גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: אאודי Q3 - כלי מהנה, שימושי ועתיר סטטוס

במבט ראשון נראית אאודי Q3 כדגם מוקטן של Q5: הפרופורציות דומות, בחרטום יש גריל ענק עם נוכחות-מותג מובהקת, והכול עטוף באריזה אלגנטית-מוצקת, שאופיינית לרכבי פרימיום ■ אך במבט שני מתגלים הניואנסים

בחודשים האחרונים, נכנס פלח רכבי היוקרה הישראלי לכוננות ספיגה. המצב הכלכלי באירופה ובארה"ב עדיין נראה קודר, הבונוסים בשוק ההון הולכים ומתכווצים, ומעל לכל מרחפת רוחו של ירון זליכה, שהוועדה בראשותו סימנה לעצמה, כיעד אסטרטגי, להרחיב את היבוא האישי בכל דרך ובכל מחיר. היבוא האישי, למי שששכח, מתמקד רובו ככולו ברכבי פרימיום ויוקרה.

לנוכח הפורענות המתקרבת, מגבירים השחקנים הוותיקים בפלח את המאמצים השיווקיים. ב.מ.וו, למשל, שעברה באחרונה לשליטת דלק-רכב, תחל בחודש הבא מתקפה שיווקית נרחבת על פלח היוקרה, שתכלול דגמים חדשים במחירים נמוכים משמעותית מאלה שהיו מקובלים בעבר. יבואנים אחרים כבר החלו במבצעים אגרסיביים, וכמעט כולם מקפידים לגלות כיום נוכחות בכל נישת שוק אפשרית, גם על חשבון קניבליזציה. העיקר שהלקוחות יישארו בבית.

העתק קומפקטי

דילמה כזו עמדה, ככל הנראה, גם מאחורי ההחלטה לייבא לישראל - במהירות שיא - את Q3 החדש של אאודי. מבחינת מיצוב, הרכב נדחק כיום לנישה צרה במערך המוצרים של המותג, שתחומה מלמטה על-ידי פולקסווגן טיגואן, שנתפס כרכב פנאי-פרימיום לכל דבר; ומלמעלה על-ידי אאודי Q5, שהוא הרכב הנמכר ביותר בישראל בפלח רכבי הפנאי-שטח-פרימיום, עם קרוב ל-500 מכירות בשנה שעברה בלבד.

עיצובו של Q3 מעצים את הדילמה השיווקית. במבט ראשון, ולעתים גם בשני, הוא נראה כמו העתק מוקטן - ביחס של 3:4 - של Q5 הפופולרי. הפרופורציות דומות, בחרטום יש גריל ענק עם נוכחות-מותג מובהקת, והכול עטוף באריזה אלגנטית-מוצקת, שאופיינית לרכבי פרימיום. גם ההשפעה על הציבור הישראלי אפקטיבית לא פחות משל האח הגדול, Q5, שעולה עוד כ-100 אלף שקל. למרות אורך צנוע של פחות מ-4.4 מטר - קצר יותר מהרבה משפחתיות - הפך רכב ההדגמה שלנו, שהגיע בצבע כתום מטאלי עם חישוקי 18 אינץ' אופציונליים, למושא תשוקתם של עוברי אורח.

גם תא הנוסעים נראה, במבט ראשון, כמו גרסה מוקטנת של Q5, אך מבט שני מגלה הבדלים בניואנסים. מערך הפיקוד קומפקטי יותר, מסך מערכת הניווט ממוקם בצורה מעט מגושמת מעל הקונסול המרכזי ולא בתוכו, וגובה הישיבה מעל הכביש מעט נמוך יותר. פרט לכך, הוא מציע סביבת נהג עשירה, שעטופה בחומרים פלסטיים מוצקים ואיכותיים ובחומרים מתכתיים-קרירים, שהפכו לסימן הזיהוי של המותג. מפתן הכניסה-יציאה ממוקם בגובה מתאים-לכל-גיל, שאינו דורש כפיפת גב מבני גיל הזהב ומאפשר כניסה אלגנטית גם לנהגות עם מיני ונעלי סטילטו. גם המרחב מלפנים סביר.

מאחור העניינים מעט יותר דחוקים, בשל בסיס הגלגלים המוגבל - 2.6 מטר בלבד - וספסל אחורי קומפקטי יחסית. שני מבוגרים בגודל מלא, יכולים להתמקם במושב האחורי של Q3 בנוחות סבירה, אך מי שבונה על שלושה יצטרך לחפש את מבוקשו בכלים גדולים יותר. תא המטען מכיל כ-450 ליטר, ומספיק לכל השימושים הטיפוסיים, אבל את אופני ההרים תצטרכו להתקין מאחור.

מתורבת ועתיר יכולת

אאודי Q3 מוצע בחו"ל גם עם מנוע בנזין בהספק 170 כ"ס וגם עם שני דיזלים עתירי מומנט. אבל לישראל מגיעה בינתיים רק הגרסה הבכירה, עם מנוע 2 ליטר טורבו בהספק 211 כ"ס. זהו מנוע חזק, מתורבת ועתיר יכולת, שמניע דגמים רבים של אאודי. במצב החסכוני-נקי, שהוא ברירת המחדל, מתוכנתת תיבת ההילוכים לספק בעיקר את מאווייהם של לקוחות רגועים. תגובת הדוושה ללחיצה מתונה למדי, העברת ההילוכים חלקה ועצלה וצבירת המהירות אינה דרמטית.

אבל שימוש נמרץ בקיק-דאון, או העברת תיבת ה-DSG למצב ספורט, הם מתכון בדוק להעלאת מפלס האדרנלין. תחת לחץ לא-מתון, מאיצה המכונית בתזזיתיות של חייל קרבי במסיבת טראנס, מייצרת עקיפות מרשימות מאוד וגורסת מתחת לגלגליה עליות תלולות. גם נתוני הביצועים מעידים על היכולת: תאוצה מאפס ל-100 בפחות מ-7 שניות, בהחלט אינה טיפוסית לרכבי פנאי-שטח מגונדרים.

המנוע רב-האון, משודך לשלדה אתלטית והצמד מייצר לא מעט שאר רוח. אחיזת הכביש גבוהה, ההגה כבד ומדויק, והממדים הקומפקטיים ומרכז הכובד הנמוך יחסית - מעניקים תחושה של ספורטיבית-קומפקטית ולא של כביש-שטח במשקל 1.6 טון. נוחות הנסיעה פחות רכה ומפנקת מאשר ב-Q5, אם כי ספיגת הזעזועים עדיין ברמה גבוהה. צריכת הדלק המוצהרת, 13 ק"מ לליטר, תיאורטית לגמרי. תחת עומס אפשר לצפות לצריכה גבוהה יותר ב-30%.

מישהו אמר "שטח"? לא ממש. מי שרוכש כלים כאלה, רוצה בעיקר לצלוח שלוליות גדולות ולטפס על מדרכות, ואולי לפעמים לצלוח את השביל המאתגר וההרפתקני, שמוביל לאירוע כזה או אחר של העשירון העליון בחוות רונית. את כל זה מספק הכלי ללא קושי, אך לא הרבה יותר מזה.

אאודי Q3 מאובזרת בנדיבות ועולה 276 אלף שקל. הגרסה המקבילה של Q5, עם אותו מנוע, עולה 328 אלף שקל, לפני מבצעים. פולקסווגן טיגואן, שניצב על אותה שלדה ומסופק עם מנוע 180 כ"ס, עולה 200 אלף שקל. בין לבין ניתן למצוא ארמדה של כלים גדולים יותר מבית מותגים נוצצים פחות, שמחירם אינו רחוק. אאודי Q3 הוא כלי מהנה, שימושי למשפחות בגודל סביר ועתיר סטטוס; אבל נראה שעיקר לקוחותיו בארץ יגיעו מתוך "משפחת אאודי".

המתחרות

ב.מ.וו X1

X1 עודכן בשנה שעברה בדור חדש של מנועים, כולל 2 ליטר טורבו-בנזין עם הספק של 245 כ"ס ותיבה אוטומטית. השנה הוא יעבור גם מתיחה קוסמטית. הוא מרווח יותר מ-Q3 וגרסת הדיזל שלו מתחילה ב-235 אלף שקל.

פולקסווגן טיגואן

ב-70 וכמה אלף שקל פחות, מוצע טיגואן, שעבר מתיחת פנים ושדרוג מקיף. יש לו גרסה רגועה יותר של מנוע 2 ליטר טורבו עם 180 כ"ס, אך המומנט עדיין גבוה ומסוגל להאיץ ל-100 בפחות מ-8 שניות. מרחב הפנים מקביל ל-Q3 וכך גם יכולות הכביש.

מיני קאונטרי מן

קאנטרי מן פונה לאותו פלח לקוחות של Q3. ב-280 אלף שקל מקבלים את גרסת קופר S עם 180 כ"ס, והאצה מאפס ל-100 בפחות מ-8 שניות. כדי לקבל הנעה כפולה צריכים להוסיף עוד 20 אלף שקל.

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה