גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רכישת אייס ע"י אלקטרה מסוכנת ולא טובה לצרכן"

קמעונאים בענף החשמל יוצאים נגד ההמלצה על אלקטרה צריכה כרוכשת של רשת אייס, בשל חשש מגידול בכוחה של אלקטרה באופן שיפגע בתחרות בשוק

יממה לאחר שנאמני רשת ה"עשה זאת בעצמך", אייס אוטו דיפו , המליצו לבית המשפט למכור את הרשת לידי אלקטרה מוצרי צריכה , יוצאים קמעונאים בענף החשמל נגד ההמלצה, בשל חשש מגידול בכוחה של הרוכשת בענף באופן שיפגע בתחרות בשוק.

אלקטרה מוצרי צריכה שייכת לקבוצת אלקו של גרשון זלקינד, הבעלים של שקם אלקטריק, ביג סנסור ומחסני חשמל, ומעסיקה 1,900 עובדים. מנכ"ל החברה, יקי ודמני, שימש בעבר מנכ"ל רשת אייס.

משה ממרוד, בעל השליטה בחברת תדיראן הולדינגס (לשעבר קריסטל צריכה), אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "הממונה על ההגבלים העסקיים צריך לקבוע מגבלות. אם אלקטרה צריכה תרכוש את אייס כרשת 'עשה זאת בעצמך', שיבושם לה. אבל אם היא הולכת לבנות פלטפורמה למכירת מוצרי חשמל באמתלה כזאת - זה מסוכן ולא טוב לצרכן.

"אני מקווה שלמרות שמכניסים את הממונה ללחץ זמנים, הוא לא יעשה טעות ויידע לשים את המגבלה, אחרת כולם יהיו בבעיה גדולה", אמר.

"מוכרים את המותגים שלהם"

לדברי ממרוד, "כשאלקטרה צריכה רכשה את רשת מחסני חשמל הייתי אדיש, אבל אחרי שראיתי מה קרה בענף, הובלתי את ההתנגדות לרכישת רשת מיני ליין על-ידי אלקטרה".

"בשורה התחתונה", הוסיף, "במדפים שלהם, רוב המוצרים שנמכרים הם המותגים שלהם. לפני כמה חודשים הפסקתי לעבוד עם שקם אלקטריק ומחסני חשמל, כי הם לא מוכרים מותגים של קריסטל, אמקור, אמנה, בלומברג ודה דיטריך. אם הממונה יאשר את העסקה וייתן לאלקטרה פלטפורמה להפוך את אייס לרשת חשמל, צריך לסגור את משרד הממונה על ההגבלים".

מתנגד נוסף הוא רפי אדרי, בעליה של רשת מוצרי החשמל PR שמפעילה 5 סניפים. "הלקוח ייצא נפסד", אומר אדרי, "יהיו 4 רשתות של אותם בעלים, והן יוכלו לעשות אפגרייד למחירים. שוללים מהלקוח את הזכות לתחרות הוגנת".

- למרות שהיקף מכירות מוצרי החשמל ברשת אייס לא גדול?

אדרי: "נכון שעד היום המכירות של מוצרי חשמל היו קטנות, אבל הם ייכנסו בדלת האחורית לשטח רצפה גדול, ומן הסתם הוא יהיה מלא במותגים שלהם. אני מוטרד מהסקטור הפרטי, שגם כך הוא מדמם. זה ילך לכיוונים שליליים".

"מדובר בשטח של 300-400 מ"ר רק למכירת חשמל בכל סניף", הוא מוסיף, "כלומר, אם כיום יש לרשת 1.3 מיליארד שקל מעוגת שוק החשמל, שמגלגלת 6 מיליארד שקל (כולל מזגנים - א.ח) - המכירות שלה יקפצו ב-300-400 מיליון שקל בשנה".

יקי ודמני, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, מסר בתגובה כי "אלקטרה מוצרי צריכה מכבדת ומעריכה את ערכי התחרות ההוגנת. ככל שהצעתה של אלקטרה תאושר, תגיש אלקטרה לממונה בשקיפות מלאה את מלוא הנתונים הרלבנטיים. אלקטרה סבורה כי נתונים אלה יראו באופן חד-משמעי כי אין בטענות שהועלו ולא כלום, למעט רצונם של גורמים אינטרסנטיים שמונעים מתסכולים עסקיים לחבל במיזוג, ואגב כך לפגוע בפרנסתם של אלפי משפחות".

הבנקים יקבלו את מלוא חובם

אמש (ב') הגישו נאמני רשת אייס בקשה לבית המשפט לאשר את מכירת אייס אוטו דיפו לאלקטרה מוצרי צריכה. הרוכשת תשלם 120 מיליון שקל תמורת נכסי הרשת, שמהם 40 מיליון שקל עבור הפעילות (12 מיליון שקל במזומן, והיתרה ב-24 תשלומים חודשיים) ו-80 מיליון שקל עבור המלאי (ב-18 תשלומים חודשיים).

חובותיה של הרשת, שהייתה בשליטת גאון אחזקות ושלמה זבידה, מגיעים לכ-425 מיליון שקל, שמהם 241 מיליון שקל לספקים, 83 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ו-60 מיליון שקל לבנקים.

תמורת המכירה תתחלק בין הנושים השונים. בשלב זה לא ידוע מה יהיה גובה "התספורת", אך בעוד הבנקים יקבלו את מלוא חובם - הנושים הבלתי מובטחים, קרי מחזיקי האג"ח והספקים, יקבלו רק חלק מזערי מהחוב.

רשת אייס אוטו דיפו מפעילה 51 סניפים שמציעים מוצרים לשיפור הבית, ומעסיקה 1,250 עובדים. אלקטרה צריכה התחייבה להמשיך להעסיק 75% מהם.

הרשת נכנסה להליך של הקפאת הליכים בחודש שעבר, לאחר שרשמה הפסד של כ-40 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2011.

בראיון ל"גלובס" אמר אז מנכ"ל גאון אחזקות, אבי הוכמן, כי "לצערי, ההנהלה החדשה של אייס הפתיעה אותנו. היו"ר, משה שמש, והמנכ"ל הנכנס, דוד מטלון, הציגו לנו תוכנית עסקית שהניחה כי בזכות הזרמת הכסף של הבעלים, לחברה לא צפויה בעיה עד אוקטובר 2013. אך ימים לאחר מכן נכנסנו לעולם אחר, עם בקשה להקפאת הליכים".

רשת אייס אוטו דיפו פועלת בישראל משנת 1993. לרוב נחשבה למפסידה ולמפגרת מאחורי המתחרה הום סנטר, בין היתר בשל עלויות תפעול כבדות ומבנה מסורבל ותחלופה גבוהה בעמדות הניהול הבכירות.

את המותג האמריקני (ACE) הביאה ארצה קבוצת דוברת-שרם של אהרון דברת המנוח ויצחק שרם. לאחר מספר שנים של פעילות הפסדית, נרכשה הרשת על-ידי המתחרה המקומית, רשת קנה ובנה, תמורת כמה מיליוני דולרים.

בשנים 1997-1998 עברה השליטה בחברה הממוזגת, אייס-קנה ובנה, לאיש העסקים גד זאבי, שהרחיב את פעילות הרשת. ב-2005 ספגו עסקיו של זאבי מכה קשה, והוא נפרד מחלק נכבד מפעילותו.

גאון אחזקות, אז בשליטת גאון ז"ל וזבידה, רכשו את השליטה ברשת תחת שמה הנוכחי, אייס אוטו דיפו. בנובמבר 2007 הונפקה הרשת בבורסה בתל-אביב במחיר ששיקף לה שווי של 300 מיליון שקל (אחרי הכסף) וגייסה כ-200 מיליון שקל, בעיקר באג"ח.

החובות של אייס אוטו דיפו

עוד כתבות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד