גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה הצהרונים בישראל עולים כל-כך הרבה כסף?

הצהרונים מפוקחים בחלקם, אך הפיקוח הוא על מחיר המינימום בלבד ■ בתמ"ת מתעקשים על מבחר להורים, אבל מי ישלח את ילדו לצהרון שאינו בגן של הילד? ■ התוצאה: ההורים שבויים - והצהרונים משתוללים במחיר ■ מעקב "גלובס"

עלויות הגנים שעתידות להיחסך מן ההורים בקרוב, נלוות בלא מעט מקרים עלויות כבדות אף יותר - עבור צהרונים הפועלים אחרי שעות הגן הרשמיות, ועד תום יום העבודה של ההורים. הסכום שנאלצים הורים לשלם עבור היכולת לעבוד במשרה מלאה עשוי להכפיל במקרה הטוב את התשלום החודשי לגן, ובמקרים אחרים להגיע להרבה יותר מזה - כשטווח המחירים ברחבי הארץ רחב ומשתנה בעשרות אחוזים ממקום למקום.

הבעיה האמיתית היא שעל אף שמשרד התמ"ת, האמון על עידוד התעסוקה, הקים מערך פיקוח על צהרונים המאפשר מתן סבסוד להורים על פי מבחן הכנסה - לא רק שבפועל מעט מאוד צהרונים משויכים אליו, אלא גם אלו המפוקחים אינם מבטיחים מחיר מקסימום קבוע בחוק אלא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם, כך שגם בשקלול הסבסוד יכול המחיר להרקיע שחקים. אם מוסיפים לכך את העובדה שאפשרות הבחירה של הורים בצהרון מוגבלת ביותר בלא מעט מקרים, נראה כי גם בנושא הזה ההורים נתונים במלכוד.

תחילה, קצת סדר: כ-300 אלף ילדים מתחנכים היום בגנים, וסביר להניח שכמות דומה לומדת בכיתות הנמוכות, שגם עבורם מופעלים צהרונים. קשה להעריך כמה מהם זקוקים בפועל לסידור אחרי שעות הלימודים, אך סביר שמדובר במאות אלפי ילדים.

עבור אלה פועלים ברחבי הארץ רק 2,400 צהרונים המוכרים על ידי משרד התמ"ת. בדומה למעונות היום המפוקחים על ידי המשרד, הוא אינו מפעיל אותם בעצמו אלא קורא לגופים אחרים (רשויות מקומיות, מתנ"סים, עמותות וגופים פרטיים) להקים אותם ולקבל הכרה רשמית תוך עמידה בתנאים - וכך גם להעניק להורים במרבית האזורים אפשרות סבסוד שתקל עליהם. אלא שלא כמו במעונות היום, כשמדובר בצהרונים המחיר אינו נקבע מלמעלה באופן אחיד: הפיקוח הקיים הוא דווקא על מחיר המינימום, 500 שקל לחודש - ולא על מחיר המקסימום.

מה ההיגיון? למרבה האירוניה, את ההחלטה מסבירים במשרד ברצון להיטיב עם ההורים: "אנחנו לא רוצים להגביל את הסטנדרט הקיים במסגרות", מסבירה מיכל צוק, מנהלת תחום תעסוקה במשרד התמ"ת. "צהרונים יכולים להציע מספר שעות רב יותר או תנאים משופרים, מדובר בילדים רכים בשנים ולהורים יש דרישות משתנות. כרגע לא מופעלת הגבלה על המחיר דווקא מתוך מחשבה על הרחבת ההיצע ועל חופש הבחירה של ההורים".

אלא שבפועל, במרבית המקרים פועל בגן הילדים הספציפי אליהם שולחים ההורה את הילד צהרון אחד מסוים, המופעל על ידי גורם שלא נבחר על ידי ההורים, ללא יכולת "לעשות שופינג" ולבחור את המפעיל או את התנאים שינהיג במקום (תכנים, אוכל, שעות). הבחירה כמעט מוכתבת והמחיר גם הוא נתון קיים: לא ברור כמה הורים ישנעו את ילדיהם ממקום למקום במהלך היום כדי לחסוך בעלות - גם זה בהנחה שקיימות אלטרנטיבות.

הסבסוד עצמו, כשקיים, נעשה בשיטת שוברים: כל הורה מקבל על פי מבחני הכנסה סבסוד בגובה 200-400 שקל, ומשלם את היתרה מכיסו - כשמחיר המינימום של הצהרון בא לוודא שלפחות ישתתף סמלית בעלות. במרבית האזורים מוצע הסבסוד לכל משפחה העומדת בקריטריונים, ובאזורים מסוימים - רק למשפחות חד-הוריות. אלו מקבלות תעדוף גבוה יותר גם באזורים אחרים.

אגב, במקומות מסוימים בארץ פועלים בתקצוב משרד החינוך יום חינוך ארוך או מסגרות אחה"צ. באזורים מסוימים מאוד (כמו שכונות מצוקה), מסובסדים צהרונים ל-150 שקל.

פערים בתוך ת"א

עד כמה מנסים במשרד התמ"ת להנגיש את הסבסוד לכולם ולהגדיל את פריסת הצהרונים? "נושא הצהרונים קיבל דגש מאוד משמעותי", אומרת צוק, "רק בשנה האחרונה נרשמה תוספת תקציב של 180 מיליון שקל לצורך סבסוד צהרונים".

ועדיין, מדהים לגלות כי בעיר תל אביב פועלים כיום רק 15 צהרונים מוכרים על ידי המשרד מתוך 270 צהרונים הפועלים בגני הילדים. 80 מהצהרונים מפעיל התאגיד העירוני "יובל חינוך", 43 מפעיל ארגון ויצ"ו ו-23 הם צהרונים של נעמ"ת. כל היתר מופעלים באמצעות עמותות, חברות פרטיות ומתנ"סים - אולם במקרה הספציפי של תל אביב, קיים פיקוח עירוני על המחיר והוא נקבע בוועדת התעריפים העירונית. אלא שגם כאן - הפתעה: הוועדה קבעה מחירים שונים לצפון העיר ולדרומה, שם מסובסד המחיר ע"י העירייה. כך למשל עבור מועדוניות המסתיימות בשעה 16.30, ישלמו הורים בדרום העיר 765 שקל בחודש, ואילו בצפון העיר יזנק המחיר בקרוב ל-40% ויעמוד על 1,060 שקל. תמורת חצי שעה נוספת ביום, ישלמו ההורים בצפון העיר 1,120 שקל בחודש.

איך בכל זאת זכו רק 15 מהן להכרה רשמית? "בעבר רוב המפעילים ניסו להגיש בקשות להכרה מטעם התמ"ת", מסבירים בעירייה, "אולם עקב התהליך המסורבל לא הגיעו לשלב הסופי".

במשרד התמ"ת מספקים הסבר אחר למיעוט הצהרונים המוכרים - המעלה גם הוא לא מעט סימני שאלה: "תל אביב יפו שייכת לאשכול 8 שבו הזכאות להשתתפות בשכר לימוד ניתנת בהתאם למבחני הכנסה להורים יחידים בלבד, וזו כנראה הסיבה להיענות הנמוכה של מפעילי הצהרונים". כלומר, לתל אביבים מראש מוגבלת זכות הסבסוד, לכן לא כדאי למפעילים להתאמץ.

זה המקום לציין כי בהתאם להמלצות ועדת טרכטנברג, פועל משרד החינוך בימים אלה לגיבוש מודל להפעלה מוזלת של צהרונים בשיתוף מרכז השלטון המקומי כבר בשנת הלימודים הקרובה. נראה כי מהלך כזה, אם ייעשה כמו שצריך, עשוי לעשות סדר ולשפר את מצב ההורים.

מה לבדוק?

הכרה של משרד בתמ"ת בצהרון כוללת שורת קריטריונים כמו פיקוח על מבנה, עמידה בתנאי בטיחות, ביטוחים, ניהול כספי מסודר, פיקוח בריאותי על ספק המזון, היעדר הרשעות של מפעילי הצהרון, העסקת מדריך חינוכי ועמידה בתקן של מבוגר על 15 ילדים. גם כאשר עומדת להורים אפשרות הבחירה בין צהרונים, כדאי לקחת בחשבון נתונים אלה, לצד פרמטרים כמו שעות הפעילות היומיות, גיבוי בימי חופשה במהלך השנה, וכמובן המחיר.

הכרה בצהרון: הליך וולונטרי

מהתמ"ת נמסר בתגובה: "הליך ההכרה בצהרונים הוא וולונטרי ולא ידוע לנו כמה צהרונים פרטיים פועלים במקביל. הנתונים הם שבשנת תשס"ח - השנה הראשונה להפעלת השירות הוכרו 450 צהרונים ובשנת תשע"ב - כ-2,400.

"משרד התמ"ת מפרסם מדי שנה את נוהל ההכרה בצהרונים ומציג לידיעת הציבור הרחב את המידע בכל מגוון ערוצי התקשורת - פרסום בעיתונות הכתובה, פרסום באינטרנט וכמובן פרסום קבוע באתר משרד התמ"ת. במקביל גם נשלחות הודעות כתובות לכל הגורמים איתם עבד ועובד המשרד וכן לכל הגורמים הרלוונטים העוסקים בתחום (רשויות מקומיות, ארגונים העוסקים בתחומי החינוך וכו')".

כמה משלמים על צהרון

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של השופט אורנשטיין נחשף: כמה ישלם היהלומן דן גרטלר?

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע שבפסיקה נקבע כי 90% מהתביעה של האחים נגד היהלומן נדחתה ● ערב החג, ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק אך נדחה. כעת הוא צפוי לזנוח את הבקשה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?