גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשקט-בשקט, הופכת ראשון-לציון לעיר המכוניות של ישראל

אחרי שבית המשפט עצר את הפנטזיות להקים במעוין שורק מתחם מסחרי שוקק לצד איקאה, מתמלא המקום בחברות מענף הרכב

מבלי שכנראה התכוונה לכך, הפכה ראשון לציון לאבן שואבת לחברות הרכב, שהחלו בשנתיים האחרונות להגיע בזו אחר זו לאזור התעשייה והתעסוקה מעוין שורק. המתחם הגדול שבמערב העיר, 475 דונם חולות שפרנסי העיר דמיינו עד לפני מספר שנים שיהפכו למתחם מסחרי לוהט (עד שבימ"ש עליון הבהיר שמדובר במתחם לתעשייה, והותיר בקושי רב את איקאה במקום), מתבסס בהדרגה כמקום שממנו נצא לפחות עם רכב חדש.

"עוברים כל 30 שנה"

מרבית שטחי מעוין שורק מיועדים לתעשייה, למעט שטחה של איקאה במגרש בן 36 דונם (37 אלף מ"ר בנוי) ושטח נוסף של 3,000 מ"ר למסחר.

מי שסימנה את יריית הפתיחה למיצוב החדש של המתחם הייתה קבוצת דוד לובינסקי, יבואנית רכבי פיג'ו, סיטרואן ו-MG, שרכשה בינואר 2009 שטח של 43 דונם מחברת סמל"ת, יבואנית רכבי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה, תמורת 115 מיליון שקל. בשטח מקימה לובינסקי מרכז בן 60 אלף מ"ר - מרכז לוגיסטי בן 5,000 מ"ר שירכז את עולם החלפים, מרכז שירות בשטח 9,000 מ"ר, מתחם בונדד (מקום אחסון של רכבים שיורדים מהאונייה) ואתר PDI (אתר ההכנה למסירת רכבים) - שניהם יחד בשטח 10,000 מ"ר. "בית לובינסקי" יכלול את משרדי ההנהלה על פני 5,000 מ"ר, קומפלקס אולמות תצוגה בשטח 2,000 מ"ר ומתחם החברה הבת מוטוספורט, שמשווקת כלי רכב מוטוריים ודו-גלגליים, בשטח 1,000 מ"ר. כל זאת, בהשקעה של 200 מיליון שקל.

אחריה הגיעו יבואניות רכב וחברות ליסינג נוספות, שרכשו שטחים מידי בעלים פרטיים או דרך זכייה במכרזי המינהל והיום קיימות שם לא פחות מ-8 חברות.

גיא גבע, מנכ"ל חברת ניהול הפרויקטים וקסמן-גוברין-גבע, המנהלת בניית שלושה מרכזים לוגיסטיים לחברות רכב במעוין שורק, מסביר כי "בתחום הרכב נגישות היא תנאי סף למיקום. זהו תחום עתיר תנועה של משאיות הפצה ומוביליות ובהקשר זה מעוין שורק מתאים מאוד, כי הוא מקושר לדרכי הגישה הראשיות: כביש 431, כביש 1, נתיבי איילון, כביש 4 וכביש 6. בנוסף, הגודל המינימלי להקמת מרכז רכב יעיל הוא בערך 20 דונם, ומתחם מעוין שורק מספק מגרשים גדולים".

חבי ברק, סמנכ"ל המכירות בקבוצת לובינסקי, מציין כי במעבר למעוין שורק עוזבת החברה את ביתה ב-30 השנה האחרונות ברח' הרב כהנמן בבני ברק. "יש לנו מסורת שהתהוותה, ולפיה כל 30 שנה אנחנו עוברים למיקום אחר", מספר ברק, "לפני 30 שנה עזבנו את רח' שונצינו בת"א, ועכשיו אנחנו עוזבים את בני ברק לטובת ראשל"צ. אם תבדקי, תמצאי שהעיר היא נקודה מרכזית בארץ. יתרון מעוין שורק הוא קרבתו לצירים מרכזיים - לקוחות מכל הארץ יכולים להגיע בנוחות הישר למתחם, שגם מרכז מספר רב של צרכנים בנקודת זמן אחת במקום אחד, וכן קרבתו לנמל אשדוד - פשוט להוציא את הרכב מהאונייה למתחם".

