גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין קניבליזציה של הטלוויזיה בגלל התוכן באינטרנט"

ג'ים לנזון, נשיא חטיבת האינטראקטיב של רשת CBS, מאמין שהעובדה שהתוכן נגיש ביותר מקומות רק מגבירה את הצריכה שלו ולכן לא פוגעת בטלוויזיה

לא משנה עד כמה תתקדם הטכנולוגיה, התוכן יהיה עדיין המלך הבלתי מעורער. זה המסר שעולה משיחה על עתיד הטלוויזיה עם ג'ים לנזון, נשיא חטיבת האינטראקטיב של רשת CBS האמריקנית ולשעבר מנכ"ל מנוע החיפוש Ask.com.

לנזון, שהשתתף בשבוע שעבר בכנס האינטרנט השנתי DLD במינכן, הגיע ל-CBS לאחר שזו רכשה במארס 2010 את הסטארט-אפ Clicker, שהקים לנזון ב-2008, ושהיווה מעין מדריך טלוויזיה לתוכני וידיאו.

ההערכות הן כי קליקר נמכרה תמורת 50-100 מיליון דולר וכי גייסה 19 מיליון דולר עד לרכישתה.

כבר לפני 4 שנים הבין לנזון שעולם התוכן עובר למשכנו החדש באינטרנט, והצופה הממוצע חייב לקבל מענה לחיפושיו אחר סדרה כזו או אחרת. אך בעוד שחברת קליקר שהקים נעזרה בתוכן הטלוויזיוני של הרשתות השונות כדי ליצור שיחה ואינטראקציה עם הצופים (engagment) סביב התוכניות, לנזון מאמין כי רשת טלוויזיה שמכבדת את עצמה צריכה לטפל בנושאים האלה בעצמה.

"את רוב האינטראקציה של הטלוויזיה החברתית עם הצופים נעשה בעצמנו. הרעיון הוא לא להגיע לקהל שלנו, של CBS, דרך צד שלישי. זה הקהל שלנו, אז אין סיבה ליצור ממנו מרחק מלאכותי", אומר לנזון, 41, בראיון בלעדי ל"גלובס".

כך ממשיכה CBS לתפעל את קליקר כמדריך לתוכניות באינטרנט ובמקביל מפעילה אתר בשם tv.com, שמטרתו לייצר שיחות סביב תוכניות טלוויזיה מכל הערוצים.

לדברי לנזון, רשתות הטלוויזיה משפיעות הרבה יותר על הטלוויזיה החברתית מאשר חברות וסטארט-אפים קטנים שפועלים בתחום, כמו אלה שמפעילות אפליקציות צ'ק-אין לתוכניות ולסרטים, שמאפשרים לעדכן חברים במה צופים ולייצר שיחה סביב התוכן.

- הרעיון של הטלוויזיה החברתית הוא לייצר שיחה רחבה יותר סביב תוכניות. אתה רואה בהקשר הזה הבדל בין מותג טלוויזיוני לבין מותג כמו קוקה-קולה?

"יש הבדל גדול. תוכן בידורי הוא נושא שאנחנו נוטים יותר לתקשר סביבו. זו אחת הסיבות שטלוויזיה, סרטים ומוזיקה הם טרנדיים מאוד בטוויטר. אתה רואה שהדברים הכי פופולריים בטוויטר הם אירועי מדיה ושיחות סביב תוכן. לא סתם לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, יש 25 מיליון חברים בפייסבוק, בעוד שלתוכניות השונות של CBS יש סך של 125 מיליון חברים. יש יותר חיבור אמוציונלי לתוכן טלוויזיוני מאשר לתוכן של חברות מסחריות, אולי חוץ מכמה מכשירי אלקטרוניקה של אפל".

רשת CBS היא רשת השידור השנייה בגודלה אחרי רשת ABC. בין התוכניות המובילות שלה נמצאות "שני גברים וחצי", "איך פגשתי את אמא", "האח הגדול" ו-"CSI".

"תוכן התוכנית הוא זה שמכריע את רמת ה-engagment שאתה יוצר עם הצופים ולאו דווקא סוג התוכן - בין אם מדובר בתוכנית ריאליטי או בתוכנית מתוסרטת", אומר לנזון.

כך, כשתוכנית כמו "האח הגדול" גוררת באופן טבעי עניין מהקהל, ב-CBS הצליחו לייצר אינטראקציה נרחבת מצד הקהל גם בתוכנית כמו "איך פגשתי את אמא" (שמשודרת ב-yes בישראל). כך, לדוגמה, אחת הדמויות בסדרה הייתה בעברה המתוסרט זמרת קנדית צעירה, ועל בסיס פרט זה נבנה מותג ספין אוף שלם באינטרנט, שכלל עמודים פיקטיביים בפייסבוק ובמייספייס, לצד הכנסת שירה המפורסם בתוכנית כקליפ למשחק הווידיאו Just Dance.

- איפה אתה רואה יותר את הצרכן הדיגיטלי - בסלון הביתי מול הטלוויזיה, בחדר הפרטי או על הדרך?

"הצרכנים הדיגיטליים יבחרו את המסך הטוב ביותר עבורם. אם הם יראו שידור חי בסלון הביתי, אז הם כנראה יראו את זה על גבי הטלוויזיה. לצפות בתוכן על גבי האייפד זו אבולוציה לממירים המקליטים. בעוד שהאחרונים הם מוטי זמן, האייפד או הסמארטפון הוא מוטה מקום. לראות תוכנית שמשודרת בשני בערב מתי שאני רוצה זו יכולת שכבר קיימת. האייפד לא ישנה את זה, אבל אתה יכול לראות איפה שאתה רוצה. מצד שני, מדובר במסך של 10 אינץ', אז אם אתה רוצה לראות תוכנית, כבר תעדיף לעשות את זה על מסך טלוויזיה גדול.

"בקרוב כבר לא יהיה הבדל, כי הכול יהיה מבוסס עניין, וניתן יהיה לגשת לתוכן מכל מקום. בסופו של דבר, אם אשתך לא תופסת לך את הטלוויזיה כדי לראות את התוכנית שלה, כנראה שתבחר לצפות באייפד רק כשאתה נייד".

- פעם אמרו שהממיר המקליט הרג את הפריים-טיים, אבל זה לא קרה. זה יכול לקרות עם טלוויזיה חברתית ואפליקציות לצפייה בתוכני טלוויזיה?

"נתוני הרייטינג של הטלוויזיה רק הולכים וגדלים, בו-בזמן שצריכת תוכני וידיאו באינטרנט מתפשטת. אין פה קניבליזציה. העובדה שהתוכן נגיש ביותר מקומות רק מגבירה את הצריכה שלו ולכן לא פוגעת בטלוויזיה.

"מדיה חברתית עוזרת להפיץ מידע בשיטת 'מפה לאוזן'. אני יכול להגיד לכל העוקבים שלי בטוויטר שאני צופה ב'אישה טובה', ואז יכול להיות שחלקם לא הכירו את התוכנית, ואז הם יתחילו לראות אותה. זה עוזר הרבה לתוכניות נישה למצוא קהל ברחבי המדיה החברתית בשיטת ההפצה הזו ובלי להשקיע הון בקמפיינים פרסומיים מסורתיים".

- יש הבדל בין הצופים בסלון לבין החברים של אותו מותג טלוויזיוני בפייסבוק?

"הקהל באינטרנט הוא עדיין לא אחד לאחד כמו הקהל האמיתי. מדובר בקהל צעיר יותר. הקהל הזה, למשל, הביא לכך ש'איך פגשתי את אמא' היא אחת מ-3 התוכניות המובילות אונליין, על אף שמבחינת רייטינג היא לא בין השלוש המובילות ב-CBS. מצד שני, 'שני גברים וחצי' פופולריים באותה מידה גם באינטרנט וגם בטלוויזיה - ומגיעים למקום הראשון ברשת שלנו".

חשיבותה של רגולציה

מלבד ניהול הפלטפורמה הדיגיטלית של CBS ברחבי האינטרנט, לנזון אחראי גם על החברות הבנות בחטיבת האינטראקטיב, בהן אתרי הטכנולוגיה CNET ו-ZDNet, אתר המשחקים Gamespot, אתר ההורדות Download.com, אתר האוכל CHOW ואחרים. בין היתר, משמש לנזון, גם כיועץ לחברת הסטארט-אפ הישראלית Gigya, שעוסקת בתחום המדיה החברתית.

כך, כשהאחריות שלו חוצה את תחום תוכניות הטלוויזיה ונוגעת להיבטים טכנולוגיים שונים, לנזון נמצא בעמדת מפתח כדי לפרשן את נושא הפיראטיות באינטרנט שמעסיק את התעשייה בשבועות האחרונים, במיוחד לאור סגירתו של אתר שיתופי הקבצים megaupload על-ידי ה-FBI.

"האתר היה נקודת הגישה הכי גדולה לתוכן פיראטי", אומר לנזון. "תעשה כל חיפוש שתרצה באינטרנט אחר תוכניות טלוויזיה ותגיע אליו. אם תכתוב: 'צפייה חינם בדקסטר' במנוע חיפוש, תקבל כמה לינקים של megaupload.

זו באמת בעיה ענקית, וצריך להפסיק את זה. עם זאת, ברור לנו שתמיד יהיו אתרים דומים ל-megaupload. זו הסיבה שרגולציה מאוד חשובה בעניין הזה. אני חושב שבלי קשר למה שהיה עם SOPA (חוק שביקש לצנזר תכנים באינטרנט ונדחה בינתיים לאחר התנגדות רבה, ר' ג'), המהלכים האלה מעלים את המודעות לבעיות של גניבת תוכן וקניין רוחני. אני מקווה שבקרוב יהיה פתרון שיעבוד עבור כולם".

- איזה פתרון? כמו hulu או נטפליקס?

"לא, אני לא מתכוון לאיפה נראה את התוכן, אלא לאיך לעצור את הפיראטיות. פעם הסטטוס-קוו היה אדישות לפיראטיות, אבל היום אני חושב שיש לזה מודעות. אנחנו צריכים פתרון שיעבוד עבור כולם".

- אבל אי-אפשר לעצור את הפיראטיות מצד אחד ומצד אחר לא לתת לצופים פתרון איפה לראות את התוכן.

"הרכוש הוא של בעלי התוכן, והם אלה שצריכים להחליט מה הצופים יראו, איפה ואיך יהיה התשלום. אנחנו, כרשת CBS, מובילים כבר 37 חודשים ברציפות בתור הרשת מספר אחת באינטרנט ועושים הרבה סטרימינג אונליין כדי שלצופים יהיה מה לראות. אנחנו נמשיך לעשות זאת עבור יותר ויותר מכשירים, אבל נעשה את זה במסגרת הזמן שלנו".

עדיפות לפרסומות פוסט-רול

אחת השאלות הבוערות בעולם שבו התוכן הטלוויזיוני עובר לאינטרנט היא מה המודל הכלכלי הנכון. השלב שבו צריכת וידיאו הפכה לחלק אינטגרלי מהחיים באינטרנט ולא רק לחובבי סרטוני חתולים ביו-טיוב הוא השלב שבו צריך להבין איך עושים מזה כסף. בארה"ב פועלים שירותים כמו hulu, שהתבסס בתחילתו על פרסומות, ושירות כמו נטפליקס, שמתבסס על מנוי חודשי.

"ככל שהטכנולוגיה מתפתחת זה אתגר גדול יותר לחשוב על המודל הכלכלי אבל אנחנו מתחילים לראות פתרון ומתחילים לעשות כסף אמיתי באינטרנט באמצעות פרסומות וידיאו", אומר לנזון. "מצאנו שדווקא פרסומות במהלך תוכניות הן אלה שמייצרות את האפקט הכי טוב, כי כבר התחלת לצפות בתוכנית".

לדבריו, פרסומות פוסט-רול, שמופיעות בסוף סרטון הווידיאו, טובות יותר מפרה-רול, שמופיעות בתחילת הסרטון.

האתגר הגדול הוא המדידה

אולי כחלק מהניסיון להגביר את האפקטיביות של הפרסומות ובכך לגזור קופון גדול יותר, ואולי כחלק מהרצון להבין את ההשפעה של התכנים, לנזון מצביע על כך שהאתגר הגדול ביותר היום של תעשיית הטלוויזיה והמדיה הדיגיטלית הוא המדידה.

"הרבה החלטות נעשות על בסיס איך מודדים טלוויזיה, והאינטרנט הוא לא חלק מהמדידה הזאת. כרגע, המדידה מחולקת - קשה היום להבין בדיוק את ההשפעה שיש לתוכנית כמו 'שני גברים וחצי' באינטרנט מול הצפייה בה בטלוויזיה. ברגע שנראה את האינטרנט והטלוויזיה משתלבים למערכת מדידה אחידה, נוכל לראות את הגבולות מיטשטשים עוד יותר, ונדבר רק על הגישה לתוכן ולא על שני עולמות נפרדים", אומר לנזון. "כבר היום אנחנו רואים את הגבולות מתחילים להיעלם, כשהסופרבול הקרוב יהיה הראשון שישודר בסטרימינג באינטרנט ובמכשירים ניידים".

באשר לשאלה עד כמה ישנו הטלוויזיות המחוברות לאינטרנט את התמונה מבחינת נתוני המדידה, לנזון עדיין לא אופטימי. "זה ייקח עוד זמן. בינתיים מה שהטלוויזיות האלה נותנות זה בעיקר אפליקציות של מפות או איך להציג את אלבום התמונות המשפחתי שלך שיושב בפליקר על המסך הגדול בסלון".

מה הצופים עושים בזמן הצפייה בטלוויזיה

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי