גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלט בנתונים הממשלתיים: מחירי הדירות עלו או ירדו?

האוצר דיווח על צניחה דרמטית של 84% ברכישות דירות בת"א ברבעון החולף; לפי הלמ"ס, הירידה מסתכמת ב-27% ■ באוצר מדברים על ירידה במחירי הדירות, אך נתוני הלמ"ס והשמאי הממשלתי הפוכים ■ למי להאמין?

שלל נתוני המאקרו לסיכום שנת 2011 בנדל"ן שהתפרסמו בימים האחרונים מותירים אותנו מבולבלים, כרגיל. האם מחירי הדירות ירדו בשנת 2011 או עלו? אם נמכרו כאן פחות דירות בשנה החולפת - כמה פחות? ושוב, תלוי את מי שואלים.

עצוב, אבל נראה שכבר התרגלנו לנתונים הבלתי אחידים בתחום הנדל"ן, פרי עבודתם המאומצת של שלושה משרדי ממשלה: משרד האוצר (מינהל הכנסות המדינה), השמאי הממשלתי במשרד המשפטים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ניקח לדוגמה כמה נתונים פשוטים, שבאמצעותם ניתן להראות בקלות את חוסר האחידות: הלמ"ס דיווחה לאחרונה כי מספר הדירות החדשות שנמכרו במהלך 2011 ירד ב-15% בהשוואה ל-2010. מהשוואה של הרבעון הרביעי ב-2011 לרבעון האחרון ב-2010 עולה כי מדובר בצניחה של 30%. לעומת זאת, מנתוני האוצר עולה כי חלה צניחה דרמטית בשיעור של 55% במכירת דירות חדשות. הרי מדובר באותו שוק נדל"ן, כיצד ייתכן פער כזה?

עוד נתון שעלה לכותרות היה הצניחה החדה, לפי האוצר, במכירת דירות חדשות בת"א: מספר הדירות שנרכשו בתל אביב התכווץ ב-84% בתוך שנה, זעקו הכותרות בעיתונים. ומה מראים נתוני הלמ"ס? 585 דירות חדשות נמכרו במחוז ת"א ברבעון הרביעי של 2011, לעומת 801 יחידות דיור חדשות ברבעון המקביל ב-2010, ירידה של 27%. וזו רק דוגמה של מחוז אחד. ושוב, אנחנו חוזרים לתהות אם שני הגופים סוקרים את אותו שוק נדל"ן.

המחירים ירדו ב-13% או עלו ב-3%?

ומה באשר למחירים? גם כאן יש שלל נתונים סותרים. האוצר דיווח השבוע כי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-4% מהרבעון השלישי של 2011 לרבעון הרביעי; בשנה החולפת ירדו המחירים ב-13%.

יפה שבאוצר רוצים להראות שמהלכי השר יובל שטייניץ (בעיקר בתחום המיסוי) לצינון הביקוש לדירות עובדים - רק לפני חודשיים הודתה בראיון ל"גלובס" הממונה על הכנסות המדינה כי סקירות האגף שלה "ממוקדות בשינויים שעשינו, לראות אם התהליכים שאותם נקטנו משיגים את המטרה" - אבל ההתייחסות למחירי דירות חדשות בלבד, פלח של כחמישית מכלל העסקאות למגורים בישראל, היא במידה רבה סלקטיבית.

אולי מחירי הדירות החדשות ירדו ב-13% בשנה החולפת, אבל באותה תקופה ירדו מחיריהן של הדירות שנרכשו מיד שנייה - שמשקלן בשוק הוא פי 4 מזה של הדירות החדשות - ב-1.2% בלבד (ל-1.08 מיליון שקל), כך ע"פ דוח המחירים הממוצעים של דירות בבעלות הדיירים, שמפרסמת הלמ"ס. אגב, נתוני השמאי הממשלתי, המתבססים על מדגם של 3,300 דירות (ישנות וחדשות) בנות 4 חדרים ב-16 ערים נבחרות, מראים בכלל שמחירי הדירות עלו ב-3% בשנה החולפת.

טיוב נתונים

סביר להניח כי הנתונים הבלתי אחידים במקרה הטוב, או הסותרים במקרה הרע, משפיעים על התנהגות שוק הנדל"ן, שאינו מקבל תמונה משקפת אחת על המכירות והמחירים של דירות למגורים. כיצד ניתן לקבל החלטה מושכלת על רכישה או מכירה כאשר לא ברור אם המחירים עולים או יורדים?

במשרדי הממשלה מספרים לנו זה זמן מה כי מתגבש פתרון לבעיה: "אנחנו מתחילים תהליך שמוביל מ"מ מנכ"ל משרד האוצר שמטרתו טיוב נתוני הנדל"ן. רשות המסים, מינהל הכנסות המדינה, אגף התקציבים באוצר, בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד השיכון, הלמ"ס והשמאי הממשלתי משתתפים בתהליך שמטרתו לשפר את מהימנות הנתונים", אמרה לפני כמה חודשים בראיון ל"גלובס" פרידה ישראלי, הממונה על הכנסות המדינה.

האוצר: "מהימנות גבוהה יותר"

בינתיים, אנו ניזונים מנתונים רבים ושונים. פנינו למשרדי הממשלה על מנת לברר מה פשר הנתונים הסותרים.

מהאוצר נמסר כי נתוניו "מבוססים על הדיווחים של הקבלנים לשלטונות המס על פי חוק. כל מכירת דירה, גם אם היא 'על הנייר', מחויבת בדיווח לשלטונות המס סמוך לעסקה. הלמ"ס מבססת את נתוניה על סקר קבלנים וככל שידוע לנו הסקר מתייחס רק לדירות שהוחל בבנייתן. על כן, כדי להשוות בין הנתונים נדרש לקיים ממוצע רב-שנתי".

בנוסף, האזורים שעליהם מדווחות הרשויות הם שונים: "האוצר מגדיר שטח לפי אזורי השיפוט של משרדי מיסוי מקרקעין הפרושים בארץ, בשונה מהלמ"ס. ייתכן שלאורך זמן לא יהיו פערים משמעותיים".

עוד נמסר כי "האוצר בוחר במודל של בחינת נתוני הדירות החדשות על פני עסקאות של מכירת דירות יד שנייה כי לטעמנו לנתונים אלו מהימנות גבוהה יותר". באוצר מציינים כי בהשוואה של עסקאות בדירות חדשות בין 2011 ל-2010 נרשמה ירידה של 23%.

לסיכום, מזכירים באוצר כי "לאחרונה החל תהליך רב-משרדי שמוביל מ"מ מנכ"ל האוצר, דורון כהן, שמטרתו לטייב ולאחד את נתוני שוק הדיור בישראל".

השמאי הממשלתי: "חתך מוגדר"

דובר משרד המשפטים מסר בשם השמאי הממשלתי הראשי כי "בדיקת אגף השמאי הממשלתי הראשי אינה מתיימרת להחליף את הסטטיסטיקאים המומחים. היא מתייחסת לחתך מוגדר ומוגבל של דירות (4 חדרים בלבד) ורק בחלק מהערים ומגבלות הסקירה ומשמעותן מצוינות במפורש בכל סקירה רבעונית של השמאי. אנו מניחים שההשתנות של המחירים במגדר זה לאורך זמן משקפת את מגמת ההשתנות הכללית של נושא המגורים בארץ".

הדובר הסביר כי השמאי הממשלתי "החל לבצע סקירת מחירי דירות לפני כשלוש שנים על רקע היעדר מדד שנראה לנו שתואם את תנאי השוק בפועל. בימים אלו נעשית עבודת מטה בנושא איחוד הדיווחים בין הגופים השונים".

הלמ"ס: "מתן מענה למטרות שונות"

מהלמ"ס נמסר בתגובה כי "בהשוואת נתוני הסקר לנתונים אחרים כגון מספר עסקות בדירות חדשות שמתפרסם ע"י מינהל הכנסות המדינה, יש להתחשב בהבדלים בין מקורות המידע, בהגדרות האוכלוסיות ובשיטות, הנובעים, בין היתר, ממתן מענה למטרות שונות. בנתוני סקר הלמ"ס כלולות רק דירות שקיבלו היתר בנייה ושהוחל בבנייתן, בעוד שבנתוני האוצר סביר מאוד שכלולות גם דירות אחרות (שנמכרו 'על הנייר'). היום, הדירות החדשות שנמכרו 'על הנייר' ובנייתן החלה, כלולות בסקר הלמ"ס בחודש התחלת הבנייה. לעומת זאת, דירות שנמכרו 'על הנייר' אך לא הוחל בבנייתן עד למועד פרסום נתוני הסקר נכללות במועד מאוחר יותר, בחודש התחלת הבנייה שלהן. הלמ"ס פועלת לכלול בסקר שלה גם את מכירת הדירות לפני התחלת הבנייה, בחודש שבו הן נמכרות".

עוד מסבירים בלמ"ס כי נתוניה על מספר הדירות החדשות שנמכרו הינם "אומדנים סטטיסטיים שמתקבלים ע"י תשאול טלפוני של קבלנים והפעלת מודל סטטיסטי לייחוס נתונים".

בנוגע לפער במחירי הדירות, נמסר מהלמ"ס כי "כל אחד מהגופים מחשב את מחירי הדירות בשיטה אחרת ומכליל קבוצות מצומצמות וחלקיות; הלמ"ס מחשבת ע"פ סטנדרטים ומתודולוגיה בינלאומיים". מדד מחירי הדירות, המתפרסם מדי חודש ומשקף את השינוי במחירי הדירות (לא הסקר הרבעוני של מחירי דירות בבעלות הדיירים), "כולל את כלל הדירות, בכל הגדלים ועל סמך 67 יישובים עירוניים. המדד אינו מבוסס על ממוצע או חציון, אלא מבוסס על מודל מדעי המנכה את איכותן של מאפייני הדירות. ככל הנראה, מכאן נובעים פערים בתוצאות בין הגופים השונים".

סתירות בנתוני 2011 בנדלן

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?