גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים על מות דוד דודאי: "העבודה שלנו לא נעימה"

דוד דודאי, בעלה לשעבר של כוכבת "מעושרות" אתי דודאי, לקה אתמול בדום לב קטלני במהלך דיון בביהמ"ש, שבו מס הכנסה דרש ממנו לשלם חוב בסך 80 מיליון שקל ■ רשות המסים: "אם נוותר למי שמבריח נכסים לחו"ל, השכירים ישלמו מחיר"

הטרגדיה שהתרחשה אתמול (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עם מותו של איש העסקים דוד דודאי (60) באולם הדיונים של השופט איתן אורנשטיין, הכתה בהלם את כל הנוכחים באולם. דודאי, בעלה לשעבר של אתי דודאי, כוכבת סדרת הריאליטי "מעושרות", שנדרש על-ידי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין לשלם כ-80 מיליון שקל, לקה בדום לב קטלני במהלך הדיון, התמוטט ומת.

גם נציגת רשות המסים בדיון, עו"ד יעל בן-משה, הגיבה בזעזוע קשה לאירוע. בשעה שבוצעו ניסיונות ההחייאה בדודאי, היא התעלפה באולם, וכשהתעוררה ישבה דקות ארוכות בניסיון להתאושש.

לאחר האירוע חזרו עו"ד בן-משה ונציגה נוספת של רשות המסים שנכחה בדיון, נילי מזרחי - גובה ראשית של אגף מס הכנסה ירושלים, שבו התנהל תיק חובות המס של דודאי - למשרדי רשות המסים בקריית הממשלה, אך שתיהן נשלחו במהרה לביתן, כיוון שחוו זעזוע והיו בטראומה בעקבות אירועי היום.

אצבע מאשימה

ביממה האחרונה הופנתה אצבע מאשימה לעבר רשות המסים, בטענה כי היא אשר הביאה את דודאי למצבו הקשה ולתוצאה הטרגית. אתי דודאי, אשר התראיינה אמש בתוכניתו של גיא פינס בערוץ 10, אמרה: "מס הכנסה בסופו של דבר הרגו אותו, אחרי שרדפו אותו".

ברשות המסים הדפו היום (ב') את הטענות נגדם. לדברי גורם בכיר ברשות, "זו טרגדיה נוראית לכולם. המקרה התקבל בצער גם ברשות המסים. זה אירוע מאוד קשה".

הבכיר הבהיר כי אין מקום לבוא אל רשות המסים בטענות. "אי-אפשר לומר לנו 'הבאתם אותו לפינה הזו'. הוא הביא את עצמו כאשר התחמק מתשלום מס. מעבר לכך, זה לא היה דיון מכריע או דרמטי, ולא דיון שמסכם את כל ההליכים. זה היה עוד אחד מבין הרבה מאוד דיונים שהתנהלו במשך שנים מול דוד דודאי".

ברשות המסים מבקשים לשמור על כבוד המת ולא לדבר סרה על דודאי, ולכן אינם מעוניינים להגיב לדברים באופן רשמי, אך לדברי גורמים ברשות, לא ייתכן שיבואו בטענות לרשות המסים על כך שהיא עושה את עבודתה.

לדברי הבכיר ברשות, "העבודה שלנו קשה, לא נעימה, אבל אין לנו ברירה אלא לעשות אותה. אם נוותר לאנשים שמבריחים נכסים לחו"ל, וניתן לאנשים שיש להם הון מוחבא להתחמק, אז השכירים בארץ ישלמו את המחיר. זה באמת מקרה מצער, אך ברשות פעלו כמו שמצפים ממנה לפעול. זאת העבודה הלא נעימה שלנו".

דודאי, יזם נדל"ן, התחיל את עסקיו בתחום התשתיות ועסק במהלך השנים גם בפרויקטים של חניה ואכיפת חניה עירונית. הוא היה פעיל במדינות שונות בעולם, בהן סין ורוסיה.

אתמול הוא הגיע לדיון בפני השופט אורנשטיין בתיק פשיטת-רגל שהגישה נגדו רשות המסים, בטענה לחובות-עתק שצבר לחובת המדינה, בגין מסים שלא שולמו במשך שנים.

במסגרת בקשות למתן צווי עיקול לנכסים שהגישה רשות המסים נגד דודאי, נטען כי הוא "השתמט משך שנים ארוכות מדיווחים על נכסיו ועסקיו", ועל כן הוצאו לו שומות בצווים, ומתנהלים נגדו הליכים משפטיים לגביית החובות.

עוד נטען כי במסגרת הניסיונות לגבות את חובות המס של דודאי, התברר למדינה כי "כל רכושו של דודאי בישראל נרשם על שמה של אסתר דודאי, גרושתו, וזאת בניגוד למוסכם בהסכמי חלוקת הממון ביניהם".

ההליכים המשפטיים בין דודאי לרשות נמשכו שנים, ואף ניתן נגדו פסק דין חלוט המחייב אותו לשלם מיליוני שקלים למדינה.

אתי ודוד דודאי, הורים לשניים, נפרדו בשנת 2008. על-פי הסכם הממון ביניהם קיבלה אתי דודאי את הווילה בסביון (הרכוש), ודוד דודאי קיבל את הכספים שהיו לשניים. רשויות המס הטילו ספק באמינות הסכם הממון, ואף הביעו חשש כי אתי דודאי תנסה למכור או להבריח את נכסיו של דוד דודאי המצויים בידיה, בהם הווילה, רכבי יוקרה ותכשיטים.

"איני יכול לעמוד בטירוף הזה"

בעקבות השתתפותה של אתי דודאי בסדרה "מעושרות" ששודרה בערוץ 10, עלה גם שמו של דוד דודאי לכותרות, ואף פורסם תחקיר מקיף בעיתונות על חובות שונים שיש לשניים.

דודאי התייצב אתמול, כאמור, לדיון בבקשה להכריז עליו כפושט-רגל. מילותיו האחרונות, כפי שתועדו בפרוטוקול בית המשפט, היו: "למרות שאני מרגיש לא טוב, אני מבקש להגיד שאין לי לשלם שכר-טרחה לעורך דין. בעקבות החלטתו של בית משפט זה, המשיב ביטל את השומות. איני יכול לעמוד בטירוף הזה. מה זה השומות המטורפות האלה? אם הם טוענים שקיבלתי 80 מיליון שקל, אני חייב אותם למס הכנסה? מהיכן צצו הדברים האלה, אני נמצא בטירוף שלא יכול לצאת ממנו".

בפרוטוקול הדיון ציין השופט אורנשטיין כי "לאחר שהמבקש סיים את דבריו והתיישב, ובטרם בית המשפט קם מכיסאו, נפל המבקש מהספסל על רצפת אולם בית המשפט. בית המשפט הזעיק את משמר בית המשפט, שאנשיו הגיעו תוך מספר שניות, והם הזעיקו את מד"א".

במשך 50 דקות ניסו אנשי כוחות ההצלה לבצע בדודאי החייאה, אך ללא הועיל. רופא של מגן-דוד-אדום קבע את מותו במקום.

עו"ד שוש שחם ייצגה את דודאי: "דודי היה לחוץ מאוד בתקופה האחרונה"

בין עורכי הדין שייצגו את איש העסקים דוד דודאי במשך השנים, הייתה גם עו"ד שוש שחם, המתמחה בתחום המיסוי. לדבריה, "ייצגתי את דודי ואתי דודאי, כמומחית מס, מול רשויות המס בהצלחה מ-2007, עד שהם התגרשו, ולאחר מכן המשכתי לייצג רק את אתי, עד שבקיץ האחרון חדלתי לייצג אותה. לאחרונה דודי היה איתי שוב בקשר, והוא היה לחוץ מאוד".

גם עו"ד יחזקאל בייניש, בעלה של נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ייצג את דוד דודאי בתיקים שונים שהתנהלו נגדו, ובין היתר בסכסוכים עסקיים אזרחיים.

ל"גלובס" נודע כי שחם, וככל הנראה עורכי דין נוספים שייצגו את דודאי, הפסיקו לייצגו בקיץ האחרון בעקבות חילוקי דעות בעניין שכר-טרחה שלא שולם להם.

עו"ד שחם אמרה ל"גלובס": "אני, כמו אחרים, התרשמתי שדודי דודאי היה גאון עסקי. לפי מה שהוא סיפר על ההצלחות העסקיות שלו בחו"ל, הוא היה חושב מהר מאוד, היה לו אופי של ג'ינג'י, הוא היה מהיר החלטה, והיו לו רעיונות מבריקים. לדבריו, בשיחות איתי ועם אחרים, הוא לא היה חייב בישראל שום כספים לאף אחד ולא לרשויות המס, אך אני מבינה שכיום מצטיירת תמונה שונה. בכל מקרה, אופן מותו ממש מזעזע. תנחומיי לילדיו".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; קוואלקום ונובוקיור מזנקות לאחר הדוחות

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

בצל הלחצים: גלנט יאשר בקרוב מינוי של ראש אמ"ן חדש

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • הבוקר: משפחות חטופים חסמו את נתיבי איילון בקריאה להשבת החטופים • דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים