גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח מיוחד: שיאני עברייני המשמעת - סטודנטים במכללות

הונאה בבחינות, העתקת עבודות והתנהגות בלתי הולמת כלפי מרצים - אלה רק חלק מהעבירות שמבצעים סטודנטים למשפטים ■ מסקר שערכה ועדה בראשות פרופ' דן ביין עולה כי במכללות מבצעים יותר עבירות משמעת מאשר באוניברסיטאות

סטודנטים למשפטים שלומדים במכללות מבצעים יותר עבירות משמעת (כגון הונאה בבחינות, העתקת עבודות והתנהגות בלתי הולמת כלפי מרצה) מאשר סטודנטים למשפטים שלומדים באוניברסיטאות - כך עולה מדוח ועדת המדרוג בראשות השופט בדימוס פרופ' דן ביין, שמינתה לפני כשנה לשכת עורכי הדין כדי לבדוק את המסגרת הלימודית בכל האוניברסיטאות והמכללות בישראל המעניקות תואר ראשון במשפטים. הבדיקה נעשתה באמצעות שאלון שהועבר לכלל המוסדות האקדמיים.

אחד הנושאים שבדקה הוועדה היה כמה סטודנטים למשפטים הועמדו לדין והורשעו בעבירות משמעת ב-3 השנים האחרונות במוסדות השונים. מממצאי הוועדה, שנחשפים לראשונה ב"גלובס", עולה כי 73 סטודנטים למשפטים הלומדים בקריה האקדמית אונו הורשעו בעבירות משמעת ב-3 השנים האחרונות.

66 סטודנטים מהמכללה למינהל הורשעו בעבירות משמעת ב-3 השנים האחרונות. גם במכללת כרמל החדשה בחיפה התמונה לא ורודה - 44 סטודנטים מהמכללה הורשעו בעבירות משמעת ב-3 השנים האחרונות. המרכז הבינתחומי אינו מפגר בהרבה מאחור - 40 סטודנטים מהמרכז הורשעו ב-3 השנים האחרונות בביצוע עבירות משמעת שונות.

מנגד, באוניברסיטאות התמונה קצת יותר מעודדת. על-פי נתוני ועדת המדרוג, ב-3 השנים האחרונות הורשעו 20 תלמידי משפטים מהאוניברסיטה העברית בביצוע עבירות משמעת, 16 סטודנטים מאוניברסיטת חיפה ו-11 סטודנטים מאוניברסיטת תל-אביב.

אוניברסיטת בר-אילן דיווחה על מספר הסטודנטים הנמוך ביותר שהורשעו בהעתקה, הונאה במבחנים או בהתנהגות שאינה הולמת סטודנט. ב-3 השנים האחרונות רק 8 סטודנטים מבר-אילן הורשעו בעבירות משמעת.

עם זאת, ישנה מכללה אחת שהיא יוצאת דופן לטובה בתחום זה - מכללת נתניה, שבה מספר הסטודנטים שהורשעו בעבירות משמעת דומה למספרם באוניברסיטאות. רק 10 סטודנטים למשפטים ממכללת נתניה הורשעו בעבירות משמעת ב-3 השנים האחרונות.

יצוין כי מספר הסטודנטים למשפטים במכללות גבוה יותר מזה שבאוניברסיטאות.

נתון מעניין נוסף שבדקה ועדת המדרוג בהקשר להרשעות סטודנטים בעבירות משמעת היה - מה נעשה כדי להבטיח שהרשעה משמעתית שלוותה בהפסקת לימודים תגיע לידיעת בתי-ספר למשפטים אחרים (כדי שישקלו למנוע רישום תלמיד שהופסקו לימודיו עקב ההרשעה).

מהממצאים עולה כי אף אוניברסיטה ואף מכללה לא דיווחו לשום גורם חיצוני על הרשעות משמעת של הסטודנטים, גם כאשר ההרשעה מביאה להפסקת לימודיו של הסטודנט.

את ועדת המדרוג בראשות פרופ' ביין הקים לפני כשנה הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, כחלק מהניסיונות לשפר את פני מקצוע עריכת הדין. הוועדה בדקה את המסגרת הלימודית בכל האוניברסיטאות והמכללות המעניקות תואר ראשון במשפטים, כדי להעריך באיזו מידה מצליחים בתי-הספר למשפטים להכשיר סטודנטים לשמש כמתמחים וכעורכי דין.

חברי ועדת המדרוג היו (מלבד פרופ' ביין) פרופ' קנת מן, עו"ד יהודית קורן ועו"ד אסף פוזנר.

חלקו הראשון של דוח הוועדה, שהגיע לידי "גלובס" וכלל את סקר המאמנים, פורסם כאן באחרונה. כעת מתפרסם חלקו השני, העוסק במתרחש באוניברסיטאות ובמכללות.

עד 20% מסיימים בהצטיינות יתרה

נושא נוסף שבחנה הוועדה היה - מהו אחוז המסיימים את התואר הראשון במשפטים בהצטיינות, או בהצטיינות יתרה, במוסדות האקדמיים השונים.

מהסקר עולה כי 20% מבוגרי אוניברסיטת בר-אילן ומהמרכז הבינתחומי יוכרזו בכל שנה כמצטיינים או כבעלי הצטיינות יתרה. באוניברסיטת תל-אביב, 15% מהסטודנטים מסיימים את התואר בהצטיינות (רובם המוחלט בהצטיינות "רגילה").

במכללת נתניה 15% מהסטודנטים יסיימו את לימודיהם בהצטיינות (רגילה או יתרה). באוניברסיטה העברית, שבה תנאי הקבלה למשפטים הם הקשים ביותר, רק 10% מן התלמידים בעלי הציונים הגבוהים ביותר יוכרזו כמצטיינים.

נשירה מועטה מלימודי משפטים

ועדת המדרוג בדקה גם את שיעור ההצלחות והכישלונות במעבר משנת לימודים אחת לאחרת בלימודי המשפטים.

מתברר כי הנשירה מלימודי המשפטים באוניברסיטאות היא נמוכה מאוד. באוניברסיטת תל-אביב סיימו בשנת הלימודים האחרונה 294 סטודנטים את לימודי המשפטים, מתוך 328 שהתחילו בהם. באוניברסיטה העברית - כ-90% מאלה שהתקבלו ללימודי משפטים גם מסיימים אותם.

בחלק מהמכללות הנשירה גדולה יותר. במכללת שערי משפט נשרו מהלימודים ב-2007 כ-25% מהסטודנטים. במכללת נתניה שיעור הכישלון במעבר משנה א' לשנה ב' עומד על 8%, משנה ב' לשנה ג' על 4%, ושיעור הכישלון במעבר משנה ג' לשנה ד' הוא 1% ופחות.

תגובות: "יד קשה נגד הפרות"

* הקריה האקדמית אונו: "מבדיקת אחוז הסטודנטים המורשעים, ביחס למוסדות אחרים (בקריה האקדמית לומד מספר הסטודנטים הגדול בישראל), ניכר כי זה האחרון נמוך משמעותית ביחס לכל מוסד אחר. ועדת המשמעת, בראשות דיקנית הסטודנטים ד"ר ריבי כהן, רואה בחומרה כל מקרה ומקרה של הפרעת משמעת ונוקטת יד קשה נגד הפרות אלה".

* בית-הספר למשפטים ע"ש שטריקס של המסלול האקדמי המכללה למינהל: "בית-הספר פועל לפי אמות-מידה קפדניות. במקביל ליישומו של קוד אתי חלוצי שנכתב בשיתוף תלמידי בית-הספר, הגברנו את האכיפה של תקנון המשמעת כדי לשמור על טוהר המידות. בית-הספר מגלה אפס סובלנות לעבירות משמעתיות. אנו קוראים לכל המוסדות האקדמיים לאמץ שיטת אכיפה קפדנית כפי שנהוגה אצלנו, במטרה לבער תופעות שאינן ראויות".

* המרכז האקדמי כרמל: "המרכז מקפיד הקפדה יתרה על שמירת תקנון הלימודים. כל הפרת משמעת מטופלת מיידית. הנתונים מלמדים שאנו מקפידים על שמירת התקנון ועל רמה אקדמית גבוהה במוסד".

* המרכז הבינתחומי: "המרכז הבינתחומי שם דגש על ערכים כגון יושרה, מתוך אמונה שבוגריו יישאו בתפקידים בעלי משמעות בחברה הישראלית. במרכז הבינתחומי אין עוברים לסדר היום על עבירות משמעת, החל מהקלות שבהן ועד החמורות, וזאת מתוך ראיית השליחות העתידית של הבוגרים".

הכי קשה להתקבל לאוניברסיטה העברית

בעבר, חלומה של כל אם יהודייה היה שבנה יהיה עורך דין או רופא, אך תנאי הקבלה הקשים ללימודי משפטים ורפואה מנעו את התגשמות החלום מרבים. כיום, לאחר שבשנים האחרונות נפתחו בארץ מכללות רבות למשפטים, השתנתה התמונה, ורבים יכולים ללמוד משפטים ולהיות עורכי דין.

אחד הנושאים המעניינים שנבחנו בשאלון ועדת המדרוג הוא תנאי הקבלה המינימליים ללימודי משפטים באוניברסיטאות ובמכללות. מתברר כי תנאי הקבלה הקשים ביותר ללימודי תואר ראשון במשפטים הם של האוניברסיטה העברית, שמקבלת רק סטודנטים שהשיגו תעודת בגרות בציון ממוצע של 10.1 ותוצאה של 715 במבחן הפסיכומטרי.

באוניברסיטת בר-אילן עמד ממוצע הקבלה ב-3 השנים האחרונות על ציון בגרות משוקלל של 105.8, ופסיכומטרי של 677. באוניברסיטת תל-אביב התקבלו בשנה האחרונה ללימודי משפטים רק מי שהשיגו ציון בגרות ופסיכומטרי משוקלל של יותר מ-660 (ביחס של 1:1). באוניברסיטת חיפה ובמרכז הבינתחומי בהרצליה סף הקבלה ללימודי משפטים דומה.

במכללות, לעומת זאת, התמונה שונה. כדי להתקבל ללימודי תואר ראשון במשפטים במכללת כרמל בחיפה, מספיק להציג תעודת בגרות עם ממוצע של 90 וציון של 85 בחלק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית. ללימודי משפטים במכללה למינהל יתקבלו באופן אוטומטי בעלי תעודת בגרות עם ציון משוקלל של מעל 102, ללא צורך בבחינה פסיכומטרית.

מכללות נתניה ושערי משפט הן המוסדות האקדמיים שבהם תנאי הקבלה הם הקלים ביותר - ממוצע של 90 בבגרות, הכולל ציון של 70 לפחות ב-4 יחידות לימוד באנגלית, מספיקים כדי להתקבל בהן ללימודי משפטים.

סטודנטים

עוד כתבות

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס / צילום: Shutterstock, New Africa

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים