גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בירה או שתיים לא יזיקו, גברת חזניוק

ההתבטאויות של דניז חזניוק, שלא עשתה כלום בסבב, נגד שחר פאר - הצחיקו אותי ■ טניסאים ברמות הגבוהות, מה לעשות, נוהגים לפעמים לשתות ולהתפרק לתוך הלילה

כל מי שאכפת לו מהטניס הישראלי נע באי נוחות, שלא לומר התחלחל, כשקרא את הציטוטים מפיה של דניז חזניוק בראיון ל"מעריב" על חברותיה לנבחרת הפדרציה. מעולם לא פגשתי את חזניוק בת ה-18, המדורגת במקום ה-460 בעולם. אבל אני תוהה האם היא מבינה את הנזק שהיא גורמת לעצמה ולטניס עם ההתבטאויות הבוטות שלה, שלא מתאימות לענף שידוע בג'נטלמניות שלו.

חזניוק עברה על הכלל הבסיסי שאומר שאת הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית, ביחוד כשמדובר בנבחרת לאומית. אין לי מושג מה הלך שם באילת בחדרי חדרים. לכל נבחרת יש דינמיקה משלה, יריבויות אישיות והיררכיה מסוימת שמבוססת על רזומה, ותק ומעמד. לרוץ לעיתון ולומר ש"שחר פאר היא בלוף", זה אחד המשפטים הפתטיים ביותר של השנה הצעירה, ביחוד כשזה בא מילדה שעוד לא עשתה כלום בסבב. פאר היא הרבה דברים, אבל בלוף היא לא. היא תוצר של שנים של השקעה ועבודה נכונה והתנהלות מקצוענית שבלעדיה לא היתה מצליחה לשרוד ברמות הגבוהות בענף הנשי הכי תחרותי בעולם, רמות שחזניוק יכולה לפנטז עליהן. בשנה שעברה, שהיתה מהגרועות בקריירה שלה, הרוויחה פאר מעל חצי מיליון דולר רק מפרסים רשמיים. היא מתחרה, ואולי אפילו מובילה, על עמוס מנסדורף ואנה סמשנובה במאבק על התואר הטניסאי הטוב ביותר בתולדות המדינה.

***

נבחרת טניס זה דבר מיוחד במינו. בדרך כלל מדובר בחבורה של אינדיבידואלים שרוצים לכבוש את העולם בלי עזרה של אף אחד, שפתאום אומרים להם שבמשך כמה ימים הם הופכים לנבחרת. אוכלים, ישנים, מתאמנים ביחד וחייבים לעודד אחד את השני במשחקים. בנבחרת דייויס או פדרציה יש ברוב המקרים שני שחקנים שהם שחקני היחידים, ועל-פיהם יישק דבר. החשיבות של השחקנים המחליפים היא בתמיכה המוראלית, בתרומה באימונים, בחימום שחקני ההרכב. הם אמורים לעשות הכל למען שני שחקני היחידים, בעוד בתוכם בוערת האש להיות על המגרש במקומם. אני זוכר את התסכול שלי ב-3 השנים הראשונות שלי בנבחרת כשחקן מחליף שצופה במנסדורף וגליקשטיין מהספסל, עד ששלמה הואיל בטובו לפרוש ולפנות לי את המקום.

אבל גליקשטיין היה מנהיג אמיתי שסחב אותנו על גבו כשחקן וכדמות חינוכית שכיבדנו, ונאלצתי לעודד אותו בכיף אמיתי מהספסל. למדתי המון בשנים הללו. הוא נלחם כמו אריה וכיבד גם את השחקנים הצעירים, העניק לנו מניסיונו הרב ודאג לתת לנו הרגשה שאנחנו חלק מהקבוצה, ואפילו דאג שנקבל כמה לירות.

נבחרת טניס זה דבר מאוד אינטימי. אם אין אווירה טובה בין השחקנים זה יכול להפוך לסיוט. בשנים של מנסדורף, פרקיס ושלי, היינו מתייעצים עם הקפטן מי יהיה השחקן הרביעי. היו שחקנים שמבחינת הדירוג הגיע להם, אבל מעולם לא הגיעו לנבחרת כי לא התאימו למרקם החברתי, או שלא הסתדרו עם אחד מחברי הנבחרת, ואנחנו "דאגנו" להשאיר אותם בחוץ. כי הדבר האחרון ששחקן דייויס צריך לפני משחק חשוב זה שחקן צעיר שמייחל שהוא יפסיד בתוכי תוכו, כי הוא רוצה להיות במקומו על המגרש.

לקראת מפגש הפדרציה הבא הייתי ממליץ לחזניוק לא לבנות על זימון לסגל. היא תוכל לפחות לעשות השלמת הכנסה בעזרת חוזה הפרסום שהשיגה בעקבות החשיפה התקשורתית.

הטניסאית דניז חזניוק בשער

***

אחד מהטיעונים של חזניוק כלפי חברי הנבחרת היה שהם בילו עד מאוחר בלילה, כאילו עצם הבילוי הוא מעשה לא מקצועני. אבל בואו נוריד פעם אחת ולתמיד את העניין הזה מסדר היום: הטניסאים הגדולים בהיסטוריה הם בלייני-על, פריקים. כמה מהדברים שאני ראיתי במו עיניי יישמרו איתי עד יומי האחרון.

עבור טניסאי, דווקא הבילוי הוא חלק מההכנה למשחק, בייחוד בטורניר שבו נערכים המשחקים בלילה, כמו טורניר הפדרציה המדובר שנערך באילת. כשאתה מסיים משחק באחת וחצי אחר חצות, גם כמאמן וגם כשחקן אתה נשאר ערני במשך שעות, משחזר את מהלכי המשחק, חושב על המשחק הבא, האדרנלין זורם, המוח קודח, אין טעם בכלל ללכת למיטה לישון. אין דבר גרוע יותר לספורטאי מאשר לשכב במיטה בלי יכולת לישון. מי שחושב שאפשר לנצח אדרנלין שדוהר בך עם ישיבה בחדר ומשחק שש-בש, מוזמן לנסות. אני יכול להניח שבחזניוק לא דהר האדרנלין אחרי שישבה על הטריבונה הקפואה מקור באילת.

חשוב מאוד עבור שחקן להתנתק, ולו למספר שעות, מהמחשבות על המשחק ולהרגיש קצת כמו אדם נורמלי שמתחכך עם אנשים רגילים. לכל שחקן יש את הדרך שלו להירגע מהמשחק. יש את אלו שהריטואל שלהם כולל יציאה למסעדה, ויש כאלו שיש להם דרכים יותר מופרעות. הדברים החשובים באמת הם כמובן מה (וכמה) שותים ואוכלים, ולא פחות חשוב - כמה שעות ישנים. אם שומרים על כללי היסוד הללו, אז לטעמי אין מניעה לבלות בלילות לפני משחק.

בדברים האלו אין ממש חוקים, וזה משתנה משחקן לשחקן ומתרבות לתרבות, כיאה לאינדיבידואליות של הענף. יש שחקנים שאוהבים לשתות כוס יין או בירה בלילות לפני משחק כי זה עוזר להם להירדם. יש כאלה שמעשנים סיגר לתוך הלילה. דויד פרר הספרדי, שמדורג בעשירייה הראשונה מזה שנים, מעשן קופסת מרלבורו ביום. מי שיעקב אחריו יראה שבערך 10 שניות מסיום המשחק הוא כבר מדליק סיגריה. אני מניח שפרר יודע שסיגריות הן לא הדבר הכי בריא, אבל זו הרוטינה שלו וזה מה שמרגיע אותו, אז למה לשנות אם זה עובד?

***

גם אני לא הייתי טלית שכולה תכלת בכל הקשור להתנהלות "לפי הספר" (הספר של מי בדיוק?). ב-1987 שיחקתי בטורניר בריסל, שהיה טורניר די גדול בסבב באותה תקופה. בשמינית הגמר חיכה לי משחק מול עמוס מנסדורף חברי לנבחרת, שהיה באותה תקופה בכושר מפחיד. בלילה שלפני המשחק שכבתי בחדר מבועת, היו לי סיוטים, בעיני רוחי ראיתי את עצמי מובס בצורה חסרת תקדים. התהפכתי במיטה, הדלקתי טלוויזיה ושיגעתי את חברי לחדר, שלמה גליקשטיין, שכל מה שרצה זה לישון כמו בן אדם. בשלב מסוים גליקשטיין התחיל להתרגז ואמר לי: "רד לבר, שתה כמה כוסות בירה, אולי זה ירגיע אותך". כך מצאתי את עצמי כמה שעות לפני משחק חשוב יורד לבילוי לתוך הלילה. ובעיקר מוציא לכמה שעות מהראש את הבלורית והבקאנד של מנסדורף.

למחרת במשחק, הסיוט שלי התרחש במשך כמעט שתי מערכות. מנסדורף היתל בי והיה על-סף ניצחון קליל. אבל במצב של נקודת משחק למנסדורף, התחלתי לשחק טניס מטורף ולהוציא חבטות מהשרוול, ועם לא מעט מזל הצלחתי להפוך את המשחק במערכה השלישית ולנצל את העובדה שמנסדורף היה תשוש מהשבועות האחרונים בדרכים, לאחד הניצחונות היותר איכותיים בקריירה שלי מול שחקן שהיה יותר טוב ממני. הכל בזכות הבירה.

ורק בשביל שעמוס לא יקבל קריזה, אני אזכיר שב-1991 הוא נקם בי - עם או בלי בירה - וניצח אותי בטורניר טוקיו.

והנה עוד סיפור שמותר לספר: ב-1989 היתה לי שנה מטורפת. שיחקתי כמות אדירה של טורנירים והגעתי לחודש נובמבר גמור ושרוף. אלא מה, כבר הייתי בדרום אמריקה עם שלמה צורף, והיתה לי התחייבות לשחק בטורניר בסאו פאולו. צורף בעצמו בא אליי ואמר לי, "גלעד, השנה נגמרה מבחינתך. אתה ואני נחגוג כל הלילה, ומחר תגיע בלי לחץ למשחק. אחרי המשחק אנחנו תופסים את המטוס הראשון לריו לחופשה של כמה ימים בקופקבנה. אל תחשוב על המשחק, עכשיו אנחנו מבלים". אחרי ליל בילויים פרוע הגעתי למשחק עייף והלום אלכוהול. אבל רגוע. "תלך על ווינרים כדי שיהיה משחק מהיר ונעוף מפה כמה שיותר מהר", אמר לי הקוואץ' המיתולוגי.

העובדה שעליתי בלי לחץ או ציפיות אפשרה לי לשחק ללא פחד וליהנות מהמשחק. עד היום, המשחק ההוא בסיבוב הראשון של המוקדמות בטורניר סאו פאולו, היה המשחק הכי טוב שאי פעם שיחקתי בחיי. אגב, בסיבוב השני כבר הפסדתי, אבל צורף שמר על התוכנית המקורית ובערב כבר היינו על המטוס בדרך לריו.

***

כך שבמקום לרוץ לעיתון ולבכות, גברת חזניוק היתה צריכה להצטרף לשחר פאר ושחר צוברי בבילויים המשותפים שלהם באילת וליהנות קצת מהחיים. אולי היתה לומדת משהו משניים מהווינרים הגדולים והמעטים בספורט הישראלי.

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת ב-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.6% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה