גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מי שקיבל מנדט מהתושבים הם ראשי הערים ולא השרים"

הוא ניצב בראש מה שסומן כפתרון הלאומי למצוקת הדיור במרכז ■ ראש עיריית ראש העין, שהרים השנה את נס מרד הרשויות נגד מהלכי הממשלה בתחום הדיור, מזהיר את אטיאס שיעצור את חלומות השיווק בעירו

בבניין דו-קומתי קטן ומיושן למראה, ששימש פעם בית-ספר, שוכנת עיריית ראש העין. "בתכנון מבנה חדש", מבטיח העומד בראשה תשע שנים. משה סיני (54) מופקד על העיר שמסומנת כהבטחה הגדולה של העשור, מעין מודיעין של העשורים החולפים. ובאמת, לא מעט שנים שראש העין מסומנת כפתרון הלאומי למצוקת הדיור במרכז.

כאשר שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אומר שהוא מטפל במצוקת הדיור באמצעות שיווק קרקעות גם באזורי הביקוש, הוא מתכוון בעיקר לקרקעות שבשטח השיפוט של ראש העין. חשיבות העיר צפויה לצמוח במקביל לנכונות עם ישראל לנדוד מזרחה, תהליך שכבר הוכיח את עצמו, כפי שמעידים עשרות מגדלי המגורים בשכונת "אם המושבות" שצצו כפטריות אחר הגשם במזרח פתח-תקוה.

ראש העיר הנמרץ גאה על הנעשה בעירו - "זכינו בפרס החינוך הארצי". וחשוב לו להדגיש גם את איתנותה הפיננסית, "משנת 2004 אנחנו לא תלויים בממשלה". אבל הוא גם כועס על המצב הכלכלי-חברתי במדינה: "25 שנים הייתי בחשיבה יצירתית, בקבלת החלטות ובתכנון אסטרטגי, ואני מתבונן פה על מדינה שאין לה שום חזון, שהכול מונע בה משיקולים פוליטיים-ציניים שקשורים להישרדות".

בחודשים האחרונים סיני מוביל את מרד ראשי הערים נגד הקריטריונים לזכאות לדיור מוזל שהעביר השר אטיאס במועצת מקרקעי ישראל. הוא אף בלם שיווק 14 אלף יחידות הדיור שתוכננו במזרח העיר. מהלכים דומים נקטו ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, וראש עיריית יבנה, צבי גוב-ארי.

סיני אף דחף את ראשי הערים לכתוב לראש הממשלה שהם דורשים שיקפיא מיד את יישום הקריטריונים, ויקיים עמם דיון דחוף כדי לתקנם ולשפרם. לסיני, חופרי וגוב-ארי הצטרפו ראש עיריית יקנעם סימון אלפסי, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג וראש עיריית ראשון לציון, דב צור. במכתבם הביעו השישה התנגדות נחרצת "לכל שיווק של דירות תחת כותרת מעוותת זו של דיור בר-השגה, ללא מתן מענה הוגן והולם למרבית הזוגות הצעירים במדינה".

אז עכשיו זה אטיאס נגד סיני, וההיפך; בעל הקרקע מול בעל זכות החתימה על היתרי הבנייה. אבל לא תמיד זה היה כך. כשעולים ללשכת ראש העיר, קשה שלא להבחין בתמונה שבה מונצחים השניים במסיבת העיתונאים שהתקיימה רק לפני כשנה ועל פני שניהם מרוחים חיוכים רחבים. זה היה כשהשיקו את "מתחם המגורים הגדול של המרכז" וחתמו על הסכם שיווק ל-8,600 יחידות-דיור, באותן שכונות מזרחיות שאמורות להכיל 14 אלף דירות.

- חשבת שהדברים ישוטו על מי מנוחות?

"היו ציפיות, עד שנתקלתי בחומה פוליטית ובגישה שלפיה הממשלה קובעת כי אלה הקרקעות שלה".

- למי אתה מכוון?

"לכל אלה שאנחנו נמצאים איתם במגע. אם מסיבה כזאת או אחרת המדיניות של ראש עיר כלשהי לא מוצאת חן בעיני שר כלשהו, הוא יכפה עליו, יכריח אותו, ישווק לו יחידות דיור מעל הראש. עם כל הכבוד, מי שקיבל את המנדט מתושבי הערים, אלה ראשי הערים ולא השרים. הם נבחרו בבחירה ישירה והם אחראים לגורל העיר. את המגמה הזו, המתאפיינת בהתעלמות וזלזול בשאיפות שלנו לתת מענה לדור הצעיר שלנו, צריך אחת ולתמיד לעצור. ואני שמח שאני עומד בחזית המאבק הזה".

סיני מצפה להתגייסות ההסתדרות למאבקו. היא, "שהשביתה את המשק על עובדי הקבלן למען כלל העובדים במדינת ישראל", צריכה לשים לב, לדבריו, "שהממשלה מתעלמת מכך שאנשים שעובדים לא מקבלים שום יתרון בדיור בר-השגה? שעופר עיני יגיד שהוא יוצא למאבק נגד הקריטריונים שמעודדים אנשים לא לעבוד. לא יכול להיות ששני אנשים עובדים לא יקבלו עדיפות, לא יקבלו ניקוד. זו הדוגמה שהם נותנים לדור הבא - לשבת בבית. איפה ההסתדרות בעניין הזה?".

- מה לגבי הקריטריון של שנות נישואין?

"אנחנו יודעים מאיפה צץ הקריטריון הזה. למה זוג צעיר ששירת בצבא צריך לחכות 7 שנים כדי לקבל ניקוד, זה פשוט נועד ליצור עדיפות למגזר אחד. אני, אגב, בעד כל המגזרים ובעד שוויון, אבל אני לא בעד המצאת קריטריונים שאפילו טרכטנברג טען שהם יריקה בפרצופה של הוועדה.

"זה נושא קריטי. הקריטריונים שאישרה לאחרונה ממשלת ישראל לא נוגעים ל-90% מתושבי העיר שלנו ובכלל לזוגות צעירים במדינה. החבר'ה הצעירים שלנו גרו פה, התחנכו פה וקיבלו מה שיכולנו להעניק להם. אחרי הצבא התחילו לעבוד והם רוצים לגור ליד ההורים. לא מגיע להם ניקוד מסוים? לא רק אני טוען כך, גם מספר רב של ראשי ערים. עיני לא צרה בקיבוצים ובמושבים, אבל למה להם יש פרויקט 'בנים ממשיכים' ובערים אין? אנחנו לא פחות טובים ומכאן הדרישה ל'בנה ביתך' בשכונות, בתוך הערים שלנו, לפחות בבנייה החדשה. אנחנו גם דורשים שהחברות הכלכליות שלנו יוכלו לקדם בנייה באמצעות פטור ממכרז ממשרד הבינוי והשיכון או קרקע מוזלת".

אין מבני ציבור, אין בנייה

אם נניח לרגע למלחמת הקריטריונים, תנופת הבנייה בראש העין עשויה להיות עצומה באמת. בעשר השנים הקרובות מתוכננות בה כמעט 20 אלף דירות חדשות. רובן בשכונות במזרח, עם תוכניות בניין עיר מאושרות לשיווק בהיקף כמעט 17 אלף יחידות (כולל 'תוספת שבס' - הגדלת מספר הדירות לעומת התב"ע המאושרת). יצוין כי הפיתוח מותנה בהקמת מחלף על כביש 5, פיתוח פארק ירוק במגדל צדק ועוד.

עוד 1,300 יחידות ייבנו בצפון העיר, בפרויקט "לב ישראל", שאותו משווקת קבוצת העיר החדשה של דרור הלוי על קרקע של חברת נצבא ובביצוע חברת תדהר.

כבר עכשיו חברות ידועות נוספות מחזיקות בקרקעות למספר ניכר של יחידות דיור בעיר: אפרידר שבונה את פרויקט משכנות המוזיקה במרכז העיר הוותיקה (450 דירות), רם אדרת בפרויקט פסגת טל (65), שיכון ובינוי נדל"ן (256), שפיר מגורים (256), דונה (132), צרפתי שמעון (91), צ. לנדאו (53), גיא ודורון לוי (53), יורו ישראל (47) ועוד.

"אלה מספרים בלתי נתפסים וחסרי תקדים במדינת ישראל. האמת שלא בונים פה שכונות חדשות, אלא עיר חדשה בסדר גודל של מודיעין", אומר סיני. ובאותה נשימה הוא מצהיר כי לא יוותר על "איכות החיים", כלשונו, הן של תושבי העיר הוותיקה, והן של המצטרפים העתידיים.

מדובר בעניין כאוב עבור פרנסי העיר שיודעים היטב מה קרה בגל הבנייה הקודם שבמסגרתו נקלטו ביישוב אנשי צבא הקבע, כולל משפחת סיני הצעירה. "אז התווספו 4,000 דירות, והיום מדברים על 20 אלף. הטעות אז הייתה אכלוס בלי מבני ציבור - מעונות, מועדוני נוער, טיפות חלב, מרכזי תרבות, קאנטרי, בתי כנסת, מקוואות, שום דבר. החבר'ה התבשמו מהיכולת לגור בווילות ולא שמו לב לאיכות החיים".

"אבל אנחנו לא נחזור על טעויות העבר. וזה הוויכוח הגדול שלנו עם ראש הממשלה ושרי האוצר והבינוי והשיכון. אנחנו לא נאפשר הגדלת אוכלוסייה בלי מבני ציבור. העלות של בנייתם מגיעה למיליארד שקל, ואני לא מכיר אף עיר, אפילו לא תל אביב, שמסוגלות להוציא מכיסה סכום כזה. במיוחד לא ראש העין, שהיא עיר של 40 אלף תושבים".

הצרכים שמונה ראש העיר כבירים: הקמה של שישה תיכונים, 120 גני ילדים ועוד ועוד. "אנחנו תורמים למדינה בפתיחת העיר להתיישבות בסדרי גודל שאין להם אח ורע בתולדות המדינה. עיר שכבר עברה תהליך אחד של הכפלה, הולכת לעבור עוד תהליך כזה במהירות. נכון שהממשלה נתנה פתרון לתשתיות התחבורה, אבל תבעתי מראש הממשלה שנוגדר במעמד עיר חדשה בהקמה, מה שאולי יאפשר להעניק לנו כספים גם למבני הציבור".

- ואם לא תקבלו את התקציבים?

"אם לא נשמע בשורות ממשרד האוצר נבלום את המשך שיווק הקרקעות. לא יעלה על הדעת שמשרדי הממשלה יכתיבו לעיר גירעונות ופשיטת רגל. בקצב הנוכחי של השיווק, כאשר העירייה צריכה להוציא את הכסף מכיסה, זה מה שיקרה. אין לנו יכולת לממן מבני ציבור בהיקף כל כך גדול. זה היקף לאומי, וכשבונים עיר חדשה, הממשלה צריכה להירתם לסייע לבנייתה".

- בעבר בנו כאן בעיקר צמודי קרקע, זה יימשך?

"לא. כל הבנייה החדשה תהיה רוויה, למעט 500 צמודי קרקע מתוך אותן 20 אלף יחידות שייבנו".

- למה עוד לא רואים בניינים חדשים?

"ראשית, הרבה חברות בנייה, מהטובות ביותר בישראל, כבר זכו בפרויקטים וחכרו קרקע ממינהל מקרקעי ישראל. הן נמצאות בשלב מתקדם של תכנון ואמורות לעלות על הקרקע כבר בקיץ".

- למה המחירים אצלכם לא זינקו כמו בערים האחרות באזור חיוג 03?

"אני סבור שראש העין מתנהגת כמו שאר המדינה. ובכלל, למה אני צריך לעודד או להתפאר בזה שמחירי הדיור עולים? החשיבה הזאת היא ממש לא בכיוון הנכון, ואפילו הזויה. האתגר של כל ראש עיר הוא להוריד את מחירי הדיור אצלו, אחרת איך נביא את הזוגות הצעירים. בכלל, אנחנו משתדלים לצייר את עצמנו כמשהו אטרקטיבי. אני רוצה שנהיה אטרקטיביים בעיקר אחרי שנוודא שאפשר לתת גם איכות החיים לתושבי העיר".

- ובכל זאת, כמה זמן לדעתך תוכלו להציע מחירים נמוכים יחסית בהשוואה לערים בסביבה?

"בשלבי השיווק הראשונים, בגלל שההיצע גדול יחסית ותהיה תחרות בין קבלנים, המחירים יהיו יציבים. אנחנו מדינה שמחירי הדיור מזנקים בה אחת למעגל מחזורי ולכן אני סבור שמי שיכול לנצל את ההזדמנות ולרכוש דירה בשנה, שנתיים, שלוש הראשונות, כשההיצע הוא גדול, יעשה עסקה טובה".

"נעבור את רעננה וכפר סבא"

בראש העין לא חיכו לקריטריונים של הממשלה, וגיבשו כמה משלהם כדי להעדיף זוגות צעירים בני המקום. בעירייה השיגו הבטחות מחברות הנדל"ן לתת תנאים מועדפים לזוגות שנפנה אליהן.

- מה זה אומר בפועל?

"מחיר יותר נמוך, פרישת תשלומים, הלוואות. אני מקווה שהן יעמדו בהבטחות שלהן. במסגרת מכירה מוקדמת לזוגות צעירים המחיר שיוצע, לפחות בשלבים הראשונים של הבנייה, יהיה לדעתי זול יותר מאשר מחירי השוק".

- תוכניות הממשלה להקים פרויקטים למגורים בשכירות אמורים להגיע במאסות גדולות לעיר.

"אני לא מאמין בשכירות כפתרון. זוגות צעירים זכאים לבית משלהם. מרבית היזמים והקבלנים שאני מדבר איתם אומרים לי: 'שומר נפשו ירחק' מהמודלים שמציעים בממשלה, כי הם מורכבים, מסובכים ולא מובנים. הקבלנים לא מתכוונים להיכנס למכרזים כאלה והם לא סומכים על מי שמוציא אותם. התקנות במדינה משתנות כל שני וחמישי. כל יום יש שר חדש עם יוזמה חדשה. לדעתי הקבלנים מאוד מאוכזבים מהעדר קו ברור וגם מכל החקיקה הפופוליסטית, במיוחד עכשיו לפני בחירות. הם שואלים מי ערב לנו שבעוד 4-3 שנים לא יקום ח"כ או שר שימציא המצאות וישאיר אותנו מול שוקת שבורה. כדאי שהממשלה תבין את זה".

לטייל ברגל לת"א

ראש העין סמוכה לשני כבישים מרכזיים - כביש 6 שעובר ממערב לה, נתון די נדיר לגבי יישוב יהודי, בוודאי בסדר גודל כזה. וגם כביש 5 שעובר מצפון ומוביל למחלף גלילות. המרחק מתל-אביב הוא 25 ק"מ, לא הרבה, אלא שכמו ערים אחרות במעגלים המרוחקים שמסביב לתל-אביב קל להגיע אליה בבוקר, אבל קשה לצאת.

"אנחנו ניצור בעיר מציאות שתפחית את הצורך לנסוע לת"א. זה נראה אולי כמו חלום, אבל בעבודה נכונה אפשר לעשות את זה. העיר צריכה ליצור הזדמנויות לתושביה. יהיה אזור תעסוקה גדול מאוד באזור צומת קסם. יעברו שם בסביבות 70 אלף איש ביום, ויהיו בו 10,000 מועסקים. מדובר ב-400 אלף מ"ר מסחר, תעסוקה, תרבות ופנאי, עם 30 אולמות קולנוע. זה במוקד המדינה - בהצטלבות כביש 5 ו-6 - וזה יהיה המקום האטרקטיבי בישראל.

זה אומר שאפשר יהיה להעסיק את כל הזוגות הצעירים שיגיעו לראש העין. זה ייצור מצב שבו פחות אנשים יצאו מהעיר לכיוון תל אביב. ויהיו גם מתחמים אקדמיים חדשים בעיר. למשל, מול קיבוץ עינת הסמוך מתוכנן מתחם אקדמי שישתרע על 30 אלף מ"ר".

- מה לגבי תחבורה ציבורית?

"אנחנו במגעים מתקדמים עם נת"ע (החברה הממשלתית שבונה את הרכבת הקלה) כדי שה"קו האדום" שיגיע לפתח תקוה יוארך עד לראש העין באמצעות BRT (אוטובוסים רבי-קיבולת). הם כבר נכנסו לתכנון בעניין זה. חוץ מזה, יש את תחנת רכבת דרום ותחנת צפון והתחיל גם תכנון של מסילת רכבת למזרח, לכיוון אריאל. ברכבת הפסיקו את פעילות התחנה הדרומית, אבל הולכים לחדש אותה בתוך שנה וחצי עד שנתיים. זו תחנה שתוליך לנתב"ג ולאזור הדרום".

- על פי נתוני למ"ס, ב-2010 גרו בעיר 39 אלף תושבים, גידול בכמעט 2% לעומת 2009. זה לא גידול מהיר במיוחד.

"אנחנו נציג את שיעור הגידול הגבוה ביותר במדינה, ובשנת 2025 צפויים להיות כאן בסביבות 100 אלף תושבים אחרי שיושלם כל האכלוס. נהיה יותר גדולים מרעננה, כפר סבא, הוד השרון, רמת השרון וכל יישובי הסביבה. ראש העין תתייצב אז כעיר עם עוצמה מאוד חזקה ועם מעמד אזורי. תהיה לה השפעה רבה על יישובי האזור בזכות אזורי תעשייה ומסחר מהגדולים ביותר במדינה בשטח של למעלה ממיליון מ"ר".

- האינטונציה משתנה כשעוברים לדבר על מוזיקה. כמו המדע לרחובות, והילדים לחולון, בראש העין מעוניינים לקבל הכרה ציבורית כ"עיר המוזיקה" של ישראל.

"רבים מתושבי המדינה לא מקשיבים אחד לשני, ולא יוצרים דיאלוג. וזה משהו שאפשר לשנות דרך המוזיקה", מסביר סיני את הרציונל. "המוזיקה יוצרת שפה משותפת, שמפחיתה אלימות ומשפרת את הביצועים של התלמידים שלנו במערכת החינוך. יש גם את 'טיילת צלילי המוזיקה' שאנחנו בונים מראש העין ועד לנמל תל אביב. 26 ק"מ אורכה, שבעה מתוכם בעיר".

השאלה הכי מעניינת היא האם עיר שנמצאת במרחק "טיילת" מתל אביב תהיה הדבר הגדול הבא, או שמא ינדוד הפיתוח למחוזות אחרים.

"הכעס יתועל לאלימות"

לדעת סיני, מחאת קיץ 2011 היתה תמרור אזהרה לאומי: "על ראשי הערים להתחבר למחאה, שצריכה לעבור מתביעה ל'צדק חברתי' לתביעת 'צדק פוליטי'. זה יכול לשבור את כל המסגרות המפלגתיות הקיימות והערים צריכות להיות בסיסי האם של תנועת הצדק. הכעס עלול להיות מתועל לאלימות. ואנחנו לא כמו כל מדינה אחרת במזרח התיכון שיכולה להרשות לעצמה לגלוש לאי יציבות שקשורה לאלימות של קבוצות בתוך המדינה", אומר סיני ששירת שנים רבות כקצין בכיר באגף המודיעין של צה"ל, וגם כנציגו במשרד החוץ. "להיפך, צריך לדבר איתם, ולדבר אתנו. אנחנו יכולים להיות גורם מתווך בין הציבור לממשלה, אבל מבטלים אותנו, לא מתייחסים אלינו, ומייחסים לנו כל מיני מניעים פוליטיים שלא קיימים בכלל".

סיני, שרץ בבחירות האחרונות במסגרת רשימה של מפלגת "קדימה", מבקש להדגיש כי אינו מתכוון להשתמש במחאה כמקפצה פוליטית. "טוב לי בעיר שלי", ובכלל, הוא מוסיף, לתושבים כבר לא אכפת מההשתייכות הפוליטית.

- אתה מתנגד למסקנות ועדת טרכטנברג?

"אני שואל איך זה שממשלה שמקבלת מנדט למשול מקימה ועדה ברגע שפורץ משבר. יש אופוזיציה שהפריעה לפעול? הרי נתניהו אמר אחרי הבחירות 'הגוש ניצח'. אבל כשיש משבר, מקימים ועדה ונותנים לה לטפל בכדור האש? הוועדה היא ביטוי לאוזלת יד של הממשלה לטפל בעצמה בבעיות. אם הייתה פורצת מלחמה, גם אז ביבי היה מקים ועדה? אז הקימו ועדה וגיבשו מסקנות בתחום הדיור ואת ראשי ערים לא ספרו ממטר, ואז במהלך חד-צדדי, בוטה וגס הממשלה שינתה ועיוותה את ההמלצות. ועל זה הם רוצים את ברכת ראשי הערים, ואת ברכת העם? חד וחלק אנחנו לא ניתן להם את זה".

- האם הצטרפותך למחאה נועדה להביא לעיר צעירים?

"בוודאי. להבנתי, האינטרס של הציבור הוא שהמונח 'דיור בר-השגה' לא יהיה עמום ולמעשה יהווה חסם בפני דיור לזוגות צעירים, אלא יהיה ערך שמשקף תפיסה אמיתית של שוויון, היעדר אפליה, הכרה בערכים של עבודה, של שירות צבאי, ושל איכות חיים שזוג צעיר זכאי לה מרגע שהוא מתחתן. לא אחרי 8 עד 12 שנים. מוטב שהממשלה תפנים את המסר הזה".

השנה שלי

- מה ההישג הגדול שלך בשנת 2011?

"טיפוח מנהיגות הנוער בעיר והעוצמה הקהילתית. העיר זכתה בתואר "עיר מתנדבת", וזה אומר משהו על איכות האוכלוסיה שתורמת, מתנדבת, מעורבת ומגלה אכפתיות. גם זה שיצרנו גרעין כוח איכותי, של ראשי הערים וגם של מנהיגים מקומיים ולאומיים, שיודעים לומר לממשלה שאנחנו מייצגים אינטרסים לגיטימיים למען עתיד הדור הצעיר ומדינת ישראל.אנחנו מצפים מהשרים שלא ילכו סחור סחור, אלא יקבלו החלטות כדי לממש את האינטרסים האלה. העוצמה הזאת רק תתעצם ואני צופה שהמחאה הבאה בוא תבוא".

- מה הלקח שלך מההישג?

"לא להתכופף בגלל חשש לפגיעה במעמד אישי ופוליטי, ולומר לממשלה את האמת גם כשהיא קשה ונוקבת. לשים בפני השרים מראה, כדי להחזירם לכיוון הנכון".

- מי איש הנדל"ן של השנה בעיניך?

"מנהיגי המחאה שיצאו החוצה בקיץ 2011, דפני ליף ושותפיה. אני חושב שכנגד כל הסיכויים הם הפגינו מנהיגות, מעורבות, יכולת השראה ויצרו שינוי עמוק בחברה הישראלית, שלדעתי הממשלה לא מבינה אותו. צורת ההתנהלות הצינית שלהם אומרת שהם פשוט לא מבינים באיזה מדינה הם חיים".

- מה יקרה השנה למחירים בראש העין?

"אני פחות או יותר יודע מה המחירים שיהיו כאן. אין ספק שלעומת מגמת העלייה שהיתה קודם, אנחנו מדברים היום על התייצבות המחירים, להיצע הגדול שבראש העין יש השפעות לאומיות. מדובר במקום מרכזי שבאמת נותן מגוון אפשרויות לתושבי המדינה".

- מה המהלך הגדול הבא?

"בניית ראש העין החדשה. זה מהלך מאוד מורכב ואני צריך לטפל גם בעיר הקיימת. העיר הוותיקה הוקמה בשנות ה-50 וה-60 והיא חיה ונושמת וזקוקה כל הזמן להשקעות עתק וזה אתגר אדיר לא ליצור פערים בין השכונות".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד