גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתה לא ימני, אתה סתם עבריין

מתנחלי מגרון יכלו להשתלט גם על גן פרטי או ציבורי, ברעננה או אשדוד ולעשות בו כבשלהם

א.המתנחלים ניצחו, וזה בסדר גמור. חייבים להודות שלא רק מרבית העם בצד שלהם, אלא גם חלק לא קטן ממה שנקרא "המציאות". המצב בסוריה, כמו גם ברשות ובעזה, מוכיח את זה. אפשר לטעון, במידה גדולה של צדק, שבחלק מהמקרים המציאות הזו יוצרה אצלנו, שישראל דחפה את הפלסטינים אל מצבם העגום, שהיא לא נתנה לאף הנהגה פלסטינית לצמוח, שהמצור על עזה הוא אחד הגורמים להקצנה שם וכולי.

מרבית הטענות האלה נכונות, זה ברור, אבל כרגע אין הרבה מה לעשות. שמאלן ככל שאהיה, פינוי התנחלויות הוא כרגע לא לעניין. באשר לרמת הגולן, תמיד הייתי נגד נסיגה משם. אני שמאלן מוזר משהו, רוצה לחלק את ירושלים אבל להחזיק ברמת הגולן. ובכל מקרה, כמו שמאלנים רבים הפניתי את המבט, כמו גם את תשומת הלב, מהשטחים פנימה, אל המדינה.

זה אולי לא הכי מוסרי ונקי בעולם, אבל כרגע אכפת לי יותר מעובדי הקבלן ומהפערים בחברה מאשר ממה שמתרחש מעבר לקו הירוק. אני בכלל לא גאה בזה, שיהיה ברור. יכול להיות שכשתתגבש אצלנו חברת מופת, או לפחות חברה צודקת קצת יותר, נוכל לחזור ולהפנות מבט אל השכנים שלנו. גם יכול להיות שלא. יכול להיות שגם אם כן, כבר יהיה מאוחר מדי.

בכל מקרה, המתנחלים ניצחו. העניין הוא שהם מנצחים די עלובים. צריך לדעת להפסיד, כידוע, אבל לא פחות מכך צריך לדעת לנצח. היחס שלהם כלפי הפלסטינים, כמו גם כלפי החיילים וכלפי הממשלה, וכמובן כלפי השמאל, מעיד על כך כאלף עדים. המנצח הטוב ילחץ את ידי המפסיד; המנצח העלוב יחגוג את ניצחונו בהשפלת המפסיד. וזה בדיוק מה שהמתנחלים עושים למדינה, כשכל מה שזו עשתה זה לדאוג להם ולשמור עליהם.

כשכל זה נאמר, בואו נדבר על מגרון.

ב.

גם אם נקבל את הטענה שהארץ כולה שלנו, עם מאחז מגרון אסור להשלים. את המאחז הזה יש לפנות עד סוף מרץ, כמו שקבע בג"ץ.

הסיפור ידוע. המאחז החל את דרכו ב-2001 כאנטנה סלולרית שהוקמה עקב בעיות קליטה, אבל מהר מאוד הוקפה האנטנה בקרוואנים, ללא אישור, ואחר כך הוקמו מבני קבע, גם הם ללא אישור כמובן. כבר לפני כעשר שנים הוציאה המדינה צווי הריסה לכל המבנים במאחז, וקבעה כי הם הוקמו בניגוד לחוק על אדמה פלסטינית פרטית, השייכת לתושבי הכפרים דיר דבוואן ובורקא.

כל ההוכחות הוגשו ואומתו. לעומת זאת, המתנחלים לא הצליחו להגיש ולו אימות אחד לטענה ההפוכה (הטענות שיש בידיהם מסמכי רכישה על חלק מהקרקעות נדחו הן על-ידי המינהל האזרחי והן על-ידי בג"ץ). בשנים האחרונות חזרה המדינה והוציאה צווי הריסה שוב ושוב. הפינוי היה על השולחן מההתחלה.

אבל דבר מזה לא קרה, כמובן. אם כבר, קרה ההפך: המאחז המשיך לגדול והצבא הציב במקום כוח קבוע. כיום חיות שם כחמישים משפחות. במהלך השנים קבעו שוב ושוב המינהל האזרחי, פרקליטות המדינה, משרד הביטחון, ובעצם כל גוף רשמי, כולל כל הממשלות שכיהנו מאז, שמדובר במאחז לא חוקי שחייב להתפנות. זה לא קרה.

על מה מדברים כשאומרים "לא חוקי"? הרי לפי חלק מהחוקים הבינלאומיים כל התנחלות בעצם אינה חוקית. אך לא זה העניין. פה מדובר בהשתלטות עוינת, חד וחלק. זה גם לא קשור לעובדה שזה נמצא בשטח שבכל הסדר עתידי לא יישאר בריבונות ישראלית. זה עניין פשוט של צדק. באותה המידה יכלו מתנחלי מגרון להשתלט על גינה פרטית או ציבורית ברעננה או באשדוד ולעשות בה כבשלהם.

אלא שאז, כמו שמלמד אותנו הניסיון, כבר היו מפנים אותם משם באלימות. אבל משום שזה קורה מעבר לקו הירוק, יש כאלה שמאיימים לפרק את הקואליציה אם יפורק שם ולו מבנה אחד. הם אף סירבו לקבל כל הצעה לפשרה: המדינה הציעה להם לעבור להתנחלות סמוכה - לא הסכימו; המדינה הציעה ששום בית לא ייהרס, כאילו יש איזו קדושה בקראוון כזה או אחר, ורק האנשים יעברו - לא הסכימו.

הם לא מסכימים לכלום. וכולם מתקפלים בפניהם. המקסימום שראש הממשלה עושה זה "להפציר" בהם. ו"להפציר", במקרה הזה, הוא לא יותר מניסוח מנומס ל"להתחנן". אבל גם זה לא עוזר.

ג.יש הבדל - והוא חשוב ועקרוני מאין כמותו - בין הרצון להתיישב בכל ארץ ישראל לבין השתלטות לא חוקית ולא צודקת על אדמה פרטית. זה ההבדל בין אידיאל לבין פשע פשוט. אני לא אומר, חלילה, שכל מאות האנשים שיושבים שם הם פושעים. אני בטוח שרובם המוחלט אנשים טובים ומוסריים לעילא. אבל עצם ישיבתם שם אינו צודק.

אתה יכול להיות הכי ימני בעולם, אין לי בעיה עם זה, אבל ברגע שאתה עומד מאחורי שוד קרקעות אתה כבר לא ימני, אתה סתם עבריין. ופה אני מסכים עם חברת הכנסת חוטובלי, שכתבה השבוע במאמר שהתפרסם במעריב כי "על דבר אחד יש הסכמה רחבה בסוגיית מגרון: גם תומכי ההתיישבות במקום וגם המתנגדים לה מסכימים שמדובר כאן בסיפור שחורג הרבה מעבר לגבולות היישוב".

צודקת. אבל הסיפור הוא לא על זכותנו (הנתונה לוויכוח) להתיישב בכל חלקי ארץ ישראל, כפי שהיא טוענת, הוא גם לא סיפור של "התנכלות להתיישבות" כדבריה. אדרבא, מה יותר "התנכלות להתיישבות" מאשר צעדים כמו זה? מה מושך יותר את השטיח מתחת לרגלי המצדדים בהתנחלות בשטחים מאשר צעדים כמו זה? האם הכרזת מלחמה מצד קיצוני המתנחלים על המדינה בגלל מאחז שהוקם סביב אנטנה על קרקע פרטית לא יכולה להיחשב להתנכלות הגדולה מכולן להתיישבות?

אם מדינת ישראל היא אכן ראשית צמיחת גאולתנו, לשיטתם, איך זה שחוקיה והחלטותיה נתונים למרמס בקלות שכזאת? איך המתנחלים יכולים לחזור ולהצביע על תרומתם למדינה, שעליה אין חולק, ובאותו הזמן לנסר את הענף שכולנו יושבים עליו ולעשות צחוק מצבאה, מחוקיה וממוסדותיה? מי שאומר שדין מגרון כדין אלקנה או אריאל חושב שהוא מיטיב עם מגרון, אבל מה שהוא באמת עושה זה לפגוע באלקנה או באריאל. כי אלה לגיטימיות, ומגרון לא. עד כדי כך פשוט.

ד.

הטענה היא כי אם מגרון יישאר במקומו והחלטת בג"ץ לא תכובד, הדבר יאפשר לקיצונים שבמתנחלים להמשיך ולהקים מאחזים ללא אישור. נו. כאילו הם זקוקים לזה או אכפת להם. למעשה, הטענה צריכה להיות בדיוק הפוכה: כיבוד החלטת בג"ץ זה בדיוק מה שרוב המתנחלים צריכים לשאוף אליו.

הפינוי של מגרון צריך להיות בדיוק הפוך מהפינוי של גוש קטיף, שממרחק הזמן נראה לי כמו צעד אסטרטגי מאין כמותו. מהלך שח מט. ההתנתקות הייתה בדיוק כמו שחקן שמקריב רץ בשביל להציל את המלכה. לוקחים מתנחלים - מיעוט מהם - מפנים אותם מבתיהם, מקפידים לעשות את זה בצורה הכי גרועה, אכזרית וצינית שאפשר לדמיין, מזלזלים בהם ובמפעל חייהם, ולקינוח זורקים אותם בקראווילות ודופקים אותם עם הפיצויים.

סליחה אם אני נשמע קונספירטיבי, אבל לדעתי כל זה נעשה כמו שזה נעשה בדיוק כדי לסכל מראש כל סיכוי לפינוי עתידי, גם אם מוצדק מאין כמותו, כמו זה של מגרון. גוש קטיף היה רץ, יו"ש זה המלכה.

אני האחרון שיכול (או רוצה) לתת עצות למתנחלים (בטח לשחקני השחמט שבהם), אבל אולי זה הזמן לשחק חכם יותר וצודק יותר: לפנות את מגרון למקום אחר, ועכשיו. לעשות את זה טוב, בלי אלימות ובלי הזנחה. זה לא יחליש את מפעל ההתנחלויות. להפך, זה יחזק אותו. זו כבר בעיה אחרת, אבל גם איתה נתמודד בבוא הזמן.

דרור פויר

הרהור

אתה יכול להיות הימני הכי אידיאולוג, אבל ברגע שאתה תומך בשוד קרקעות אתה כבר לא ימני, אתה סתם עבריין

עוד כתבות

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי