גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תלונה: "השופטת ורדה אלשיך 'שיפצה' פרוטוקול דיון"

בספטמבר שיגרה אלשיך לוועדת האתיקה בלשכה תלונה נגד עו"ד ר"א, שהופיע בפניה, שאליה צורף פרוטוקול הדיון ■ לטענת ר"א, הוא גילה בו תיקונים ותוספות שלא היו בפרוטוקול המקורי ■ דוברות בתי משפט: "אלה תיקונים טכניים מותרים"

לשכת עורכי הדין פנתה להנהלת בתי המשפט בבקשה לבדוק את התנהלותה של שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך. זאת, עקב חשד לכאורה שהתעורר, שלפיו אלשיך "שיפצה" פרוטוקול של דיון והחלטות שהתנהלו באולמה בחודש ספטמבר האחרון.

ל"גלובס" נודע כי המקרה התגלה בעקבות תלונה ששיגרה אלשיך עצמה - באמצעות הנהלת בתי המשפט - נגד אחד מעורכי הדין שהשתתפו בדיון.

בספטמבר 2011 פנה עו"ד ברק לייזר, עוזרו הבכיר של מנהל בתי המשפט משה גל, לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין במכתב תלונה נגד עו"ד ר"א (שמו שמור במערכת). למכתבו צירף לייזר פרוטוקול דיון, שהתקיים ימים אחדים קודם לכן באולמה של השופטת אלשיך, ובו ביקש ר"א להתמנות למנהל מיוחד בתיק פשיטת-רגל.

לפי התלונה, נמנע ר"א מלמסור לשופטת אלשיך במהלך הדיון מידע רלוונטי שהיה ברשותו וש"היה עשוי לשנות את פני הדברים", ובנוסף הוא היה מצוי בניגוד עניינים. "ר"א ניסה לסכל את תפקידו של בית המשפט בעשיית דין צדק, בשל עניינו האישי", כתבה לשכת מנהל בתי המשפט ללשכת עורכי הדין.

תיקונים ותוספות

כמקובל במקרים כאלה, פנתה ועדת האתיקה לעורך הדין שנגדו הוגשה התלונה, צירפה את מכתב התלונה ואת הפרוטוקול, וביקשה את תגובתו. אלא שאותו עורך דין החזיק בעותק של פרוטוקול הדיון המדובר, שאותו קיבל מקלדנית בית המשפט ביום הדיון. לפיכך השווה ר"א את עותק הפרוטוקול המקורי והחתום שבידו עם עותק הפרוטוקול שצורף לתלונה, וגילה עשרות תיקונים ותוספות שנעשו בו - בחלקם הוכנסו מילים לפיו, שלא היה להם זכר בפרוטוקול המקורי.

במכתב תשובה ששיגר ר"א ללשכת עורכי הדין, צוין כי אותם מילים ומשפטים שנוספו לפרוטוקול ה"משופץ" - הם אלה העומדים בבסיס התלונה המשמעתית נגדו, שאת הגשתה יזמה השופטת אלשיך.

לטענתו של ר"א, "מאן דהוא שיפץ/זייף את הפרוטוקול, כך שהפרוטוקול שצורף למכתב התלונה אינו זהה לפרוטוקול, שאותו קיבלתי ממזכירות בית המשפט, סמוך לאחר סיום הדיון".

יצוין כי האופן שבו תועדה בפרוטוקול התנהלותו של עורך הדין באולמה של השופטת אלשיך, והדברים הקשים שהכתיבה השופטת לפרוטוקול בנוגע אליו, הם כה חמורים באופיים, עד שהם עשויים - אם התלונה תגיע לבסוף לבית הדין המשמעתי בלשכת עורכי הדין - להסתיים בתוצאה קשה עבורו, אפשר שאף בשלילת רישיון עריכת הדין.

ואולם, לפי שעה הופסק בירור התלונה, וזאת עד שתתקבל תשובה מהנהלת בתי המשפט בנוגע להבדלים שבין הפרוטוקול המקורי לבין זה שעומד בבסיס התלונה נגד עורך הדין.

"תיקונים טכניים"

בימים האחרונים, לאחר שבלשכת עורכי הדין התבררו הפערים שבין שני הפרוטוקולים, פנתה ועדת האתיקה להנהלת בתי המשפט בבקשה לקבל את התייחסותה לדברים. יצוין כי אף שבסמכותו של שופט לתקן טעויות בפסק דין או בהחלטה, ניתן לתקן רק טעויות לשון, טעויות בחישוב, פליטת קולמוס, השמטה מקרית או הוספת דבר באקראי - וגם זאת בהחלטה מנומקת של השופט. כל תיקון מהותי חייב בתגובות הצדדים.

דוברת בתי המשפט מסרה בתגובה, בשם השופטת אלשיך: "בית המשפט, בטרם קם ממושבו, תיקן השמטות מקריות או שגיאות לשוניות של הקלדנית, בהתאם לסמכותו על-פי סעיף 81(א) לחוק בתי המשפט. עדכון ההחלטה נעשה לאחר שבאולם שררו נסיבות שהקשו על ניהולו התקין של הדיון, כמפורט בפרוטוקול, וכן לאור דברים נוספים שהושמעו מפי באת-כוח הכנ"ר, המפורטים בפרוטוקול ובהחלטה שלאחר מכן.

"כוונת ומטרת בית המשפט הייתה להעמיד את ההחלטה והשתלשלות הדברים במדויק. התיקונים שבוצעו הינם טכניים ובודדים ואינם משנים מהותית. אלה שבוצעו בפרוטוקול נוגעים לדברים אישיים שאמרה באת-כוח הכנ"ר, ולא היה צורך לקבל הסכמת עו"ד ר"א לתיקון. לא נוהל דיון במעמד צד אחד, הצד הנוגע בעניין היה באולם".

עוד צוין בתגובה כי "הניסיון לייחס לבית המשפט התנהלות בלתי תקינה או בלתי הגונה ביחס לפרוטוקול אינו ראוי".

תקדים השופטת הילה כהן: שיפצה פרוטוקולים - והודחה

"שיפוץ פרוטוקולים" על-ידי שופטים נחשב עניין חמור ביותר, ואף עילה להדחת שופט מכס השיפוט. באוגוסט 2005 פסק בית הדין המשמעתי לשופטים בעניינה של השופטת דאז, הילה כהן, שהייתה שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה.

מדובר בהליך נדיר ביותר, שבו יושב הרכב ובו שופטי עליון ונשיאי מחוזי בעקבות קובלנה משמעתית, שמגיש שר המשפטים נגד שופט. בית הדין הרשיע את כהן בעקבות כך ש"הוציאה תחת ידיה 14 פרוטוקולים, שלא שיקפו את האירועים באולם המשפט".

בית הדין גזר על כהן עונש של נזיפה והעברה למקום כהונה אחר, אך בסופו של דבר, בהמלצת נשיא העליון דאז, אהרן ברק, ושרת המשפטים דאז, ציפי לבני, הדיחה הוועדה לבחירת שופטים את השופטת מכהונתה - הדחת השופט היחידה בתולדות המדינה.

עוד כתבות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות