גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על נהמות ובננות

העונש הכבד שקיבל לואיס סוארז לאחר התקרית עם פטריס אברה לא מצליח לעוור את סיימון קופר: בכדורגל העולמי עדיין לא נלחמים מספיק חזק במחלת הגזענות

22 באפריל, 1993. תחנת אוטובוס בדרום לונדון. חבורה של נערים לבנים ניגשת לעברו של סטיבן לורנס, נער שחום עור. קטטה מתפתחת, במהלכה לורנס נדקר פעמיים. הוא מצליח להימלט לגבעות הסמוכות אבל בתוך זמן קצר מתמוטט ומת במקום.

שבוע לאחר מכן, אני יושב בפאב הומה בלונדון, צופה במשחק בין אנגליה להולנד. בכל פעם שהקשר האנגלי השחור ג'ון בארנס נוגע בכדור, בחור אחד עם חליפה ועניבה, שנראה כאילו בדיוק סיים את יום העבודה במשרד שלו, משמיע קולות של קוף. אם מישהו היה טורח להתלונן לפני 19 שנים נגד האיש הזה במשטרה, סביר להניח שהוא היה נתקל בתגובה בסגנון של "מה, אין לך טיפת חוש הומור?".

המולה גדולה מתפתחת כרגע סביב הגזענות בכדורגל האנגלי. לואיס סוארז, חלוץ ליברפול, הורחק על-ידי בית הדין של ההתאחדות האנגלית משמונה משחקים בפועל, לאחר שכינה את מגן מנצ'סטר יונייטד, פטריס אברה, "כושי". ג'ון טרי, הקפטן של צ'לסי ושל נבחרת אנגליה, יישפט בתחילת החודש הבא בבית דין אזרחי בלונדון, בעקבות תקרית גזענית עם אנטון פרדיננד, בלם קווינס פארק ריינג'רס.

איך הצליחו לתקן באנגליה את התרבות המקולקלת, ולמה במקומות אחרים באירופה לכדורגלנים שחורים עדיין יש חיים הרבה יותר קשים?

ג'ון טרי, צ'לסי, פרמיירליג / צלם: רויטרס
ג'ון טרי. יגיע לבית משפט

***

השחקנים השחורים הראשונים הופיעו בכדורגל האנגלי בשנות השבעים. היחס אליהם נע בין נהמות של קופים במקרה הטוב, לבין השלכת בננות במקרה הרע. ניק הורנבי, בספרו "קדחת הדשא", מתאר את הימים החשוכים ההם: "ייתכן כי ישנם גזענים אלגנטיים שיודעים איך להתנסח. אבל משום מה הם אף פעם לא מגיעים למשחקי כדורגל".

הטיעון הגזעני הקבוע באנגליה נשמע בערך ככה: "זה לא שיש אפליה נגד שחקנים שחורים - פשוט אין מספיק שחקנים שחורים ראויים". ובכן, הטיעון הזה פשוט לא היה נכון. סטפן סיזמנסקי, פרופסור לכלכלת ספורט, ערך מחקר שהתבסס על נתוני שכר, ותוצאותיו הראו בבירור כי קבוצות באנגליה מפלות לרעה שחקנים שחורים. הקבוצות הללו העדיפו להחתים שחקנים לבנים בעלי רמה מקצועית שווה לעמיתיהם השחורים, על-אף היותם של השחורים זולים יותר.

ואז, משהו התחיל להשתנות. בשנות התשעים הפסיקו קבוצות כדורגל להתייחס באופן שונה לשחקנים שחורים והתחילו להחתים רבים מהם. במקביל, הרצח של לורנס טלטל את הנחות הייסוד הנהוגות בבריטניה. העניין הזה בא לידי ביטוי בתזוזה משמעותית שהתרחשה בבית הנבחרים ב-4 במארס 1997. הבחירות לראשות הממשלה היו במרחק של חודשיים, ונדמה היה כי ראש הממשלה המכהן מטעם המפלגה השמרנית, ג'ון מייג'ור, בדרך הבטוחה להפסד. פרשנים פוליטיים רבים ציפו ממנו לשחק על "קלף הגזע" הפופוליסטי: לנסות לגייס קולות ותומכים באמצעות תקיפת הציבור השחור. "קלף הגזע" שיחק מצוין לשמרנים בפרלמנט הבריטי מאז 1964, אז הסלוגן "אם אתם רוצים כושי בשכונה שלכם, הצביעו לייבור", היה חלק ממסע הבחירות. אבל באותו יום ב-1997, גם הפוליטיקה שינתה באופן סופי את התפישה שלה.

חבר הפרלמנט מהמפלגה השמרנית, ניקולס באדג'ן, נאם בבית הנבחרים ופנה למייג'ור. "האם חברי המכובד מסכים כי אחת ההצלחות הגדולות ביותר של בריטניה ב-18 השנים האחרונות היתה מדיניות ההגירה הקשוחה?". באדג'ן המשיך והוסיף כי "הלייבור מחבקים אנשים שחורים", ולמעשה ניסה לפתות את מייג'ור לשחק על "קלף הגזע". מייג'ור סרב. "ב-18 השנים האחרונות צפינו בשינויים מרחיקי לכת במערכת היחסים בין לבנים ושחורים במדינה הזאת. אני לא מתכוון להשמיע אפילו ציוץ שיפגע בהישג הזה", הבהיר מייג'ור. מייג'ור בעצם השליך לפח באותם רגעים את הסיכויים המעטים שנותרו לו לזכות בבחירות. ואז טוני בלייר, מנהיג האופוזיציה, ראש מפלגת הלייבור העתידה להיבחר, אמר משהו שלא אומרים על יריב פוליטי חודשיים לפני בחירות: "מגיע קרדיט לראש הממשלה על התשובה הזאת". בריטניה למעשה איחדה באותם ימים את כל הכוחות שלה נגד הגזענות.

טוני בלייר / צלם: אריאל ירוזלימסקי
טוני בלייר. גם הוא איחד כוחות נגד הגזענות

***

כיום כבר הרבה יותר קשה להשמיע קולות של קוף בפאבים באנגליה במהלך צפייה במשחקי כדורגל. מי שעושה את זה עלול להיכנס לצרות, כנראה צרות קשות יותר מבכל מדינה אחרת בעולם: קרוב ל-40 אלף תיקי גזענות נפתחו ב-2010 בבריטניה. בריטניה המודרנית לוקחת ברצינות תהומית את הנושא הזה, ויעיד על כך לואיס סוארז: ועדה עצמאית של ההתאחדות האנגלית הנפיקה דו"ח שהכיל לא פחות מ-115 עמודים, על מנת להסביר את העונש הכבד שנגזר על חלוץ ליברפול.

בכל אופן, בליברפול לא מתכוונים שהתדמית הגזענית שיצאה להם בשנות השמונים (לא העסיקו אף שחקן שחור עד 1987, אז החתימו את ג'ון בארנס) - תחזור על עצמה. המועדון הבטיח לזרוק לכל החיים אוהדים שבתחילת החודש השמיעו נהמות גזעניות נגד שחקן של אולדהם אתלטיק במשחק גביע. השחקן, טום אדיימי, החל לפרוץ בבכי לאחר ששמע את הקריאות. חלק משחקני ליברפול, דוגמת דירק קוייט וסטיבן ג'רארד, ניגשו לנחם אותו.

למרות המקרה הבודד הזה של אוהדי ליברפול, היציעים באנגליה, אלו שפעם היו מפוצצים במשליכי-בננות, הפסיקו להיות קן גידול של גזענות. בכריסמס האחרון ישבתי ביציעי אצטדיון ה"אמירייטס" במשחק של ארסנל, מסביבי ראיתי שחורים, יפנים, סינים. פרצופים שלא היית רואה במגרשים לפני 20 שנה.

***

באנגליה המצב אמנם משתפר. אבל הגזענות עדיין פורחת ללא שליטה בכדורגל המזרח אירופי, כולל אוהדים גלוחי-ראש וכרזות ניאו-נאציות בליגות בפולין, אוקראינה, רוסיה וכו'. באופן מפתיע יש גם דוגמאות לגזענות משגשגת דווקא במערב אירופה. הנה כמה תקריות מהזמן האחרון שראויות לאזכור:

איטליה: כשעוד שיחק באינטר, סבל מריו באלוטלי לעיתים קרובות מהתעללות על רקע צבע עורו השחור. הבעיה היא שהכדורגל האיטלקי קיבל את העניין בשלוות נפש. ב-2009, במהלך ביקור של אינטר בטורינו, אוהדי יובנטוס שרו לעבר באלוטלי "אין דבר כזה איטלקים שחורים". תגובתו של פיירלואיג'י קזיראגי, מאמן הנבחרת הצעירה של איטליה: "זאת האישיות של באלוטלי שמעצבנת את האוהדים. זו לא גזענות". גם מרצ'לו ליפי, באותו זמן מאמן הנבחרת הבוגרת של איטליה, אמר בהרצאה לתלמידים בבית ספר תיכון ש"לא קיימות תקריות על רקע גזעני בכדורגל האיטלקי".

כנראה שזה לא צירוף מקרים שהשחקן הצעיר המוכשר ביותר של הכדורגל האיטלקי משחק כיום בפרמיירליג האנגלית (עבר למנצ'סטר סיטי).

ספרד: קולות הקופים עדיין ממשיכים להישמע בספרד. החודש העניק נשיא אספניול לאוהדי קבוצתו "ציון 10" על התצוגה שלהם במהלך הדרבי מול ברצלונה, על-אף שהם השמיעו קריאות של שימפנזה לעבר דני אלבס בכל נגיעה של הברזילאי בכדור. גם סמואל אטו, כשעוד שיחק בברצלונה, יכול להעיד על מקרים בהם ספג עלבונות על רקע צבע עורו.

בשנת 2004 כינה לואיס אראגונס את תיירי הנרי "חרא שחור". לאחר מכן, המאמן הלאומי של ספרד השתמש בטיעון ההגנה הקלאסי של הגזענים: "חלק מחבריי הטובים ביותר הם שחורים". למרות ההתבטאות הזאת, אפשרו בספרד לאראגונס להמשיך לאמן את הנבחרת. הם אפילו הפכו אותו לגיבור לאומי אחרי שהוביל אותם לזכייה ביורו 2008.

צרפת: בשלהי 2010 התלונן המאמן הלאומי, לורן בלאן, על השחקנים השחורים של הנבחרת. במהלך פגישה פרטית בהתאחדות הצרפתית, אמר בלאן: "אני מרגיש שאנחנו מצליחים לייצר רק שחקנים מסוג אחד: גדולים, חזקים, מהירים... ומי הם הגדולים, החזקים והמהירים? השחורים. ככה זה עובד". בלאן הוסיף כי "בספרד אמרו לי שאין להם בעיות כאלו, פשוט כי אין להם שחקנים שחורים".

בלאן, אם תהיתם, ממשיך לאמן בהצלחה את נבחרת צרפת.

הולנד: בפגישת הנהלה של אייאקס בקיץ האחרון, אמר יוהאן קרוייף, "האבא" של הכדורגל ההולנדי, לחברו להנהלה אדגר דווידס: "אתה כאן רק בגלל שאתה שחור". מאוחר יותר, המעיט קרוייף בחשיבות האמירה הזאת: "הקירח הזה, השחור הזה, הג'ינג'י, הפוזל - מה זה משנה מה אמרתי? זוהי שפת היומיום של הכדורגל".

אם תהיתם, מעמדו של קרוייף כאבא של כדורגל ההולנדי טרם נפגע.

פיפ"א: אל תצפו כמובן לדוגמה אישית מנשיא פיפ"א, ספ בלאטר. בנובמבר האחרון התייחס השווייצרי לתקריות גזעניות שמתרחשות בין שחקנים על מגרשי הכדורגל: "כל שחקן שנפגע מזה צריך להגיד לעצמו ש'זה בסך הכל משחק'. בסוף השחקנים צריכים ללחוץ ידיים". מעמדו של בלאטר בפסגת ארגון הכדורגל העולמי עדיין יציב.

ספ בלאטר, יוהאן קרוייף / צלם: רויטרס
ספ בלאטר ויוהאן קרוייף. מקשקשים

***

תקרית קרוייף-דווידס הזכירה לנו שבכדורגל האנגלי אין כמעט אנשי הנהלה שחורים. גם כמעט לא ניתן למצוא מאמנים כהי-עור בקרב מועדוני הכדורגל. האם זה הגיוני שרק בשנת 2008 קיבל מנג'ר שחור (פול אינס), לראשונה בתולדות הפרמיירליג, את המפתחות להוביל קבוצה?

רק ביום שבו יצליחו בבריטניה לקבל את האבחנה שמאמני או מנהלי כדורגל לא חייבים להיות לבנים שמתלבשים יפה ומחזיקים בפריזורה הנכונה, תוכל הממלכה להטיף לשאר העולם על מלחמה בגזענות, ולחבר מאמרים בני 115 עמודים על התופעה. כרגע, בריטניה בסך הכל מציגה מפגן מרשים של צביעות.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני