גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נא להכיר: השופט יוסף שפירא, המועמד למבקר המדינה הבא

אם לא יקרה משהו מאוד לא צפוי, יוסף שפירא יהיה מבקר המדינה הבא ■ מה גרם ליריבים הגדולים מהליכוד ומקדימה לאחד שורות דווקא מאחורי מועמדותו של השופט הירושלמי, ואיך זה שנתניהו תומך בחברו הטוב של הצ'ילבה שלו רוני בר-און?

קיץ 1995, השופט יוסף שפירא, אז עורך דין בעל פרקטיקה פרטית, מתמודד על תפקיד יו"ר ועד המחוז של לשכת עורכי הדין. הייתי אז כתבת משפט במקומון ירושלמי שהכינה כתבה על הבחירות לראשות הוועד, וקבעתי פגישה עם שפירא, כמו גם עם יתר המתמודדים. אלא שבניגוד לשאר, שפירא לא הגיע לבד. לראיון בחצר היפהפייה של בניין ימקא בירושלים הופיע גם עו"ד רוני בר-און, שהיה אז פעיל בלשכת עורכי הדין וחבר קרוב של שפירא. לכנסת ייבחר רק 8 שנים מאוחר יותר, אבל כבר אז היה בר-און בעל חושים פוליטיים חדים. שפירא הזמין משהו לשתות, ואילו בר-און אכל בנחת אבטיח. שפירא מיעט לדבר ונהג להסית את המבט הצדה, ואילו בר-און פיזר חיוכים, ניהל את השיחה ביד רמה, והותיר תחושה שהוא שולט חזק בעניינים. בבחירות ההן, אגב, שפירא ניצח.

כמעט 17 שנים אחר-כך, חורף 2012, העיתונאי אמנון אברמוביץ' מכתיר את שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יוסף שפירא כמועמד המוביל לתפקיד מבקר המדינה. בין שושביני העסקה מוזכר שמו של יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ רוני בר-און (קדימה). האם גם הפעם שפירא יזכה בתפקיד? מה משמעות התייצבותו של בר-און שוב לצדו? וכיצד הצליח לאחד סביבו נציגי אופוזיציה שאמורים לייחל למבקר לעומתי, ונציגים של מפלגת השלטון ששואפים, מטבע הדברים, לשקט תעשייתי? דוברת בתי המשפט, אילת פילו, מסרה בשמו של שפירא כי הוא אינו מעוניין להתייחס לנושא.

בעבר, כדאי להזכיר, נחלץ שפירא לעזרת ידידו בר-און. זה קרה בינואר 1997, במסגרת מה שכונתה "פרשת בר-און חברון". בר-און מונה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, תפקיד שממנו התפטר 48 שעות אחר-כך, בעקבות ביקורת חריפה על נסיבות מינויו והתאמתו לתפקיד. שבוע לאחר התפוצצות הפרשה, פרסם גלובס שיחה שהתקיימה בעבר בין שפירא, אז יו"ר ועד המחוז, לבין נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק, ועסקה בבר-און, שכיהן עד אז כיו"ר ועדת בית המשפט העליון בלשכת עורכי הדין. "חבל שרוני לא איתי", אמר שפירא לברק, שהגיע למפגש הקבוע בבית המשפט העליון בלעדי חברו. "אני נעזר בו מאוד בוועד המרכזי והמחוזי".

שפירא דיבר, לפי אותה ידיעה, בשבחו של בר-און: "הוא חכם ואינטליגנטי, לא רק עוסק במשפטים אלא גם איש ספר". ואילו ברק השיב לו בהזדמנות אחרת כי "דעתי על רוני כדעתך". הפרסום נועד להמחיש כי ברק לא התנגד למינויו של בר-און לתפקיד היועץ, כפי שפורסם באותם ימים. בר-און, שיצא חבול ופגוע מהפרשה, נזקק לתיאור השיחה הזו כדי לשקם את שמו.

בר-און סירב השבוע להתייחס למועמדות של שפירא ולקשר ביניהם. דוברו נימק זאת בכך שלא ראוי שיו"ר הוועדה לביקורת המדינה יתבטא בנושא בחירת המבקר הבא. האם להתבטא אסור, אבל לפעול מותר? גם על כך העדיפו בסביבת בר-און לא להגיב.

רק לא לינדנשטראוס

ההתגבשות של בר-און ויו"ר סיעת קדימה דליה איציק מצד אחד, יחד עם יו"ר הקואליציה זאב אלקין ויו"ר ועדת הכנסת יריב לוין מצד שני, אינה מובנת מאליה; ודאי אם נזכרים סביב איזה תפקיד החליטו הארבעה לאחד כוחות. "אני לא זוכר הצעת חוק משמעותית אחת בקדנציה הנוכחית שבה הקואליציה והאופוזיציה שיתפו פעולה", אומר יו"ר התנועה למען איכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, "אז דווקא סביב בחירת המבקר הם מאחדים שורות? אמורים להיות כאן אינטרסים סותרים, אבל כנראה שאחרי עידן לינדנשטראוס כולם חשים מאוימים".

מבקר המדינה הנוכחי מיכה לינדנשטראוס טלטל לא אחת את המערכת הפוליטית, במסגרת מלחמתו בשחיתות השלטונית. לפני תום כהונתו בקיץ הוא אמור לפרסם עוד 3 דוחות, שצפויים לחולל מהומות בצמרת - בעניין האסון בכרמל, פרשת הרפז, ונסיעות ראש הממשלה ורעייתו לחו"ל. אך טבעי היה שבמפלגת השלטון ישמחו להחליף את לינדנשטראוס באדם עם דימוי נוח יותר. השאלה היא רק למה האופוזיציה, שאמורה לעשות לממשלה חיים קשים, משתפת עם זה פעולה.

נכון, גם לינדנשטראוס היה מועמד יחיד בזמן הבחירה בו, אבל ח"כ מיקי איתן, שהיה אז באופוזיציה, הודה בזמנו כי הם נרדמו בשמירה. הפעם, מתברר, האופוזיציה הולכת בעיניים פקוחות לסגירת הדיל. אילו שיקולים מביאים איתם איציק ובר-און בחתירה למינוי כזה, ואיך שווק מינויו של שפירא בין חברי הכנסת, כך שגם ישראל ביתנו ועצמאות, שתי מפלגות שהעומדים בראשן כיכבו בדוחות המבקר, הביעו תמיכה במינוי?

לשם הפרוטוקול, נציין כי גורמים בקדימה מבהירים שלא מדובר עדיין בעמדת הסיעה, שתיקבע רק לאחר הפריימריז, אלא במהלך עצמאי מצד שני חברי כנסת, שלא הובא עדיין לדיון רשמי.

נבהיר מראש שאין לדעת איך ינהג שפירא, אם וכאשר ייכנס לתפקיד. גם אין כאן ניסיון להטיל פגם ביושרו או בהגינותו. הנחת היסוד היא ששפירא, שופט בעל מזג שיפוטי נוח במיוחד, נתפס כאנטיתזה לגישה המתלהמת של לינדנשטראוס. "יוסי הוא אדם נבון ושאפתן", מעיד עורך דין שמכיר אותו שנים רבות, "בגיל 67 הוא הבין שלבית המשפט העליון הוא כבר לא יגיע, ותפקיד מבקר המדינה נראה לו כנראה כמו אופציה מוצלחת. הוא אדם ממלכתי. חשוב לו להטביע חותם, אבל לא להעיף ראש ממשלה".

"הוא חבר של הרבה אנשים"

האם זה לכשעצמו מספיק כדי להותיר אותו כמועמד המוביל? מה גרם לרביעייה הזו להסיר, על דרך האלימינציה, את יתר השמות, כמו שתיאר אחד המקורבים לה את שהתרחש, ולהותיר את שפירא בדד בצמרת? בשביל זה צריך לחזור אחורה, לנובמבר 2011, כששמו של שפירא עולה בשיחה שבין לוין לאיציק. בעוד שח"כ איציק סירבה להשיב לפניית G, לוין התנדב לתאר את השתלשלות העניינים. "דליה ואני דיברנו על כך שצריך לבחור מבקר שתהיה הסכמה חוצת מחנות סביבו, כך שהאדם ייכנס לתפקיד בלי תיוג פוליטי. סיכמנו שננסה לגבש כמה שיותר כוחות שיסכימו על אותו השם, כדי שלא ליצור מהלך שהקואליציה מנסה לכפות מועמד בזכות הרוב שלה, או שהאופוזיציה תנסה לעשות מחטף משלה".

- איזה תיוג פוליטי כבר יכול להיווצר למועמד? הרי ממילא ההצבעה חשאית.

"הדברים בכל זאת עוברים ויכולה להיווצר פנקסנות".

- ומי העלה את שמו של שפירא?

"לא זוכר. אני עצמי מכיר אותו 13 שנה, מהתקופה ששנינו היינו בעלי תפקידים בלשכה. רוני ודליה, שניהם ירושלמים כמוהו, מכירים אותו כאדם הגון וענייני. הוא שימש כשופט צבאי בבית הדין לערעורים וכיו"ר ועד בלשכה, מערכות ציבוריות אינן זרות לו, ויש לו גישה מאוד בריאה. התכלית בעיניו היא בעצם השגת השיפור, ולא גודל הכותרות שהביקורת תתפוס".

- או-קיי, אז הוא לא לינדנשטראוס, אבל הוא חבר של רוני בר-און, שיחסיו עם ראש הממשלה ידועים כמתוחים. למה נתניהו תומך בו?

"אני לא מסתכל על זה שהוא חבר של בר-און. הוא חבר של הרבה אנשים. אין לשפירא שם של אדם שמקל עם אנשים. יש לו שם של אדם שמנהל דיון נעים. אין לי ספק שהוא לא יעשה הנחות לאף אחד, אבל גם לא יחולל סנסציות על גבו של איש".

- השאלה היא מה נחשב לסנסציה ומה נחשב לביקורת לגיטימית.

"אף אחד לא באמת יודע באיזו דרך ילך אם ייבחר לתפקיד. אבל מהתרשמותי - הוא אדם שמבין את גבולות הגזרה שצריך לפעול בהם, ולא ינסה לחרוג מהם".

- אתה נחשב לפוליטיקאי עם משנה אידיאולוגית סדורה כלפי מערכת המשפט, השמאלנית מדי לשיטתך. היחס האוהד שלך לשפירא נגזר מזה?

"אני לא זוכר מהלכים ששפירא עשה, אשר קוממו את הציבור שאני נמנה עמו, אבל גם לא זוכר צעדים שהיו במיוחד בעדו, ובכל מקרה אני לא בוחר כאן פרופסור לאוניברסיטה או מועמד לבית המשפט העליון, שיש משמעות לניתוח משפטי של פסיקותיו. אני מחפש אדם פרקטי שמתנהל בצורה שעושה שכל, ואפילו שהמערכה עוד לא הוכרעה, מבחינתנו האיש שעונה על הקריטריונים האלה - נמצא".

למרות הרקורד הליברלי?

לוין אינו היחיד שרומז כי לפסקי הדין של שפירא אין משמעות גדולה בבחירה בו. זו גישה מעניינת, כי פסקי הדין של שפירא, כפי שהם מופיעים בסקירה שערך עיתון הארץ לפני שבוע, מצטיירים כליברליים. לא כאלה שפוליטיקאי כלוין ישמח בהכרח לאמץ בשתי ידיים.

שפירא, למשל, אישר מינוי דירקטור ערבי בקק"ל, וקבע כי יש להחיל עליה את עקרון השוויון; התיר ליהודי לאמץ את בתה של אשתו המנוחה, שלא הייתה יהודייה; ואישר לפתוח את חניון קרתא הירושלמי בשבתות, למרות התנגדות החרדים למהלך. שפירא אף פסק 1.5 מיליון שקל למשפחת פלסטיני שנהרג מירי כדור גומי על-ידי מג"ב, וכשופט צבאי הורה לשחרר למעצר-בית את אמו של המבוקש יחיא עיש, שכונה המהנדס, שהוחזקה במעצר 38 יום.

האם זה אמור להטריד את מפלגות הימין שתומכות בו? לפי שר בכיר לשעבר, נראה שלא. "פסקי הדין האלה רק נועדו לבלבל, ואולי גם לרצות את התקשורת", הוא מסביר. "דעותיו של המבקר בנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני או הסטטוס-קוו הן אחד הדברים הכי פחות מעניינים בסיפור הזה. מה שחשוב הוא ההתמודדות שלו בנושאים של שחיתות ומינהל תקין. אם אנשים כמו לוין ואלקין מריצים אותו למרות הרקורד המשפטי הליברלי הזה, כנראה שיש להם את הסיבות שלהם".

- ואיך אתה מסביר את ההתגייסות של קדימה?

"בעקבות התחקיר בערוץ 10 על נסיעות בני הזוג נתניהו, משרד המבקר חוקר עכשיו את נסיעות השרים וסגניהם לחו"ל מאז 2006. לא צריך להיות שר בממשלה הנוכחית כדי להיות מוטרד מחקירות המבקר, שמתגלגלות לא פעם גם לקדנציות קודמות. יש מספיק אנשים בקדימה שמסתובבים עם חמאה על הראש מתקופות שבהן כיהנו בשלטון, והם מפחדים. לדליה איציק יש כבר טראומה מלינדנשטראוס, שחקר את שיפוץ הבית שלה בזמן ששימשה כיו"ר הכנסת. נכון שבסופו של דבר הוא לא מצא בהתנהגותה כל דופי, אבל תקופת החקירה ודאי זכורה לה היטב".

ח"כ אלקין מגחך לשמע התהיות שמועלות פה. "אני מקווה ששנינו מסכימים כי שפירא הוא לא איש ימין", הוא אומר. "כלומר, גם כשאני מוכן לוותר על מועמד בצלמי ובדמותי, כדי שלא ימונה מועמד שנוי במחלוקת או כזה שצריך לעשות עבודה פוליטית כדי להיבחר, את מחפשת מסביב. עצם שיתוף-הפעולה בין הליכוד לקדימה הוא מעשה נדיר ונובע מסיבה אחת בלבד: שמבקר המדינה הבא יהיה מוסכם על כמה שיותר אנשים ולא ירגיש שהוא חייב משהו למי מהפוליטיקאים, או להפך - ייתפס כמי שרוצה לנקום במפלגות שלא יצביעו בעדו".

ריבלין? "אין לו סיכוי"

עם כל הכבוד לשליחות הקונצנזואלית שנטל על עצמו אלקין, כדאי לזכור שאף יו"ר קואליציה אינו שמח להתהדר במבקר תוקפני מדי בשנת בחירות; כזה שהדוחות שיוציא תחת ידיו ישמשו כחומר תעמולה לוהט נגד הליכוד, כזה שימרר לליכוד, בהנחה שיזכה שוב בבחירות, את החיים.

חבר כנסת המקורב לרביעייה שרקמה את הדיל בין הליכוד לקדימה מודה כי הבחירה בשפירא הייתה "שאלה של אלטרנטיבות, והיעדר ההתנגדות כבר עשתה אותו מוסכם".

האם נפגש איתו? הוא מתפתל לרגע. "אני לא אענה לך על השאלה הזו. אני יכול לומר שלא ידוע לי על פגישות שהוא יזם. ואלה שהתקיימו, היו עם מספר מצומצם של ח"כים ומיוזמתם. הוא גם לא היחיד שנפגש עם חברי כנסת".

- מי עוד מקיים פגישות?

"סגן נשיא בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, נפגש גם הוא עם חברי כנסת. הוא מועמד רציני, ואני לא מזלזל ברקורד שלו, אבל אין לו סיכוי. חברי הכנסת מהימין לא יצביעו לו, אחרי שגיבה את אילנה דיין בפסק הדין נגד סרן ר', ובכנסת הזאת יש הרבה אנשי ימין".

- כל הדיל הזה התפוצץ מהר מדי. משיחות שערכת עם החבורה שרקמה את ההסכם, יכול להיות שכל המועמדות של שפירא היא סוג של ספין, שנועד להסית את תשומת הלב ממועמד אחר, שיגיע בהמשך?

"למיטב הבנתי, הם לא היו סגורים על שפירא, עד שהפרסום של אברמוביץ' זירז את ההליכים. הם גם לא אלה שהדליפו את שמו. ההסכמה ביניהם נשמרה בסוד במשך תקופה ארוכה. רק כשמעגל שותפי הסוד התרחב, בזמן שהם ניסו לשכנע סיעות נוספות, השם דלף החוצה. יכול להיות שמישהו רצה לצ'פר את אברמוביץ', ויכול להיות שמישהו רצה שיתעסקו באותו היום בשאלה הזו, ולא באחרות".

- איציק מבקשת לרוץ לנשיאות ב-2014. יש סיכוי שהליכוד יזכור לה חסד בזכות ההסכמה על המבקר? אחרי הכול, המבקר הוא המאחז היחיד שעדיין עושה לנתניהו צרות בקדנציה הנוכחית.

"זה ספקולטיבי מדי. הרבה מים יזרמו בנהר עד אז, ומי יודע כמה מנדטים יהיו לקדימה כדי שאיציק בכלל תיחשב למועמדת ריאלית. לא הייתי ממהר לאמץ את התזה הזו". איציק, כאמור, לא השיבה לפניית G.

"הכול מאוד חמים וביתי"

קצת רקע על שפירא, 67, שמונה לרשם ולשופט בפועל לבית המשפט המחוזי ב-2003, היישר מהפרקטיקה הפרטית. אחד התומכים במינויו היה נשיא בית המשפט העליון דאז, אהרן ברק, שהתרשם משפירא במהלך כהונתו כיו"ר ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין. עו"ד יהושע ננר זוכר איך בזמן ההתקפות הקשות על בית המשפט העליון, בעקבות פסק הדין ששלח את אריה דרעי לכלא, ארגן שפירא צעדת תמיכה של עורכי הדין בבית המשפט. "כולנו צעדנו לאורך רחוב יפו, עם ציפורנים אדומות בדש", מספר ננר, "זה היה מאוד מכובד".

גם עו"ד אשר אקסלרוד, חבר של שפירא, שהיה גם שותפו של בר-און בטרם נטש את משרד עורכי הדין לטובת הפוליטיקה, זוכר איך "בתקופה שהשופטים החרימו את לשכת עורכי הדין, בעקבות המשוב שקיימה הלשכה, הקשר היחיד בין הלשכה לברק היה באמצעות שפירא. בזכות יחסי האנוש הטובים שלו, הוא השכיל לעצב מערכת יחסים טובה, שעמדה גם במבחן הזה".

הצד האנושי של שפירא מוזכר שוב ושוב בשיחות עם עורכי דין שמופיעים בפניו. עו"ד קובי אמסטר, ששימש כנאמן בתיקי פירוקים שבהם ישב שפירא: "בתקופה שבה שפירא ישב בתיקי פירוקים היה נהוג לומר שיש אסכולה ירושלמית ויש תל-אביבית. זו של שפירא הייתה הרבה יותר הומנית והרבה פחות פורמליסטית מזו שבתל-אביב. החשיבה שלו היא יצירתית ופרקטית, לפעמים זה בא על חשבון העומק המשפטי, אבל מה שחשוב הוא שהפתרון יעיל, צודק וטוב לכולם".

- תסביר.

"הוא מאוד סובלני. דיון שהיה לוקח בתל-אביב חצי שעה, היה נמשך אצלו לפעמים עד הלילה, כי היה לו חשוב שכל אחד יוכל לומר את דברו. האווירה נעימה ומחויכת, אין לחץ. הוא לא מסוג השופטים שמפחיד לנשום לידם. אנשים לחוצים בתיק של פשיטת רגל מקבלים תחושה של 'אל תדאג, לא נצא מפה עד שגם אתה תגיד את מה שאתה רוצה'. הכול מאוד חמים וביתי. כמי שהיה קודם עורך דין פרטי, הוא לא שוכח שמאחורי התיקים יש בני אדם".

- יכול להיות שזה מה שקוסם לפוליטיקאים?

"אולי, אבל הפתרונות שהוא מציע ראויים. קחי את תיק כרמיה, שהתפרסם בזכות הבית שקנה אולמרט בפרויקט. כמי שהיה נאמן של קבוצת הבנייה אלומות, שיזמה את הפרויקט ונכנסה להקפאת הליכים, לא התרשמתי שהעובדה שאחד הבתים היה שייך לאולמרט השפיעה על שפירא. הוא הגיע להסדר סביר ויצירתי מאוד, בהתחשב בנסיבות".

עו"ד יוסי תוסיה-כהן, שהחליף את שפירא בתפקיד יו"ר ועד המחוז, מתאר גם הוא "אדם הגון וחביב, אבל כזה שיודע לתת את הביס כשצריך. הוא יעיל מאוד, וההספקים שלו בכתיבת פסקי דין מצוינים. כמי שהחליף אותו בוועד המחוז, אני יכול להעיד שהוא ניהל את המערכת היטב".

- למדת ממנו משהו מעניין במסגרת החפיפה?

"במסיבה שהייתה בבית שלו לרגל סיום הקדנציה שלו בוועד, הוא אמר לי, 'בוא אלמד אותך איך אתה צריך להתנהג מעכשיו. תסתובב עם כוס היין ביד ותעשה עם כולם לחיים, רק תדאג שגובה היין בכוס לעולם לא ישתנה. כלומר, אל תשתה ממנה באמת".

- נשמע כמו מי שחושש לאבד שליטה.

"יותר כמו אדם שפשוט רוצה להיות בסדר".

יוסף שפירא

אישי: 67, נשוי +3, מתגורר בירושלים

השכלה: תואר ראשון במשפטים ותואר שני בקרימינולוגיה

מסלול: היה שותף בקרמר שפירא שניידר. משנת 1999 משרת במסגרת המילואים כשופט בית דין צבאי לערעורים, בדרגת אל"מ. שימש כיו"ר ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין וכסגן יו"ר בית הדין המשמעתי הארצי של הלשכה. ב-2003 מונה לתפקיד רשם ושופט בפועל בבית המשפט המחוזי בירושלים, ושנתיים אחר-כך קיבל מינוי קבע

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם