גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת העולם של הוט

איך ניצלה סטלה הנדלר את הידע שצברה בסמייל, ומדוע משרד התקשורת לא מתערב?

זה קרה בסך-הכול לפני שנה. פרטנר וסלקום יצאו בחורף שעבר במבצעים שפנו למגזר החרדי. מירס, לפני הזכייה במכרז הסלולרי לרכישת תדרי הדור השלישי, הייתה עדיין בבעלותו של פטריק דרהי ולא חברה-בת של הוט. למירס יש נוכחות גבוהה במגזר הזה, ונציגיה נזעקו למשרד התקשורת כדי להתלונן.

הלחץ עשה את שלו, והמשרד התערב כדי להציל את מירס המסכנה, ששידרה אותות מצוקה וטענה כי המתחרות עומדות לחסל אותה. משרד התקשורת לא היסס להתערב, למרות שמדובר במבצע בסגמנט בודד. נציגי חברות הסלולר הוותיקות ניסו להסביר כי מירס היא כבר לא הילד החלש בשכונה, ללא הועיל.

שנה עברה, והוט מנפצת את השוק - החברה-הבת שלה, HOTnet, מציעה מבצע של גלישה באינטרנט במהירות של 100 מגה במחיר של 20 שקל לחודש בלבד. במקביל מציעה החברה מבצעי טריפל (אינטרנט, טלוויזיה וטלפון) חדשים שיאפשרו לצרכנים לחסוך, לטענת החברה, עד 40% מדי חודש.

אחרי שנותנים להוט את הקרדיט שמגיע לה, ראוי לבדוק את תפקידו של הרגולטור בסיפור. המבצע של הוט והשקת פעילות ה-ISP החדשה (חיבור לאינטרנט) גרמו לרעידת אדמה בשוק המקומי. הוט, בחסות הרגולטור, מציעה תנאים מדהימים שעלולים לקבור את המתחרות שלה.

כאשר בוחנים את הצעד של הוט, ככל הנראה אחד המהלכים המבריקים בשנים האחרונות, אי-אפשר שלא להזכיר את יו"ר החברה, סטלה הנדלר, המנכ"לית לשעבר של 012 סמייל. הנדלר, יחד עם המנכ"ל הרצל עוזר, מביאה לידי ביטוי את הניסיון האדיר שצברה בתפקיד הקודם ומנצלת אותו כדי לפגוע בצורה אנושה בחברה שבנתה בעבר.

אפשר רק לנחש מה עובר בראש של אילן בן-דב ויעקב גלברד, הבעלים והמנכ"ל לשעבר של פרטנר, שרכשה את 012 סמייל. בן-דב וגלברד, שידעו ככל הנראה שהוט צפויה להשיק פעילות ISP, לא ביקשו מהנדלר תקופת צינון מינימלית.

להנדלר יש תפקיד מעניין בסיפור הזה. בתור מנכ"ל סמייל היא הפעילה לחץ על הרגולטור כדי שיפריד את פעילות HOTnet מהוט, מה שגרם לחברה לא מעט נזק. כאשר הנדלר פנתה למשרד התקשורת היא זכתה לאוזן קשבת וליחס אוהד.

היום, כאשר המתחרים שלה מתלוננים על המבצע של הוט, הם זוכים לכתף קרה. הנדלר מנצלת באופן מושלם את כל החולשות של חברות ה-ISP, היא הרי הייתה שם. זו הסיבה שדרהי בחר בה, והנדלר בהחלט פורעת את השטר.

שאלות לא פשוטות

אחרי שמנטרלים את ההיבט האישי, מגלים כי האלמנט הבולט במבצע של הוט הוא הסבסוד הצולב לכאורה בין השירותים השונים בחבילה. הוט מציעה כרגע את חבילת הטריפל הכי אטרקטיבית בשוק - טלוויזיה שכוללת את כל הערוצים, טלפוניה ללא הגבלה ותשתית אינטרנט. החבילה הזו מתומחרת ב-329 שקל, כאשר תוספת של 20 שקל מאפשרת להקפיץ את מהירות הגלישה ל-100 מגה. כאשר בוחנים את הנתונים אפשר להסיק שפעילות הטלוויזיה היא זו שנושאת בעיקר נטל הסבסוד.

במילים אחרות: הרווח של הוט בתחום הטלוויזיה גדול כל-כך, עד שהוא מאפשר לה לממן את יתר הפעילויות. זה המקום להגיד את המובן מאליו - כל מה שהוט עושה מתבצע באופן נקי וחוקי, ואין שום סיבה לבוא אליה בטענות.

מי שכן צריכים להשיב על שאלות לא פשוטות הם משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים. הרושם הוא שהוט מנצלת את הכוח שלה על מנת לדחוק מהשוק את המתחרים - במקרה הזה מדובר בספקיות האינטרנט סמייל ונטוויז'ן שמוזגו, בהתאמה, לתוך פרטנר וסלקום.

הרגולטור בישראל יוצא רע מהסיפור הזה. שר התקשורת משה כחלון מוחה לעיתים קרובות על חוסר התחרותיות בענף הטלוויזיה שמוביל לכך שהמחירים גבוהים. כחלון ניסה להשתמש ברפורמת ה-DTT כדי להוריד את המחירים, אולם נכשל.

עכשיו, כאשר אפשר להסיק כי המחיר של הוט בטלוויזיה לא סביר, כחלון יכול היה להורות לה להוריד את המחיר, אבל הוא שותק.

במסגרת חבילה (בנדל), המחיר שגובה הוט עבור שירותי הטלוויזיה שלה מוערך ב-150-200 שקל, סכום שכולל גם חבילת HD וממיר. למה כחלון לא מאלץ את הוט להציע את אותו המחיר גם למי שלא קונה ממנה בנדל? השאלה הזו תישאר פתוחה.

הפרדה מוחלטת

יש עניין נוסף שראוי לבחון אותו בהקשר של הסבסוד הצולב לכאורה. הפעילות של HOTnet חייבת להיות מופרדת לחלוטין מזו של הוט. יכול להיות ש-HOTnet מוכנה להפסיד בשלב הראשון, במסגרת מאמצי החדירה לשוק ולהציע מחיר שלא מאפשר לה להרוויח. אם זה אכן המצב, כמה באמת עולה התשתית במסגרת הבנדל? התשובה העצובה היא שאף אחד לא באמת יודע.

ויש בעיה נוספת, שנוגעת לתשלום שמעבירות ספקיות האינטרנט לבזק ולהוט עבור השימוש בתשתיות שלהן. בשפה המקצועית קוראים לזה הסכם הג'יגות.

ספקיות האינטרנט משלמות לחברות התשתית עבור החיבור ללקוחות. בהיעדר תשתית, הספקיות משלמות עבור השימוש בתשתית הקווית של הוט ובזק, שמאגדות את החיבור לאינטרנט מהספקיות ומעבירות אותו ללקוחות. מדובר בעשרות מיליוני שקלים בשנה. מנגד, הלקוח משלם גם לבזק ולהוט גם עבור השימוש בתשתית, אז למה בזק והוט מקבלות תשלום כפול? שאלה טובה.

אם משרד התקשורת רוצה לאזן את הענף, אחרי שהוט טרפה את כל הקלפים, הוא מוזמן לבטל או לפחות להקפיא את הסכם הג'יגות לאלתר, עד ליצירת שוק סיטונאי מאוזן. למרבה הצער, נראה כי המשרד מעדיף לא לנקוט בשום פעולה.

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח


דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים