גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקהל סובל זוהמה בטלוויזיה"

משה נאור המנהל האמנותי בתיאטרון חיפה: "הקהל מותקף על-ידי משווקים באייפון, והתיאטרון יכול וצריך להיות נקי מזה, כי אין בו פרסומת סמויה"

משה נאור נהנה לרתום את הכרכרה לפני הסוסים. כמה חודשים אחרי שסיים את לימודי המשחק בסטודיו של ניסן נתיב, אסף קבוצה של צעירים והבטיח להם שיביים אותם להצגה שתעלה על הבמה, בלי שיהיה לו מושג בבימוי, וכך היה. כשמונה בגיל 36 למנהל האמנותי של תיאטרון חיפה, בלי שהיה לו ניסיון קודם בניהול של גוף כלשהו, הוא צעק דיו לסוסים ויצא לדרך. בהמשך, כשמנכ"ל התיאטרון התפטר ונאור מצא את עצמו בתפקיד המנהל האדמיניסטרטיבי בנוסף לג'וב המקורי שלו, הוא למד תוך כדי תנועה, תוך שהוא מסתמך על היותו בוגר מגמה ריאלית ועל מה שהוא מעיד כמוצאו העיראקי, ערובה ליתרון בגישה לכסף.

בינתיים השיטה שלו כנראה עובדת. בשנה הרביעית לכהונתו כבר ריבע התיאטרון את מספר המנויים, כשהיעד לשנה הנוכחית עומד על 15 אלף מנויים. גם אם הוא עוסק לעתים בחומרים שלא היו הבחירה הראשונה שלו, אלא אילוץ מסחרי, הוא משתדל לדבוק במשנה שלו - להביא רוח צעירה, לוחמת, מוחה ועמוקה לתיאטרון הצפוני, שבמשך שנים סבל מתדמית בעייתית שעדיין רודפת אותו היום.

"זה שהניהול האמנותי לא נמצא בראש הפירמידה זאת המחלה של התקופה שלנו", הוא אומר בכעס. "במקום שיתעסקו בעיקר, כולם מתעסקים בצורך לשרוד, ולכן מעלים הצגות מסוג מסוים שאמור להכניס כסף. גם כתבי התרבות, שאמורים לכתוב טקסטים שנכנסים לעומק מסוים, משתמשים ברכילות ובשמות של מפורסמים".

- גם אתה חלק מהמשחק הזה.

"הגעתי לתיאטרון מאוד צעיר, כשהוא היה במקום די נואש, אחרי ניסיונות שונים ומשונים להחיות אותו. היה לי מזל שהגעתי צעיר מדי לתפקיד, כי הייתי תמים. שאלתי את עצמי לאיזו נישה אני צריך להיכנס; מה הגופים הגדולים האלה מתל אביב, שמייצרים הצגות ומפזרים אותן ברחבי הארץ להיכלי תרבות, לא עושים. לא הייתה לי מחלקת שיווק, ולכן לא היה כוח שיפעל עליי וינסה לגרור או להשפיע עליי להתמסר לחוקי השיווק, כדי להחזיר את 'השפיות' ליצירה. יכולתי לא לעשות רק כדי למכור; לבדוק אם המחזה משקף את המציאות, אם הוא מזכך את הצופה".

- לא הגיע הזמן לחילופי דורות גם בתיאטראות הגדולים?

"איגוד הבמאים כל הזמן מדבר על זה. אני בהחלט חושב שלמנהלים אמנותיים ואדמיניסטרטיביים צריכה להיות קדנציה".

- לא מזמן התלוננת ששלוש שנים לא הספיקו לך. כמה זמן אמורה להימשך קדנציה?

"שמונה עד עשר שנים. אבל אני לא חושב שזה הנושא הבוער. יותר חשוב זה לשנות את נאותות ההפקה, לשמור על חופש אמנותי, להגדיר את תקציב התרבות, ואז לא יחששו להחליף הנהלות מהפחד של מה יקרה אחרי שההנהלה הנוכחית לא תהיה שם יותר, שאולי הכול יתמוטט".

- כולם מקטרים על היעדר תקציב. מה עושים?

"מנסים להסתכל על הכוס המלאה. כמי שרואה את עצמו כסכר תרבותי, אני מנסה לתת לקהל איזושהי אלטרנטיבה מזככת תחת המגבלות שיש. הקהל סובל זוהמה בטלוויזיה, מותקף על-ידי משווקים באייפון, והתיאטרון יכול וצריך להיות נקי מזה, כי אין בו פרסומת סמויה. אתה יודע שמקסימום רוצים למכור לך מנוי".

- אגב, למכור מנוי, זה מה שהוביל להפיק קופרודוקציות עם תיאטראות מתל אביב?

"שיתופי הפעולה עם תיאטראות אחרים היו כבר לפניי, כיוון שהם מביאים מספר הרצות גדול ועונים על הקריטריונים שאנחנו חייבים לעמוד בהם ולא דווקא על צורך כספי. אני עדיין לא יכול להכריז על עצמאות, וכן, לפעמים אני חפץ בקאסט מסוים שהוא יקר ואני לא יכול לקחת על עצמי את הסיכון ליפול לבד".

- אז שיתופי הפעולה האלה הם עוד דרך לקבל כיסוי תקשורתי, וכדי להביא כוכבים לחיפה.

"יכול להיות שגם זה משפיע. זהר שטראוס, עודד קוטלר, לאורה ריבלין ומשה איבגי חתומים אצלנו. גם הם מחפשים פרנסה כמו כולנו. כל עוד נוכל לפרנס אותם הם יישארו. מנשה נוי הופיע אצלנו כי הוא לא רצה להתחייב לפרויקט של שלושים הצגות בחודש, והוא רצה לעשות אמנות ולא לחסום אפשרות לעשות פרויקטים אחרים. אבל אני לא מסכים לזה שהתקשורת כותבת עלינו כי אנחנו מופיעים במרכז. כשהעלינו את 'מי דואג לילד' בשיתוף עם סימפונט רעננה, הם הגיעו כולם, כי הם היו צמאים לאירוע".

- לא תעלה אצלך למשל את "בוסתן ספרדי" או מחזמר על-פי שירי דני סנדרסון.

"אני אקח את מאיר אריאל, כי יש לו נגיעה חברתית והייתה לו אמת שמשקפת את המאיון העליון של האנשים המודעים בארץ. זה לא שאני חושב שהוא טוב מסנדרסון, אבל אולי זה המקום של הבימה להרים הפקות כמו 'בוסתן ספרדי'. תיאטרון חיפה לא צריך לעשות מה שאחרים עושים אלא לבדל את עצמו".

- ולשחק בליגה של החאן.

"כן, רק שלחאן יש אולם של מאתיים מקומות ולנו יש 800 באולם הגדול, מה שמזמן הפקות מסוג אחר. אני אוהב מה שמיקי גורביץ' עושה בחאן, אבל לו טוב לעבוד עם האנסמבל שלו, ואני אוהב לעבוד עם שחקנים שונים, וגם עם כוכבים. הבמה הגדולה עושה לי טוב. את העבודה עם אנסמבל עושה קבוצת הצעירים שלנו, 'החיפאית'. זה כמו בערוץ מסחרי - בפריים טיים אתה משבץ תוכניות שמתקשרות עם קהל רחב, ובפרה פריים אתה יכול לתת תכנים אחרים".

- אבל הקהל לא משתנה, והוא לא נעשה צעיר יותר. רובו מלבין.

"תבואי לראות את איזראל ז'ורנל, הפקה של החיפאית, ותראי כמה קהל צעיר מגיע".

- וזה שוב, לקבוצה הצעירה, לא להצגות הרגילות שרצות.

"יש שיעור גבוה של קהל מנויים שהוא נאמן ומבוגר, ואני לא רוצה שיבואו ויתאכזבו ממה שהם רואים. 'יוליסס על בקבוקים', למשל, הביאה לתיאטרון צעירים וערבים, שלא באים לתיאטרון הרפרטוארי. חיפה הוא מקום אמיתי, עם קהל מגוון מכל מיני מגזרים - ערבים, יהודים, אמנים יוצרים, וחיפה היא עיר מתפתחת ששואלת את עצמה איזו אלטרנטיבה היא יכולה לתת לתושבים שלה".

- אז למה אתה גר בתל אביב?

"כי אני אבא לשני ילדים קטנים, בן 3 ובת שלושה שבועות, ואשתי, שירי, ואני מבינים שאנחנו צריכים כרגע לגור קרוב להורים שלה, שגרים ברמת השרון, ואין לנו ברירה אלא להפקיד את האוצרות שלנו בידיהם. מדי פעם אני מאתגר את שירי ואומר, בואי נארוז ונברח".

- בוא נחזור קצת אחורה, למשה נאור השחקן והבמאי. אפשר להתפרנס מתיאטרון?

"אם במאי רוצה לעשות מחזות זמר לחנוכה, שלאגרים למיינסטרים וחומר יותר נמוך, הוא יכול להתפרנס לא רע. אבל גם אלה שעושים את זה רוצים לגעת במקומות יותר כואבים ועמוקים. עשיתי כמה שלאגרים גדולים לפני שמוניתי לתפקיד בחיפה, את 'הכתובה' בהקאמרי, שרצה שלושים פעמים בחודש, את 'נודניק' בהבימה, אבל ידעתי שזה לא יהיה לאורך זמן, וזה מפחיד. כדי להתפרנס ככה אתה צריך להשתעבד לסוג מסוים של חומרים".

- הכנסת לחוזה שלך בחיפה בימוי של הצגות?

"ודאי. אני משתדל לביים שתיים בשנה, אחת של חיפה ואחת בתיאטרון אחר. השנה בחרתי לביים בחיפה את 'אנשים קשים' עם משה איבגי, עם חליפה נאטור ועם הלנה ירלובה, קאסט מפואר למחזה מפואר יותר (מאת יוסף בר-יוסף). התחלנו חזרות והוא יעלה באפריל".

- ואיך אתה מחלק את הזמן בין הבימוי לניהול ולמשפחה?

"לפני כניסה לחזרות אני באטרף של לסגור כמה שיותר דברים לפני שאני מתכנס לתוך עצמי. יש לי עוזרת במאי ועוזרת אמנותית, שממשיכה לתפעל את הדברים בתיאטרון. אז אני מסיים את החזרה, רץ להוציא את הילד מהגן, מנשק את הקטנטונת, מדליק די.וי.די וחוזר לעבוד".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?