גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרב בקשי דורון זומן לשימוע בגין חלקו ב"תיק הרבנים"

עניינה של פרשת "תיק הרבנים" הוא בהוצאת תעודות הסמכה כוזבות לרבנות עבור 1,500 אנשי צבא ומשטרה, באמצעותן התקבלו במירמה תוספות שכר מהמדינה

פרקליט המדינה משה לדור הודיע היום לרב הראשי לשעבר, הרב בקשי דורון, כי נשקלת הגשת כתב אישום נגדו, בכפוף לשימוע, בגין חלקו בפרשה שנודעה כ"תיק הרבנים", שעניינה הוצאת תעודות הסמכה כוזבות לרבנות עבור כ-1,500 אנשי צבא ומשטרה, באמצעותן התקבלו במירמה מהמדינה באורח שיטתי מאות מיליוני שקלים כתוספות שכר שלא היה כל בסיס לשלמן.

כזכור, כתב האישום בפרשת "תיק הרבנים" הוגש בנובמבר 2007 כנגד 10 נאשמים, והתיק עודנו מתנהל.

הודעה זו נמסרה היום לרב בקשי דורון מלשכת פרקליט המדינה, בצירוף כתב עיקרי החשדות נגדו. הרב הוזמן לקיים שימוע, ככל שיחפוץ בכך.

החשדות המיוחסים לרב בקשי דורון מתייחסים לפעולות שביצע במהלך כהונתו כרב הראשי לישראל, בעת שנשא בתפקיד "הראשון לציון" - ראש מועצת הרבנות הראשית לישראל, בשנים 1998-2003.

הרקע לפרשת "תיק הרבנים" הוא שבתקופה הרלוונטית איפשרו כוחות הביטחון (צה"ל, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר) לקצינים ונגדים המשרתים לקבל תוספת שכר המקבילה לזו המוענקת למי שמחזיקים בתואר אקדמי, בגין הסמכה לרבנות.

מדובר בהטבת שכר משמעותית שנעה בין 2,000-4,000 שקל מדי חודש לנגד או לקצין, בהתאם לנתוניו האישיים.

לצורך ההכרה ומתן האישור לתוספות השכר בגין הסמכה לרבנות, דרשו כוחות הביטחון מהמשרתים שביקשו ליהנות מהתוספת האמורה תעודת הסמכה של הרבנות הראשית.

בין השנים 1999 ל- 2003 הוקמו ברחבי הארץ כיתות לימוד פרטיות בשכר לאנשי כוחות הביטחון, שמטרתן הייתה לאפשר למשתתפים בהן לקבל בתום לימודיהם תעודה מהרבנות הראשית, שתוכר כתעודת "הסכמה לרבנות" ושתזכה כביכול את אותם תלמידים אנשי כוחות הביטחון בהטבות שכר.

בראש המוסדות שהפעילו את אותן כיתות לימוד לאנשי כוחות הביטחון עמדו במרבית המקרים רבנים נשואי שם ובעלי תפקידים בכירים במערך הרבנות בישראל.

כאמור, בנובמבר 2007 הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד 10 נאשמים המעורבים בפרשה, בעקבות חקירה משותפת של יאח"ה, מח"ש ומצ"ח (ת.פ. (מחוזי ירושלים) 260/08 מ"י נ' רוזנטל ואח', בפני כב' השופט א' כהן).

הנאשמים בתיק זה הינם מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית וכן אנשים שהפעילו את "המכללות", הכינו והגישו עבור התלמידים אנשי כוחות הביטחון מסמכים כוזבים אשר נמסרו לרבנות הראשית ולכוחות הביטחון (בחלק גדול מהמקרים ללא ידיעת התלמידים עצמם), וזאת על מנת ליצור מצג כוזב לפיו הללו הוסמכו לרבנות.

מדובר בתיק רחב-היקף המצוי כעת בשלבים מתקדמים של פרשת ההגנה.

במסגרת חקירת הפרשה נחקר בשעתו גם הרב בקשי דורון, לרבות חקירה אחת באזהרה, אולם בסופו של יום הוחלט כי קיים ספק באשר למידת מעורבותו בפרשה, והוחלט שלא להעמידו לדין.

במהלך ניהול התיק בבית המשפט, במסגרת פרשת התביעה, העיד הרב בקשי דורון. לאור גירסתו החדשה של הרב בקשי דורון בבית המשפט, שסתרה את הגירסה שמסר במסגרת חקירת המשטרה, הוחלט לחדש את החקירה בעניינו, ובוצעה השלמת חקירה, במסגרתה אף נחקר הרב פעמים נוספות באזהרה על-ידי יאח"ה.

על יסוד מכלול הראיות שנאספו בתיק והדברים שמסר בבית המשפט ובהשלמת החקירה, נשקלת כעת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע.

על-פי החשד, במענה לבקשות תלמידי כוחות הביטחון, הנחה הרב בקשי דורון את מנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית לנפק להם תעודות השכלה תורנית גבוהה (השת"ג).

הרב בקשי דורון עשה זאת אף שהסתייג ממתן תעודות השת"ג לאנשי כוחות הביטחון וידע כי מדובר בתלמידים שאינם עומדים - ולו בקירוב - בקריטריונים לקבלת תעודת השת"ג, וכי הם אינם זכאים להן, וכן כי תכלית קבלת תעודות ההשכלה התורנית הגבוהה היתה לקבל הטבות שכר ניכרות מקופת המדינה.

בתוך כך, הורה הרב בקשי דורון למנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית, הרב יצחק אוחנה, שהיה כפוף להוראותיו, "להעלים עין" ולא להקפיד על הקריטריונים המזכים בתעודות הסמכה לרבנות.

מחומר החקירה עולה כי הרב בקשי דורון עשה כן, מתוך רצון לשמור על מעמדו במועצת הרבנות הראשית ובשל שאיפתו להימנע מעימות עם גורמים מרכזיים במועצת הרבנות הראשית ובעולם הרבני בכלל, אשר הם אלה שהפעילו ונתנו את חסותם למכללות שבהם למדו אנשי כוחות הביטחון.

בהוראת הרב בקשי דורון הנפיקה הרבנות הראשית, באמצעות הרב אוחנה, לתלמידי כוחות הביטחון, מאות רבות של תעודות הסמכה כוזבות מסוג "השכלה תורנית גבוהה".

בסך-הכול נופקו על-ידי הרבנות הראשית בתקופה המדוברת כ-1,500 תעודות כוזבות אשר הוגשו לכוחות הביטחון.

על סמך תעודות ההשת"ג הכוזבות, התקבל מהמדינה במירמה, כתוספת שכר לאנשי כוחות הביטחון, סכום של מאות מיליוני שקלים, ונעשה ניסיון לקבל מהמדינה סכום נוסף בסך מאות מילוני שקלים, המתבטא בתוספות שכר שהיו אמורות להתקבל בעתיד כשכר בתקופת השירות וכתוספת פנסיונית קבועה לאחר מכן לאותם אנשי כוחות ביטחון, שלא כדין ובמירמה.

נציין כי בנוסף להליך הפלילי המתנהל כאמור נגד מפעילי מכללות, מתנהלים באמצעות מח"ש בבית משפט השלום בירושלים הליכים פליליים כנגד כמה עשרות שוטרים, לגביהם נמצאה תשתית ראייתית לכך שהיו מודעים לעובדה שהוגשו בשמם מסמכים כוזבים ושהטבת השכר התקבלה במירמה.

עוד יצוין כי בעקבות ביטול תוספות השכר שניתנו על סמך התעודות הכוזבות, הוגשו על-ידי נגדים וקצינים במשטרה ובצה"ל עתירות לבג"ץ כנגד החלטת המדינה לשלול מהם המשך קבלת הטבות שכר בגין התעודות שנחזו להיות תעודות הסמכה לרבנות ("השכלה תורנית גבוהה"), תעודות שהתברר כי ניתנו על יסוד מסמכים כוזבים תוך הטעיית המשטרה והצבא.

בג"ץ נדרש לעניין ודחה את העתירות.

הפרקליטים המטפלים בתיק מטעם פרקליטות מחוז ירושלים הינם: עו"ד ארז פדן ועו"ד שירה קני-טל.

עוד כתבות

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד