גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דירוג BDI למשרדי עוה"ד: המשרדים הקטנים שולטים

BDI דירגה את פירמות עוה"ד לפי 3 רמות איכות ב-24 תחומי התמחות ■ בכמחצית מהתחומים נרשמה בולטות והובלה דווקא למשרדים הקטנים מול פירמות הענק

"עונת הדירוגים" נמצאת עדיין בעיצומה. מדי שנה, ב-3 החודשים הראשונים שלה, מתפרסמים בישראל עשרות דירוגים ישראליים ובינלאומיים, המדרגים בין היתר את משרדי עורכי הדין לפי גודלם, תחומי ההתמחות שלהם, מספר העסקאות שהם עשו, הלקוחות שלהם ועוד. להלן ממצאיה של חברת BDI המדרגת את פירמות עורכי הדין בישראל על-פי מדדי איכות בתחומי ההתמחות שלהם.

המדרגים העלו השנה את השאלה - "האם גודלו של משרד מעיד בהכרח על איכותו?". התשובה, על-פי הדירוג, אינה חד-משמעית. מהדירוג עולה כי פירמות עורכי הדין הענקיות, המעסיקות יותר מ-100 עורכי דין, מובילות אמנם בחלק גדול מתחומי ההתמחות, אולם בכמחצית מתחומי ההתמחות יש בולטות דווקא למשרדים קטנים יותר.

לא נכנעו למיזוגים הענקיים

בדיקת מספר ההופעות של משרדים גדולים וקטנים (מעל ומתחת ל-50 עורכי דין) בדירוג, מעלה כי בכמחצית מהקטגוריות, מספר המשרדים הקטנים עולה או שווה למספר המשרדים הגדולים המדורגים כמובילים וכבולטים באותו תחום התמחות (רמה 1).

כך לדוגמה, בתחום הרשויות מובילים 8 משרדים קטנים, לעומת 3 גדולים בלבד; בתחום הפירוקים והכינוסים מדורגים 5 משרדים קטנים, לעומת שני משרדים גדולים; בתחום מיסוי הנדל"ן (תחום התמחות חדש בדירוג) מדורגים ברמה הראשונה שבעה משרדים קטנים; בתחום דיני העבודה מדורג רק משרד גדול אחד (הרצוג-פוקס נאמן) לעומת 7 קטנים.

גם בתחום הצווארון הלבן עדיין שולטים המשרדים הקטנים - 6 מול שניים; ובתחום התכנון והבנייה מדורגים 14 משרדים קטנים, לעומת 9 משרדים גדולים.

מנגד, ישנם תחומים שבהם המשרדים הגדולים שולטים זה שנים. בתחום הליטיגציה המסחרית מדורגים 9 גדולים, לעומת 6 קטנים; בתחום המשפט המסחרי הבינלאומי שליטת המשרדים הגדולים בולטת ביותר, עם 12 גדולים מדורגים, לעומת 4 קטנים; תחומים נוספים שבהם הגדולים שולטים הם: המיזוגים ורכישות - 10 לעומת 2; שוקי ההון - 9 לעומת 4; ובנקאות ופיננסים - 7 לעומת 3.

המגמה שהתעוררה בשנים האחרונות - השתלטות משרדי ה-one stop shop על שוק עריכת הדין - לא תיעלם, אך נראה כי בתחומים מסוימים, שהיו בשליטת המשרדים הקטנים ומשרדי הבוטיק לאורך שנים, הם לא מרימים ידיים. הקטנים לא נכנעו למיזוגים הענקיים של המשרדים הגדולים, ולא מתכוונים להיכנע להשתלטותם על תחומי התמחותם.

יחס אישי

לדברי המנכ"לית-המשותפת בחברת BDI, תהילה ינאי, "הלקוחות, בבואם להתלבט בין משרד גדול ואיכותי למשרד קטן ואיכותי, מביאים בחשבון את השאלה מי יטפל בהם בפועל. במשרדים הגדולים השותפים הבכירים אינם יכולים תמיד לתת שירות לכל הלקוחות, אך עוצמתו וגודלו של המשרד מהווים שיקול מהותי בעיקר בתחומים כמו שוקי ההון, מיזוגים ורכישות, מימון וכיוצא באלה.

"עם זאת, במשרדים הקטנים יותר, שבמקרים רבים השותפים הבכירים בהם מעורבים כמעט בכל התיקים, יש משמעות ליחס האישי וגם למומחיות ולניסיון רב-שנים שבאים לידי ביטוי בתיק. זה בולט בתחומים כמו דיני עבודה, צווארון לבן ותחומים נוספים".

דירוג עורכי-הדין של BDI-CODE על-פי תחומי התמחות מבוסס על איכות הפעילות העסקית שבה מעורבים המשרדים בייצוג גופים מובילים במשק הישראלי. הדירוג מבוצע באופן הבא: המשרדים מעבירים אל החברה מידע עם פירוט העסקאות והפרויקטים שבהם היו מעורבים, עם שמות הלקוחות, היקפי הפעילות, פסקי דין משמעותיים ותקדימים משפטיים.

צוות הדירוג של BDI עורך ראיונות-עומק עם המשרדים לקבלת מלוא המידע על פעילותם, לבחינת איכות הלקוחות של המשרד, וככל שהלקוחות מדורגים גבוה יותר בדירוגי BDI-CODE, המשרד מדורג יותר גבוה. כמו כן, נערך סקר בקרב עורכי הדין, המדרגים כל אחד את הקולגות שלו.

הדירוג מדרג את המשרדים ב-24 תחומי התמחות, כאשר בתוך תחומי ההתמחות יש חלוקה של המשרדים ל-3 רמות: מובילים-בולטים (רמה 1); מובילים (רמה 2) ומשרדים מוכרים (רמה 3). בתוך כל רמה מופיעים המשרדים על-פי סדר א'-ב' ללא דירוג פנימי.

בין התחומים המרכזיים שדורגו: ליטיגציה מסחרית, רשויות מקומיות, תובענות ייצוגיות, משפט מסחרי בינלאומי, מיזוגים ורכישות, ביטוח, בנקאות ופיננסים, הגבלים עסקיים, היי-טק וקרנות השקעה, פירוקים וכינוסים, מימון פרויקטים אנרגיה ותשתיות, מסים, מיסוי נדל"ן (תחום התמחות חדש), משפט מנהלי, נדל"ן, צווארון לבן, שוקי הון ועוד.

הרצוג וגולדפרב בראש

כפי שעולה מהדירוג ובדומה לשנים קודמות ולדירוגים מקבילים, אין הרבה שינויים בצמרת, אם כי הפערים בין המשרדים הולכים ומצטמצמים. המשרד הבולט ביותר בדירוגים על-פי תחומי ההתמחות הוא הרצוג-פוקס-נאמן, שמופיע ברמת הדירוג הראשונה, "המובילים-בולטים", ב-16 מתוך 24 תחומי ההתמחות. בין היתר צוין המשרד כמוביל בתחומי הליטיגציה המסחרית, משפט מסחרי בינלאומי, בנקאות, שוק הון, נדל"ן, מימון פרויקטים, משפט מינהלי ועוד.

אחריו, בהפרש זעום, מדורגים הכוכב החדש-ישן, המשרד הממוזג והגדול בישראל גולדפרב-זליגמן, שמופיע ב-15 תחומי התמחות כ"מוביל ובולט", לצד המשרד הוותיק והמכובד, יגאל ארנון.

אחריהם מדורג משרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון כ"מוביל ובולט" ב-14 תחומי התמחות, לצד משרד גורניצקי.

משרדים גדולים נוספים שמככבים בדירוג, אם כי מופיעים בפחות ופחות תחומי התמחות: ש. הורביץ (מופיע ב-11 תחומי התמחות); מיתר-ליקוורניק-גבע & לשם-ברנדויין (9); מ. פירון (8); גרוס-קלינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג (6); ונשיץ-ברנדס (4).

קדחת המיזוגים

השנה החולפת הייתה שנת צמיחה והתרחבות עבור משרדי עורכי דין רבים. בין אם דובר במיזוגי ענק או במשרדים גדולים שמיזגו לתוכם משרדים קטנים ומשרדי נישה, המתמחים בתחום משפטי אחד, נראה היה כי משרדי עורכי הדין לקו במחלת "קדחת המיזוגים".

אחרי המגה-מיזוג בין משרדי גולדפרב וזליגמן ולאחר שמשרד מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם ברנדויין מיזג לתוכו את משרד עוה"ד לנדא-שדה, הודיע גם משרד עורכי-הדין אגמון, בראשות עו"ד צבי אגמון, כי הוא מתמזג עם משרד רוזנברג-הכהן-גודארד-אפרת; גם משרדי איתן-מהולל ושדות הודיעו על מיזוג מלא ביניהם. בהמשך הודיע גם מ. פירון כי הוא ממזג לתוכו את משרד הנישה שוגול-קצף-קרנר.

כעת מתברר כי מלבד צמיחה והפגנת נוכחות, למיזוגים הללו יש עוד השפעה חיובית על המשרדים. בחינת המשרדים שעברו השנה מיזוגים מעלה כי המיזוג מקנה להם בולטות רבה יותר בדירוג על-פי תחומים, והם זוכים ליותר הופעות בכל רמות הדירוג.

כך לדוגמה, משרד גולדפרב-זליגמן (לאחר המיזוג) מדורג השנה ב-18 תחומי התמחות ב-3 רמות הדירוג; משרד אגמון-רוזנברג-הכהן מדורג ב-8 תחומי התמחות; משרד עמית-פולק-מטלון (לאחר המיזוג עם משרד אריה נייגר) מדורג ב-13 תחומי התמחות; משרד ליפא מאיר מדורג ב-7 תחומי התמחות; ומשרד איתן מהולל & שדות מדורג ב-5 תחומי התמחות.

משרדים קטנים עורכי דין / צלם: איל יצהר, תמר מצפי, עינת לברון

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?