גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק מכונות הקפה יכפיל את עצמו תוך 3 שנים ל-300 מיליון שקל

שוק מכונות הקפה רותח: שיעורי הרווח הגבוהים וגם הכמעט אקזיט של אספרסו קלאב מושכים שחקנים רבים, שפתחו במירוץ לגיוס הצרכנים שמכורים לקפסולות

מה הפוטנציאל של שוק מכונות הקפה הביתיות? מסקר שערכה חברת אספרסו קלאב עולה כי הפוטנציאל הוא לגידול של 80 ל-120 אלף מכונות קפה בשנה. המספרים האלה עשויים להכפיל בתוך 3 שנים את השוק, המונה היום לפי הערכות 300 אלף מכונות קפה ומגלגל 150 מיליון שקל, כפי שגם מעריכים שחקנים אחרים בענף.

שיעורי הצמיחה אמנם מרשימים, אך מדובר עדיין בשוק בינוני, שלמרות זאת מצליח למשוך אליו הרבה מאוד שחקנים. ההצלחה של נספרסו, המפעילה בנוסף חנויות מהודרות עם חוויית קנייה, והכמעט אקזיט שעשו בעליה של חברת אספרסו קלאב שהיו עתידים לגרוף לכיסם 23-30 מיליון שקל אילולא שטראוס הייתה מבטלת את עסקת הרכישה של חברתם - יצרה את התחושה שבשוק הזה מסתתר פוטנציאל עצום.

זו אחת הסיבות שאל הבריכה הזאת קופצים עכשיו לא רק שחקנים גדולים כדוגמת שטראוס או רשתות הקפה שלהן זו פעילות סינרגטית, אלא גם רשתות הסופרמרקט, שהאחרונה בהן היא רשת מגה שתתחיל לשווק בקרוב מכונות קפה.

כך או כך, ריבוי השחקנים בשוק וכניסתה הצפויה של קבוצת שטראוס עתידים מחד להגדיל את השוק - אך מאידך לשחוק את שיעורי הרווחיות של השחקנים הקיימים.

פוטנציאל הרווח של הקפסולות

"השוק הזה עתיד להשתכלל. הוא כאן כדי להישאר. כיום פחות מ-20% ממכונות הקפה הן בעסקים, והרוב המכריע הן מכונות ביתיות. לא כל מחזיקי המכונות פעילים. ברור שככל שתהיה יותר תחרות, זה יגדיל את השוק ויעלה את הצריכה של האספרסו. התחרות והגברת המודעות יגרמו לאנשים שלא השתמשו במכונה שיש להם, להתחיל להשתמש ולהחליף מכונה ישנה במכונה חדשה", אומר בכיר בענף הקפה.

לפי הערכות, כיום רק 150-180 אלף ממכונות הקפה הן מכונות להכנת קפה באמצעות קפסולות, אבל בשוק מעריכים כי ככל שיחלוף הזמן, יתרחש מעבר למכונות קפה עם קפסולות.

הקפסולות לא רק מציעות נוחות, אלא בהן גם מסתתר פוטנציאל הרווח הגדול הנגזר מהפיכת הצרכנים לקבל שבוי. בדיוק כמו שבמכשירים לטיהור מים כדוגמת תמי 4, הצרכן שבוי ברכישת הפילטר ונורת החיווי המתכלים מהחברה, כך גם כאן, הוא שבוי ברכישת הקפסולות. מחיר של 1.5-2.5 שקלים לקפסולה, גם אם הוא יישחק מעט בעתיד, אינו דבר של מה בכך.

"אין כמעט רווח על המכונות, אבל הרווח הגולמי על הקפסולות מגיע ל-50%. ככל שהחברה גדולה יותר - כך משקל הקפסולות בתמהיל גבוה יותר, ובחברות ותיקות הוא עשוי להגיע ליותר מ-80% מהמכירות", מסביר אורן טל, מבעלי חברת אספרסו קלאב.

זו אולי הסיבה שחברת נספרסו הכפילה בתוך שנתיים את תקציב הפרסום שלה, והפרסומת שבה השחקן ג'ורג' קלוני מקבל את חייו בחזרה מהמלאך שמגלם השחקן ג'ון מלקוביץ (לאחר שהוא נותן לנו קפסולות של נספרסו) כיכבה לא מעט על המסך.

"לאורך 3 השנים הללו השוק הלך והתפתח בקצב מהיר. תרבות הקפה בארץ התפתחה לפני 20 שנה, ומפה גם הצריכה הביתית הפכה להיות פשוטה וקלה. אתה מקבל איכות גבוהה במיוחד ופשטות. בלחיצת כפתור אתה מכין אספרסו, לאטה או כל דבר אחר. יש לנו 16 טעמים, ובכל שנה אנחנו יוצאים עם טעמים חדשים. אנחנו מביאים משהו אחר, חוויה אחרת. בחוץ קפה עולה לך 10 שקלים, בבית 2 שקלים", אומר מנכ"ל נספרסו, משה מרי.

בשוק הישראלי נפתח כעת קרב על גיוס צרכנים וכמעט מירוץ נגד הזמן. מודל הפעילות הזה הרי מציע רווח גולמי גבוה במיוחד, ומכירת המכונות כעת מבטיחה את ההכנסות בעתיד, גם אם באופן חלקי.

אך לבד מהתחרות הקשה שעתידה לאפיין את השוק, האויב הלא פחות קשה הוא שיעור הנטישה, קרי צרכנים הרוכשים מכונה אך מפסיקים להשתמש בה. "יש כאלה שקיבלו מכונה מהוועד או מתנה מהדודה, ועד שלא תהיה פעילות שיווקית משמעותית של יצירת מודעות לתחום האספרסו, חלק מהמכונות הללו ימשיך לשכב על המדף העליון בבית", אומר גורם בענף.

המניע של שטראוס

המודל שבו עובד השוק, לצד העובדה שקבוצת שטראוס היא שחקנית חזקה בקפה, ויש לה שאיפות להתפתחות בינלאומית, הניעו אותה לרצות להשתלט על אספרסו קלאב, רכישה שהייתה עשויה לאפשר לה כניסה מהירה וחלקה לשוק.

שטראוס חיפשה מכשיר נוח ומותג שהיא יכולה להחליף מחר בבוקר למותג שלה - קפה עלית. גם אם היא נסוגה מהעסקה לרכישת אספרסו קלאב, היא לא נסוגה מכוונתה להיכנס לשוק בהקדם, והיא אף תעשה זאת במודל כלכלי מוצלח עוד יותר.

בקבוצת שטראוס מבינים היטב כי המפתח להצלחה כולל קפה איכותי, מכונה פשוטה להפעלה ובעיצוב אטרקטיבי, אטרקטיביות במחיר ושירות ברמה גבוהה. הרווח הגולמי הצפוי לשטראוס גבוה משמעותית מהמתחרים, ובשטראוס סבורים כי בעזרת פתרון איכותי וזול הם יוכלו לכבוש את השוק חרף הניחוח האיטלקי שמשדרים חלק מהמותגים ואשר עובד היטב על הצרכן הישראלי.

שוק מוצף

במידה מסוימת, שטראוס נכנסת לשוק שמוצף בעשרות סוגים של מכונות קפה ובטווחי מחירים שונים.

שופרסל השיקה זה מכבר מכונות קפה וקפסולות, ברימאג נכנסת בקרוב עם ליין מכונות משלה, ולאחר כשנת פעילות מדווחת yellow על מכירת 30 אלף מכונות קפה של לוואצה בחנויות הנוחות בתחנות פז.

מכונות קפה המופק באמצעות קפסולות נחלקות לשני סוגים: "מערכת סגורה" - מתאימה לקפסולות של יצרן יחיד. בנישה הביתית שולטת נספרסו ולוואצה, שעד כה שלטה בעיקר בקרב לקוחות עסקיים, והיא מחלחלת אף לנתח השוק הביתי. לצד שתי השחקניות האלה, ישנן מכונות הקפה של illy שמשווקת לנדוור הפועלת על קפסולות ייחודיות.

הסוג השני של מכונות קפה פועלות כ"מערכת פתוחה", שלרוב נמצאות בנישת מחירים נמוכה יותר, מותאמות לקפסולות של מגוון יצרני קפה ואפילו תה. ביניהן מכונות הקפה של אספרסו קלאב או קופי טים.

שוק של פטנטים

לא פחות מ-1,700 פטנטים רשמה נספרסו, החברה הוותיקה בענף, על הקפסולות ועל האינטגרציה בין הקפה למכונה. פטנטים נגמרים ופטנטים חדשים נרשמים כל הזמן. לפי גורמים בענף, מנהלי נספרסו לא מתרגשים מרצון המתחרים לנגוס בעוגה.

קפסולות נספרסו שומרות על מחירן לאורך השנים ועומדות על 2.1-2.3 שקלים ליחידה. קפסולות חלופיות עולות 1.70-1.80 שקלים. "בעבור חיסכון של 10% בחודש והאפשרות לגוון בטעמי הקפה, יש פוטנציאל בענף הזה להצלחה של מתחרים", אומר אריק סודאי, מנכ"ל קופי טים, המשווקת מכונות קפה מכל הסוגים והמייצרת קפסולות למותגים פרטיים.

לוואצה מציעה 3 מכונות שונות, לכל אחת קפסולה אחרת. האם בלוואצה מודאגים מכניסה אפשרית של חלופות?

"חשוב להבין שאין מתנות חינם. קפה הוא מוצר יקר, וחיקוי שיימכר במחיר זול מספק מוצר באיכות ירודה", אומר מני סולומון, מנהל אינטראקטיב במי עדן ישראל, המשמש כאחראי על יחסי הציבור של החברה. "זה 5 שנים שלוואצה לא העלתה את מחירי הקפסולות, שעומדים על 2.3 שקלים. חיקוי שנמכר ב-1.5 שקלים לא יכול לספק את אותה איכות. כמו בחיקוי של כל מוצר מצליח, לא בעיה להבחין באיכות ירודה. אי-אפשר לעבוד על החך - לקוחות מתנסים ומהר מאוד חוזרים לקפסולה המוכרת".

סודאי מעריך כי 9-9.5 מיליון קפסולות נמכרות בישראל מדי חודש. כשהמחיר הממוצע של כל קפסולה הוא 2 שקלים, מדובר על היקף המתקרב ל-20 מיליון שקל בחודש, ויותר מ-100 מיליון שקל בשנה. סודאי מעריך כי 40 אלף מכונות קפה הפועלות על קפסולות נמכרות מדי שנה בהיקף של 36 מיליון שקל בשנה. להערכתו, מדי שנה הענף גדל ב-10%-20%.

כיצרן של קפסולות תואמות תחת מותג פרטי הוא מתייחס למחירן ביחס לקפסולת היצרן: "המחיר הממוצע של קפסולה עומד על 2 שקלים. במכלול כל הוצאות הייצור הכוללות את הקפה והאריזה, קפסולה תואמת באיכות טובה לא תוכל להיות זולה ביותר מ-25% ממחיר קפסולה מקורית. עם זאת, יש מקום לפתוח את המגוון לצרכנים ולכן הבשורה לא צריכה לבוא מכיוון של מחיר אלטרנטיבי אלא מכיוון של היכולת לקבל קפה אחר במכונה 'סגורה'. קפסולה חלופית וטובה בשקל? אין אפשרות כזו".

האם שווה ליצרניות לייצר קפסולות תואמות למכונות הקיימות בשוק? "נספרסו מוכרת כיום לפחות 5 מיליון קפסולות בחודש, ולוואצה מוכרת כ-2.5 מיליון קפסולות, כך שמדובר בתחום עם פוטנציאל. השיקול לייצר קפסולה תואמת מתבסס על כך שהלקוחות ישתמשו במכונה קיימת, ולכן מכוון ליצרניות הגדולות עם הציפייה לחדירה לשוק סגור עם אלטרנטיבה לייצר נאמנות למוצר החלופי. החכמה היא לשכנע את הצרכן להתנסות ולצאת מהקיבעון".

"אני לא רואה מצב שנספרסו או לוואצה יורידו את מחירי הקפסולות גם אם יתווספו עוד אלטרנטיבות. נספרסו תמשיך לשווק ללקוחותיה את סגנון החיים עם פרזנטורים כמו ג'ורג' קלוני ותבנה על זה שגישה של קפסולה זולה כאלטרנטיבה, לא תעבוד על לקוחותיה", אומר סודאי.

האם יצרניות שמחזיקות בנתחי שוק קטנים יכולות להיות רגועות בכל הנוגע לייצור מתחרה של קפסולות תואמות? יאיר שפירא, מנהל החטיבה הקמעונאית בקפה לנדוור, המשווקת את מכונות הקפה של illy, מתייחס לשיטת הקפסולות שהשיקה היצרנית האיטלקית זה מכבר המוגנת ב-5 פטנטים: "טבעי שירצו לעשות חיקוי למי ששולט בענף, ועדיין הצורך להגן על פיתוח שארך שנים בפטנט הוא שיקול מסחרי מובן".

- האם יש מקום בענף מכונות הקפסולות לכל-כך הרבה שחקנים?

"אנחנו מתקרבים לרוויה בענף, כך שבתוך 3 שנים אני מעריך שישרדו רק 5-6 חברות. שחקן קטן לא יחזיק מעמד. מי שישכיל לספק מגוון באמצעות כמה שיותר קפסולות, גם של יצרניות שונות לאותה מכונת קפה - יוכל לשרוד", אומר סודאי.

רשתות הקפה נכנסות לשוק

רשתות בתי-הקפה פוזלות אף הן לכיוון הענף. עד כה החזיקו כולן בפולי קפה לשימוש במכונות הביתיות אלא שהגידול בענף הקפסולות מחייב אותן לדריסת רגל בתחום. קפה גרג מתעתדת להשיק קפסולות שיותאמו למוכנות קפה קיימות. עם זאת, הרשת לא תמכור מכונות קפה משלה.

יעקב לוזון, מנכ"ל ובעלים של רשת אילנ'ס, מתייחס ל"ניצול הפלטפורמה של מי ששולט בענף", ומתעתד להשיק בקיץ הקרוב קפסולות תואמות למכונות נספרסו גם כחלק מחבילה עם מכונות קפה תואמות. "לקוחות שמחזיקים בביתם מכונת נספרסו הם קהל צרכנים שבוי. זיהינו פתח שאילנ'ס יכולה להתברג בתוכו. הבשורה שנביא עם הקפסולות שלנו היא לא רק במחיר - 15% פחות ממה שמוכרת נספרסו - אלא גם בטעמי הקפה".

זה חצי שנה שעמלים באילנ'ס על פיתוח קפסולות הקפה שיהיו תואמות אך ורק למכונות נספרסו. ההשקעה במהלך צפויה לעמוד על 1.5 מיליון שקל. נתח השוק שאליו מכוון לוזון הוא 600 אלף קפסולות בחודש לפחות. "נתח של כ-10% ממה שמוכרת נספרסו הוא מציאותי וסביר".

גם לרשתות השיווק דריסת רגל בענף: שופרסל נכנסה זה מכבר עם מכונת קפה קרמסו של ענקית הקפה השוויצרית מיגרוס. מגה תיכנס אף היא לתחום, ורמי לוי הצהיר באחרונה כי בתוך חודשיים יציע אלטרנטיבה של מכונת קפה וקפסולות במחירים הזולים בענף. בשלב זה מנסה לוי למצוא נוסחה שלא תחייב את הלקוח לשימוש בקפסולות מסוימות. "אני רוצה לשבור את מה שהמתחרים שלי הרגילו את הלקוחות, באמצעות מכונה שיותאמו אליה כל סוגי הקפסולות", הוא אומר.

שוק הקפה

עוד כתבות

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

שירותי האינטרנט של לקוחות סלקום חזרו לפעילות: "מתחקרים את האירוע"

לקוחות חברת סלקום דיווחו על תקלות בשימוש באינטרנט ● בסלקום מעדכנים: "השירות חזר לפעילות. אנחנו מתחקרים את האירוע ומתנצלים על אי-הנוחות"

התחזית של חברות הדירוג / צילום: Shutterstock

הלייזר ישנה את התמונה, הדיור ייתקע - ומה עם יוקר המחיה? תחזית חברות הדירוג ל-2026

לאחר שנה אדירה לתעשיות הביטחוניות, ב־S&P מעריכים מעלות כי "נראה מעבר מייצור התקפי לייצור הגנתי", וכי הלייזר "ישנה את התמונה" ● מידרוג צופה כי מחירי הדירות הגבוהים, יוקר המחיה והצפי להמשך שחיקה במחירים צפויים להגביל את חזרת הביקושים בענף

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: למרות ביקורת מהמדינה, העליון אישר הליך גישור לפיצוי החוסכים

השופט גרוסקופף קבע כי הדיון בערעור שהגישו חוסכים על הפטור שקיבלו סוכני נטו מתביעות יידחה ל-2026 ● חלק מהחוסכים מתנגדים: "הגישור נועד לחפות על המחדלים וירחיק את הריפוי" ● בהסדר חוב נמכרה פעילות נטו לארבע עונות בכ-50 מיליון שקל

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

נמנעים מבדיקות? אולי יש לכם FOFO

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

חיסכון בגמל / צילום: Shutterstock

התקרה בגמל להשקעה מתעדכנת: כמה ניתן יהיה להפקיד בשנה הבאה?

בקופות הגמל להשקעה ניתן כיום להפקיד סכום של עד 81.7 אלף שקל בשנה וליהנות מהטבת מס משמעותית ● החל מ-1 בינואר התקרה מתעדכנת בהתאם לאינפלציה

סטיב ויטקוף, השליח המיוחד של ארה''ב למזרח התיכון. דוחא (מאי) / צילום: ap, Alex Brandon

פסגת מיאמי: וויטקוף והמתווכות ידונו על ההסכם בעזה

ארה"ב והמתווכות סבורות: ישראל וחמאס גוררות רגליים ● עדויות שורדי השבי בשב"כ חושפות: כך פועל חמאס מבפנים ● בממשלה דנים באפשרות להקמת טריבונל צבאי ייעודי להעמדת מחבלי הנוח'בה לדין ● המאבק פנימי שמאיים על עתיד חיזבאללה ● בנט: "פרצו לי לטלגרם, צ'אטים ומספרים אמיתיים הופצו" ● חשש במערכת הביטחון: יש בידי הפורצים שמות ומספרים של בכירים ביטחוניים ● עדכונים שוטפים

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?