גם חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, שבשליטת אלי אלעזרא, עוזבת את בני ברק ובאה למעוין שורק. החברה רכשה ב-2011 כ-12 דונם במתחם ממוכר פרטי וחכרה שטח צמוד בן 20 דונם, כך שהיום היא מחזיקה ב-32 דונם. השטח החדש יהיה בן 20 אלף מ"ר והקמתו תעלה 80-100 מיליון שקל, כולל מרכיב הקרקע. אלעזרא מדבר אף הוא על הנגישות כגורם שקרץ לו. "המיקום הוא מצוין - זהו צומת דרכים מאוד מרכזי", הוא אומר.

חברת המזרח, יבואנית רכבי Land Rover ו-Range Rover ומותג הרכב הסיני Great Wall, רכשה 17.5 דונם במקום מגזית גלוב ישראל (שרכשה בזמנו את הקרקע סמוך לרכישת הקרקע של איקאה, בתקווה שהמקום ישמש למסחר) במארס 2011, ב-38.5 מיליון שקל. דני עיני, בעלים ומנכ"ל, מספר ש"ההחלטה לבחור להקים מרכז לוגיסטי במעוין שורק התקבלה חרף העובדה שמבחינת עלות זו הייתה אחת ההצעות הגבוהות שבחנו. מדובר במיקום אסטרטגי, שהופך את האזור לנגיש ביותר, הן עבור לקוחות והן מבחינה לוגיסטית".

1% למסחר

כפי שהצהירה בשנתיים האחרונות, עיריית ראשל"צ משוועת לעסקים ומבקשת לאזן בין שימושי המגורים לשימושי העסקים, התעשייה והיי-טק, שנוכחותם בעיר דלה. על כן, לא מפתיע שהעירייה, בהובלת העומד בראשה, דב צור, מחזרת אחרי היזמים. "ראש עיריית ראשל"צ בולט בנחישות ובמרץ שלו לקלוט חברות כמו שלנו ולטפל בהן בצורה מעוררת כבוד", מעיד אלעזרא, "האג'נדה שלו ברורה. הארנונה שנכנסת ממגורים לא מכסה את ההוצאות, לעומת הארנונה מעסקים שהינה רווחית. נושא העסקים בראשל"צ הוזנח בשנים קודמות".

האם העירייה התכוונה למצב את ראשל"צ כעיר מכוניות, או שמדובר בהליך מקרי? צור: "אני לא חושב שזו עיר מכוניות. חברות הרכב רק גילו בשלב מוקדם יותר את הפוטנציאל שבנגישות. הבנק הבינלאומי ורנואר שנמצאים במעוין שורק הן לא חברות רכב, אז זוהי לא בדיוק עיר מכוניות. יש גם שטחים מצפון למעוין שורק שהעירייה מייעדת לפיתוח עסקי, בהיקף מיליוני מ"ר, שאושרו בתוכניות מקומיות ואושרו ברמה מחוזית. לכן, אין ספק שראשל"צ תהיה מרכז עסקים גדול".

על רקע הגעת כוח אדם רב למעוין שורק, עובדת העירייה על אישור שטחי מסחר תומך. "הגשנו לוועדה המחוזית תוכנית לאישור שטחי מסחר בהיקף 1% מכל מגרש", אומר צור, "מגרשי המתחם מאפשרים בניית 40 אלף מ"ר בנוי בממוצע, ולכמות כזו של עובדים ראוי שיינתן שירות כלשהו של מסחר, למשל מסעדה, בית קפה, סניף בנק. אין כוונה שהמתחם כולו יהפוך למסחרי, אבל גם אין כוונה שהעובדים ייסעו לאכול במקום אחר".

לא רק מיקום חברות הרכב משנה כיוון, אלא גם המבנה ועיצובו. לדברי גבע, "אופי המבנים, שהם לוגיסטיים בעיקרם, השתנה בשנים האחרונות. במקום להיראות כמו מחסן או מבנה פשוט וזול, החברות מכירות שלנראות המבנה יש קשר חזק למותג וגם העירייה רוצה שהמתחם ייראה טוב".

צור: "המבנים בוודאות לא ייראו כערימת מחסנים. אנחנו לא מעוניינים שחברות יקימו פה סוכנויות, אלא מרכזים ארציים ואנחנו יוצאים מגדרנו לעזור לגופים האלה להתמקם פה".

בכל מקרה, ראשל"צ לא לבד. עיני מעריך כי העיר תחלוק בבכורה עם פארק ראם בדרום, בו נמצאים כעת רוב יבואני הרכב.

חברות הרכב מגיעות לראשל"צ

דוד לובינסקי - פיג'ו, סיטרואן

קבוצת דוד לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן ו-MG, רכשה 43 דונם במעוין שורק בינואר 2009 תמורת 115 מיליון שקל. היא תקים מרכז לוגיסטי בשטח 60 אלף מ"ר בהשקעה של יותר מ-200 מיליון שקל. מועד סיום הבנייה צפוי לרבעון הראשון של 2014. החברה תעזוב את רחוב הרב כהנמן בבני ברק.

טלקאר - דייהטסו, קיה וסאנגיונג

חברת טלקאר, יבואנית דייהטסו, קיה וסאנגיונג, זכתה במאי 2010 במכרז מינהל למגרש 41.5 דונם במעוין שורק, תמורת 77 מיליון ש'. לפי נתוני העירייה, במקום מתוכנן בניין בשטח 22 אלף מ"ר, עם תחזית לסיום בתחילת 2013. היום מצויים משרדיה הראשיים ברחוב המסגר בת"א והמוסך המרכזי באיזור תעשייה חולון.

מאיר - וולבו, הונדה ויגואר

חברת מאיר למכוניות ומשאיות, יבואנית הרכבים וולבו, הונדה ויגואר, מחזיקה 77 דונם במעוין שורק, לאחר שזכתה במאי 2010 במכרז מינהל מקרקעי ישראל בשטח 39 דונם, תמורת 63 מיליון שקל, ובשטח דומה במכרז ב-2003. תוכניות החברה עדיין אינן מגובשות סופית.

אלייד - פולקסווגן, אאודי, סקודה

חברת אלייד נכסים, החברה האם של צ'מפיון מוטורס המייבאת את רכבי פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה, רכשה 17 דונם מחברת הנדל"ן בריטיש ישראל בספטמבר 2010, תמורת 35 מיליון שקל. במקום מתוכנן מבנה בשטח 12 אלף מ"ר בנוי, שישמש ככל הנראה מרכז לוגיסטי עבור צ'מפיון מוטורס.

מכשירי תנועה - סוזוקי, פורשה

קבוצת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, קרייזלר, פורשה, דודג' וג'יפ, רכשה בינואר 2011 שטח 20 דונם במעוין שורק, עליו תבנה קומפלקס בן 16 אלף מ"ר בנוי. הפרויקט, שייבנה בהשקעה של 100 מיליון שקל, יסתיים במחצית 2014. משרדי ההנהלה יושבים היום בדרך מנחם בגין בת"א.

המזרח - לנדרובר, גרייט-וול

חברת המזרח, יבואנית רכבי לנדרובר ורנג'רובר, וכן מותג הרכב הסיני Great Wall, רכשה במעוין שורק 17.5 דונם במארס 2011, תמורת 38.5 מיליון שקל. בשטח יוקם מתחם לוגיסטי בן כ-9,000 מ"ר, בתקציב בנייה של 20-25 מיליון שקל. סיום הבנייה צפוי ב-2015. החברה יושבת היום בקרית אריה שבפתח תקוה.

אלבר - השכרה וליסינג

חברת הליסינג והשכרת הרכב אלבר, רכשה 12 דונם במעוין שורק במארס 2011 תמורת 26.4 מיליון שקל, וחכרה שטח צמוד נוסף, בהיקף 20 דונם, עליהם היא מקימה את המרכז הלוגיסטי ומשרדיה הראשיים בעלות כוללת של 80-100 מיליון שקל. כיום נמצאת החברה ברחובות לח"י ומבצע קדש בבני ברק.

UTI - איסוזו

חברת UTI (יוניברסל משאיות ישראל), יבואנית משאיות איסוזו, רכשה 10 דונם במעוין שורק באמצע 2011 לבניית מוסך מרכזי, אתר להכנת רכבים חדשים ואחסנה, עם אופציה להרחבה עתידית למגרש יד שנייה ופעילויות אחרות. שטח המבנה המתוכנן הוא 7,000 מ"ר בנוי. הפרויקט יסתיים בעוד שלוש שנים.

עוד כתבות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו