההסכם.

ככל הידוע, דרישתה של הרשות לתשלום מס על נסיעותיה של הרעיה מתייחסת לתקופה ארוכה יחסית של מספר שנים בעשור האחרון, אך גם בעניין זה נתגלעה מחלוקת בין הצדדים. במסגרת הניסיון להגיע להסכם, דנו הצדדים גם בהיקף השנים שייכללו לבסוף בשומת המס שתוצא למשפחת קוה.

פרופ' קוה, פיזיקאי בעל שם בינלאומי, הוא ותיק ראשי האוניברסיטאות בארץ. הוא מכהן כנשיא אוניברסיטת בר-אילן מאז 1996, ובעבר כיהן כראש המחלקה לפיזיקה וכרקטור האוניברסיטה.

בשנים האחרונות נרתם קוה למערך גיוס התרומות של האוניברסיטה, יצר קשרים עם אנשי עסקים יהודיים ברחבי העולם וקיים סדרת מפגשים עם תורמים פוטנציאליים ברחבי העולם, בין היתר באירופה, בארה"ב ובסין. כך, למשל, שהה קוה אשתקד בארה"ב במסגרת מסע לצורך גיוס כספים לפקולטה לרפואה של בר-אילן. למעשה, שוהה קוה בחו"ל 30%-40% מהשנה, וחתום על מאות מיליוני דולרים שהגיעו כתרומות לאוניברסיטה.

בחודש שעבר, במסגרת כנס על אנטישמיות והסברה, הודיע קוה כי החל בגיוס עשרות מיליוני דולרים להקמת מרכז שנועד לשפר את ההסברה הישראלית בחו"ל. "בנסיעותיי הדחופות לחו"ל הגעתי למסקנה כי אחת הבעיות הקשות של ישראל היא החולשה של נציגים ישראליים להתמודד עם ההתקפות האנטישמיות, האנטי-ישראליות והאנטי-ציוניות במדיה העולמית", אמר אז.

"מחלוקת אזרחית"

ממשרד עו"ד אלתר נמסר בתגובה: "מטעמי חיסיון עורך דין-לקוח איננו יכולים להתייחס לפרטי התיק".

מרשות המסים נמסר: "מפאת חובת הסודיות אנחנו מנועים מלהגיב".

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר: "במסגרת הדיונים בתיק ניכויי המס של האוניברסיטה עם שלטונות המס, נבחנות כמה סוגיות ובתוכן גם זו. מדובר במחלוקת אזרחית על הפרשנות לפקודת המסים. אלה דיונים שגרתיים המתקיימים מעת לעת בכל מוסד גדול.

"ככלל, אוניברסיטת בר-אילן נוהגת בשקיפות מלאה ועל-פי החוק בכל ענייניה הכספיים. כידוע, אוניברסיטת בר-אילן מצויה בשנים האחרונות בתקופת פיתוח אדירה, בין היתר בהקמת הפקולטה לרפואה של בר-אילן בגליל, ולשם כך עוסקים בכירי האוניברסיטה בגיוס תרומות ברחבי העולם בהיקף של מאות מיליוני דולרים".

מתי הוצאות הנסיעה של בן-הזוג יוכרו?

* כאשר לבן-הזוג תפקיד מובהק ומשמעותי הקשור למטרת הנסיעה.

* כאשר האדם שנוסע לנסיעה המקצועית נזקק להשגחה או לסיוע, בעיקר על רקע רפואי.

* כאשר אופי הנסיעה הוא אופי עסקי, שמשולב במפגשים חברתיים מהסוג בהם מתבקשת נוכחות בן-הזוג.

הטבה או הוצאה בייצור הכנסה?

בעלי תפקידים ציבוריים - ראשי ממשלות, שרים, ראשי ערים וגם ראשי אוניברסיטאות - מצרפים את בני/בנות-זוגם לנסיעותיהם המקצועיות לחו"ל. זה ממש לא חריג.

זה לא תמיד מתקבל בעין יפה, ולעתים אף נבדק במסגרת בדיקות מבקר המדינה או אפילו במישור הפלילי, ויעידו על כך בני-הזוג נתניהו, שנסיעותיהם נבדקות על-ידי המבקר במסגרת פרשת "ביביטורס" - או להבדיל ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שמתמודד עם אישומים פליליים, שכוללים גם נסיעות לחו"ל בפרשת "ראשונטורס".

אך אלה המצבים החריגים. ככלל, אין מדובר בעניינים חשודים, והצטרפות בני-זוג לנסיעות הינה דבר שבשגרה. ואלה נבחנים בעיניים של רשות המסים - האם מדובר בהטבה או בהוצאה לייצור הכנסה.

"ברוב המקרים הצטרפות של בן-הזוג, שהוא לא בעל תפקיד מקצועי מובהק, אלא הוא נלווה לזה שהנסיעה שלו מקצועית, אכן נחשבת לטובת הנאה", מסביר מומחה המס, רו"ח נדב הכהן.

לדבריו, רק במקרים חריגים ניתנת הסכמת רשות המסים שלא מדובר בהטבה החייבת במס. "מקרה חריג אחד הוא כאשר למלווה יש תפקיד רפואי. כאשר נוסע צריך טיפול צמוד רפואי ובן-הזוג הנלווה נותן את הטיפול, כאשר יש מגבלה רפואית, שמכוחה הנישום, שנוסע לצרכי הפעילות העסקית, הוא לא עצמאי וזקוק לסיוע צמוד - אז באמת ניתן להכיר בהוצאות הנלוות".

מקרה נוסף שבו מוכרות הוצאות בן-הזוג, המצטרף לנסיעה המקצועית, הנו כאשר נמצא לו תפקיד בנסיעה הספציפית או תפקיד כללי, שקשור לנסיעות המקצועיות. "לפעמים יש תפקיד מקצועי מובהק, שהנוסע צריך סיוע צמוד בקבלת שדרים, בהכנת תזכירים, בסדורים עסקיים וכדומה. גם אם מדובר בתפקיד עזר לבן-הזוג, יש על מה לדבר", מציין הכהן.

מבחן הדומיננטיות

האם ניתן לטעון בפני הרשות כי בן-הזוג נדרש להצטרף לנסיעה רק מעצם היותו בן-זוג, כדי להשתתף במפגשים בעלי אופי חברתי, שנערכים במסגרת הנסיעה העסקית והנם חלק בלתי נפרד ממטרת הנסיעה?

הכהן: "זה לא בלתי אפשרי. למשל אנשים רמי-דרג שנוסעים לחו"ל, לאו דווקא למטרת גיוס כספים אלא ראשי ממשלה, נשיאים וכדומה, שבתוקף תפקידם מקיימים מפגשים בפורומים שכוללים בני-זוג, יכולים לטעון כי בני-זוגם נחוצים. אם לפעילות העסקית יש גם סממנים של בנקטים וארוחות ערב, מפגשים לא רשמיים, ששם באמת מתבקשת הנוכחות של בני-הזוג, אז יש על מה לדבר".

אלא שבמקרים כאלה תבחן רשות המסים את מכלול האירועים בנסיעה, ועשויה לעלות גם טענה כי מדובר בנסיעה מעורבת - חלקה פרטית, ומהווה הטבה, וחלקה נסיעה עסקית, הפטורה ממס.

לדברי הכהן, "המבחן הוא נורא פשוט. ככל שהצורך בבן-הזוג הוא דומיננטי יותר, דרמטי יותר, משמעותי יותר, אז באמת אפשר גם לדרוש את הוצאות הנסיעה וגם את הוצאות השהייה וכדומה. אם הנסיעה היא קצרה עניינית ותמציתית, ולבן-הזוג יש תפקיד מובהק, בין אם זה באמת בכדי שהעניין ייראה נכון ויאפשר לאיש לקיים את הפגישות ולעשות את הרושם הדרוש, ובין אם מכיוון שצריך עזרה אמיתית - רפואית, אדמיניסטרטיבית, בארגון או אחרת - אז יש יותר על מה לדבר.

"עם זאת, המקרים האחרונים ייבחנו בקפידה, כי ברוב המקרים ההנחה היא שמי שצריך עזרה, לוקח לאו דווקא את בן-הזוג אלא אדם שעובד איתו בלאו הכי".

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר