גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דן מנו: "נהפכתי מנכ"ל של חברה - בלי להשקיע כסף"

בשנת 2008 שינה דן מנו את כל מה שחשבנו עד אז על טלוויזיה בישראל ■ חזרנו לפגוש את מי שהגיע למקום הרביעי ברשימת המשפיעים בתקשורת באותה שנה - ומצאנו מנכ"ל מחושב של מיזם מבטיח, שממשיך לדהור על הצלחת הריאליטי ההוא

מה הקשר בין שתי דוגמניות יפהפיות בוגרות הארוורד, 3 אחים גרמנים שמרגיזים חברות ענק אמריקניות, ודן מנו? לא מדובר בליהוק של הקאסט ל"הישרדות: הסיטי", אלא במשולש המבוסס על רעיון עסקי, שהחל את דרכו באוניברסיטה היוקרתית, עבר בגרמניה - עד שנחת באחרונה אצל מנו, שמתכנן להפוך אותו ללהיט ישראלי, אטרקטיבי ומושך רייטינג לא פחות ממה שהיה עד היום.

הצלע הראשונה במשולש הן היילי בארנה וקטיה בושאמפ, דוגמניות שנפגשו בבית-הספר למינהל עסקים של הארוורד, והחליטו להקים חברה שתסייע לנשים לנווט בעולם הקוסמטיקה והטיפוח רווי המותגים. הן הקימו את המיזם Birch Box, שמציע לנשים מנוי בעלות של 10 דולר בחודש. בתמורה, הן מקבלות מדי חודש "קופסת הפתעות" ובה 5 מוצרי קוסמטיקה וטיפוח, שלפחות אחד מהם בגודל רגיל והיתר מוקטנים. המוצרים הם של חברות מובילות, כמו בולגרי, מארק ג'ייקובס וקנזו, כך ששוויה הכולל של הקופסה עשוי להגיע למאות דולרים.

נקפוץ לאירופה, לצלע השנייה של המשולש, האחים אלכסנדר, מארק ואוליבר סאמוור. השלישייה הגרמנית עלתה על פטנט עסקי, שמצליח לעצבן חברות ענק אמריקניות. הם פשוט מעתיקים מודלים עסקיים שהצליחו בארה"ב ומיישמים אותם בשוק הגרמני, המונה כ-100 מיליון צרכנים פוטנציאליים. לא זו בלבד שהם מעתיקים את המודל, הם אף מקפידים לבצע אותו אחד לאחד, כדי שאחרי שביססו את החברה המשובטת, יוכלו למכור אותה לחברה האמריקנית ממנה גנבו את הרעיון, וזו לא תצטרך לעשות התאמות מיוחדות.

כך, למשל, הם הקימו את My City Deal, שהייתה שיבוט של גרופון, ומכרו אותה לגרופון עצמה תמורת 100 מיליון אירו. הם גם הקימו אתר זהה כמעט לפייסבוק שנקרא Studivz, ומכרו אותו לפייסבוק ב-2007 תמורת 100 מיליון אירו.

הסאמוורים זיהו את הפוטנציאל העסקי של Birch Box והקימו לה את השיבוט הגרמני, Glossy Box. במארס 2011 יצאה החברה לדרך. כיום, רק בגרמניה יש לה 30 אלף לקוחות, והיא נכנסה לפעילות בין היתר, בדרום קוריאה, ספרד, אנגליה, וברזיל.

כאן נכנס לתמונה דן מנו, הצלע השלישית במשולש. לאחר סדרת ראיונות מייגעת, הוא הפך באחרונה למנכ"ל Glossy Box ישראל ומתכוון להביא לכאן את בשורת הקופסאות בפרט, ואת קונספט הפרסום דרך התנסות בכלל. עם קצת מזל, גם החברה הזאת של הסאמוורים תימכר לחברה האמריקנית, ומנו, שמחזיק באופציות, מקווה להפוך לעשיר.

בגלל הריאליטי, הגל"צניקים ממורמרים

דן מנו פרץ לחיינו לפני כ-4 שנים, בעונה הראשונה של "הישרדות", שסימנה את שיטפון תוכניות הריאליטי בישראל. עוד לפני "האח הגדול" ו"המירוץ למיליון" הייתה "הישרדות" חלוצת התחום וייצרה תהודה רבתי.

לעומת מתמודדים אחרים, מנו הצליח לייצר עניין סביבו גם מעבר ל-15 דקות התהילה המקובלות. עיתון "הארץ" העניק לו את המקום העשירי במדד "50 האנשים המשפיעים בחינוך", וההסבר לכך היה שמנו הוא הישראלי החדש - משכיל אך לא פראייר, חצי אשכנזי וחצי ספרדי, שירת בצבא ביחידה קרבית, מטפח את עצמו ועדיין גברי.

- אתה מתחרט על שלא נשארת כאן ופיתחת קריירה בטלוויזיה?

"היו לי תוכניות אחרות. רציתי לעשות MBA ולעבוד בחו"ל, ומטבעי אני לא נוהג לשנות תוכניות שבניתי. קריירה בטלוויזיה לא הייתה החלום שלי, זה אולי היה החלום של מישהו אחר. המושג של 'לקבל תוכנית' הפך לפסגת השאיפות בעבור אנשים. מי זה האדם שנותן תוכניות ומחלק אותן? אני בכלל לא ביקשתי תוכנית וגם לא רציתי להיות פרזנטור של חברה. הציעו לי קמפיינים מסחריים, ולא הרגשתי נוח עם אף אחד מהם, לא התחברתי לאף מותג. אני מרגיש הרבה יותר טוב כמי שמחפש פרזנטור".

- איך הצלחת לחמוק מ"משבר הפוסט-ריאליטי", שבו אנשים חווים פופולריות לרגע ואז חוזרים לאלמוניותם?

"נכנסתי לריאליטי כשכבר הייתי מעוצב, מבחינת אישיות ומבחינת קריירה. התוכנית הייתה כמו פלירט. עד כה, בגיל 33, היו לי 4 קריירות שונות, ורק אחת מהן הייתה הטלוויזיה. כואב לי הלב על אנשים צעירים שנכנסים לריאליטי, וכל החיים שלהם מתהפכים.

"צריך לעשות רגולציה בתחום הזה, כי יש בו הפקרות מוחלטת. צריך פיקוח וליווי צמוד למתמודדים, בעיקר אם הם קטינים. בהוליווד, למשל, אם אתה מתחת לגיל 14 אתה חייב ליווי של מורה פרטי. כיום אפילו בצילומי פרסומות עם ילדים יש חוקים ברורים, אבל בתוכנית שבה אתה נמצא חודש וחצי על אי, או בכל מקום קיצוני אחר, אין.

"אפילו אני לעולם לא אדע מה הייתה ההשפעה של זה על חיי. מה היה קורה אילו לא הייתי משתתף. יכול להיות שהייתי עובר אותו מסלול בדיוק, ויכול להיות שהיה לי יותר טוב בלי זה".

שם שפותח דלתות

מנו, כמו החברה הגרמנית שהוא עובד עבורה, כנראה יודע לזהות טרנדים ולהצטרף אליהם לפני שהם הופכים למכת מדינה. כך היה ב"הישרדות", בעבודה בחברת 888 ועכשיו במיזם החדש.

- איך זה שדווקא אתה קיבלת את החדרת Glossy Box לישראל, ללא ניסיון בקמעונאות או כמנכ"ל?

"חבר סיפר לי על השיטה של My City Deal, ואמר שגייסו אותו לעבודה בחברה, ובתוך שבוע הוא גייס 15 אנשים שיעבדו תחתיו. אמרתי לעצמי שזה ממש מגניב, והיות שפספסתי את הרכבת של גרופון, אני חייב להבין מה הטרנד הבא שהם עובדים עליו ולהצטרף אליו. כששמעתי שהם עובדים על Glossy Box הפעלתי את כל הקשרים כדי לארגן פגישה. מתברר שהתפרצתי לדלת פתוחה, כי הם סימנו את ישראל כשוק שאליו הם רוצים להיכנס".

- השקעת כסף?

"הם השקיעו בי. לא הייתי צריך לקנות מניה או להשקיע שקל מכיסי. אני לא זכיין, אני מנכ"ל החברה בישראל, ויש לי אחוזים בחברה. הם מביאים את האיתנות הפיננסית ואת הידע, ואני פותח בפניהם את הדלתות לשוק המקומי".

גם פרימיום וגם עממי

מנו לא רואה בעייתיות בעיתוי ההשקה, רגע אחרי שיאה של המחאה החברתית ורגע לפני האטה כלכלית. "להפך", הוא אומר, "אני מספק דרך זולה להיחשף למוצרים יוקרתיים דווקא בתקופה כזאת".

מעבר לזה, אומר מנו, זו אלטרנטיבה זולה לקמפיין פרסומי. "החברות שנותנות לנו את המוצרים מצמצמות באופן דרסטי את ההשקעה בפרסום. למשל, לחברה שנותנת לנו 2,000 יחידות ממוצר מסוים זה עולה בערך אירו ליחידה, שהם 10,000 שקל. סכום זניח מבחינה שיווקית, כשמהצד השני יש 2,000 נשים שקיבלו הביתה מוצר שמותאם להן (הלקוחות ממלאות פרופיל קוסמטי מפורט). הן מתנסות, מספרות לחברות ויש להן אפשרות לרכוש את המוצר בגודל מלא ובהנחה באתר החברה".

לדבריו, אחת מכל 5 לקוחות שקיבלה מוצר נהייתה לקוחה - "שזה אומר לקוחה לתקופה ארוכה, עם החזר השקעה גבוה מאוד".

- עם איזה חברות כבר סגרת?

"אני בדיבור עם כל חברות הקוסמטיקה והטיפוח הגדולות בארץ, היבואניות והיצרניות. לוריאל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אסתי לאודר. כולם היו מוכנים לפגוש אותנו, גם כשהסברנו להם שתמהיל המוצרים בקופסה יהיה מגוון, בינלאומי וישראלי גם יחד, מובחר וגם עממי.

"המגבלה היחידה היא אף פעם לא לשים מוצרים מתחרים בקופסה אחת, למשל שתי מסקרות מחברות שונות. מותג פרימיום לא ייפגע תדמיתית גם אם יונח בקופסה עם מותג עממי, בגלל הגיוון שעל מדף הקוסמטיקה של הצרכנית הישראלית".

- איך התחזיות האלה ריאליות נוכח המצב במשק?

"המחאה היא בדיוק הסיבה שתמחרתי את החברה בארץ כמו באירופה. אני לא מבין למה בישראל צרכנים צריכים לשלם יותר על מוצרים, לעומת מדינות מערביות אחרות. זה מרתיח אותי, בעיקר כשמדובר במוצרים שאין עליהם מכס. זה אבסורד. כשגרתי באנגליה הקניות בסופר היו הרבה יותר זולות מאשר כאן, וזה למרות שרוב המוצרים שם מיובאים. לכן אני לגמרי מתחבר למחאה, בעיקר כשהיא נוגעת ליוקר המחיה".

* הראיון המלא - במגזין "פירמה" שיחולק הערב (ג') למנויי "גלובס".

** החודש במגזין: פרויקט מיוחד - 100 המשפיעים בתקשורת!

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?